InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Syndroom van Conn: hoge bloeddruk, moe en stemmingsvariatie

Syndroom van Conn: hoge bloeddruk, moe en stemmingsvariatie

Syndroom van Conn: hoge bloeddruk, moe en stemmingsvariatie In het lichaam zorgt aldosteron voor de regulering van natrium en kalium. Het niveau daarvan is normaal gezien stabiel, echter door toedoen van aandoeningen aan de bijnieren, kan het extreem aanhoudend pieken. Het zorgt ervoor dat meer natrium en vocht wordt vastgehouden, waardoor de bloeddruk ernstig kan stijgen. Het heeft uiteenlopende gevolgen, zoals aanhoudende vermoeidheid, spierzwakte, hoofdpijn en snel geïrriteerd zijn. Wat houdt het syndroom van Conn in, wat voor invloed heeft aldosteron daarbij en hoe wordt het behandeld?

Syndroom van Conn

Aldosteron

Hoeveel zout er in het lichaam aanwezig is, wordt onder controle gehouden door het hormoon aldosteron. Het helpt de nieren om de mate van natrium en kalium in de urine te bepalen, zodat te hoge concentraties zout kunnen worden afgevoerd. Het heeft dus direct invloed op de bloeddruk. Het wordt aangemaakt in de bijnierschors, waarbij de aanmaak per dag kan variëren om het zoutgehalte constant te houden. Oftewel de afvoer van zout kan daarmee ook schommelen. Door toedoen van een tekort kan de ziekte van Addison of AGS worden veroorzaakt. Dan kan het middels fludrocortison worden behandeld. In het geval van overmatige aanmaak ontstaat primair hyperaldosteronisme, waardoor men het syndroom van Conn krijgt.

Hyperaldosteronisme

In dit geval wordt er teveel van het hormoon aangemaakt. Het zorgt ervoor dat meer natrium en water wordt gerecycled uit voorurine in bloed. Het trekt natriumdelen binnen cellen aan, waardoor water wordt aangetrokken. Dit wordt de anti-diüretische werking genoemd vergelijkbaar met het ADH hormoon. Daardoor neemt het bloedvolume toe met als gevolg dat de bloeddruk toeneemt. In het geval van hyperaldosteronisme zal er sprake zijn van een ernstige stijging van de bloeddruk, waardoor uiteenlopende klachten voordoen. De aandoening komt vaak vanaf het dertigste levensjaar voor.

Symptomen syndroom van Conn

Het syndroom is lastig te herkennen en wordt vaak onder de groep onverklaarbare aandoeningen geschaard. Hoge concentraties aldosteron resulteert in de volgende klachten:
  • de spieren zijn zwak of vertonen kramp en pijn. Ook heeft men veel hoofdpijn of migraine-aanvallen;
  • de persoon is chronisch vermoeid en dat kan zware moeheid inhouden;
  • hoge bloeddruk leidt tot hartritmestoornissen. Dit kunnen intense hartkloppingen zijn;
  • veel moeten plassen, omdat de persoon veel dorst heeft. Men zal vaak gedurende de nacht vaak moeten urineren;
  • de aandoening kan diabetes insipidus veroorzaken, waarbij men overmatig veel drinkt echter weinig vocht kan vasthouden;
  • het hebben van tintelende vingers, tenen, handen of voeten en dat kan overgaan in plaatselijk tijdelijke gevoelloosheid;
  • de persoon is snel aangebrand. Het houdt in dat de men snel variërende stemmingen vertoont.

Oorzaak en behandeling

Een hoge bloeddruk dient te worden behandeld met bloeddrukverlagende medicatie. In tien procent van alle hoge bloeddruk gevallen wordt het door het syndroom veroorzaakt. De achterliggende veroorzaker kan een benigne (goedaardig) tumor aan of juist vergrote bijnieren zijn. Daarnaast kan het ook door genetische problemen worden veroorzaakt, echter dat is relatief zeldzaam. Ook structureel teveel drop eten kan vergelijkbare klachten veroorzaken. Aangetaste bijnieren kunnen worden verwijderd, waarna het aldosterongehalte geleidelijk aan stabiliseert. In de helft van de gevallen hoeft men daarna geen bloeddrukverlagers meer in te nemen. Daarnaast kan het noodzaak zijn om anti-aldosteron en kaliumrecycle stimulerende medicatie toe te passen. Ondanks de goede behandeling blijft de kans op chronische vermoeidheid en zwakte van de spieren.

Aldosteron bloedserumwaarden

Heeft u een hoge bloeddruk en enkele van voorgaande kenmerkende symptomen, dan kan het om een vergroeiing aan de bijnieren gaan. Door het te laten verwijderen kan de bloeddruk weer normale waarden aannemen en hoeft u mogelijk niet altijd bloeddrukverlagende medicatie in te nemen. Laat uw bloed voor aldosteron serumwaarden checken, zodat het syndroom kan worden aangetoond. Informeer verder bij de behandelend arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen van de bijnieren en ondersteunen bijnierenAandoeningen van de bijnieren en ondersteunen bijnierenAandoeningen van de bijnieren komen niet veel voor maar wanneer ze voorkomen zijn het vaak gecompliceerde aandoeningen.…
Hyperaldosteronisme: symptomen, oorzaken en behandelingHyperaldosteronisme: symptomen, oorzaken en behandelingBij hyperaldosteronisme is er een verhoogde afgifte van aldosteron. Hyperaldosteronisme symptomen bestaan onder meer uit…
Het bijnierschorscarcinoom, een vorm van kankerHet bijnierschorscarcinoom, een vorm van kankerIn de schors van de bijnieren kan een tumor ontstaan. Dit wordt een bijnierschorscarcinoom genoemd. Een wat meer bekende…
Spironolacton: medicijn tegen hoge bloeddrukSpironolacton: medicijn tegen hoge bloeddrukEen hoge bloeddruk verhoogt het risico op een hart- en vaataandoening. Het is meestal niet merkbaar, waardoor het soms l…
Hypertensie (verhoogde bloeddruk): Soorten en symptomenHypertensie (verhoogde bloeddruk): Soorten en symptomenHypertensie (een te hoge bloeddruk) verhoogt het risico op het krijgen van bepaalde ziektes en is daarom een stille dode…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Weewillyd, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldosteron
  • http://www.nvacp.nl/page/Medisch/Aandoeningen/Conn
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Conn

Reageer op het artikel "Syndroom van Conn: hoge bloeddruk, moe en stemmingsvariatie"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!