InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lijnen van Beau: overdwarse groeven nagel / deuken nagel

Lijnen van Beau: overdwarse groeven nagel / deuken nagel

Lijnen van Beau: overdwarse groeven nagel / deuken nagel De uitdrukking 'lijnen van Beau' verwijst naar diepe groeven of deuken die transversaal (overdwars) van de ene kant naar de andere kant van de nagel lopen. Lijnen van Beau kunnen zich voordoen aan de vingernagels en aan de teennagels. Waardoor worden deze groeven in de nagel veroorzaakt en wat kun je eraan doen?

Lijnen van beau

Lijnen van Beau / Bron: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)Lijnen van Beau / Bron: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Lijnen van Beau

Lijnen van Beau, ook wel striae transversae unguium van Beau genoemd en vernoemd naar de Franse arts Joseph- Honoré-Simon Beau (1806 - 1865) die er voor het eerst over schreef, zijn horizontale (transversale) diepe groeven in de nagelplaat. Deze groeven lopen overdwars van de ene kant van de nagel naar de andere kant van de nagel. Zij zijn het gevolg van een plotselinge onderbreking c.q. tijdelijke groeistoornis in de nagelmatrix, het weefsel waar de nagelplaat wordt aangemaakt welke zich bevindt aan de basis van het nagelapparaat. Lijnen van Beau kunnen na verloop van tijd uit de nagel groeien. Aangezien nagels niet zo snel groeien (vooral teennagels groeien langzaam), kan dat een tijdje duren.

Waardoor wordt het veroorzaakt?

Lijnen van Beau kunnen worden veroorzaakt door trauma of een lokale aandoening waarbij de nagelriem betrokken is. De lijnen kunnen variëren op basis van de breedte of diepte van de groef, wat de duur en de omvang van de schade weergeeft. Wanneer de Lijnen van Beau in alle nagels aanwezig zijn op op dezelfde plek van de nagelplaat, dan ligt er waarschijnlijk een systemische oorzaak aan ten grondslag. Zij kunnen ook het resultaat zijn van metabole, inflammatoire of traumatische invloeden.

Courante oorzaken

Veel voorkomende oorzaken zijn:
  • systemische of interne ziekten met hoge koorts;
  • Kawasaki syndroom;
  • hartinfarct en ischemie;
  • diabetes;
  • chronische paronychia (nagelriemontsteking);
  • huidziekten, zoals chronisch eczeem of psoriasis;
  • mazelen;
  • geneesmiddelen: cytostatica (chemotherapie) of bètablokkers (welke veel worden voorgeschreven aan hart- en vaatpatiënten);
  • menstruatie: bij sommige vrouwen treden na iedere menstruatie lijnen van Beau op.

Mensen van alle leeftijden en etnische achtergronden kunnen lijnen van Beau krijgen.

Tekenen en symptomen

Lijnen van Beau kunnen optreden langs zowel de vingernagels als de teennagels. De groeven die zich uitstrekken over de nagelplaat overspannen vaak de gehele breedte. De betrokkenheid van meerdere nagels duidt op een systemische oorzaak, maar het verschijnsel kan in zo'n geval ook beperkt blijven tot slechts de duimnagels en grote teennagels. Bij een systemische oorzaak gaat het om ziekten die een aantal organen en weefsels, of het hele lichaam beïnvloedt.

Groeven aflezen

Aan de positie van de groeven op de nagelplaat kan je ongeveer aflezen wanneer de stoornis heeft plaatsgevonden. Vingernagels groeien namelijk met een snelheid van ongeveer 0,1 mm per dag en teennagels groeien 0,03 mm per dag. Als de groei in de matrix langer dan één tot twee weken wordt geremd, bestaat de kans dat de nagel loslaat. Dit fenomeen wordt 'onychomadesis' genoemd. Hierbij zitten de nagels aan het begin los. Een recidiverende ziekte zal herhaaldelijk lijnen van Beau veroorzaken. De lijnen worden dan onderbroken door normale nagelgroei.

Behandeling lijnen van Beau

Er is geen specifieke behandeling nodig om de groeven te laten verdwijnen. Normaal gesproken groeien lijnen van Beau uit; ze verdwijnen uiteindelijk aan het uiteinde van de nagel. De lijnen of groeven blijven zichtbaar totdat het aangedane gebied op de nagel is uitgegroeid (en je ze kunt afknippen). Dit duurt bij teennagels wat langer dan bij vingernagels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
NagelafwijkingenNagelafwijkingenMooie, lange en goedverzorgde nagels: welke vrouw droomt hier niet van? Toch zijn er veel voorkomende nagelafwijkingen d…
Groeven of ribbels in nagels: oorzaken van geribbelde nagelsGroeven of ribbels in nagels: oorzaken van geribbelde nagelsGroeven in de nagels kunnen ontstaan in zowel je vingernagels als teennagels. Bij groeven in de nagels kan het gaan om t…
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…
Putjes in de nagels: oorzaak van putjesnagels en groevenPutjes in de nagels: oorzaak van putjesnagels en groevenBij putjes in de nagels of putjesnagels ontwikkelen zich op het oppervlak van de nagel kleine putjes. Er kan sprake zijn…
Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Bij iedere nagel groeit het in een nagelriem. Bij een nagelriemontsteking kan de nagelriem en ook de vingertop pijnlijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LynnMcCleary, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • www.huidziekten.nl
  • www.nailsmag.com
  • www.skinsight.com
  • Afbeelding bron 1: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Lijnen van Beau: overdwarse groeven nagel / deuken nagel"

Reacties

Maurino, 08-06-2019 20:43 #4
Ik heb deze lijnen eigenlijk sinds ik gediagnosticeerd ben met bechtraw heeft u enig idee of dit verband met elkaar heeft? Reactie infoteur, 10-06-2019
In de literatuur die tot mijn beschikking staat vind ik geen verband tussen de ziekte van Bechterew en lijnen van Beau.

Tonny, 29-01-2017 21:13 #3
Die dwarse groeven en golvende nagels heb ik misschien al 40 jaar. Uitgroeien is bij mij niet het geval want er verschijnt steeds weer een nieuwe ribbel. Niemand weet wat het is. Het staat erg lelijk. Ik heb het gelukkig alleen aan m'n duimen.

Tombeur Ann, 26-12-2016 00:01 #2
Ik heb reeds meer dan 10 jaar "beau lijnen" in mijn duimnagels, en het groeit niet uit want keert telkens terug. Ik lees helaas geen tips om het te verhelpen… Reactie infoteur, 02-01-2017
U kunt met uw huisarts bespreken of er bij u mogelijk sprake is van onderliggende factoren die het in stand houden.

Elisabeth, 01-10-2014 19:30 #1
Hoi,
Ik las over die deuken in de nagels. Mijn vraag is: komt dit omdat ik met een bokkepootje m'n nagelriemen heb weggeduwd. Wat ik weggeduwd heb, heb ik daarna weggesneden wat aan de andere kant van het bokkepootje zit, een soort vorkje met twee tandjes waar een mesje aanzit.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!