InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn bij het plassen vrouw: met bloed, zonder bloed en soa

Pijn bij het plassen vrouw: met bloed, zonder bloed en soa

Pijn bij het plassen vrouw: met bloed, zonder bloed en soa Een aantal aandoeningen kan pijn bij het plassen veroorzaken. De meest voorkomende oorzaak van pijn bij het plassen bij vrouwen is een infectie van de urinewegen. Andere mogelijke oorzaken van pijn bij het plassen bij vrouwen zijn blaasstenen, nierstenen, soa's als chlamydia en gonorroe, een vaginale schimmelinfectie of andersoortige infectie of endometriose. We zullen deze aandoeningen successievelijk bespreken.

Oorzaken van pijn bij het plassen vrouw

Urinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.comUrinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.com

Pijn bij het plassen door urineweginfectie

De urinewegen bestaan uit de nieren, de urineleiders, de blaas en de urinebuis. Een blaasontsteking of cystitis is de meest voorkomende urineweginfectie en meestal zijn de boosdoeners colibacteriën uit de endeldarm. Bij een blaasontsteking zit de infectie alleen in de blaas. Vrouwen zijn veel vatbaarder voor een blaasontsteking dan mannen, onder meer door de plaats van de opening van de urinebuis die relatief dicht bij de anus ligt. Bovendien is de urinebuis bij vrouwen slechts 3 cm, terwijl die bij mannen zo'n 20 cm is. Blaasontsteking kan de volgende klachten geven:
  • frequent naar het toilet moeten;
  • een branderig gevoel tijdens het plassen;
  • steeds slechts enkele druppels plassen;
  • troebele urine of wat bloed in de urine;
  • verhoging (geen koorts); en
  • pijn in de onderbuik of rug.

Een blaasontsteking kan omhoog stijgen naar je nierbekken en een nierbekkenontsteking veroorzaken. Je voelt je dan stukken zieker, wat gepaard gaat met koorts en vaak ook pijn in de flank of zij.

Een blaassteen van 14 mm / Bron: Steven Fruitsmaak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een blaassteen van 14 mm / Bron: Steven Fruitsmaak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Blaasstenen en nierstenen

Blaasstenen

Blaasstenen zijn meestal kleine samenklonteringen van afvalstoffen in de blaas, die ontstaan doordat urinezuur of calcium neerslaan in de blaas. Blaasstenen komen minder vaak voor bij vrouwen dan bij mannen. Blaasstenen kunnen allerlei klachten geven, onder meer pijn bij het plassen, frequent(e) (aandrang tot) urineren (vooral 's nacht), bloed in de urine en een troebele of abnormaal donkergekleurde urine.

Nierstenen

Mannen hebben twee tot drie keer meer kans op nierstenen dan vrouwen. Nierstenen geven lang niet altijd klachten; kleine stenen worden uitgeplast. Als een niersteen vast komt te zitten, ontstaan er klachten. Aanvankelijk heb je last van een vage, doch manifeste pijn in de onderrug (flanken). De pijn wordt geleidelijk feller en komt in steeds hevigere aanvallen. Vaak voel je de pijn aan de zijkant van de buik, met uitstralingspijn naar de lies, het bovenbeen of de geslachtsorganen. Er ontstaat bewegingsdrang; je bent rusteloos en je moet rondlopen of je kruipt letterlijk over de grond van de pijn. Een bijkomstige urineweginfectie geeft koorts. Andere mogelijke klachten van nierstenen zijn:
  • misselijkheid en braken;
  • (hevig) zweten;
  • bloed in de urine; en
  • vaker moeten plassen dan normaal.

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's)

Soa's als chlamydia en gonorroe kunnen pijn of irritatie bij het plassen geven. Gonorroe geeft bij vrouwen vaak weinig of geen klachten. Klachten kunnen onder meer bestaan uit vaginale afscheiding, die kan stinken of pusachtig is, bloedverlies tussen de menstruaties door en pijn of irritatie bij het plassen.

Buikpijn / Bron: Leszek Glasner/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Leszek Glasner/Shutterstock.com
Chlamydia-infectie
Een chlamydia-infectie geeft vaak geen of weinig klachten. Dit terwijl onbehandelde chlamydia vervelende en verstrekkende complicaties kan hebben, zoals ontstekingen in de eileiders, ontsteking in het bekkengebied, chronische buikpijn en verminderde vruchtbaarheid. Klachten van chlamydia kunnen onder meer bestaan uit pijn of branderig gevoel bij het plassen, pijn en bloedverlies tijdens en na het vrijen, bloedverlies tussen twee menstruaties en meer of veranderde vaginale afscheiding. Ook kunnen hevige pijn in de onderbuik, met of zonder koorts, optreden.

Vaginale schimmelinfectie

De meeste vaginale schimmelinfecties worden veroorzaakt door de schimmel Candida albicans. In de vagina zijn bacteriën en schimmels aanwezig die voor een gezonde vagina zorgen (= vaginale flora). Door bepaalde omstandigheden raakt de balans in de vagina verstoord en kunnen sommige schimmels de kans krijgen te veel te groeien. Er ontstaat een schimmelinfectie. Verstorende factoren zijn onder meer het frequent wassen van de vagina met zeep, antibioticumgebruik of een verhoogde oestrogeenspiegel (bijvoorbeeld als je zwanger bent of als je de pil slikt). Een vaginale schimmelinfectie veroorzaakt niet altijd klachten. Eventuele klachten kunnen bestaan uit vaginale jeuk, waarbij de schaamlippen ook kunnen jeuken. Je kunt daarnaast last hebben van een witte, niet sterk ruikende, soms enigszins brokkelige afscheiding. Het slijmvlies in de vagina kan rood, gezwollen en pijnlijk zijn en soms heb je een branderig of pijnlijk gevoel bij plassen of vrijen.

Endometriose

Bij endometriose komt het slijmvlies dat de binnenkant van de baarmoederholte bekleedt. ook op plaatsen buiten de baarmoeder voor. Ook het baarmoederslijmvlies (endometrium) dat zich buiten de baarmoeder bevindt (de endometriose), reageert op hormonen die betrokken zijn bij de menstruatiecyclus. Endometriose kan klachten veroorzaken, maar het hoeft niet. Courante klachten zijn menstruatieproblemen, chronische buikpijn, pijnlijke geslachtsgemeenschap, darm- en blaasproblemen tijdens de menstruatiecyclus en vermoeidheid. De klachten die optreden hebben vaak een relatie met de locatie van de aanwezige endometriosehaarden. Indien er een endometriosehaard tegen de blaas aandrukt, kunnen pijnklachten ontstaan bij het plassen of je kunt last krijgen van loze aandrang. Endometriose die doorgroeit in de blaas, kan bloedverlies bij de urine ontstaan. Vaak zal dit bloedverlies tijdens de menstruatie optreden, maar soms ook daarbuiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandelingPijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandelingPijn bij het plassen is een probleem waar een heleboel vrouwen regelmatig last van hebben. Plasklachten bij de vrouw bes…
Pijn als je moet plassenPijn als je moet plassenNiets zo vervelend als pijn tijdens het plassen, of pijn voelen wanneer er aandrang is tot plassen. Pijn is altijd een t…
Symptomen van blaasontsteking behandelenSymptomen van blaasontsteking behandelenEen blaasontsteking veroorzaakt een branderige pijn in de onderbuik en/of de schaamstreek. Het maakt ook eveneens het pl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • www.endometriose.nl/index.php?page=Symptomen
  • www.niersteencentrumamsterdam.nl/nierstenen
  • www.soaaids.nl/nl/soas/veel-voorkomende-soas/gonorroe
  • www.soaaids.nl/nl/soas/veel-voorkomende-soas/chlamydia
  • Afbeelding bron 1: La Gorda/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Steven Fruitsmaak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Leszek Glasner/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Pijn bij het plassen vrouw: met bloed, zonder bloed en soa"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn bij plassen
Medische informatie…
Schrijf mee!