InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van kokosolie

De geneeskracht van kokosolie

De geneeskracht van kokosolie Kokosolie is jarenlang ten onrechte verguisd. Het is een supergezonde olie voor inwendig en uitwendig gebruik. De niet-essentiële oliën die erin zitten zijn supergezond. Kokosolie is voor de gezondheid waardevoller dan margarine, transvetten uit frituurolie en plactic nepboter voorzien van afgeleide linolzuur; dat wil zeggen niet het daadwerkelijke basis-linolzuur wat wel gezond is. In kokosolie zit een groot aantal vetten waarvan het onmogelijk is om aan te komen in gewicht.

Inhoud:

Kokosolie, het wondermiddel

De Latijnse naam voor de kokosnootboom is Cocos Nucifera. Kokosolie wordt gewonnen uit de kokosnoot die groeit aan kokospalmen. Deze bijzonder mooie bomen kunnen 120 jaar oud worden en jaarlijks kunnen er zo´n 80 kokosnoten aan hangen. Vanaf dat ze vier jaar zijn dragen ze vrucht. Je kunt de kokosnoten zelf plukken door in de boom te klimmen of je raapt gevallen kokosnoten op. Van kokosvet wordt in tropische landen van alles gemaakt: van lampolie tot zeep. Je kunt het vet uitstekend gebruiken in de keuken. Om kokosolie te winnen wordt het eerst gedroogd. Gedroogde kokos noemt met kopra. Deze gedroogde kokos wordt in een oliemolen uitgeperst.

Kokosvet

Kokosvet is een hoogwaardig voedingsproduct en kent door zijn zoete smaak diverse keukentoepassingen. In tropische landen is kokosvet altijd vloeibaar maar wanneer het in landen komt waar de temperatuur nooit boven de 25 graden uitkomt, wordt het vanzelf hard. Als je het zou verwarmen door het op een verwarming te zetten, wordt het weer liquide. Kokosolie ligt in Nederland in pakjes en doosjes in de biologische winkel. Je kunt ermee bakken. Het is eveneens lekker om het op je brood te smeren; dat is een stuk gezonder dan margarine.

Kokosvet als zonnebrandolie

Kokosvet wordt in de landen waar kokospalmen groeien veel gebruikt om de huid te beschermen tegen zon, wind en regen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit een prima manier is om de huid te beschermen. Door de oprukkende beschaving doen mensen kleren aan maar kleren en kokosvet is geen goede combinatie; men laat het kokosvet als huidbeschermingsmiddel in de tropen steeds vaker achterwege. Hierdoor beginnen tropenbewoners huidproblemen te ontwikkelen. Ook al heb je kleren aan, dan kun je blote armen en andere lichaamsdelen prima insmeren met kokosvet.

Kokosvet tegen wallen

Sommige cosmetica-experts zweren erbij dat kokosvet oogkwalen kan verminderen. Je moet dan voor het slapen gaan de oogwallen insmeren met kokosvet en dit met je wijs- en middelvinger langzaam trommelend inmasseren. Zo verdwijnen donkere oogranden en wallen.

Kokosvet bij Alzheimer

Kokosvet kun je op je brood smeren in plaats van boter. De oliën die erin zitten zijn goed voor de hersenen. Fytotherapeuten raden het eten van kokosvet aan voor mensen met Alzheimer. De hersenen bestaan voor een groot deel uit vetten. Omdat we steeds vaker ongezonde vetten eten degenereren de hersenen doordat er kleine ontstekingsreacties op celniveau plaatsvinden. Dat kan worden tegen gegaan door het eten van kokosvet op de boterham.

Kokosvet, goed voor je haar

Kokosvet is naast goed voor de huid ook goed voor het haar. Het gaat beschadigd en futloos haar tegen. Masseer de hoofdhuid en het haar in met dit vet, laat het 10 tot 15 minuten intrekken en was het daarna weer uit met een shampoo. Het haar zal zijn glans hervinden en wordt soepel en zacht. Je kunt snel de gebroken uiteinden van je haar behandelen door op de vingertoppen wat olie te doen en de haarpunten
Kokosnoten op de fiets / Bron: Pratheepps / Wikimedia CommonsKokosnoten op de fiets / Bron: Pratheepps / Wikimedia Commons
hiermee in te wrijven.

Vetzuren in kokosolie:

  • Octaanzuur: 9.2%
  • Dodecanzuur: 45%
  • Myristinezuur: 20.8%
  • Palmitinezuur: 8.5%
  • Stearinezuur: 2.3%
  • Oliezuur: 6.4%
  • Overige vetzuren: 1%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kokosolie: veelzijdig en gezondKokosolie: veelzijdig en gezondVan keuken tot badkamer. Kokosolie is een zeer gezond en veelzijdig product. 100% natuurlijk, heerlijk van smaak en met…
Verrassende dingen die je met kokosolie kunt doenVerrassende dingen die je met kokosolie kunt doenHet zal je niet verrassen dat kokosolie vaak als wondermiddel wordt genoemd. Je kunt er echter meer mee dan je denkt! Ge…
Gewicht verliezen met kokosolieGewicht verliezen met kokosolieVan kokosolie wordt gezegd dat het ongezonde verzadigde vetten bevat. Echter is gebleken dat kokosolie helpt bij het ver…
Gezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keukenGezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keukenNet als in nagenoeg alle ontwikkelingslanden leven Surinamers letterlijk en figuurlijk dichtbij de natuur. De Surinaamse…
Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie is gezond en lekker om mee te koken of om zo op je boterham te smeren. Maar wist je dat kokosolie ook heel fij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kokosolie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Medische informatie…
Schrijf mee!