InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van dadels

De geneeskracht van dadels

De geneeskracht van dadels Dadels zijn de perfecte snoepvervanger. Natuurlijk bevatten ze vruchtensuiker, maar dat is nog altijd beter dan door fabrieken gemaakte snoepjes met geraffineerde suiker, fructosestroop en kunstmatige zoetstoffen. Bovendien zitten er synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen in fabriekssnoep. Dadels zijn gezond en behoren tot de meest gegeten gedroogde vruchten. 100 Gram bevat 8 gram vezels. In de Verenigde Staten raadt het kankerinstituut aan op 30 gram vezels per dag te eten. Dadels zijn een perfecte bron van gezonde, natuurlijke vezels.

Inhoud:

Waar groeien dadels?

Dadels groeien aan de dadelpalm. Deze boom komt van oorsprong voor in Mesopotamië en langs de Nijl in Egypte. Het is bekend dat mensen 5000 jaar geleden dadels aten. Uiteraard is het moeilijk na te gaan of mensen daarvoor ook dadels aten. De Sumeriërs en de oude Egyptenaren, twee culturen die aan de basis van de moderne geschiedenis staan, hebben in ieder geval melding gemaakt van de dadel als lekkernij.

Dadels als suikervervanger

Dadels zijn bij uitstek geschikt om als zoetmiddel te fungeren in taartjes. Wanneer je dadels gebruikt heb je geen suiker meer nodig en de taart wordt voedzaam en gezond. Natuurlijke vruchtensuikers zijn veel beter voor het lichaam dan geraffineerde suiker. Dadels worden veel door raw foodisten gebruikt. Dadels zijn gedroogd te koop in menig supermarkt. Tegenwoordig zijn er, zeker in de grote steden, overal kleine Turkse, Marokkaanse of andere Mediterrane winkels kun je prima dadels kopen.

Vitaminen in dadels

Dadels bevatten veel voedingswaarde in de vorm van vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Vooral de vitaminen uit het B-complex zijn goed vertegenwoordigd in de dadel. Het vruchtje bevat relatief het meest vitamine B6 (pyridoxine). In 100 gram dadels zit 19% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan B6. Vitamine B5(pantotheenzuur) zit er ook veel in, 16% van de ADH. Verder bevat de dadel 10% van de ADH aan niacine(B3), 5% van de ADH aan vitamine A en 4.5% van de ADH aan riboflavine(B2). Voor foliumzuur(B11) en thiamine (B1) geldt beide dat er 4% van de ADH in zit.

Mineralen in dadels

Wat mineralen betreft zit er vooral veel koper in het dadeltje. Een onsje dadels is goed voor 40% van de ADH voor koper. Het is een rijke bron aan kalium; er zit 16% van de ADH aan kalium in een ons dadels. Voor mangaan en magnesium geldt dat er voor deze hoeveelheid 13% van de ADH in zit. Verder zit er in 100 gram 11% van de ADH aan ijzer, 9% van de ADH aan fosfor, 6.5% van de ADH aan calcium en 4% van de ADH aan zink.

De dadelpalm / Bron: Nepenthes / Wikimedia CommonsDe dadelpalm / Bron: Nepenthes / Wikimedia Commons

Fytonutriënten in dadels

Er zitten tanninen in dadels. Deze hebben een ontstekingsremmende werking. Daarnaast zitten luteïne en zeaxanthine in dadels. Dat zijn stoffen die kanker mede helpen voorkomen omdat ze vrije radicalen uitschakelen. Vrije radicalen richten celschade en DNA-schade aan. Wanneer dit te grote vormen aanneemt is de kans op het krijgen van kanker groter. Dadels eten helpt voornamelijk tegen darmkanker, borstkanker, prostaatkanker, endeldarmkanker, alvleesklierkanker en longkanker. Van zeaxanthine is bekend dat het door de ogen wordt opgenomen en het leeftijdsgerelateerde staar voorkomt. Dadels zijn een prima aanvulling in een dieet tijdens de chemokuur.

Dadel als preventief medicijn

Er zijn verschillende ziekten waartegen een dadel preventief werkt.
  • Omdat er zeaxanthine in zit, wat staar tegengaat, voorkomt het op den duur blindheid.
  • Het werkt goed tegen constipatie doordat het veel vezels bevat,
  • Het werkt preventief tegen kanker door dezelfde vezels plus de tanninen en vitaminen,
  • Behalve tegen verstopping werken dadels goed bij diarree doordat deze tropische boomvrucht veel kalium bevat,
  • Dadels zijn gezond en het ideale voedsel om aan te sterken.

Dadels zijn een afrodisiac

Behalve de bovengenoemde helende eigenschappen kun je dadels gebruiken als afrodisiac. Natuurlijk kan het heel spannend zijn om je partner een dadel te voeren maar voor een afrodisiac kun je ook een speciaal recept gebruiken. Hiervoor laat je een handvol dadels 12 uur weken in geitenmelk. De eventuele pitten moet je eruit halen. Vervolgens pureer je de dadels in dezelfde melk met karwij en honing. Hierdoor ben je langer in staat sex te bedrijven en het vermindert onvruchtbaarheid.

Bron: Justus Nussbaum / Wikimedia CommonsBron: Justus Nussbaum / Wikimedia Commons

Dadels wassen

Dadels zijn kleverig. Als ze niet goed worden ingepakt kunnen er allerlei stoffen aan vastkleven. Het is aan te bevelen om ze goed af te spoelen onder de kraan voor het opeten zodat je zeker weet dat ze goed schoon zijn. Dadels kunnen geweekt worden in water. Geweekte dadels zijn beter te verwerken in gerechten. Je kunt er een zoete pasta van maken waarmee je toetjes zoet maakt of je gebruikt deze zoete pasta als suikervervanger in een cake.

Jordan dates

Sommige dadels zijn van het merk Jordan. Deze komen niet uit Jordanië maar uit Israël.

Eettips dadels

De dadel is een lekker zoet snackfruit. Met snackfruit als dadels heb je geen snoep meer nodig. Dadels kun je prima klein snijden en door een gemixte fruitsalade doen. Het geheel wordt iets zoeter. Dadels worden eveneens gebruikt in een groene salade. Ze laten zich goed mengen met amandelen, walnoten en roomkaas. Dadels kun je fijnprakken en uitstekend door de muesli heen doen in plaats van suiker. Dadels worden gebruikt om raw food-gebakjes mee zoet te maken. Dadels kun je uitstekend mixen met granen, kokos en chocolade; dat geeft een zoete vulling voor een cake of je kunt deze mix gebruiken als gezond zoet broodbeleg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn dadels?Hoe gezond zijn dadels?De dadel is de vrucht van de dadelpalm en deze groeit in trossen aan de vrouwelijke dadelpalm. De dadel is een steenvruc…
De geneeskracht van verse dadelsDe geneeskracht van verse dadelsVerse dadels zijn nog gezonder dan gedroogde dadels. Bovendien smaken ze iets minder zoet want gedroogde dadels zijn bij…
Zijn dadels gezond?Zijn dadels gezond?Zijn dadels gezond? Ja! Dadels zijn niet alleen lekker van smaak, maar zijn ook erg gezond. Dadels zijn o.a. goed voor d…
Palmen en hun vruchtenPalmen en hun vruchtenVolgens sommige bronnen bestaan er 3.000 verschillende palmen en andere melden dat het er wel 4.000 zijn. Hoewel er ook…
Desserts met dadelsDesserts met dadels, een ingrediënt die niet vaak bij desserts wordt gebruikt. De recepten baklava met dadels en walnote…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Politikaner / Wikimedia Commons
  • http://www.nutrition-and-you.com/dates.html
  • http://health.howstuffworks.com/wellness/food-nutrition/natural-foods/natural-weight-loss-food-dates-ga.htm
  • http://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/health-benefits-of-dates.html
  • http://www.livestrong.com/article/386606-are-dates-a-healthy-food/
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Nepenthes / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Justus Nussbaum / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van dadels"

Reacties

Thea, 23-08-2015 13:00 #4
Gelukkig heb ik in mijn tuin mijn eigen dadelpalmboom. Daar kan ik alleen maar naar kijken, maar ik koop ze op de markt lekker vers.

Sara, 23-02-2014 21:46 #3
Bedankt voor de goede en uitgebreide informatie.

Wim, 02-11-2013 16:59 #2
U stelt:
Dadels eten helpt voornamelijk tegen darmkanker, borstkanker, prostaatkanker, endeldarmkanker, alvleesklierkanker en longkanker.
Zou u een aantal bronnen willen vermelden?
Dank. Reactie infoteur, 02-11-2013
Veel antioxidantactiviteit en het geldt als antimutageen, zorgt dat cellen niet kunnen miuteren, wat een oorzaak is van kankervorming: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11804538
Dadels, misschien wel het beste antikankerfruit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12850886
Dadels tegen prostaatkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3310814/
Daddels vertonen antikankerwerkzaamheid: http://europepmc.org/abstract/AGR/IND43842488/reload=0;jsessionid=NrxS4A3bTRLyfXRLLy8o.50

Gerard de Wilde, 08-09-2013 12:50 #1
Eindelijk durf ik dadels te eten zonder bang te zijn voor kunstmatige suikers.
Bedankt voor de informatie. Reactie infoteur, 09-09-2013
Graag gedaan en eet smakelijk!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-01-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!