InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Walnoten: een superfood

Walnoten: een superfood

Walnoten: een superfood Heel lang is men er van overtuigd geweest en nog, dat noten dikmakers zijn en veel vet bevatten, maar gebleken is dat deze vetten juist heel gezond zijn en bijdragen aan een gezond gewicht. Walnoten behoren tot de zogenaamde 'Superfoods'. Van alle notensoorten is de walnoot de onbetwiste nr 1. Een handjevol noten per dag kan het cholesterolgehalte wezenlijk verlagen en verder zitten walnoten boordevol goede voedingsstoffen en goede vetten.

Walnoten zijn het meest voedzaam van alle noten.

De walnoot is één van de oudste voedingsmiddelen waar melding van is gemaakt. . In de Griekse mythologie staat de walnotenboom bekend voor het symbool van wijsheid. Als je de noot gepeld hebt en je naar de vorm van de walnootvrucht kijkt kun je ook zien dat deze zelfs een beetje op hersenen lijkt. zou dat toeval zijn? Of een teken van de natuur?

Walnoten weetjes

  • Er zijn door archeologen in Frankrijk walnootbolsters gevonden die meer dan 8000 jaar geleden geroosterd werden. Gegraveerde kleitabletten uit 2000 jaar voor Christus tonen walnoten die in de tuinen van Babylon groeiden. De oude Grieken en Romeinen beschouwden de walnoten als een lekkernij en als koninklijk voedsel.

  • De meest bekende walnoot komt uit Perzië(Iran) welke is meegenomen door Engelse zeevaarders die de noten overal ter wereld verhandelden. Op het moment komen de meeste walnoten uit Californië. Deze werden van oorsprong door de Engelsen in 1867 geïntroduceerd. Verder bestaat er ook de 'zwarte walnoot'. Deze is afkomstig uit Noord-Amerika, maar wordt zelden geteeld voor commercieel gebruik.

  • De walnoten boom kan wel 20 meter hoog worden en zon 10 meter breed. De boom vormt een ronde halfopen kroon en bij het ouder worden krijgt de grijze stam een diep gegroefde bast. De bloei van de boom is in de maand mei.

Wat zit er in een walnoot?

  • Walnoten zijn heel voedzaam en gezond. Het belangrijkste bestanddeel is olie. Walnoten bevatten 7x meer meervoudig onverzadigde vetten dan verzadigde vetten. Meervoudig onverzadigde vetten zijn een belangrijke bron van essentiële vetzuren die, in combinatie met hun antioxydante eigenschappen ideaal zijn voor personen die een te hoog cholesterolgehalte of een te hoge bloeddruk hebben.

  • Een handvol Walnoten per dag draagt bij aan een goede gezondheid.

Walnoten. Wat zit erin?

Walnoten bevatten:

  • Omega 3 vetten
  • Magnesium
  • Vitamine E
  • Polyfenolen
  • Eiwitten
  • Vezels
  • Potassium
  • Plantensterolen
  • Vitamine B6
  • Arginine
  • Melatonine
  • Koper
  • Zink

Kortom: Een Supernoot!

Mede door al bovengenoemde eigenschappen mogen de walnoten zich daarom scharen onder de superproducten ter bevordering van de gezondheid. Walnotenolie is heel erg aangenaam van smaak en vol met gezonde eigenschappen. Walnotenolie wordt voornamelijk door kleine telers in Frankrijk en Italië geproduceerd en is prijzig, maar een scheutje walnootolie in bijvoorbeeld broodrecepten of als saladedressing garandeert een verrukkelijke smaak.

Lees verder

© 2009 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Walnoten gezond?Walnoten gezond?Walnoten, gezond? Ja, deze bekende nootsoort is erg gezond. Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aan…
Salade van andijvie, spinazie, selderij of kousebandEen salade kun je overal bij zetten, bijvoorbeeld bij een uitgebreide lunch, bij een barbecue of gewoon als groente bij…
Wat is gezond eten? SuperfoodWat is gezond eten? SuperfoodGezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfoo…
De geneeskracht van walnootolieDe geneeskracht van walnootolieWalnootolie is een versterkende olie voor hart, hersenen en bloedsomloop. De walnootboom stamt oorspronkelijk uit Zuid-…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Walnoten: een superfood"

Reacties

Dhooge Johan, 14-10-2015 08:30 #2
Zijn walnoten hinderlijk voor de stoelgang of bevorderlijk? Reactie infoteur, 15-10-2015
Aangezien er zich vetten en vezels in een walnoot bevinden zijn ze bevordelijk voor de stoelgang.

Willem Bech, 30-09-2013 11:52 #1
In 1979 heb ik een walnotenstek geplant in mijn tuin, eigenlijk in de uiterwaarden, nu is de boom volwassen en produceert ongeveer 2000 noten per jaar.Het is leuk om in September elke ochtend de noten te rapen.'s Winters kraak ik er elke dag wel 5 noten voor de vogels en zelf eet ik 5 noten per dag, Ook geef ik aan een paar kennissen een flinke zak noten, en dat wordt goed gewaardeerd.Natte noten voor een vriendin die er Port van maakt, die heel lekker smaakt.Het is bekend dat walnoten heel gezond zijn. Reactie infoteur, 01-10-2013
Ideaal zeg! Gezondheid voor het oprapen dus.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 05-02-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!