InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van palmkool

De geneeskracht van palmkool

Palmkool is een klassieke vergeten groente. Hij is zelfs zo vergeten dat Wikipedia nog geen site ervoor heeft; dat wil wat zeggen anno 2013. Toch is de verwachting dat dit snel zal omkeren. Mensen keren zich -zij het mondjesmaat- af van de op pesticiden gebaseerde landbouw. Steeds vaker hebben mensen een moestuintje of koopt men biologisch. Dat is onder andere te zien aan de grote supermarktketens die elk jaar meer biologische groenten gaan verkopen. Palmkool is een typische moestuingroente. Hij moge in Nederland schier vergeten zijn maar in ons omringende landen wordt het des te meer gegeten.
Palmkool op de markt / Bron: Joe Mabel / Wikimedia CommonsPalmkool op de markt / Bron: Joe Mabel / Wikimedia Commons

Inhoud:

Naamgeving palmkool

De Latijnse naam van palmkool is Brassica Oleraceae. Palmkool is een echte koolsoort en onder andere familie van de koolraap, broccoli, boerenkool en mosterdplant. In het Nederlands heet de plant palmkool omdat hij tijdens zijn groei steeds meer op een miniatuurpalmboompje gaat lijken. Deze koolsoort misstaat niet in de siertuin; het is een eetbare sierkool. Palmkool wordt ook zwarte kool genoemd, omdat zijn bladeren donkergroen worden, tegen het zwarte aan.

Oorsprong van palmkool

Palmkool is een koolsoort die uit het Middellandse Zeegebied komt. De plant heeft lange smalle bladeren zoals van een palmboom. Palmkool wordt wel een meter hoog. De bladeren kroezen; ze krijgen de zelfde krulletjesvorm als boerenkool. Palmkool kweken is niet moeilijk. Samen met de koolsoort eeuwige moes is palmkool één van de weinige meerjarige kolen. Eeuwige moes kun je zelfs als vaste plant zien. Palmkool doet het goed op vrijwel elke grondsoort. De palmkool groeit het liefst in de volle zon.

Oogsten palmkool

Vanaf de herfst tot ver in februari kan palmkoolblad geoogst worden. Als de vorst erover is geweest dan smaakt het blad wat zoeter. De plant kan zeer goed tegen de winter; het is samen met boerenkool één van de weinige planten die ´s winters geoogst kunnen worden. Je oogst de plant van onderen af; het groeitopje mag je niet oogsten. Als je de onderste bladeren wegplukt om op te eten dan zul je zien dat de plant steeds meer op een palmboom gaat lijken. Hij doet zijn naam eer aan.

Eettips palmkool

Je kunt palmkool prima gebruiken in plaats van spinazie. Het blad kun je eventjes koken maar het is ook lekker om het te roerbakken. De nerf is wat taaier en kun je er het beste af halen. Deze bak je apart. Snijd de nerf in kleine stukjes. Het is lekker om het met een uitje en knoflook op een laag vuurtje te fruiten en het deksel 10 minuten op de pan te houden. Voor de smaak kun je er wat verse gember en rode peper bij doen. Verse kurkuma meebakken is ook heerlijk; deze versnipper je en voeg je de laatste drie bakminuten toe. Je kunt de palmkoolnerven als apart bijgerechtje opeten of samen de bladeren bakken. Je voegt in het laatste geval de bladeren de laatste twee minuten van het bakken toe. In Italië is palmkool een favoriet ingrediënt in minestronesoep.

Palmkool tegen kanker

Uit wetenschappelijk onderzoek van 1994 blijkt dat palmkool samen met alle andere koolsoorten die Brassica Oleracea worden genoemd preventief werkt tegen kanker. Uit onderzoek van 2012 blijkt meer specifiek dat kolen sterke antioxidantwerking hebben; ze vangen vrije radicalen welke tot kanker kunnen leiden. De koolsoorten werken het sterkst tegen kanker als ze rauw worden gegeten. De groente blancheren kan ook, maar koken is niet goed voor de antikankerwerking van kool. Overigens zorgen deze vrije radicalen ook voor andere ziekten zoals diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. Vrije radicalen kunnen op meerdere manieren in het lichaam ontstaan. Ze ontstaan altijd bij het verteren van voedsel en omzettingen van stoffen. Daarnaast kan er eenvoudig een overschot aan vrije radicalen komen door factoren als milieuvervuiling, pesticiden, tabaksrook en overmatige lichaamsinspanning zoals topsportprestaties. Er zijn diverse onderzoeken gedaan die bevestigen dat kolen goed preventief werken tegen kanker; zowel epidemologische onderzoeken als het testen van extracten. De chemische analyses onderschrijven de epidemologische onderzoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eeuwig moes, klassieke moestuingroente met toekomstEeuwig moes dankt zijn naam aan het feit dat hij steeds weer opkomt; het is een vaste koolsoort. Bovendien is het vrijwe…
De groententuin: KolenZelf groenten kweken is leuk. Je bent afhankelijk van de weeromstandigheden of je oogst zal lukken of niet. De groenten…
Kool, een kleine geschiedenisKool, een kleine geschiedenisGewoon kool! Witte, rode, savooi, spruiten. Niks zo gewoon als een kool. En toch, de schoonheid van een savooi in de tui…
Hyphessobrycon herbertaxelrodi - Zwarte NeonAls de Zwarte Neon in een flinke school wordt gehouden, is het resultaat zeer spectaculair, net als bij andere neon-soor…
Verschillende soorten cannabisEen van de eerste stappen in het kweekproces is het bepalen welke soort cannabis je wilt gaan kweken. Er zijn enorm veel…
Bronnen en referenties
  • Folder eetbare planten geveltuinendag Amsterdam
  • https://www.bioaanhuis.nl/index2.php?cp=98
  • Palmkool tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8172118
  • Palmkool blancheren helpt tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22744944
  • Chemische analyses onderschrijven overige onderzoeken: http://ajcn.nutrition.org/content/59/5/1166S.abstract
  • Kopfoto: http://2.bp.blogspot.com/-ttrqU-efJck/Tp3fl_nUDWI/AAAAAAAAQ8s/DmpVL7QfoPc/s1600/Cavolo+Nero84.JPG
  • Palmkool in moestuin: http://4.bp.blogspot.com/_-5ST6XPvZiA/TJIVs1iQfBI/AAAAAAAAAIM/kFvDFb_tbuM/s1600/100_6399.JPG
  • Afbeelding bron 1: Joe Mabel / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van palmkool"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!