InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bultjes, korstjes en pijn tepelhof: klieren van Montgomery

Bultjes, korstjes en pijn tepelhof: klieren van Montgomery

Bultjes, korstjes en pijn tepelhof: klieren van Montgomery De borsten zijn relatief zeer gevoelig en kunnen pijn doen of korsten vertonen. Rondom de tepel liggen in het donkere tepelhof meerdere klieruitgangen, waarmee een relatief zure huid in stand wordt gehouden. Het heeft tot doel om het gebied rondom de tepel gezond te houden, door ongewenste invloeden te weren. Het kan ook leiden tot een pijnlijke ontsteking, waarbij de porie of klierleiding gaat opzetten. Wat houden de klieren van Montgomery in en hoe veroorzaakt het korstjes of pijnlijke ontstekingen op de tepelhof?

Klieren van Montgomery: korstjes, pijn tepelhof

Waar dient het voor?

De klieren zitten rondom de feitelijke tepelschacht, waaruit de moedermelk komt. Uit de klieren van Montgomery komen vocht en sappen vrij, welke tot doel hebben om de huid soepel te houden. Oftewel de tepelhuid zal door de kliertjes niet uitdrogen. Toch is dit afhankelijk van de goede werking van de klieren en de mate van afscheiding. Omdat de vrijgekomen sappen een hoge zuurtegraad hebben, zorgt het ervoor dat schimmels en bacteriën (lit.1) minder kans hebben. Oftewel er wordt een gezonde omstandigheid in stand gehouden, wat zeker bij zogen van het kind van belang is. Ook in normale toestand blijven de tepels door de sappen soepel en in goede conditie. Het kan echter voorkomen dat er sprake is van teveel of te weinig afscheiding.

Verzorging

Indien de klieren normaal werken, zal men weinig overlast eraan hebben. De vrouw moet de borsten en tepels goed verzorgen. Dat houdt in geregeld afspoelen met schoon water en soms wassen met pH neutrale zeep. Het is altijd belangrijk om de borsten goed schoon te houden. Let wel dat de meeste zalfjes de pH balans van de huid kunnen verstoren, waarnaast ook de poriën of klierleidingen dicht kunnen gaan zitten. Het is dus van belang om beperkt tot geen zalf te gebruiken, zodat de klieren gewoon de normale functie in stand kunnen houden.

Kolven en zuigen

Indien de vrouw net is bevallen, wordt het kind gezoogd. Daarbij heeft men twee keuzes om de melk eruit te krijgen. Enerzijds kan men het kind borstvoeding geven, zodat het kind wordt gevoed. Anderzijds kan men kolven, zodat een voorraad kan worden aangelegd om het kind op het juiste moment melk te geven. Dit laatste wordt vaak gedaan, indien men een baan met het voeden moet combineren of als het zuigen ongemakkelijk aanvoelt. Met de vacuümpomp of door harde zuiging (is ook van toepassing bij de daad) kunnen de kliertjes overmatig worden stimuleert en/ of kan het een blokkade veroorzaken.

Overmatige afscheiding klieren van Montgomery

De tepelhof - dit is het donkere gebied rondom de tepel zelf - is volop bezaaid met klieropeningen, welke standaard iets verheven zijn. Deze kunnen daarbij op puistjes of wratjes lijken. Door zwangerschap of door overmatige stimulering kunnen deze meer actief worden, waardoor extra veel afscheiding wordt aangemaakt. Dit kan soms ook komen door verandering van stofkeus voor de bustehouder of een verkeerde maat. De afscheiding is zalfachtig en kan door invloed van stof snel uitdrogen. Het leidt tot het voorkomen van korsten op de tepelhof en kan soms een jeukend gevoel geven. Deze gele korstjes zijn een vrij normaal voorkomende onschuldige aandoening.

Pijn tepelhof door blokkade of ontsteking

Door toedoen van crème maar ook door een kleine ontsteking of vuilophoping, kan er een blokkade ontstaan. Het houdt in dat de aangemaakte sappen of vloeistof niet naar de tepelhof kan worden afgevoerd. Oftewel inwendig kan een kleine overdruk ontstaan, waardoor de normale opbolling rood en pijnlijk kan worden. Het kan ertoe leiden dat er een witte punt op komt te staan en kan gevoelig zijn. De aanmaak van sappen blijft altijd doorgaan en dus dient er iets aan die blokkade te worden gedaan. Enerzijds kunt u proberen het met een steriel naaldje te penetreren, zodat de sappen naar buiten kunnen stromen (lit.2). Zorg er dan voor dat u het netjes schoon houdt en ontsmet. Bij twijfel kunt u het anderzijds bij de huisarts laten behandelen. In het meest extreme geval waarbij de ontsteking te lang aanwezig is geweest, kan een marsupialisatie worden toegepast. De leiding wordt opengelegd, zodat de vloeistof normaal weer naar buiten kan. Dit wordt hierbij zelden toegepast.

Aanhoudende borstpijn

Pijnlijke tepels of borsten dienen altijd in de gaten te worden gehouden. Niet zelden kan het ook om borstkanker gaan. Heeft u aanhoudende borstpijn met overmatige hoeveelheid melkafscheiding en/ of pijnlijke klieren van Montgomery laat u dan medisch checken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bultjes op de tepelBultjes op de tepelRond de tepel van de vrouwenborst bevindt zich het tepelhof. Deze is bij elke vrouw iets verschillend. Op deze tepelhof…
Bultjes op tepel: oorzaken en symptomen (met of zonder jeuk)Bultjes op tepel: oorzaken en symptomen (met of zonder jeuk)Bultjes op tepel of tepelhof? Wat kunnen bultjes op de tepel betekenen? Op het tepelhof van vrouwen zitten allemaal bult…
Klier of glandula, functie en ontstekingKlier of glandula, functie en ontstekingEen klier noemen we in het Latijns glandula. Zo heet de schildklier glandula thyroidea en de melkklier glandula mammaria…
Ziekte van Paget aan de tepel: symptomen en behandelingZiekte van Paget aan de tepel: symptomen en behandelingZiekte van Paget aan de tepel is een zeldzame vorm van borstkanker. Symptomen van de ziekte van Paget aan de tepel zijn…
Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingKnobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingHet voelen van een knobbeltje in de oksel of onder de arm is vaak even schrikken. Bij het zien van een huidknobbeltje de…
Bronnen en referenties
  • Lit.1: http://www.symptomen-behandeling.nl/1/korstjes_op_tepel_zwangerschap_515331.html
  • Lit.2: http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-lactatiekundige/457970-ontstoken-klier-montgomery.html

Reageer op het artikel "Bultjes, korstjes en pijn tepelhof: klieren van Montgomery"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Borstaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!