InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bloedverlies en zwanger

Bloedverlies en zwanger

Bloedverlies en zwanger Bloedverlies tijdens de zwangerschap, aantal weken, bloedingen, kans op miskraam. Bloedverlies komt soms voor tijdens de zwangerschap. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Ook de hoeveelheid bloed kan erg verschillen.

Bloedverlies tijdens de zwangerschap: wat is dat?

Tijdens de zwangerschap behoort men in principe geen bloed te verliezen. Toch kan er bloedverlies optreden met verschillende oorzaken. Het bloedverlies kan in verschillende weken van de zwangerschap optreden, maar komt het meest voor tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap.

Bloedverlies kenmerkt zich door het verlies van bloed. Dit kan veel zijn en helderrood van kleur zijn, maar ook weinig, soms vermengd met slijm. De kleur varieert dan van roze, rood, donkerrood tot bruin of zwart.

Bloedverlies in het eerst trimester

Het eerste trimester zijn de eerste drie maanden van de zwangerschap. In week 5, oftewel 4 weken zwanger, kan er een lichte bloeding optreden door de innesteling van het bevruchte eitje. De eicel nestelt zich diep in de baarmoederwand. Doordat de baarmoederwand goed doorbloed is, kan deze makkelijk bloeden. De vrouw ziet dan wat roze, rood of bruin bloed, meestal vermengd met wat slijm.

In week 6 kan er wat bruin bloedverlies zijn, dit is oud bloed dat nog van de innesteling afkomstig is. Ook kan er helderrood bloedverlies optreden. Meestal zijn dit enkele druppeltjes. Dit licht bloedverlies kan voorkomen nadat er druk op de baarmoederwand is ontstaan, zoals bij hoesten, niezen etc. De baarmoederwand is zeer gevoelig en kan soms spontaan gaan bloeden wanneer er druk op de wand staat.

Bloedverlies in week 7, 8 of 9 kan ook door een goed doorbloedde baarmoederwand worden veroorzaakt. In al deze gevallen blijft het gaan om licht bloedverlies, dat roze of rood gekleurd is. Indien het bloedverlies iets later optreedt, is dit bruin van kleur. Wanneer in deze weken, of in week 10, 11, 12 of 13 veel bloedverlies optreedt gepaard gaande met buikkrampen, is er soms sprake van een miskraam. Het bloedverlies wordt steeds heviger en stopt niet. Een miskraam kan soms wat verwarring en valse hoop geven, omdat de bloedingen in het begin één tot twee dagen kunnen ophouden. Er wordt dan gesproken over een dreigende miskraam. Een echte miskraam zet door met hevig bloedverlies en buikkrampen die steeds meer toenemen.

Tijdens het vrijen kan er ook bloedverlies optreden, vooral tijdens het eerste trimester komt dit het meest voor. Het bloedverlies is helderrood van kleur of bruin, wanneer de bloeding één dag later optreedt.

Bloedverlies tijdens het tweede trimester

Bloedverlies tijdens dit stadium komt veel minder vaak voor. Het tweede trimester bevat de vierde tot en met de zesde maand van de zwangerschap. Vroeg in het tweede trimester, tijdens week 14, 15 of 16, kan er nog een miskraam optreden. Dit gaat gepaard met in het begin weinig bloedverlies, dat steeds helderder van kleur wordt en in hoeveelheid toeneemt.

Een poliep kan door de groeiende baarmoeder nu ook een bloeding veroorzaken. Het gebied waar de poliep zich bevind is goed doorbloed door de zwangerschap, hierdoor gaat de poliep zelf en het gebied eromheen makkelijker bloeden. Een poliep kan tijdens de bevalling voor veel bloedverlies zorgen, maar kan ook een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken door de vele bloedingen. Soms wordt een poliep voortijdig verwijderd. Bloedverlies door een poliep kan hevig zijn en is helderrood van kleur.

Een placenta die laag ligt kan vooral tijdens het tweede trimester voor bloedverlies zorgen. De placenta ligt dan gedeeltelijk voor de baarmoedermond en kan een bloeding geven. Dit bloedverlies kan weinig tot hevig zijn, meestal helderrood van kleur. In sommige gevallen groeit de placenta met de vorderende zwangerschap mee omhoog en is er in het derde trimester geen sprake meer van een laagliggende placenta.

Een loslatende placenta gaat gepaard met hevig bloedverlies dat helderrood tot donkerrood van kleur is. Meestal zullen er ook buikkrampen optreden wanneer de vroegtijdige bevalling zich doorzet.

Bloedverlies zonder oorzaak is soms een randbloeding van de placenta. Hierbij bloedt de rand van de placenta even. Het bloedverlies verdwijnt meestal weer en pas na de bevalling ziet men aan de placenta dat deze tijdens de zwangerschap gebloed heeft.

Bloedverlies tijdens het derde trimester

Het derde trimester bevat de laatste drie maanden van de zwangerschap. In dit trimester komt bloedverlies minder vaak voor dan tijdens het eerste of het tweede. Bloedverlies tijdens het laatste trimester is vaak wel ernstiger van aard.

Poliepen kunnen ook in dit laatste trimester gaan bloeden. Het bloedverlies is weinig tot middelmatig, maar kan soms ook ernstig zijn. De kleur is veelal helderrood.

De placenta die loslaat geeft hevig helderrood bloedverlies met buikkrampen. Men moet erop voorbereid zijn dat bij een loslatende placenta de bevalling wordt ingezet. Daarom mag bij hevig bloedverlies nooit zomaar doorgelopen worden maar moet onmiddellijk een arts ingeschakeld worden.

Licht bloedverlies kan het gevolg zijn van een randbloeding aan de placenta of een gescheurd adertje. Het bloedverlies is weinig en houdt vanzelf weer op. De kleur is roze, rood of bruin. Zwart bloedverlies is veelal heel oud bloed. Dit kan voorkomen, omdat het bloed niet altijd direct zijn uitweg vindt.

Bloedverlies in week 37, 38, 39 of 40 gaat vaak gepaard met slijmverlies. Dit is een voorteken van de bevalling. Het verliezen van de slijmprop, wat soms gepaard gaat met wat roze tot rood bloedverlies, kan enkele uren tot enkele dagen voor de bevalling voorkomen.

Bloedverlies voor de 37e week, gepaard gaande met buikkrampen, duidt veelal op een vroeggeboorte. De arts moet onmiddellijk gewaarschuwd worden.

Kleuren van het bloed

Roze bloedverlies is bloed dat vermeng is met slijm. Hierdoor krijgt het een roze kleur. Vaak is de hoeveelheid slijm gelijk aan of meer dan et bloedverlies. Helderrood bloed is vers bloed zonder slijm of met heel weinig slijm. Donkerrood bloed komt meestal voor bij grote hoeveelheden bloedverlies. Bruin bloed, soms vermengd met slijm, is oud bloed, meestal van één dag tevoren. Zwart bloed is een grote hoeveelheid oud bloed, meestal van één tot twee dagen oud.

Lees verder

© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap is de grote schik van iedere zwangere vrouw. Vooral in de eerste drie maanden, de t…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Zwanger worden na een miskraamZwanger worden na een miskraamEen miskraam, en nu? Een miskraam ontstaat meestal door een aanlegfout van het vruchtje. Na je miskraam wil je eigenlijk…
Miskraam, de spontane abortusMiskraam, de spontane abortusDe schrik van iedere zwangere vrouw: bloedverlies tijdens de zwangerschap. Je valt binnen een paar seconden van je roze…

Reageer op het artikel "Bloedverlies en zwanger"

Reacties

Conny, 29-12-2013 21:25 #6
Ik heb 4 nov een mirena spiraaltje laten plaatsen nu heb ik 27 dec een zwangerschapstest gedaan en die geeft aan +3 weken zwanger heb al die tijd al een beetje oranje/bruin slijmerig bloedverlies wordt gek van onzekerheid en kan pas maandag naar de dokter hopelijk wordt ik meteen doorgestuurd naar zk! iemand die mij alvast kan geruststellen? Groetjes onzekere mama

Lisette Riet, 15-12-2013 19:11 #5
Ik ben nu bijna 7 weken zwanger gisteren heb ik sex gehad. Vanmorgen werd ik wakker met enorme hoofdpijn en nadat ik naar het toilet was geweest had ik bloed verlies, ik heb geen heftige krampen maar meer menstruatie gevoel het bloed is helder rood ik maak me zorgen dat dit een miskraam is, indien het een onschuldige bloeding betreft hoe lang mag/kan dat duren? Of duidt dit op een miskraam ik krijg 24 december a.s een echo pfffff ik maak me zorgen! Terecht?

Lay, 09-07-2013 01:08 #4
Hallo, ik ben 7 weken zwanger. de 6de week had bloedverlies (bruin) heeft 5 dagen geduurd na twee weken dan ben ik just 7 weken dus vandaag had ik ineens helder rood bloed na paar uren is die bloed gestopt en nu terug bruin ik heb geen last van niets buiten hoofdpijn. Ik maak me zorgen ben naar het ziekenhuis gegaan ze hebben me terug gestuurd ze zeiden dat niks was ze hebben me niet eens onderzocht ik vind echt erg. Ag ja ik moet alleen gaan als heviger wordt kunt u dat voorstellen hoe ik me voel nu.

Jolanda van de Velde, 13-05-2013 09:57 #3
Sinds gisteren heb ik bloedverlies, Voel me niet meer zwanger. Heb geen krampen, maar de schrik zit er goed in. Dit is mijn derde en ik ben net 40. Heb vanmiddag mijn eerste echo om te kijken of alles nog goed is. Reactie infoteur, 13-05-2013
Met een (inwendige) echo kan bekeken worden of alles goed gaat. Maar dan nog geeft dit geen volle garantie dat de hele zwangerschap normaal verloopt. Anderzijds, in de helft van alle gevallen van bloedverlies wordt er geen duidelijke oorzaak gevonden. Heel veel succes.

Viola, 19-04-2013 11:28 #2
Hallo,

Ik ben nu 6 weken en 4 dagen zwanger en heb last van ontzettende buikkrampen die ik normaal ook tijdens mijn menstruatie heb. Ik ben ook hevig aan het bloeden het ziet er ook uit als een normale menstruatie alleen dan iets meer dan normaal. Ik maak me heel erg zorgen heb ik een miskraam? Reactie infoteur, 19-04-2013
Vanaf 6 weken kan de verloskundige een (inwendige) echo maken. Alleen zij kan bekijken of het hartje van de baby nog kloppend is. Maar zelfs dat geeft niet altijd uitsluitsel. Hevige buikkrampen en bloedverlies zijn in ieder geval geen normaal zwangerschapsverschijnsel.

Gwen, 02-10-2012 06:19 #1
Hallo, ben 11 weken zwanger en heb al 3 dagen bruin bloed verlies. Ik heb geen buikkrampen of iets dergelijks. Voel me super ongelukkig en onzeker omdat dit me eerste zwangerschap is. Ik ben nu op vakantie en kan niet langslopen bij me huisarts. Kan er iets ernstigs aan de hand zijn?

Antw graag,
Alvast bedankt Reactie infoteur, 14-10-2012
Bruin bloedverlies is een teken van oud bloed: er heeft een bloeding plaats gevonden maar het bloed is achter gebleven in de baarmoeder. Meestal is bruin bloed vrij onschuldig. De baarmoederwand is tijdens de zwangerschap beter doorbloed, waardoor er makkelijker een bloeding optreedt.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschapsklachten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!