InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Plaspillen (diuretica): wanneer, waarom en bijwerkingen

Plaspillen (diuretica): wanneer, waarom en bijwerkingen

Plaspillen (diuretica): wanneer, waarom en bijwerkingen Plaspillen, ook wel bekend als diuretica, waren de eerste geneesmiddelen voor de behandeling van hoge bloeddruk. En tot op de dag van vandaag zijn deze dehydraterende (vochtafdrijvende) middelen niet meer bij de behandeling van hoge bloeddruk weg te denken. Met verstand ingezet, laten ze zeer goede resultaten zien en zijn ze veruit de goedkoopste therapie. Overigens bestaan er ook kruidensupplementen met vochtafdrijvende werking zoals guldenroede of brandnetel.

Inhoud

Wanneer worden plaspillen voorgeschreven?

Plaspillen zijn vochtafdrijvende middelen. Zij worden voorgeschreven voor diverse kwalen. Sommige van die middelen kunnen de suikerstofwisseling verstoren. En niet zelden worden ook bepaalde mineralen zoals natrium, kalium en chloride in verhoogde mate uitgescheiden, wat echter per individueel preparaat kan verschillen.
  • Het vaakst worden plaspillen voorgeschreven bij de permanente behandeling van hoge bloeddruk of als er sprake is van een minder krachtige hartslag, bijvoorbeeld als gevolg van een lekkende hartklep;
  • zeer goede resultaten geven plaspillen ook bij mensen die vocht vasthouden in de longen of de benen;
  • ook worden ze voorgeschreven bij vochtretentie in de maagstreek, bijvoorbeeld bij levercirrose, een verzamelnaam voor een groep chronische leverziekten;
  • bij ernstige nierinsufficiëntie, waarbij de nieren geen of nauwelijks urine meer aanmaken, kan de vochtafdrijving gedurende langere tijd door toediening van plaspillen gehandhaafd blijven.

Sneller afvallen met plasmiddelen
Het inzetten van plaspillen om sneller gewichtsverlies te realiseren, wordt sterk ontraden. Herhaaldelijk wordt erop gewezen dat het onder bepaalde omstandigheden fataal kan zijn, als plasmiddelen zonder medische begeleiding worden ingenomen. (zie ook de rubriek bijwerkingen).

Hoe werken plastabletten?

Plastabletten zorgen ervoor dat de nieren in verhoogde mate zout en vocht uit het lichaam afscheiden. Daardoor daalt de hoeveelheid vocht in het lichaam en wordt de bloeddruk verlaagd. Plasmiddelen hebben invloed op de werking van zogenaamde nefronen in de nieren, waarvan elke nier er ongeveer één miljoen bezit. De nefronen vormen een complex netwerk van kleine kanalen die de vocht- en mineralenbalans in het lichaam reguleren. Een nefron kan men dus eigenlijk beschouwen als een mini-zuiveringsinstallatie.

Bijwerkingen van plaspillen

Vochtafdrijvende medicijnen worden in het algemeen goed verdragen en zijn om die reden al jaren eerste keuze bij de behandeling van hoge bloeddruk. Maar het spreekt voor zich dat geen mens gelukkig zal zijn met een constante plas-aandrang. Niemand staat er daarom om te springen om dergelijke medicijnen voor langere tijd te gebruiken. Diuretica worden daarom bij de behandeling van hoge bloeddruk vaak in combinatie met beter te verdragen stoffen ingezet. Naast diuretica worden bijvoorbeeld ook middelen zoals bètablokkers, calciumantagonisten en ACE-remmers tegen hoge bloeddruk ingezet. In het algemeen worden deze middelen gecombineerd om een optimaal effect te bereiken. En als aanvulling op een behandeling met medicijnen wordt ook vaak aanbevolen dat men zijn levensstijl aanpast.

Vaak voorkomende bijwerkingen
De bijwerkingen in onderstaande opsomming kunnen zowel individueel alsook qua werkzame bestanddelen zeer verschillend zijn. Ook heeft de lijst niet de pretentie volledig te zijn. Voor de bijwerkingen van uw eigen plastabletten, kunt u daarom het beste de bijsluiter raadplegen.
  • tekort aan kalium met als resultaat hartritmestoornissen;
  • zouttekort, wat tot momenten van verward zijn kan leiden;
  • slap gevoel, moe;
  • duizeligheid bij het opstaan, vooral bij ouderen;
  • spierkrampen, vooral in de kuiten;
  • een droge mond;
  • rode en geïrriteerde huid, vooral op buik en onderarmen;
  • slecht zien;
  • lichte stijging van bloedsuikerniveau’s en de vetwaarden in het bloed;
  • vochtverlies (uitdroging) met tromboseneiging als gevolg van de verdikking van het bloed.

Conclusie

  • een behandeling met plaspillen moet alleen dan plaatsvinden als het gebruik van diuretica zinvol is. Niet voor niets staan diuretica op de lijst van verboden middelen bij sporters (dopinglijst);
  • in verband met het grote aantal mogelijke bijwerkingen wordt artsen aangeraden de inzet van plastabletten tot een absoluut minimum te beperken;
  • de inname van plaspillen tegen hoge bloeddruk mag geen excuus zijn om niet te minderen of te stoppen met roken, minder dan vier uur per week te bewegen, de adviezen voor het volgen van een dieet ingeval overgewicht in de wind te slaan.
Gerelateerde artikelen
Gezonde leefstijl en medicijnen bij hoge bloeddrukHypertensie (hoge bloeddruk) wordt gedefinieerd als een diastolische bloeddruk (onderdruk) groter dan 80 mm Hg en een sy…
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Hoge bloeddruk of hypertensieHoge bloeddruk of hypertensieEen hoge bloeddruk is geen ziekte. Je merkt soms zelfs niet dat je een te hoge bloeddruk hebt, daarom kan het geen kwaad…
Kalium teveel: symptomen te veel kalium in bloed + functieKalium teveel: symptomen te veel kalium in bloed + functieIn Nederland is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor kalium opgesteld. Kalium komt vooral voor in groente e…
Ik houd veel vocht vast, hoe raak ik het weer kwijt?Ik houd veel vocht vast, hoe raak ik het weer kwijt?Iedereen houdt wel eens vocht vast, indien dit incidenteel voorkomt, is het niet zo erg. Het wordt echter een ander verh…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Plaspillen (diuretica): wanneer, waarom en bijwerkingen"

Infoteur: Serkozy
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!