InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > 'Vocht achter de longen', longoedeem: symptomen en oorzaken

'Vocht achter de longen', longoedeem: symptomen en oorzaken

'Vocht achter de longen', longoedeem: symptomen en oorzaken Longoedeem ('vocht achter de longen') is een ophoping van vocht in de longen, waardoor deze zich niet meer met lucht kunnen vullen. Acuut longoedeem veroorzaakt ademhalingsproblemen en kortademigheid. De patiënt moet vaak hoesten en daarbij kan (sputum) opgehoest worden, dat roze kleurt omdat het bloed bevat. Dikwijls snakt de patiënt naar lucht en dit is een angstige ervaring. Als longoedeem onbehandeld blijft, kan het levensbedreigend zijn.

Wat is longoedeem?

Longoedeem, in de volksmond ook wel 'vocht achter de longen' genoemd, is een ophoping van vocht in de longen. Dit is een ernstige aandoening waarbij er een abnormale ophoping van vocht in de longen ontstaat die leidt tot ontstekingen

De longen nemen het grootste gedeelte van de borstkas in beslag. Elke long heeft een gemiddelde inhoud van 1600 - 2000 kubieke centiliter en bij een man is het iets meer dan bij een vrouw. Dit vitale orgaan regelt de ademhaling. Het vervult de belangrijke functie dat zuurstof vanuit de longblaasjes (alveoli) in het bloed opgenomen wordt. Vanuit het bloed wordt vervolgens koolstofdioxide, ook wel kooldioxide of koolzuurgas (chemische formule CO2), afgegeven aan de longblaasjes. De menselijke longen bevatten ongeveer 300 miljoen alveoli met een gezamenlijk oppervlak van ongeveer 90 m2.

Bij longoedeem ontstaat er een ophoping van vloeistof in de longblaasjes, waardoor deze zich niet meer met lucht kunnen vullen. Hierdoor wordt de bovengenoemde gasuitwisseling verstoord en daalt het zuurstofgehalte in het bloed en stijgt het koolzuurgehalte. Deze toestand waardoor de normale ademhaling wordt verstoord, is zeer ernstig tot dodelijk en dient adequaat te worden behandeld.

Symptomen en verschijnselen van longoedeem

Symptomen van longoedeem kunnen plotseling verschijnen - er wordt dan gesproken van acuut longoedeem - of geleidelijk ontwikkelen. Dat is afhankelijk van de oorzaak.

Tekenen en symptomen die ineens kunnen optreden zijn:
  • Een hoest met schuimend sputum (slijm), eventueel vermengd met bloed waardoor het slijm roze kleurt.
  • Een gevoel van stikken of verdrinken waardoor de patiënt naar lucht snakt.
  • Acute kortademigheid of ademhalingsmoeilijkheden, piepende of fluitende ademhaling, sneller ademhalen en daarbij neusgaten wijd opensperren.
  • Angst, onrust en opwinding.
  • Pijn op de borst, als longoedeem wordt veroorzaakt door hart- en vaatziekten.
  • Overmatig zweten, transpireren.
  • Bleke, grauwe, grijze huid.
  • Er kan ook sprake zijn van blauwe verkleuring van de lippen en nagels (cyanose), doordat het zuurstofgehalte van het bloed afneemt.
  • Snelle, onregelmatige hartslag, hartkloppingen.

Iedereen die deze hierboven genoemde tekenen en symptomen ervaart, moet onverwijld medische hulp inschakelen. Longoedeem kan leiden tot de dood, indien de patiënt niet snel en adequaat wordt behandeld.

Tekenen en symptomen die zich meer geleidelijk ontwikkelen, zijn vaak te wijten aan hartfalen. Deze kunnen omvatten:
  • Enkel oedeem of zwelling van de benen.
  • Moeite met ademhalen bij inspanning.
  • Vermoeidheid.
  • Verlies van eetlust.
  • Nachtelijk of frequent plassen.
  • Snelle gewichtstoename. De gewichtstoename ontstaat door ophoping van vocht in het lichaam, met name in de benen. Longoedeem kan ontstaan als gevolg van congestief hartfalen, een aandoening waarbij het hart te weinig bloed pompt met als gevolg vochtophoping in lichaamsweefsels.
  • Kortademigheid a.g.v. lichamelijke inspanning.
  • 's Nachts wakker met ademnood en dat gevoel wordt verlicht door te gaan zitten.

Tekenen en symptomen van longoedeem veroorzaakt door 'grote hoogte' zijn:
  • Hoest.
  • Vochtretentie (het vasthouden van lichaamsvocht).
  • Hoofdpijn.
  • Slapeloosheid.
  • Kortademigheid.

Oorzaken van longoedeem

Er wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen cardiogene (= door het hart veroorzaakt) en niet-cardiogene oorzaken. Hartfalen wordt beschouwd als de belangrijkste oorzaak van met vloeistof gevulde longen. Hartfalen is in feite een verzamelnaam voor de verschijnselen die veroorzaakt worden door een verminderde pompfunctie van het hart, waardoor de transportfunctie van het bloed verstoord wordt. Doordat de druk in de bloedvaatjes te hoog wordt, kan er vocht achterblijven in het weefsel van de benen en/of de longen. Bij longoedeem vult dit vocht de kleinste vertakkingen van de longen, waardoor dat deel van het longweefsel niet meer goed kan functioneren. Het gevolg is dat er minder oppervlak in de longen is, waar zuurstof kan worden opgenomen.

De longen kunnen ook beschadigd raken als gevolg van een ernstige infectie (longontsteking of pneumonie) of door het inademen van een giftig gas. Andere mogelijk oorzaken zijn: een ernstig ongeval met veel weefselschade, grote hoogte, nierfalen, leverfalen en ondervoeding. Longoedeem kan ook optreden na een longtransplantatie en als gevolg van lymfetumoren.

De behandeling van longoedeem

Longoedeem kan levensbedreigend zijn, als het onbehandeld blijft. Het doel van de behandeling is het verminderen van het overtollige vocht in de longen en - bij een cardiogene oorzaak - de hartfunctie te verbeteren. De behandeling is individueel afgestemd, rekening houdend met de oorzaak van de ziekte.

Er wordt zuurstof toegediend en vaak is beademing met behulp van een gezichtsmasker nodig. Bepaalde geneesmiddelen zoals diuretica, morfine, nitroglycerine worden vaak gebruikt voor de behandeling van deze aandoening. Zo bevordert Diuretica (plaspillen) de vochtafdrijving via de nieren.

Voor een effectieve behandeling moet de patiënt gezonde voeding eten, de inname van zout verminderen en roken en overmatig alcoholgebruik vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vocht achter de longen (oedeem) door hartproblemenVocht achter de longen (oedeem) door hartproblemenSlecht kunnen ademen, pijn op de borst, benauwdheid, paniek en een wegtrekkende huidskleur kunnen tekenen zijn van acute…
Symptomen van aantastingen van de bloedsomloopSymptomen van aantastingen van de bloedsomloopEr kunnen vele stoornissen in de bloedsomloop plaatsvinden waar de symptomen duidelijk waar te nemen zijn. Van blauwe pl…
Hart in nood – cardiogene (cardiale) shockHart in nood – cardiogene (cardiale) shockBij een cardiogene (cardiale) shock blijft het hart ernstig in gebreke. De pompfunctie is door cardiogene oorzaken plots…
Linker ventrikel hartklepproblemen, hoe wordt het behandeld?Linker ventrikel hartklepproblemen, hoe wordt het behandeld?Een goede werking van ons hart is van levensbelang zodat wel langdurige op een gezonde manier kunnen blijven functionere…
Mitralisklepinsufficiëntie en Cardiac outputHet hart heeft 4 verschillende kleppen, waarvan de mitralisklep er één is. Deze klep kan soms, net als alle andere klepp…
Bronnen en referenties
  • http://www.energietherapie-soest.nl/index.php?p=hart
  • http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/artikelen/86/oedeem-vocht-op-vreemde-plekken
  • http://www.medicinfo.nl/%7B06c4e0bc-5b69-4f79-b893-2eb0f0443cf9%7D
  • http://www.buzzle.com/articles/fluid-filled-lungs-causes-dangers-and-treatment.html
  • http://www.frans-meijs.nl/Website/Hartfalen.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Longoedeem
  • http://researchnews.osu.edu/archive/lungfluid.htm
  • http://www.medicinfo.nl/%7B19f6c975-8b7c-473d-bad6-25864cc8060a%7D
  • http://www.medicalnewstoday.com/articles/167533.php
  • http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/videos/87/congestief-hartfalen
  • http://www.croonenberghscardiologie.cardionet.be/Generic/servlet/Main.html;jsessionid=13F323A5A7EF2E88399E2556F880ED63?p_pageid=80701

Reageer op het artikel "'Vocht achter de longen', longoedeem: symptomen en oorzaken"

Reacties

Hennie, 02-08-2014 16:04 #6
Gisteren is door mijn huisarts geconstateerd dat ik een beetje vocht achter de longen heb. Volgens haar kan dit geen kwaad. Maar mij zit het niet lekker. Mort hier niets aan worden gedaan? Gaarne advies Reactie infoteur, 18-08-2014
Afhankelijk van de oorzaak van het vocht volgt een behandeling. Vraag uw huisarts om duidelijkheid: waarom in uw geval behandeling niet nodig is.

R. Solleveld, 08-04-2014 14:17 #5
Vocht achter de longen kunnen daar prostaatproblemen van komen?

Lilian, 09-08-2013 11:03 #4
Ik ben 25 jaar en ik hoest vrijwel elke dag meerdere malen per dag slijm op. De ene keer is het groen, dan weer wit en soms ook licht roze/licht bruin van kleur. Het is dan ook een beetje dik en draderig. Soms zit er ook een hard stukje in wat mij lijkt op opgedroogd bloed. Ik rook niet, heb ik wel gedaan, maar ben nu 3 en een half jaar gestopt. Als ik op internet ga zoeken heb ik gelijk iets ernstig, Ik heb geen ademhalingsproblemen, alleen heb ik met trap lopen wel dat ik een beetje buiten adem ben. Ik heb ook weleens last, komt misschien 1x in de 2 weken voor dat als ik bijvoorbeeld met het tandenpoetsen wil slikken en dat het dan niet lukt, en raak ik in paniek, ik spuug hetdan uit en spoel met water en dan kan ik wel slikken. Wat zouden deze klachten voor oorzaak kunnen hebben?

Wtterwulghe G., 03-07-2012 22:09 #3
Zeer informatief voor mij daar ik nu problemen heb met ademhalen onder inspanning.
Ben ondertussen 59 jaar en mijn beroep was lasser, brander enz… in een firma waar het niet zo nou stak. Heb jaren wekelijks gaan zwemmen daar ik in een duikschool ben als lid en nu kan ik niet meer met volle zekerheid duiken door mijn tekort aan adem of beter overmatig ademen onder inspanning.

S. Verhage, 26-05-2011 18:46 #2
Mijn moeder is 93 en is zeer kortademig i.v.m. vocht achter de longen.
Plaspillen helpen totaal niet. Kan het vocht bij de longen worden verwijderd?
Van de artsen in het zorgcentrum wordt ze niks wijzer.
Als het mogelijk is graag uw antwoord. Reactie infoteur, 30-05-2011
De verpleeghuisarts of de arts in het ziekenhuis zou deze vraag moeten beantwoorden. U kunt ook te allen tijde een second opinion aanvragen. Een second opinion is de onafhankelijke beoordeling van een lichamelijke klacht door een andere arts dan de eigen arts.

Judith van Noort, 10-09-2010 12:23 #1
Mijn vader heeft last van longoedeem tgv longontstekingen in combinatie met hartfalen. Hij is hiervoor in behandeling bij een specialist. Behandeling is moeizaam, omdat mijn vader tevens een donornier heft.

Mijn vraag is nu: als het oedeem toeneemt in de longen, wat is de prognose? Als men verwacht dat dit toeneemt kan je dan stikken? Is er iets aan te doen om dit op tijd te voorkomen en/of het lijden te verzachten? Reactie infoteur, 15-09-2010
Deze vragen kunt u het beste voorleggen aan de behandelend arts van uw vader. Zoals ik al schreef is de behandeling individueel afgestemd. Hierbij wordt rekening gehouden met de oorzaak van de ziekte. De prognose is dus ook erg individueel.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen symptomen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!