InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronische ontsteking begin van veel aandoeningen

Chronische ontsteking begin van veel aandoeningen

Chronische ontsteking begin van veel aandoeningen Chronische ontstekingsziekten zoals artritis nemen in de westerse wereld welhaast epidemische proporties aan. Voor wetenschappers steeds meer reden om de samenhang tussen ontstekingen en leefgewoonten te onderzoeken. Typische westerse voedingsgewoonten bijvoorbeeld, gelden als drijfveren voor het ontstaan van ontstekingen en als oorzaak van veel chronische ziekten. Ontstekingsremmende en pijnstillende diëten zoals reumadiëten en MS-diëten, verenigen ondanks verschillen in ziektepatronen, dezelfde vitale stoffen in zich.

Veel aandoeningen beginnen met ontsteking

Of het nu bronchitis, artritis, osteoporose, multiple sclerose, diabetes, hoge bloeddruk, de ziekte van Alzheimer of kanker is, hoe verschillend al deze ziekten ook zijn, ze vinden allemaal hun basis in overdreven ontstekingsreacties in het lichaam. De oorzaak van vele honderden gezondheidsaandoeningen wordt daadwerkelijk toegeschreven aan chronische ontsteking. Daarbij kan zo’n ontsteking zich voordoen als één enkel symptoom (bijvoorbeeld puistjes of acne) of het hele lichaam omvatten (bv. bloedvergiftiging). Qua terminologie eindigen de namen van vele ontstekingsziekten met “-itis”, bijvoorbeeld artritis (gewrichtsontsteking) of gastritis ( maagslijmvliesontsteking).

Waaraan herken je een ontsteking?

Een ontsteking kan zich op vijf verschillende wijzen uiten:
  • roodheid;
  • warmte;
  • pijn;
  • zwelling;
  • verminderde werking van organen.

Omdat inwendige ontstekingen zich aanvankelijk onopgemerkt afspelen, kunnen voelbare reacties als koorts en algemene malaise de eerste tekenen van een ontsteking in het lichaam zijn. Het eigenlijke ontstekingsproces gaat aanvankelijk gepaard met plaatselijk verminderde doorbloeding, maar vrij snel daarna gevolgd door een verhoogde bloedtoevoer. Dat komt doordat afweercellen (witte bloedlichamen) vanuit het bloed naar de ontstekingshaard worden getransporteerd.

Ontsteking als natuurlijke afweerreactie van het lichaam

Normaal gesproken is een ontsteking een natuurlijke afweerreactie van het lichaam tegen indringers en schadelijke stoffen. Maar een ongezonde voeding en levensstijl kunnen eveneens ontstekingsreacties veroorzaken welke zich in de loop der tijd ontwikkelen tot chronische ontstekingshaarden die niet meer eraan bijdragen om gezond te blijven. Onopgemerkte chronische ontstekingshaarden hebben in de meeste gevallen ernstige ziekten tot gevolg. Om de ontwikkeling daarvan te voorkomen, is een preventieve levensstijl waarin gezonde en ontstekingsremmende voeding centraal staat, absoluut noodzakelijk.

Voornaamste oorzaken van ontstekingen

Het is noodzakelijk om eerst de oorzaken van ontstekingen als voorloper van chronische ziekten te achterhalen, om die ziekten te kunnen tegengaan. Naast voeding waarin essentiële bouwstoffen ontbreken, kunnen de volgende factoren leiden tot chronische ontstekingen die zich uiteindelijk manifesteren in een chronische ziekte:

Ontstekingen moeten eigenlijk worden gezien als een natuurlijke reactie van het organisme op stress. Zo’n stresssituatie waarmee het lichaam wordt geconfronteerd, laat zich simpel voorgesteld vergelijken met een verkoudheid. Om het verkoudheidsvirus te bestrijden, reageert het lichaam met koorts. In beginsel moet deze vorm van ontstekingsreacties, gericht tegen de ziekteverwekker, als positief worden ervaren omdat die meestal tot genezing leiden. Problematisch echter, zijn de onderliggende constante ontstekingen als gevolg van een ongezonde levensstijl. De permanente blootstelling aan schadelijke invloeden drijft onze afweerkrachten aan hun limiet. Versterk daarom uw immuunsysteem voortdurend preventief met een dieet rijk aan essentiële voedingsstoffen!

Ontstekingsremmers niet zonder risico

Vaak zijn mensen geneigd om bij (beginnende) ontstekingen naar pijnstillers te grijpen die tevens ontstekingsremmend werken. Een voorbeeld hiervan is aspirine dat zonder recept verkrijgbaar is. Toch zijn dergelijke pijnstillers niet geheel zonder risico omdat ze maagklachten en in het ergste geval zelfs maagbloedingen kunnen veroorzaken. Mensen die ontstekingsremmers niet goed verdragen wordt daarom geadviseerd om er gelijktijdig een maagzuurremmer bij in te nemen. Er zijn weliswaar ook ontstekingsremmers op de markt die tevens een dergelijke maagzuurremmer bevatten, maar die middelen worden doorgaans niet vergoed door het ziekenfonds.

Vitale stoffen in ontstekingsremmende voeding

De doorsnee voeding in de westerse wereld wordt gedomineerd door witte bloem, geraffineerde suikers, dierlijke eiwitten en inferieure vetten, de beste ingrediënten voor een vitaminen- en mineraalarm dieet dat het zuur/base-evenwicht verstoort en inflammatoire kettingreacties tot gevolg heeft. Om de kwaliteit van veel lichamelijke processen op peil te houden en chronische ontstekingsziekten te vermijden, is een overwegend basische voeding met antioxidanten zoals vitamine A , vitamine C en vitamine E, koper, selenium, zink en omega-3 vetzuren essentieel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sinusitis (bijholteontsteking)Sinusitis (bijholteontsteking)Een sinusitis, in de volksmond ook wel een bijholteontsteking genoemd, is een ontsteking van de slijmvliezen van een de…
Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
Chronische en acute alvleesklierontsteking (pancreatitis)Chronische en acute alvleesklierontsteking (pancreatitis)Chronische alvleesklierontsteking, ook wel chronische pancreatitis genoemd, en acute alvleesklierontsteking, ook wel acu…
Luchtwegproblemen bij paardenChronische luchtwegproblemen, is een veelvoorkomend probleem bij paarden. Wat is bronchitis? Wat is astma? Wat is dampig…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Chronische ontsteking begin van veel aandoeningen"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 31-05-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!