InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Abces: peri-anaal abces, ontsteking slijmklier anus, billen

Abces: peri-anaal abces, ontsteking slijmklier anus, billen

Abces: peri-anaal abces, ontsteking slijmklier anus, billen Als de kliertjes in het slijmvlies rondom de anus (aars) verstopt raken, kan er een klierontsteking (cryptitis) en daarna een abces ontstaan. Ook kan er een abces ontstaan ten gevolge van een infectie van een anale kloof of een seksueel overdraagbare aandoening (SOA). Een abces bestaat uit een holte die is gevuld met pus. De etter zal spontaan een uitweg zoeken, een gangetje maken en doorbreken aan de huid of in de darm: een fistel. De ernst en diepte van het abces verschillen.

Peri-anaal abces

Frequentie: hoe vaak, wanneer en bij wie komt het voor?

De piek incidentie van peri-anale abcessen is in het derde en vierde decennium van het leven. Mannen worden vaker getroffen dan vrouwen. Ongeveer 30% van de patiënten hebben in het verleden vaker te maken gehad met soortgelijke abcessen, die spontaan hersteld zijn of via een chirurgische ingreep zijn verholpen.

In de lente en in de zomer is er een hogere incidentie van abcessen. Bij warm, broeierig weer kunnen bacteriën zich snel vermenigvuldigen. Hoewel het wordt gesuggereerd, is er geen bewijs dat er een directe relatie is tussen de vorming van abcessen en frequente diarree of een slechte persoonlijke hygiëne. Waarom deze aandoening bij de ene mens wel en bij de ander niet voorkomt, is vooralsnog niet bekend. Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden dat de aandoening niet samenhangt met gebrekkige hygiëne. Een dergelijke associatie kan zeer kwetsend zijn voor patiënten.

Het komt regelmatig voor dat bij kinderen peri-anale abcessen optreden. Er lijkt geen goede verklaring voor te kunnen worden gegeven, maar het lijkt niet samen te hangen met constipatie (obstipatie/verstopping). Gelukkig is deze aandoening vrij onschuldig bij zuigelingen, waarbij zelden een operatieve interventie nodig is uitgezonderd een eenvoudig drainage.(1) Er zijn echter ook kinderen waarbij het abces terugkeert, soms zelf meerdere keren. Soms treden er complicaties op zoals de vorming van een fistel, waarbij er een verbinding ontstaat tussen het anuskanaal en de huid. Ook kan er dan weer een kleine abces ontstaan, die zich via de fistel ontlast. Dergelijke complicaties kunnen een lijdensweg veroorzaken voor het kindje en zijn ouders.

Klachten en symptomen

Bij patiënten met een peri-anaal abces kunnen de volgende symptomen optreden:
  • een beginnend abces kan atypisch klachten geven: hevige pijn ergens rond de anus zonder andere symptomen zoals roodheid of zwelling;
  • later ontwikkelt zich een zeer pijnlijke zone vlakbij de anus, doch in sommige gevallen bijna te midden van de bil;
  • de pijn is onafhankelijk van de stoelgang in tegenstelling met een anale fissuur, dat zijn scheurtjes of kloven in de huid rond de anus;
  • het aangedane gebied is rood en gespannen (er staat druk op);
  • erop zitten is schier onmogelijk, door de pijn kan de patiënt niet meer rechtop zitten;
  • soms treedt ook koorts op en algemeen ziek zijn.

Diagnose en behandeling

Een peri-anaal abces wordt door een lichamelijk onderzoek vastgesteld. De behandeling bestaat uit het leeg laten lopen van het abces door plaatselijke of algehele verdoving. De chirurg snijdt het abces open. De holte wordt schoongespoeld om de pus te verwijderen. Er wordt een verbandgaas in de wond achtergehouden ten einde de wond open te houden, zodat kan alle pus de wond verdwijnt en er niet opnieuw een abces ontstaat. Thuis moet de patiënt de wond goede verzorgen door deze driemaal daags te spoelen met water.

Antibiotica hebben in de meeste gevallen slechts een zeer beperkt nut.

Noot
  1. Novotny NM, Mann MJ, Rescorla FJ. Fistula in ano in infants: who recurs?. Pediatr Surg Int. Nov 2008;24(11):1197-9.

Lees verder

Gerelateerde links
Website over gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Epiduraal abcesEpiduraal abcesEen epiduraal abces komt voor tussen het hoofd en de ruggenwervels en kan al snel het zenuwweefsel beschadigen. Lees hie…
Peritonsillair abces (abces keelamandelen)Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. He…
Peritonsillair abces: symptomen, oorzaak en behandelingPeritonsillair abces: symptomen, oorzaak en behandelingEen peritonsillair abces vormt zich in de weefsels van de keel naast één van de keelamandelen. Een abces is een pusophop…
Abces: ontstekingsreactieAbces: ontstekingsreactieEen abces bestaat uit een bultje of verdikking waarachter etter zit. Meestal komt deze voor op de huid, maar soms ook in…
Abcessen bij tamme rattenAbcessen bij tamme rattenTamme ratten zijn erg gevoelig voor allerlei ziektes en kwaaltjes. Een abces is ook een veel voorkomend verschijnsel en…
Bronnen en referenties
  • Novotny NM, Mann MJ, Rescorla FJ. Fistula in ano in infants: who recurs?. Pediatr Surg Int. Nov 2008;24(11):1197-9.
  • http://users.telenet.be/huisarts-dokter-naesens/aambeien-peri-anaal-abces.html
  • http://emedicine.medscape.com/article/191975-overview

Reageer op het artikel "Abces: peri-anaal abces, ontsteking slijmklier anus, billen"

Reacties

Harry, 22-10-2013 17:55 #18
Vraagje, wat zijn de afraders betreft eten nA deze operatie gehad te hebben? Minder spek eten en juist meer knoflook oid?
Gaarne help mij, want ik ben gisteravond geopereerd. Het verliep super soepel en ik ben mega opgelucht dat de druk helemaal weg is. Nu een paar weken rustig aan doen, maar ik moet goed opletten met wat ik eet.
MVG,
Harry

Nick, 17-09-2013 09:35 #17
Ik heb nu vanaf 2012 tot nu 13 keer een abces gehad en vandaag ga ik weer terug. het blijft terug komen. weet op dit moment gaan raat meer. mijn arts zegt dat het moeilijk is om te zeggen dat het weg blijft. word er niet vrolijk van maar hoop dat het met de tijd stopt. ben hier door me baan kwijt geraakt en nog meer kleine dingen. zou graag willen weten of er een andere manier is om het te stoppen. op dit moment heb ik er weer last van en het brand en steekt.

Heino, 26-08-2013 22:15 #16
Ik heb een gastric bypass ondergaan op 9 okt 2012. ongeveer 2 weken erna geopereerd van peri anaal abces. Er zat 33cl vocht in en 5 cm diep. Ervoor zat ik met erge diarree.

nu 23 aug 2013 terug met ruggeprik hetzelfde ondergaan maar was oppervlakkig abces.
in de anus had hij het open gemaakt. Er was wat vocht maar niet zoveel. toch zit ik met extreme pijn. het voelt opgezwollen rond de anus en afgaan is ontzettend lastig en pijnlijk.
Voor mijn abces heb ik 2 weken extreme diarree gehad door iets slecht te eten.

is dit normaal zoveel pijn en ik neem wel 3 tot 4 daflagans per dag maar met mijn gb mag ik ook niet alles meer nemen.

mvg
heino.

Rajeni, 09-07-2013 23:59 #15
Er is iem in de fam die nu dit ziekte heeft, mijn vraag is, is dit ongeneselijk en is t dodelijk want zoals er eerder vermeld is, hebben ze per chirurgie inderdaad, t abces open gesneden en alle vocht en bloed moest eraf, maar blijkbaar blijkt het wondje niet te drogen want er blijft maar beetje vocht uitkomen, en ook antibiotica die hij moest innemen niet echt hielp het wondje te laten drogen en hij zit nu ermee al bijna 2mnd. mijn vraag is is dat wel geneselijk en kan zo een ziekte alsnog weer terug keren? Oh ja ze hebben nu wel een soort scene achtige foto van zitten maken en geven door dat het een perianaal fistel ziekte is… maar meer uitleg geven ze niet. Wel beetje raar, ik wil graag meer info over dit en graag meer weten hoe wij thuis deze patiënt kunnen zorgen… Moet er ook eventueel betadine in zo een wondje gaan, nadat hij gespoeld is elke keer voor de gasverband in gaat?

Ik zou het zeer op prijs stellen om een goede antwoord op mijn vragen te krijgen, alvast van harte dank dit te lezen en te willen gaan reageren…

Inez, 11-02-2013 19:10 #14
Vandaag is bij mij een abces peri anaal, dmv, een poliklinische behandeling geopend. Er kwam geen pus uit, maar veel vocht en bloed. Ik zag erg tegen de ingreep op, maar met de tanden op elkaar de ingreep ondergaan. De chirug, was erg begripvol en geruststellend en dat was heel fijn.De verdovingsprik was erg gevoelig en na de ingreep thuis ook veel pijn gehad. Het gaat nu, avond, goed. Ik verzorg de wond dmv spoelen met de douchekop en hoop op een voorspoedig herstel

Gr. Inez

Miran, 22-07-2012 14:00 #13
Hallo, ben in 2008 geopereerd en heb het weer terug gekregen in de rechter oksel. Ben namelijk geopereerd in de linker oksel. Nu moest ik na de ingreep uitspoelen met een gaasje met iets van natrium. Is iemand hier mee bekend? De operatie voelde ik niks van was gehele narcose. Maar daarna het uitspoelen met dat gaasje dat deed hartstikke veel zeer.

Deniz, 30-03-2012 00:06 #12
Hoi, Ik ben vorige jaar geopereerd aan een peri-anaal abces. Ik had 3 maanden niets kunnen doen, waardoor ik genoodzaakt was om naar me huisarts te gaan. Mijn huisarts had me verwezen naar de eerste hulp, en daar bleek snel dat ik een abces had. Na mijn abces is mijn leven nog alleen maar erger geworden. Daarna ben ik 2 keer geopereerd aan een peri-anaal fistel. December 2011 was mijn laatste operatie. Ik erg veel last, en vooral na ontlasting heb ik gemiddeld 2 a 3 uurtjes pijn bij mijn anus. Er komt nog steeds pus uit mijn anus en wondvocht. Het is nu al 4 maanden na mijn operatie en nog steeds voel ik me niet genezen van de anale klacht. Ik ben nog maar 21 jaar oud en kan door dit probleem niet studeren. Ik heb andere leven gekregen na deze aandoening. Ik heb gemerkt dat veel specialisten er ook niet veel van begrijpen, behalve de methode van de operatie. Ik ben ook naar het buitenland gegaan, maar niets helpt me van deze aandoening. Nu maar wachten op mijn vervolgafspraak.

Roger, 04-03-2012 20:45 #11
Hoi ik heb nu 5 dagen geleden pijn gekregen in de buurt van mijn anus.
Ik heb het goed in de gaten gfehouden de laatste dagen want het doet enorm veel pijn.
Ik vond dat het iedere dag dikker en dikker worden en pijnlijker, ook voel ik mezelf niet lekker beetje griep gevoel koude rillingen en zweet uitbrekingen.
Ben vanmiddag maar eens een dokter gaan bellen en moest naar eerste hulp komen.
Heb het daar laten zien en het was een peri-anaal-abces, wat ik zelf ook al dacht na hier en meerdere forums te hebben gechecked.
Nu zei de dokter daar dat het nog niet rijp was en heeft me een kuur gegeven in de hoop de ontsteking te laten verdwijnen.
Ze gaf me Amoxicilline/Clavulaanzuur een soort penecilline denk ik.
Ik vraag me nu af of dit wel goed is, nu word de onsteking die zeker een gezwel vormt van 4 x 10 x 3 centimeter dus niet echt verholpen en moet het lichaam al die onstekings vloeistoffen zelf wegwerken.
Het lijkt me niet gezond is er iemand die mij wat advies kan geven?.

Rene, 05-02-2012 14:17 #10
Ik had ook een abces afgelopen donderdag naar huisarts geweest toen was het nog niet rijp. Vrijdagnacht kermde ik van de pijn dus zaterdagochtend HAP geweest welke mij meteen doorstuurden naar de ehbo. Hier zei men dat ik dezelfde dag nig geopereerd zou worden. Ik ben toen naar de wachtkamer gebracht en daar opende het abces zich spontaan gelukkig want ik had infuse al in hartfilmpje gemaakt enz. Toen zei de chirurg in opleiding dat ik het toch beter kon laten opereren omdat het voor 90% terugkwam en hij verwachtte dat ik diezelfde avond nog terug was. Nou het is nu 1 dag later en de pijn is nog steeds weg. Ik hou de wond zelf schoon en open met een gaasje. Ik hoop dat het wegblijft er komt trouwens nog steeds troep en wondvocht uit. Maar ben blij dat ik me niet heb laten opereren met alle risicos van dien

Bobby, 11-10-2011 02:19 #9
Heb 30 september voor de derde keer onder het mes gelegen.

2006 eerste keer naar 5 dagen kon ik niks meer niet zitten liggen of lopen naar de dokter en direct naar de spoedeisende hulp spuit er in los gesneden gespoeld en naar huis pfff weg pijn.
2008 weer naar 5 dagen zelfde liedje weer huisarts naar de spoed maar nu dag opname ruggepirk weer los gesneden gespoeld maar nu een draan/buisje er in voor drie dagen.
2011 weer het zelfde na 5 dagen niks meer kunnen weer dokter spoedje weer dag opname maar nu onder zeil via vloeistof 20 min onderzijl gesneden gespoeld en kon weer naar huis nu naar 11 dagen gaat het weer lekker :)

Anna, 04-10-2011 13:09 #8
@Heide en Infoteur, bedankt voor de info. Ik heb idd de huisartsenpraktijk weer gebeld. Andere huisarts heeft gekeken en me gelijk naar spoedeisende hulp gestuurd. Na echo en MRI bleek dat ik een abces en gecompliceerde fistel heb. Chirurgen vinden het ongelovelijk dat ik zolang met onjuiste medicatie aan t lijntje ben gehouden. Heb gelijk morfine gekregen en ben op afdeling spoedeisende opname gelegd. Ze konden het abces direct weghalen alleen voor de fistel moet een specialist komen. Ik heb dus in overleg besloten alles in 1x door specialist te laten weghalen. Dat gebeurt deze week. Dus idd als je enorme pijn hebt tussen je billen, wacht dan niet te lang met doorsturen.

Heidi, 30-09-2011 01:02 #7
Hoi, Ik ben op 15 juli naar de huisarts geweest met verschrikkelijke pijn tussen mijn billen en zij heeft mij onmiddellijk naar spoed gestuurd. De arts op spoed heeft het eventjes bekeken en onmiddellijk operatief verwijderd, ik wil dus zeggen dat het soms ook niet open springt en als je er erg last van hebt gewoon bij spoed moet binnen springen. Heb ik ook gedaan want ik verging van de pijn, ik kon niet meer zitten, staan, liggen, ik voelde het gewoon altijd maar ze is verwijderd nu.

Anna, 29-09-2011 14:14 #6
Ik lig nu 5 wkn thuis. Begon met pijn in anus. Huisarts zag anale fissuur aan binnenkant. ISDN zalf gekregen. Geen verbetering, zetpillen gekregen en pillen tegen PDS. Weer geen verbetering, veel pijn, moe, koud en niet kunnen zitten. Wordt nu gebeld door asstistente internist voor inwendig onderzoek. Nu is er in de afgelopen 2 dgn een enorme onderhuidse bult naast anus ontstaan. Huisarts denkt aan een abces. Zij geeft aan dat een inwendig onderzoek nu niet meer nodig is, dat het abces moet rijpen en ik over 4 dgn op spreekuur bij huisarts moet. Nu is mijn vraag klopt het dat er geen inwendig onderzoek meer nodig is? Het lijkt mij dat het abces is ontstaan doordat de fissuur niet tijdig is behandeld en ik nu verder van huis ben. Huisarts denkt dat het al die tijd enkel het abces is geweest en wanneer deze doorgeprikt is, alle ellende voorbij is. Daarnaast verga ik van de pijn en duurt dit veel te lang. Klopt het dat het abces eerst moet rijpen en kan ik niet gewoon nu zelf naar het ziekenhuis? Reactie infoteur, 30-09-2011
Het abces moet eerst rijpen. Dit kan bespoedigd worden door bijvoorbeeld warme zitbaden. Als het abces rijp is kan de arts het open maken om het ontstekingsvocht weg te laten lopen, waardoor de druk afneemt en de pijn vermindert. Als het erg veel pijn doet, raad ik u aan de afspraak met de huisarts te vervroegen en niet vier dagen te wachten.

Femke, 25-08-2011 17:24 #5
@Hans, ik ben afgelopen vrijdag hiervoor naar de huisarts geweest. Die heeft mij Naproxen, ontstekingsremmers meegegeven, maar helaas niet geholpen. Afgelopen maandag weer naar de huisarts Hij durfde het niet aan nog langer te wachten en heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis. Die middag ben ik geopereerd. Ik had precies dezelfde symptonen als jij, dus ik zou toch weer ff langs de huisarts gaan en geef aan dat je het niet vertrouwd. Mbt 'inwendig knappen' daar heb ik geen verstand van/ervaring mee… Sterkte ermee!

Hans, 24-08-2011 23:06 #4
Mijn vraag is; ik ben nu tweemaal bij mijn huisarts geweest, die mij de eerste maal antibiotica had voorgeschreven, de tweede maal werd mij gezegd dat het abcest nog niet helemaal rijp is, en nog moet wachten. Ik kan bijna niet meer zitten, lopen of staan en heb een lichte koorts.
bestaat het gevaar dat het inwendig knapt en zo de onsteking nog groter wordt, en ik heb gelezen dat antibiotica in dit geval niet veel helpt, klopt dit? Reactie infoteur, 25-08-2011
Met een operatie kunnen uw klachten worden weggenomen. Het St. Anna Ziekenhuis (Geldrop/Eindhoven) schrijft hierover het volgende:

"Soms ontlast een dergelijk abces zich spontaan, maar vaak moet de strak gespannen huid over een dergelijk abces, worden verwijderd, zodat de pus zich kan ontlasten. Soms is nog niet geheel duidelijk of er sprake is van een pusophoping of dat de ontstekingscellen zich verspreid door de weefsels bevinden (een zogenaamd infiltraat). Om dit zeker te weten, prikken we er soms in. Als er dan nog pus in blijkt te zitten, opereren we alsnog. Maar ook wanneer het abces zich spontaan heeft ontlast, opereren we vaak, omdat via het kleine gaatje dat hiermee ontstaat, vaak onvoldoende pus afvloeit. Na het openen van een abces wordt de wond altijd opengelaten. Dit omdat bij hechten de aanwezigheid van de bacteriën in de anale zone direct weer leidt tot een nieuwe infectie. We proberen zelfs om de wond open te houden, door er bijvoorbeeld een gaasje of soms een draintje achter te laten. Door regelmatig te spoelen/douchen wordt er voor gezorgd, dat de wond van binnenuit geleidelijk op kan groeien, zonder dat bacteriën worden ingesloten."

Hier vindt u een folder over de operatie: http://alturl.com/nf2ua

Dennie, 14-05-2011 19:44 #3
Hallo, is er een verhoogde kans op een peri-anaal abces wanneer er veel gefietst wordt (mountainbike/ wielrennen)? Reactie infoteur, 15-05-2011
Het is niet bekend waarom deze aandoening bij de ene mens wel en bij de ander niet voorkomt.

Tara, 03-10-2010 16:14 #2
Kan een abces terugkomen? Bij mij is dit namelijk de 2de keer. En vorige keer is het gebrekkig behandeld bij mijn huisarts. Op andere forums lees ik berichten van mensen die het voor het leven lang hebben. Daar pas ik liever wel voor. Ben nu 22. Reactie infoteur, 05-10-2010
Een recidief is mogelijk. Indien u twijfelt aan de behandeling van uw huisarts, kunt u verwezen worden naar een specialist in een polikliniek of ziekenhuis.

Linda Zwiers, 03-08-2010 14:22 #1
Nadat het abces is opengesneden, hoe lang duurt dan de genezing gemiddeld. Kun je zitten of reizen drie weken na behandeling? Reactie infoteur, 04-08-2010
Hallo Linda,

Houd er rekening mee dat het vele weken kan duren voordat een abces genezen is. Als het goed is is er met u een vervolgafspraak gemaakt om te controleren hoe de genezing verloopt.

Mvg, Martin

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Abcessen
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!