Spontane transsudatie: vaginale afscheiding zonder stimulans

Spontane transsudatie: vaginale afscheiding zonder stimulans Zodra de vrouw wordt gestimuleerd worden in de schede vloeistoffen aangemaakt en afgescheiden. Helder vocht wordt door klieren en schedewand afgegeven, zodat er een vochtig glijdbare omstandigheid ontstaat. Het gaat daarbij om een heldere vochtaanmaak. Het kan echter voorkomen dat ook buiten de daad om overmatige hoeveelheden afscheiding worden aangemaakt. Wat houdt spontane transsudatie in, welke verschillende afscheidingen zijn er en waardoor wordt het veroorzaakt?

Vaginale afscheiding, spontane transsudatie

Werking bij geslachtsgemeenschap

Indien de vrouw opgewonden raakt of als één en ander overmatig wordt gestimuleerd, worden slijmen en vloeistoffen aangemaakt. Daartoe zitten aan de schede-ingang de klieren van Bartholin. Deze kliertjes liggen aan weerszijden van de schede, waarbij kleine leidingen eindigen bij de kleine schaamlippen. Het zorgt ervoor dat de ingang vochtig is en tijdens stimulans vochtig blijft. Het bevordert een gemakkelijke beweging tijdens de daad. Deze vloeistof vormt maar een deel van de vocht- en slijmaanmaak. Ook in de schede zelf wordt het geproduceerd. Dit wordt vaginale transsudatie genoemd, waarbij vocht in de schede transpireert. Het kan een overmatige hoeveelheid vloeistof geven.

Principe van inwendige aanmaak transsudatie

Wordt de schedewand gestimuleerd of geactiveerd, dan leidt het tot vloeistofaanmaak. Daarbij wordt vocht uit het bloed gehaald, door een tijdelijke stijging van het albumine-gehalte in het omringende schedeweefsel. Deze stof zorgt ervoor dat vocht wordt aangetrokken, zodat de vloeistof normaal binnen de bloedbanen blijft. Is het aandeel om het schedeweefsel hoger, dan wordt vocht uit het bloed gehaald. Dit komt vrij via de schedewand, zodat het als vloeistof of slijm de vochtigheid en glijdbaarheid verhoogt. Deze afscheiding is altijd helder en doorzichtig zonder enige kleur.

Afwijkende hoeveelheid en kleuren afscheiding

Vaginale afscheiding kan in vele kleuren en hoedanigheden voorkomen. De kleur en intensiteit geeft vaak aan wat voor aandoening er van toepassing is. Deze vormen van afscheiding kunnen deels uit de schedewand, maar ook de baarmoederwand en dieper uit het lichaam komen. Denk aan de volgende.

Witte vloed

Veel afscheiding met een wit- of melkachtige kleur overkomt veel vrouwen. Het wordt veroorzaakt door de binnendringing van ongewenste virussen of bacteriën. Denk aan chlamydia, gonorroe maar ook anale bacteriën. Soms kan de vloed stinkend geel zijn, waarbij het virus diep is binnengedrongen. De baarmoeder en eileiders kunnen reeds zijn aangetast, opzetten en verkleven. Iedere vorm van overmatig gekleurde vloed dient te worden behandeld met een antibioticakuur of antihistaminekuur. Het kan consequenties voor de vruchtbaarheid hebben.

Gele tot bruine afscheiding

Bij het syndroom van Asherman is er sprake van verklevingen in en rondom de baarmoeder. Dit kan worden veroorzaakt door ongewone stroming van menstruatiebloeding, een eerdere keizersnede, buikoperatie, infecties of curettage. Verklevingen houden verhardingen in tussen normaal vrij beweeglijke lichaamsdelen. Bijvoorbeeld tussen de baarmoeder of schede met de darmen. Complicaties daarbij zijn het hebben van donkergele tot bruine afscheiding uit de vagina, als ook het hebben van heftige onderbuikpijn.

Deze afscheidingen zijn dus niet kleurloos of geurloos. Laat u door de huisarts of gynaecoloog onderzoeken, zodat u verder wordt behandeld.

Invloed van vaginisme en bekkenbodemspanning

Het hebben van spontane heldere vloeistofafscheiding, mogelijk in grote hoeveelheden, komt vaak voor. Veel vrouwen hebben hieromtrent klachten. Normaal komt de vloeistofaanmaak tijdens de daad voor, echter het kan ook voordoen zonder enige stimulans. Enerzijds is er de aandoening vaginisme. Het houdt in dat de spieren om de schede dermate verkrampen, dat men feitelijk de daad niet meer kan doen. Het geeft overmatige pijn. Bij enige vorm van stimulering kan het een continue aanmaak van vocht veroorzaken, waarbij de verkramping pijnlijk aanhoudt. Anderzijds is er sprake van bekkenbodemspanning. Door de bekkenbodem loopt de schede. De spanning in die afscheidende spierlaag heeft invloed op de werking van de vagina. Een slappe bekkenbodem kan leiden tot het afzakken van de baarmoeder en schede. Te strak gespannen bekkenbodem leidt tot overmatige irritatie en spanningen in en rondom de schede met anus. Het kan bij lachen of inspanning van de spieren overmatige hoeveelheden afscheiding veroorzaken. Oftewel men hoeft slechts op te staan, waardoor men er overlast van heeft.

Overmatige afscheiding kan verschillende oorzaken hebben. Denk ook aan ziekten zoals diabetes, gevolgen van het ouder worden of menopauze. Laat u bij aanhoudende klachten altijd onderzoeken, zodat eventuele infecties of virussen goed worden behandeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Witte vloed: oorzaken, verschijnselen en behandelingWitte vloed: oorzaken, verschijnselen en behandelingDe vagina bevat veel soorten schimmels en bacteriën, die zorgen voor een afscheiding, witte vloed genaamd. Deze afscheid…
Witte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed is een natuurlijke afscheiding van de vagina. In de volksmond wordt witte vloed wel eens aangeduid als een s…
Gezondheid: Last van witte vloed?Gezondheid: Last van witte vloed?Voor sommige is het een taboe en andere praten er normaal over, maar last hebben van witte vloed kan vervelend zijn en a…
Vaginale afscheiding / witte vloed - Natuurlijke behandelingVaginale afscheiding / witte vloed - Natuurlijke behandelingSommige types van vaginale afscheiding of witte vloed zijn het resultaat van natuurlijke lichaamsprocessen, terwijl ande…

Ziekte van Paget: oorzaak, symptomen, behandeling, 3D printZiekte van Paget: oorzaak, symptomen, behandeling, 3D printDe ziekte van Paget of osteïtis deformans is een chronische botaandoening die niet vaak voorkomt. De ziekte leidt tot zw…
Ziekte van Huntington: oorzaak, symptomen, behandelingZiekte van Huntington: oorzaak, symptomen, behandelingDe ziekte van Huntington is een erfelijke aandoening van de hersenen met als kenmerken: onwillekeurige bewegingen, verst…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaginale_afscheiding#Veranderingen_van_de_afscheiding
  • http://www.vaginisme.be/

Reageer op het artikel "Spontane transsudatie: vaginale afscheiding zonder stimulans"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 08-06-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaginale aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!