Wat te doen bij witte aanslag (smegma) onder de voorhuid?

Wat te doen bij witte aanslag (smegma) onder de voorhuid? De aandoening smegma kan voor veel mensen een onaangename aangelegenheid zijn, omdat men er onzeker van wordt en men niet weet wat eraan gedaan kan worden. Het bestaat uit een witte aanslag onder de voorhuid, waarbij het vaak concentreert achter de eikelrand. Toch kan het over de complete eikel voorkomen in vochtige of korrelige toestand. Waardoor wordt smegma veroorzaakt, valt het onder de SOA’s en wat kan men er tegen doen?

Smegma, witte aanslag voorhuid

Hoe ziet het eruit?

Meestal merkt men het niet, omdat er niet onder de voorhuid wordt gekeken. Gaat het eenmaal ruiken dan zal men de voorhuid opstropen om te ontdekken dat de witte aanslag er in grote hoeveelheid aanwezig is. Het kan er stroperig uitzien, maar kan wegens beperkte vochtigheid gaan klonteren tot het kleine korreltjes vormt. Daarnaast kan het een typische melkzuurlucht geven, waardoor de persoon onfris riekt. Omdat men niet weet waardoor het wordt veroorzaakt schaamt men zich ervoor en tracht het te verbergen. Toch kan men door zelfstandig te handelen smegma verhelpen om zo erger te voorkomen.

Wat veroorzaakt witte aanslag voorhuid?

Het lichaam vernieuwt de huid, bloed, organen enzovoorts om de zoveel tijd. We zijn continu aan het veranderen, zodat het lichaam gezond is en er goed uit blijft zien. Daarnaast zorgt de vernieuwing ervoor dat lichaamsprocessen continu optimaal verlopen. Oftewel er verschijnt steeds een vernieuwde versie van onszelf, doordat oud weefsel wordt vervangen. Zo ook de huid rondom het geslachtsdeel. Het is een ophoping van oude huid in combinatie met epitheel – weefsel dat huid en organen bedekt – en de vochtige omstandigheid van het geslachtsdeel. Bij een toenemende hoeveelheid is het duidelijk zichtbaar als witte zeep onder de voorhuid en rondom de eikelrand.

Waar kan smegma toe leiden?

Alles wat onverzorgd is of niet goed wordt behandeld kan qua gedaante aanzienlijk verergeren. De smegma aandoening kan leiden tot een verslechtering van de bacteriële balans, waardoor het andere uitslag kan geven aan een groter gebied rondom het geslachtsdeel. Het kan eveneens aanleiding zijn voor het rotten van de onderliggende huid. Door de geur moet het in dit stadium allang zijn opgemerkt en uiteraard zijn behandeld. Wat valt er aan te doen indien men tijdig reageert?

Kleine kinderen

Het is een veel voorkomend probleem bij kleine kinderen. Het kind wordt door de moeder gewassen, echter vaak oppervlakkig. Onder de voorhuid schoonmaken wordt vaak vergeten, omdat men er geen aandacht aan besteed. Het kan resulteren in de omstandigheid dat het opgroeiende kind onzeker wordt. Hij heeft er vaak jeuk aan doordat het niet wordt schoongemaakt. Doordat het onverzorgd blijft kan het van een niet schadelijke situatie veranderen in een omstandigheid waarbij andere bacteriën er profijt uit halen. Het is dan ook als ouder van belang om door te pakken door op geregelde basis de eikel en onder de voorhuid van het kind goed schoon te maken.

Onverzorgd zijn

Mensen die zichzelf slecht kunnen verzorgen danwel mensen die een verslaving hebben of een andere ziekte kunnen het oplopen. Men geeft aan de eigen gesteldheid weinig aandacht, waardoor het geslachtsdeel onverzorgd is. Er kan een algehele verslechtering van de gezondheidstoestand zijn, waardoor meerdere klachten kunnen voordoen. Smegma is daarbij een belangrijk voorbeeld omdat de huid zichzelf continu vervangt echter de restanten niet worden verwijderd. De omstandigheid kan dus bij iedereen voorkomen indien er tijdelijk onvoldoende aandacht aan verzorging wordt gegeven.

Een SOA?

Het komt vaak voor bij jonge kinderen, mensen die onverzorgd zijn of mannen die er niet goed op letten. Het is een properheidsaangelegenheid en valt niet onder de SOA’s. De aandoening wordt veroorzaakt door hoe schoon men is en daar dient de oplossing ook te worden gezocht. Indien men echter onbeschermde geslachtsgemeenschap heeft gehad waarna een witte stinkende uitslag uit de urineleider komt dan kan er sprake zijn van een SOA. Denk aan een druiper of chlamydia. In dat geval moet je je medisch laten behandelen of doe een SOA test voor in huis.

Stabiele omstandigheid

Op zich kan het geslachtsdeel relatief lang zonder schoonmaak. De zuurtegraad van het lichaam is erop ingesteld om bacteriën en infecties van nature te weren. Smegma is een normaal voorkomend verschijnsel, echter kan met de tijd zurig ruiken. Omdat het lichaam zuur is kunnen bacteriën slecht ontwikkelen. Toch kan die balans door het smegma ontregeld raken, waardoor aanvullende klachten naast de witte aanslag kunnen ontstaan. Bacteriegroei kan toenemen doordat de voorhuid minder zuur wordt.

Wat kan men doen?

De aanslag ontstaat door ophoping van oude huidresten en epitheel in combinatie met vochtigheid. Om te voorkomen dat de omstandigheid verslechtert moet men ingrijpen. Dit kan worden gedaan door het geregeld schoonmaken van de eikel en voorhuid met water. Vaak goed schoonpoetsen zorgt ervoor dat vuiligheid verdwijnt en de normale balans van het geslachtsdeel terugkomt. Zorg ervoor dat je per week een paar keer onder de voorhuid en eikelrand de boel afspoelt, zodat je geen last meer hebt van de aandoening.

Oppassen met zeepgebruik!

Uiteraard mag je gebruikmaken van zeep tijdens de schoonmaak. Daar zit echter één maar aan verbonden. Zeker rondom de eikel en onder de voorhuid is een stabiele zuurtegraad noodzakelijk om de invloed van bacteriën te voorkomen. Veel mensen gebruiken echter tijdens het douchen een zeep of gel om de huid schoon en fris te maken, echter deze zijn ongeschikt voor het geslachtsdeel. Die zepen neigen namelijk naar een meer basische zuurtegraad, waardoor snel een gunstige omstandigheid wordt bereikt voor bacterievorming op de eikel. Dit uit zich in een snel groeiende rode vlekjes (valt eveneens niet onder de SOA groep). Wil je gebruik maken van zeep om de eikel en voorhuid schoon te maken, neem dan pH-neutrale zeep of baby zeep. Daarmee voorkom je ongewenstheden en kun je smegma voorkomen door een schoon lid te hebben.

Lees verder

© 2013 - 2021 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Nauwe voorhuid, wat nu?Nauwe voorhuid, wat nu?Een nauwe voorhuid bij de penis komt regelmatig voor. Er is pas sprake van een te nauwe voorhuid als een jongen van 10 t…
De besnijdenis: hygiënischer of niet?De besnijdenis: hygiënischer of niet?Fimosis is de medische reden om jongens te besnijden. Als de voorhuid niet zonder weerstand tot achter de eikel getrokke…

Buikpijn laag in de onderbuikBuikpijn laag in de onderbuikBuikpijn is pijn die gevoeld wordt rondom de organen die zich in de buikholte bevinden. Pijn laag in de onderbuik kan te…
Ontstoken tandvlees doet pijnOntstoken tandvlees doet pijnWanneer tandvlees ontstoken is, kan het flink pijn doen. Daarnaast is het rood, gezwollen en kan ook bloeden. Een tandvl…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Smegma
Geinformeerd (1.160 artikelen)
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!