InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De populaire geneeskracht van cranberry

De populaire geneeskracht van cranberry

De populaire geneeskracht van cranberry In 1845 spoelde er een vat veenbessen aan op Terschelling. Deze is door jutters meegenomen in de hoop dat er iets waardevols in zat. Het vat is omgekeerd in de duinen. Er zaten enkel bessen uit Noord-Amerika in, helaas! De pitten ontkiemden zich en voelden zich thuis in de zandbodem. Daarna was er geen houden meer aan. De cranberrystruik verspreidde zich over heel Terschelling, het eiland dat door de Friezen Skylge genoemd wordt. Daarvoor was deze cranberrysoort alleen bekend in Noord-Amerika. Er zijn andere soorten cranberries inheems in Europa maar daarvan worden geen producten op grote schaal gemaakt. Tegenwoordig komen er allerlei cranberry-producten uit Terschelling zoals cranberryjam, -compote en -thee.

Inhoud:

Vitaminen in cranberries

Cranberries zijn rijk aan vitamine C. In een onsje cranberries zit 22% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor vitamine C. Er zit een grote verscheidenheid aan vitaminen in deze bes: vitamine E(8%ADH), vitamine B5(6%ADH), vitamine B6(4%ADH) en vitamine K(4%ADH). De veenbes afkomstig van het Noord-Amerikaanse continent heeft meer vitaminen maar die hebben allemaal percentages die lager zijn dan 3%.

Mineralen in cranberry

Mineralen zijn volop aanwezig in de cranberry. Het gehalte aan mangaan is het hoogst: 16% van de ADH. Koper bevat het veenbesje in redelijke hoeveelheid; 7% van de ADH. IJzer is deze bes ook rijk alhoewel slechts 3% van de ADH in 100 gram cranberries zit. De overige mineralen kalium, calcium, magnesium, fosfor en zink zitten er in met een percentage dat lager is dan 3%.

Proanthocyadinen in cranberry

In cranberries zitten de fytonutriënten proanthocyadinen die allerlei ziekten die te maken hebben met blaas en urinebuis voorkomen en genezen. Deze ultragezonde stoffen zorgen ook ervoor dat gezwellen in de maag zich minder snel voordoen.

Oogst cranberries in de VS / Bron: Parellada / Wikimedia CommonsOogst cranberries in de VS / Bron: Parellada / Wikimedia Commons

Verschil in effectiviteit

Cranberries helpen een goede werking voor hart en bloedvaten. Niet elke manier om cranberries te eten is even effectief kwa inname van voedingswaarde. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat verse cranberries beter werken dan hetzelfde gewicht aan verwerkte cranberries in jams en sauzen. In Nederland zijn de verse cranberries zelden te koop. De gezonde werking betreft de antioxidantwerking van cranberries, de ontstekingsremmende werkingen en de anti-kankerwerking.

Cranberry tegen kanker

Cranberries werken vooral goed tegen prostaatkanker, longkanker, borstkanker en darmkanker. Recente wetenschappelijke onderzoeken hebben een aantal belangrijke mechanismen in de cranberry ontdekt die de vorming van kankertumors een halt toeroepen.
  • Het blokkeren van Matrixmetalloproteasen (MMP's),
  • Het stoppen van ornithine decarboxylase (ODC),
  • Het stimuleren van quinone reductase enzymen,
  • Het remmen van CYP2C9s (Phase I detoxification enzymen)
  • en het aanmoedigen van apoptose oftewel een plotselinge dood van de kankercel.

Fytonutriënten in cranberries

In cranberries zitten tientallen verschillende fytonutriënten die allemaal een rol spelen in lichaamsprocessen. Het bevat fenolzuren, proanthocyadinen, anthocyadinen, flavonoïden en triterpenïden. Dat zijn allemaal moeilijke namen maar het is goed om te weten dat sommige van deze stoffen een sterkere werking hebben dan enkele vitaminen en mineralen waarvan gedacht wordt dat ze erg gezond zijn. Veel fytonutriënten hebben als eigenschap dat ze de werking van andere fytonutriënten én vitaminen en mineralen versterken. Hierdoor is het wetenschappelijk aantoonbaar dat het eten van vers fruit veel meer gezondheidseffecten te weeg brengt dan het eten van chemische vitaminepillen waarin door fabrikanten synthetische varianten van vitaminen zijn gestopt.

Cranberries voor het immuunsysteem

Cranberries hebben in wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ze het immuunsysteem een boost geven. Mensen die regelmatig cranberries eten worden minder snel verkouden en krijgen minder snel de griep. Dat komt vooral door het hoge gehalte aan proanthocyadinen.

Bron: Whitney / Wikimedia CommonsBron: Whitney / Wikimedia Commons

Cranberries goed voor spijsverteringstelsel

De veenbes is zeer goed voor de gezondheid van verschillende aspecten van de spijsvertering. Zoals eerder gemeld doen cranberries de kans op het krijgen van allerlei gezwellen in de maag voorkomen. De spijsvertering begint in de mond en het eten van cranberries voorkomen ziekten die te maken hebben met het gebit zoals alveolairproces, parodontale ligament, tandvleesaandoeningen en cementum. In de maag hebben cranberries het effect dat ze de groei van bifidobacteriën stimuleren. Dat is een bacterie met vriendelijke eigenschappen en waardoor het eten beter verteerd wordt. De H. pylori bacterie aan de andere kant, een bacterie die ziekten kan veroozaken wordt gedood door de vele fytonutriënten in cranberry.

Eettips cranberry

Cranberry-saus is de traditionele saus voor een gebakken camembert. Deze combinatie smaakt uniek goed. Cranberrysap is in elke natuurwinkel te koop. Je kunt een cranberrystruik in je eigen tuin zetten om in de toekomst zelf cranberries te kunnen plukken. Hij houdt van een beetje zanderige grond. Verse cranberries kun je in cakes en brood doen als je ervan houdt te bakken. Er is cranberry-compote om saus van te maken. Wanneer je naar Terschelling gaat kun je een paar heerlijke en gezonde cranberry-producten meenemen.
Gerelateerde artikelen
De cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry wordt veelal gezien als typisch streekproduct van het Waddeneiland Terschelling. De cranberry komt daar in…
Cranberry witte chocolade cupcakesCranberry cupcakes welke voorzien zijn van een witte chocolade topping met gehakte cranberry's. Een heerlijke zoete cupc…
De cranberry of grote veenbes levert sap na vorstDe cranberry of grote veenbes levert sap na vorstVeel mensen weten inmiddels wel dat de cranberry heel veel vitamine C levert. En dat je de cranberry kunt inzetten bij b…
Fruit: Bessen (zacht fruit)Een bes is een kleine, ronde, ovale of langwerpige vrucht, die meestal groeit op bomen en struiken en eetbaar, oneetbaar…
Blaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesBlaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesUrineweginfecties zoals blaasontsteking komen vooral bij vrouwen veel voor. Blaasontsteking wordt voornamelijk veroorzaa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De populaire geneeskracht van cranberry"

Reacties

Van den Bergh Johan, 21-07-2017 22:45 #7
Joke Hinskens, ja kan en mag iplv suiker stevia gebruiken, dan heb je gezond zoet binnen…

Silvinus, 26-04-2017 13:23 #6
Zijn cranberry capsules ook een goed idee?

Bollen Maria, 20-03-2017 09:53 #5
Ik zou graag meer willen weten over de gezondheid van cranberry.

Joke Hinskens, 06-01-2016 13:06 #4
Hoeveel suiker zit er in de cranberry's van Danaci? Reactie infoteur, 19-01-2016
Geen flauw idee. Als je cranberries medicinaal wilt gebruiken moet je ze zonder suiker eten.

Coosje van Veen, 20-07-2015 01:07 #3
Hallo,

Na mijn blaasontsteking heb ik een fles Biologische ongezoete cranberrysap gedronken en ik merk dat ik echt weer veel fitter ben geworden. Jammer dat het zo duur is maar ik ga nu wel regelmatig een fles sap kopen. Echt aan te bevelen ook voor kinderen goed.
Vriendelijke groet,
Coosje van Veen
Zwolle Reactie infoteur, 20-07-2015
Hallo,
Dat klopt, cranberries en cranberrysap is een beter medicijn tegen blaasontsteking dan welke antibiotica ook.
Hartelijke groet,
Thomas Dijkman

Kimberley Pex, 21-01-2015 16:28 #2
Beste infoteur, Ik drink bij 'n opvlamming van crohn het pure cranberrysap, wel met water aangelengd. Is dit even effectief als verse cranberry's? Reactie infoteur, 03-05-2015
Bij cranberries eten komt er meer speeksel vrij en worden daardoor de bessen beter verteerd dan bij het drinken van een sap; dat is het enige verschil.

Greta, 14-01-2015 20:17 #1
Hallo, ik heb camberries gekocht, gedroogde is dat even goed en gezond.zo in een zakje valium verpakt
Graag uw mening, het is wel lekker
Dank u Reactie infoteur, 15-01-2015
Bedoel je vacuüm verpakt? :-) In ieder geval zijn deze cranberries heel gezond! Nog beter is het om biologische cranberries te kopen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 31-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!