InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Help, mijn kind heeft roodvonk!

Help, mijn kind heeft roodvonk!

Help, mijn kind heeft roodvonk! Iedereen krijgt te maken met hinderlijke virussen. Omdat jonge kinderen de benodigde antistoffen nog niet hebben krijgen ze veel met dit soort virusinfecties te maken. We spreken daarom over kinderziekten. Een van de kinderziekten waar je kind mee te maken kan krijgen is roodvonk, ook wel scarlatina. Wat is roodvonk, hoe kom je eraan? En: hoe kom je weer van roodvonk af?

Kinderziekten

Sommige virussen zijn erg besmettelijk, zodat de meeste mensen er al als kind mee te maken krijgen. We spreken daarom over kinderziekten. Nadat je met zo'n virus geïnfecteerd bent geraakt, zal het lichaam antistoffen aanmaken om de ziekte, dus het virus, te lijf te gaan. Die antistoffen beschermen je vervolgens in principe je hele leven, zodat je immuun wordt en de betreffende virusziekte niet nogmaals krijgt.

Virusziekte

Hieronder zie je een lijstje van de meest bekende kinderziekten.
  • Mazelen
  • Rode hond
  • Waterpokken
  • Bof
  • Vijfde ziekte
  • Zesde ziekte

Tegen enkele van deze ziekten, mazelen, rode hond en bof, worden kinderen tegenwoordig al vroeg ingeënt, zodat deze ziekten niet veel meer voorkomen.

Bacterieziekte scarlatina ofwel: roodvonk

Niet alle ziekten worden door virussen veroorzaakt, soms is een bacterie de boosdoener. Tegen bacteriën bouw je geen immuniteit op. Een van deze bacterieziekten is roodvonk, in de officiële term is dat scarlatina. Hoewel roodvonk vroeger een veelvoorkomende en ernstige ziekte was, komt de ziekte nu minder vaak voor en is ook minder ernstig. Hoewel volwassenen de ziekte ook kunnen krijgen komt deze het meeste voor bij kinderen tussen drie en twaalf jaar.

Besmetting scarlatina

Roodvonk ontstaat doordat je kind besmet is geraakt met de streptokok-bacterie. Door de gifstoffen die deze bacterie veroorzaakt wordt je kind ziek. Je kind raakt besmet doordat het direct contact heeft gehad met een zieke, of door druppeltjes die bij hoesten of praten zijn kant op zijn gekomen. Na besmetting kan het twee tot zeven dagen duren voor zich iets van de ziekte openbaart.

Typisch bij roodvonk: Aardbeientong (of: frambozentong) / Bron: Kronawitter / Wikimedia CommonsTypisch bij roodvonk: Aardbeientong (of: frambozentong) / Bron: Kronawitter / Wikimedia Commons

Verschijnselen

Roodvonk begint vrij plotseling. Verschijnselen die zich kunnen voordoen:
  • Je kind heeft geen zin meer in eten, het wordt misselijkheid en kan gaan braken
  • Je kind krijgt koorts, die soms hoog kan oplopen
  • Je kind krijgt keelpijn, klieren in de hals kunnen pijnlijk worden
  • Een dag ná uitbreken van de ziekte zie je
  • Op de huid ontstaan donkerrode spikkels, die soms jeuken. Je ziet deze spikkels vooral op de warme lichaamsplaatsen (oksels, liezen)
  • Opvallend rode wangen
  • Wittige driehoek rond mond en neus, ook wel roodvonkmasker genoemd
  • Tong is vuurrood en gezwollen, dit wordt ook wel aardbeientong of frambozentong genoemd

Einde van de ziekte

Op het hoogtepunt van de ziekte heeft je kind geen eetlust. Bovendien wordt er door de hoge koorts veel getranspireerd. De ziekte gaan uiteindelijk vanzelf weer weg. Na drie tot vijf dagen gaat de koorts weer weg, de vlekjes verdwijnen een paar dagen later. Een paar weken na afloop van de ziekte kan je kind flink gaan vervellen, vooral voeten en handen.

Besmettelijk virus

Je kind is een dag of tien besmettelijk voor anderen. Als je kind behandeld wordt met antibiotica, dan is de bestemmingsperiode korter, een dag of twee. Niet iedereen wordt ziek van de streptokok-bacterie, soms blijft het bij een beetje keelpijn. Wie besmet is maar niet ziek, kan anderen wel besmetten.

Medicijnen tegen roodvonk

Alleen in de eerste dagen na besmetting is behandeling met een antibioticum zinvol. Na die paar dagen hebben de bacteriën de gifstoffen al aangemaakt waar je kind ziek van wordt, dus dan hebben de antibiotica niet zoveel effect meer. Aks je kind zich erg ziek voelt, kun je eventueel paracetamol geven. Je huisarts geeft je adviezen over medicijngebruik!

Wat kun je doen tijdens de ziekte?

Belangrijk is dat je kind voldoende rust krijgt. De combinatie van twee verschijnselen, gebrek aan eetlust en hoge koorts, kan maken dat je kind onvoldoende vocht binnen krijgt. Laat het dus voldoende drinken.

In de gaten houden

Meestal is je kind na één tot anderhalve week weer van de ziekte af. Naar school gaan hoeft, als je kind zich voldoende goed voelt, geen probleem te zijn. In zeldzame gevallen kunnen zich complicaties voordoen. Dan kunnen ontstekingen ontstaan aan hartkleppen, gewrichten of nieren. Het is goed contact op te nemen met je huisarts als
  • je kind zich erg ziek voelt.
  • je kind een paar weken na het begin van de ziekte bleek wordt en lusteloos, dikke oogleden krijgt of roze of rode urine krijgt.
  • je kind tot vijf weken na het begin van de ziekte dikke rode gewrichten krijgt.
  • je kind tot vijf weken na het begin van de ziekte plotselinge koorts krijgt en/of kortademig wordt.
  • je twijfelt of vragen hebt.

Huisarts

In alle gevallen is het bij twijfel over het verloop van de ziekte, of als je je afvraagt of er wel sprake is van roodvonk, verstandig contact op te nemen met je huisarts. Deze kan de juiste diagnose stellen en je adviseren wat het beste gedaan kan worden.

Lees verder

© 2012 - 2017 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Roodvonk of scarlatina, symptomen en behandelingRoodvonk of scarlatina, symptomen en behandelingRoodvonk of scarlatina is een erg ongevaarlijke ziekte die meestal bij kinderen voorkomt. Het is een vorm van keelontste…
Roodvonk (scarlatina) en angina tonsillarisBeide ziektebeelden worden veroorzaakt door de Streptococcus pyogenes, ook wel bekend onder de naam hemolytische strepto…
Infectieziekten bij kinderen RoodvonkStel; een kindje heeft al enkele dagen hoge koorts, klaagt over keel- en hoofdpijn, braakt veel, heeft kleine dieprode v…
Roodvonk, symptomen, klachten en behandelingRoodvonk is een ziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën. In het Engels wordt de ziekte scarlet fever genoemd. Het is…
Wat te doen wanneer je koorts vatWat te doen wanneer je koorts vatKoorts is een medisch teken waarbij je lichaamstemperatuur een hoogte boven het normale bereikt van 36,5 tot 37,5 graden…
Bronnen en referenties
  • Foto: Erdbeerzunge Himbeerzunge Scharlach Foto von Martin Kronawitter, Kellberg
  • Wikipedia: roodvonk
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBA4e.htm (Nederlands Huisartsen Genootschap)
  • Afbeelding bron 1: Kronawitter / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Help, mijn kind heeft roodvonk!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 01-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kinderziektes
Medische informatie…
Schrijf mee!