InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontstoken voorhuid (posthitis): symptomen en behandeling

Ontstoken voorhuid (posthitis): symptomen en behandeling

Ontstoken voorhuid (posthitis): symptomen en behandeling Posthitis duidt op een ontsteking van de voorhuid (preputium) van de penis, hetgeen vaak gepaard gaat samen met een ontsteking van de eikel (balanitis genoemd). Als zowel de eikel als de voorhuid ontstoken zijn, dan wordt dit ook wel balanoposthitis genoemd. Posthitis kan infectieuze oorzaken hebben, zoals bacteriën of schimmels, of niet-infectieuze oorzaken zoals contacteczeem of psoriasis. De ontsteking kan worden veroorzaakt of getriggerd door irriterende stoffen, bijvoorbeeld in zeep(resten). Vaak voorkomende organismen zijn candida, chlamydia en gonorroe. De oorzaak moet goed worden gediagnosticeerd voordat een behandeling kan worden voorgeschreven. Een veel voorkomende risicofactor van een ontstoken voorhuid is diabetes.

Wat is posthitis?

Posthitis duidt op een ontsteking van de voorhuid, ook wel preputium genoemd, van de menselijke penis. Het wordt gekenmerkt door zwelling en roodheid van de huid en kan gepaard gaan met een stinkende afscheiding. De term posthitis komt van het Griekse 'posthe', wat 'voorhuid' betekent, en '-itis', wat 'ontsteking' betekent.

Termen

Posthitis moet onderscheiden worden van balanitis en balanoposthitis:
  • balanitis is een ontsteking van de glanspenis of eikel
  • posthitis is een ontsteking van de voorhuid
  • balanoposthitis is een ontsteking van de glanspenis en voorhuid

Symptomen

Symptomen van posthitis bestaan uit:

Oorzaken van een ontstoken voorhuid

Er zijn veel mogelijke oorzaken van posthitis. Het kan hierbij gaan om acute aandoeningen, maar ook om chronische aandoeningen die moeilijker te behandelen zijn.

Infecties

Posthitis kan veroorzaakt worden door infectieziekten zoals chlamydia, gonorroe, syfilis, genitale herpes, trichomonas, schurft en candidiasis (een schimmelinfectie), die meestal goed kunnen worden behandeld door lokale of orale medicatie. Bij een seksueel overdraagbare aandoening (soa) is het belangrijk dat de seksuele partner(s) ingelicht en meebehandeld worden. Voorhuidontstekingen komen vaker voor bij mannen met diabetes en die lijden aan fimosis of voorhuidsvernauwing.

Lichen sclerosus

Lichen sclerosus is een weinig voorkomende huidaandoening die wordt gekenmerkt door jeuk, pijn, gebarsten en gekloofde huid en witte plekjes op de voorhuid en het einde van de penis. Hoewel er geen remedie is voor deze aandoening, kunnen de klachten verlicht worden middels topicale corticosteroïden, het gebruik van huidcrèmes (een vochtinbrengende crème) en besnijdenis. In het verleden werd deze aandoening (bij mannen) balanitis xerotica obliterans genoemd, maar dit is een verouderde term.

Contacteczeem

Contacteczeem wordt veroorzaakt door allergieën of irriterende stoffen, in dit geval vaak latexallergieën (vanwege condoomgebruik) of het gebruik van agressieve zepen of parfums in het genitale gebied. Hoewel corticosteroïden het eczeem kunnen genezen, kun je herhaling voorkomen door het vermijden van blootstelling aan de desbetreffende triggers.

Lichen planus

Lichen planus is een jeukende ontstekingsreactie van de huid en de slijmvliezen. Bij mannen komen de huidafwijkingen meestal voor op de voorhuid of aan de eikel. Het kan worden behandeld met behulp van corticosteroïden, maar vaak verdwijnt het ook vanzelf.

Psoriasis

Psoriasis is een chronische huidziekte die leidt tot plekken met verdikte, abnormale huid en psoriasis in de schaamstreek wordt 'genitale psoriasis' genoemd en kan op elke leeftijd ontstaan. Behandeling vindt plaats met zalven en/of crèmes die op de psoriasisplekken wordt aangebracht.

Kanker

Kanker aan de penis komt niet vaak voor. Peniskanker. Peniskanker is kanker van de huidcellen van de penis en het begint aan de binnenkant van de voorhuid. Het doet zich vooral voor bij mannen bij wie de voorhuid niet teruggeschoven kan worden (fimosis).

Complicaties

Posthitis kan leiden tot fimosis, wat betekent dat de voorhuid te nauw is, waardoor je je eikel niet kan ontbloten. Posthitis kan ook leiden tot oppervlakkige ulceraties (zweervorming) en gezwollen lymfeklieren in de lies.

Onderzoek en diagnose

Wacht niet tot een ontstoken voorhuid vanzelf overgaat. Ga ermee naar je huisarts voor een juiste diagnose en tijdige behandeling om verdere complicaties te voorkomen. Bij de dokter zul je een grondig lichamelijk onderzoek ondergaan, en je kunt vragen verwachten over je levensstijl, medische voorgeschiedenis en persoonlijke hygiëne. Daarna wordt je waarschijnlijk getest op seksueel overdraagbare aandoeningen en candidiasis. Een huidbiopsie kan worden uitgevoerd, en je moet ook niet verbaasd zijn als je arts je gaat testen op diabetes.

Behandeling van posthitis

Als contacteczeem wordt vermoed, doe je er verstandig aan om te stoppen met het gebruik van zepen en andere externe irriterende stoffen en moet onderzocht worden of er sprake is van een latexallergie.

De behandeling van posthitis hangt af van de onderliggende oorzaak. Irriterende stoffen in de omgeving moeten worden verwijderd. Antibiotica en antischimmelmiddelen kunnen worden voorgeschreven om de infectie te behandelen, maar goede hygiëne zoals het droog houden van je genitale regio, is van essentieel belang om recidief te voorkomen, maar overmatig wassen met zeep kan juist weer irritatie en contacteczeem veroorzaken.

Als er sprake is van een soa, moeten je seksuele partner(s) op de hoogte worden gebracht en worden (mee)behandeld.

Posthitis en balanitis (ontsteking van de eikel) komen meestal samen voor als balanoposthitis. Besnijdenis voorkomt balanoposthitis hoewel balanitis nog steeds afzonderlijk kan voorkomen.

Prognose

Na behandeling en het wegnemen of vermijden van de oorzaak, is de prognose over het algemeen gunstig.

Preventie

Goede hygiëne, in het bijzonder het regelmatig reinigen van de eikel en de voorhuid met lauw water, wordt over het algemeen voldoende geacht om infectie en ontsteking van de voorhuid te voorkomen. Volledige terugtrekking van de voorhuid is soms niet mogelijk bij jongens jonger dan ongeveer tien jaar en sommigen hunner zijn mogelijk niet in staat om hun voorhuid volledig terug te trekken om hun eikel te reinigen. Tegen de tijd dat ze de puberteit bereiken, is dit euvel vaak wel opgelost. Zo niet, raadpleeg dan je huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fimose: Te strakke voorhuid van penis, vaak met ontstekingenFimose: Te strakke voorhuid van penis, vaak met ontstekingenFimose is een aandoening waarbij de voorhuid te strak is om teruggetrokken te worden over het hoofd of de eikel van de p…
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Vernauwde voorhuid bij de volwassen manVernauwde voorhuid bij de volwassen manAls je als man zijnde last hebt van een vernauwde voorhuid, is het onmogelijk om de voorhuid terug te schuiven over de e…
Nauwe voorhuid, wat nu?Nauwe voorhuid, wat nu?Een nauwe voorhuid bij de penis komt regelmatig voor. Er is pas sprake van een te nauwe voorhuid als een jongen van 10 t…
Balanitis van Zoon: symptomen, oorzaak en behandelingBalanitis van Zoon: symptomen, oorzaak en behandelingBalanitis is de medische term voor eikelontsteking. Balanitis van Zoon, ook wel balanitis plasmocellularis of balanitis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BlueSkyImage/Shutterstock.com
  • https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/aandoeningen/genitale-psoriasis
  • https://www.erasmusmc.nl/47366/333765/info_lichenplanus001
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Lichen_sclerosus
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/lichen-sclerosus
  • https://www.healthline.com/health/mens-health/circumcised-vs-uncircumcised#risk-of-cancer
  • http://www.foregen.org/human_foreskin

Reageer op het artikel "Ontstoken voorhuid (posthitis): symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannelijke genitaliën
Medische informatie…
Schrijf mee!