InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoge bloeddruk medicatie bij risico patiënten (HVZ)

Hoge bloeddruk medicatie bij risico patiënten (HVZ)

Hoge bloeddruk medicatie bij risico patiënten (HVZ) Het gaat hier om patiënten met een hoger risico op complicaties door hoge bloeddruk. Een complicatie van hoge bloeddruk kan atherosclerose zijn, het dichtslibben van de bloedvaten. Door dit dichtslibben van o.a. de slagaders van het hart (kransslagaders) kan er zuurstoftekort van het hart ontstaan wat pijn op de borst kan geven (angina pectoris). En de stukjes die op de bloedvaten kleven (plaques, vetten, kalk) kunnen losschieten wat voor acute afsluitingen van bloedvaten kan zorgen, denk aan TIA's, herseninfarcten en hartinfarcten. Om o.a. die redenen houden we de bloeddruk in de gaten en starten we zo nodig medicijnen.

Medicatie bij risicopatiënten voor hart- en vaatziekten

(Risicopatiënten zijn patiënten die meer kans hebben op atherosclerose c.q. hart en vaatziekten dan mensen die niet tot de verhoogde risicogroep horen.)

Bloeddrukmedicatie en patiënten met hart- en vaatziekten

Bij patiënten met hart en vaatziekten wordt in ieder geval een bovendruk boven de 140 gezien als een reden om te starten met medicijnen tegen hoge bloeddruk. Doorgaans wordt gestart met een thiazidediureticum, bijvoorbeeld HCT/Hydrochloorthiazide, of calciumantagonist. Bij ziekten van de bloedvaten van het hart (coronairen/kransslagaders) wordt gestart met een bètablokker zoals metoprolol, al is de bovendruk onder de 140 mmHg. De bloeddrukverlagers van de groep ACE-remmer zoals Enalapril en lisinopril worden onafhankelijk van de bloeddruk gestart na een hartinfarct, hartfalen of een operatie aan de hartslagaders.Interpretaie bloeddrukwaarden)

Bloedverdunners en hart- en vaatziekten

De bloedverdunner acetylsalicylzuur 1 dd 80-100 mg wordt voorgeschreven bij patiënten met hart en vaatziekten. In het geval van een TIA of CVA wordt er dipyridamol (mga) 2dd 20 mg aan toegevoegd. Een sterkere bloedverdunner, een cumarinederivaat, wordt voorgeschreven bij boezemfibrilleren (=atriumfibrilleren=ernstig onregelmatige hartslag/pols), een kunstklep, een vaatprothese, en bij ernstige hartafwijkingen.

Cholesterol verlagers/statinen en hart- en vaatziekten

Na een hartinfarct of als er nog hartklachten aanwezig zijn worden cholesterolverlagers gegeven. Bij overige patiënten met hart- en vaatziekten worden cholesterolverlagers gegeven bij een LDL boven de 2,5. Cholesterolverlagers zijn de statinen, zoals simvastatine.

Hart- en vaat ziekten

Onder hart- en vaatziekten die ontstaan door o.a. een verhoogde bloeddruk verstaan we hoofdzakelijk die ziekten die ontstaan door het dichtslibben van de slagaders (arteriën). Hieronder een aantal voorbeelden.

Pijnlijke benen bij het lopen

Pijnlijke benen bij het lopen door het dichtslibben van de slagaders/arteriën in de benen, met als gevolg claudicatio intermittens, of etalage benen. Door het zuurstoftekort in de benen bij stukken lopen moet de patiënt steeds rusten door de pijn. Sommige mensen lopen dan van etalage naar etalage om hun benen rust te geven.

Zuurstof tekort van het hart

Zuurstoftekort van het hart waardoor pijn op de borst ontstaat, we noemen dit angina pectoris. Bij atherosclerose, dichtslibben van de kransslagaders (slagaders van het hart), kan er minder bloed (rode bloedcellen in het bloed vervoeren zuurstof) naar het hart stromen, waardoor het hart te weinig zuurstof krijgt. Angina pectoris wordt vaak gevoeld als een drukkende pijn op de borst.

Herseninfarct

Een herseninfarct ontstaat doordat er een vast stukje in een arterie/slagader van de hersenen komt. Doordat dit bloedvat wordt afgesloten sterft het stuk hersenen dat erdoor gevoed wordt af. Een relatief veel voorkomende afsluiting doordat er een stukje van de arterie carotis, de halsslagader, af komt is, is een afsluiting van de arterie cerebri media. Dit veroorzaakt o.a. een halfzijdige verlamming.

TIA

TIA is een tijdelijke afsluiting van een slagader die naar de hersenen loopt.

Hartinfarct

Een hartinfarct is een afsluiting van een coronair vat (kransslagader, slagader van het hart).

Hartfalen

Bij hartfalen is het hart onvoldoende in staat om het bloed goed rond te pompen

Aneurysma aortae

Een aneurysma is een verwijding van een slagader. De aorta is de lichaamsslagader, de grote slagader die uit het hart komt. Een aneurysma is niet goed voor de circulatie/bloedstroom. In het ergste geval kan een aneurysma barsten. In grote hoeveelheid stroomt er dan bloed uit de lichaamsslagader het lichaam in. Dit kan dodelijk zijn.

Patiënten met diabetes of reuma lopen 15 jaar vooruit op HVZ

Patiënten met diabetes en/of reuma die geen hart en vaatziekten hebben worden niet tot de risicogroep van hart- en vaatziekten gerekend. Echter van de risicofactoren die tot een verhoogde kans op hart en vaatziekten leiden bij gezonde individuen (geen HVZ, reuma oof diabetes), dient van de factor leeftijd er 15 jaar bij opgeteld te worden. Zo lopen zij 15 jaar vooruit op het ontwikkelen van atherosclerose c.q. hart-en vaatziekten ten opzichte van mensen zonder reuma of diabetes.

Om te bepalen of iemand binnen 10 jaar 10-20% kans heeft om hart- en vaatziekten te ontwikkelen wordt gekeken naar de volgende factoren:
  • Wel/nier roken
  • Leeftijd
  • Ratio totaal cholesterol/HDL (totaal cholesterol gedeeld door het HDL cholesterol)
  • Geslacht
  • Systolische bloeddruk (bovendruk)

Lees verder

© 2014 - 2019 Sleurholts, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: atheroscleroseDe kransslagaderen zijn de aderen die het hart van zuurstofrijk bloed voorzien. Aandoeningen aan de kransslagaderen leid…
Cholesterol - De stille killer een stapje voor zijnCholesterol - De stille killer een stapje voor zijnTwee op de drie mensen in de Benelux hebben een te hoge cholesterol. Ga je voor gezondere voeding, omega 3-vetzuren en a…
Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
Hart- en vaatziekten: RisicofactorenHart- en vaatziekte is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Er zijn verschillende risicofactoren die de kans op het ontst…
Cholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol is iets wat je in je lichaam met bepaalde hoeveelheden nodig hebt om een vlotte stofwisseling te verkrijgen.…
Bronnen en referenties
  • 1. Cardiovasculair risicomanagement (Tweede herziening), Huisarts Wet 2012;55(1):14-28. https://www.nhg.org/standaarden/volledig/cardiovasculair-risicomanagement
  • 2. https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/thuis-de-bloeddruk-meten
  • 3. https://www.nhg.org/standaarden/volledig/cardiovasculair-risicomanagement#idp24748416

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk medicatie bij risico patiënten (HVZ)"

Infoteur: Sleurholts
Laatste update: 13-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!