InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rommelende darmen: oorzaak gerommel en geborrel in de buik

Rommelende darmen: oorzaak gerommel en geborrel in de buik

Rommelende darmen: oorzaak gerommel en geborrel in de buik Last van rommelende darmen en darmgeluiden? Als je darmen rommelende geluiden maken, kan dat komen door overmatig gas in de buik. Het zeer frequent grote hoeveelheden lucht inslikken, bijvoorbeeld door te snel eten, kan zorgen voor overmatig gas in de buik. Darmgeluiden kunnen evenwel ook samenhangen met darmmotiliteit, de normale beweging van de darmen. De motiliteit van de darm neemt toe tijdens het eten, maar ook alleen al het ruiken van een smakelijk hapje, kan de darm aanzetten tot extra activiteit. Sommige mensen zijn overigens gevoeliger of hebben een verhoogd gevoel van wat er gaande is in hun lichaam, zodat ze meer horen of voelen.

Normale spijsverteringsgeluiden

De spijsvertering begint op het moment dat je iets te drinken of te eten neemt. Voedsel wordt afgebroken tot voedingsstoffen en deze worden door het lichaam opgenomen in het bloed. Allerlei darmbacteriën ondersteunen de spijsvertering bij het verwerken van voedingsstoffen. Er komen hierbij gassen vrij en het verplaatsen van deze gassen binnen het spijsverteringsstelsel is soms hoorbaar voor jezelf en voor anderen. De darmen kneden met peristaltische bewegingen de darminhoud. Hierdoor mengt het goed met de verteringssappen. Als de darmen druk zetten op een gasrijke darminhoud, kunnen er darmgeluiden voortgebracht worden. Vooral als je voeding eet waar veel gas bij vrijkomt, kunnen er meer darmgeluiden vrijkomen. Sommige mensen schamen zich hiervoor en vinden dit gênant.

Gerommel en geborrel in je buik tussen de maaltijden door

Het kan ook zijn dat je buik als een verstopte gootsteen klinkt. Tussen de maaltijden in, kunnen de darmen zich een aantal maal krachtig samentrekken teneinde achtergebleven etensresten te verwijderen. Bij dit proces worden ook darmgassen verplaatst en dat is wat je hoort. Het klinkt als een zogeheten 'rammelende maag'.

Maaggeluiden

De maag kan ook geluiden voortbrengen, zogeheten 'maaggeluiden'. De maag kan bijvoorbeeld gewend zijn geraakt dat op vast momenten van de dag voedsel binnenkomt. De maag kan zich hierop instellen door alvast in beweging te komen, waarbij er binnen de (inmiddels lege) maag gassen verplaatst worden. Vooral op een lege maag kan dit goed hoorbaar zijn.

Rommelende darmen door lucht in de darmen

Aërofagie betekent dat je zeer frequent, grote hoeveelheden lucht inslikt (met eten of drinken). Aërofagie betekent letterlijk 'lucht slikken'. De ingeslikte lucht komt in de maag en darmen terecht, wat kan leiden tot oprispingen, een opgeblazen gevoel en gerommel. Daarnaast krijg je vaak last van klachten als buikpijn of darmkrampen, brandend maagzuur, misselijkheid, snel een vol gevoel hebben, winderigheid en soms braken.

Oorzaken van lucht inslikken

Mogelijke oorzaken van het inslikken van lucht zijn:
  • het (veelvuldig) drinken van koolzuurgashoudende dranken, zoals frisdrank;
    Lucht inslikken door frisdrank / Bron: Leemonton/Shutterstock.comLucht inslikken door frisdrank / Bron: Leemonton/Shutterstock.com
  • te snel eten (hap-slik-weg);
  • veel praten tijdens het eten;
  • veel drinken tijdens het eten;
  • heet kauwgom kauwen;
  • het drinken door een rietje;
  • roken;
  • het (regelmatig) wegslikken van maagzuur;
  • moeite of problemen met het kunnen coördineren van slikken en ademhalen;
  • problemen of moeilijkheden bij het slikken (dysfagie).

Slechte opname van voedingsstoffen

Een andere oorzaak van geluiden die afkomstig zijn uit het darmkanaal, is een slechte opname van voedingsstoffen. Het bekendste voorbeeld is lactose-intolerantie. Wanneer lactose in zuivelproducten niet wordt geabsorbeerd in de darm, door een tekort aan het enzym lactase, gaan bacteriën het afbreken breken waarbij er gas vrijkomt. Als gas wordt vrijgemaakt in de darmen, hoor je een hoop lawaai.

Voeding en darmgeluiden

Andere voedingsmiddelen die darmgeluiden kunnen veroorzaken zijn fructose (vruchtensuiker), en kunstmatige zoetstoffen, die in suikervrije kauwgom of light frisdranken aangetroffen worden. Ze bevatten suikeralcoholen en deze kunnen een opgeblazen gevoel, diarree en buikkrampen veroorzaken. Vooral als ze in grotere hoeveelheden worden geconsumeerd.

Vermoeidheid / Bron: Istock.com/BartekSzewczykVermoeidheid / Bron: Istock.com/BartekSzewczyk

Prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Een opgeblazen gevoel, buikpijn, buikkrampen en rommelende darmen, vermoeidheid, winderigheid en verandering in de stoelgang (diarree en/of obstipatie), kunnen wijzen op een prikkelbare darmsyndroom. Veel mensen hebben last van prikkelbare darmen en het komt vooral voor onder jongvolwassenen. Vrouwen hebben er twee keer zo vaak last van als mannen.

Darmverstopping: obstructie ileus of mechanische ileus

Bij een zogeheten obstructie ileus of mechanische ileus is de darm verstopt vanwege een 'obstakel' of 'mechanische belemmering' die de doorgang blokkeert. Mogelijke oorzaken zijn een verdraaiing van de darm, of het knel zitten van de darm door littekenweefsel (verklevingen). Ook een gezwel of tumor kan leiden tot obstructie en zich uiten als een darmverstopping. De darm probeert hierbij met steeds grotere kracht het voedsel langs de obstructie te persen. Dit veroorzaakt een steeds erger wordende aanvalsgewijze, krampende buikpijn (kolieken). De darm zet steeds verder uit en er hoopt zich vocht op. Je krijgt een opgezette buik, je krijgt last van misselijkheid en je moet braken. Het braaksel wordt steeds donkerder van kleur en heeft steeds meer weg van ontlasting. Je produceert geen winden meer en ontlasting blijft uit. Er ontstaan darmgeluiden, welke te herkennen zijn als 'gootsteengeruis'.

Wanneer naar de huisarts met rommelende darmen?

Darmgeluiden kunnen als hinderlijk, ongemakkelijk en schaamtevol ervaren worden, maar vaak kan het geen enkele kwaad. Er zijn echter situaties waarbij er sprake is van een (ernstige) onderliggende aandoening. Vaak heb je dan ook last van bijkomende symptomen als misselijkheid, braken, etc. In die gevallen doe je er verstandig aan je huisarts te raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger: rommelende darmenZwanger: rommelende darmenRommelende darmen tijdens de zwangerschap is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. De eerste klachten beginnen vaak…
Platte buik dieetPlatte buik dieetWat is een platte buik dieet? Is het een streng dieet of zijn het enkele voeding adviezen? Wat zijn de resultaten van he…
Winderigheid hinderlijk en onwelriekend probleemWinderigheid hinderlijk en onwelriekend probleemHoewel een mens gemiddeld minstens zo'n 15 scheten per dag laat, kan winderigheid soms nog erger vormen aannemen. En een…
ZwangerschapsverschijnselenZwangerschapsverschijnselenZwangerschapsverschijnselen zijn tekenen die op een zwangerschap wijzen. Naast het medisch aantonen van een zwangerschap…
De maag knort, maar geen hongerDe maag knort, maar geen hongerEen knorrende maag produceert een geluid dat vooral op ongunstige momenten lijkt te komen. Maar wanneer we alleen zitten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/herjua
  • https://www.maasstadziekenhuis.nl/aandoeningen-ziektebeelden/aandoeningen/a%C3%ABrofagie/
  • http://www.darmgezondheid.nl/consumenten/darmklachten/darmaandoeningen/aerofagie.html
  • http://www.medischcontact.nl/archief-6/tijdschriftartikel/14134/de-belichaming-van-pds.htm
  • http://now.tufts.edu/articles/why-does-my-stomach-growl-and-make-noises
  • Afbeelding bron 1: Leemonton/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/BartekSzewczyk

Reageer op het artikel "Rommelende darmen: oorzaak gerommel en geborrel in de buik"

Reactie

Ineke, 09-09-2019 18:59 #1
Ik heb tegenwoordig dagelijks rommelende maag en darmen, daarnaast is mijn ontlasting maar af en toe eens vast, heel vaak lijken er wel kleine steentjes in te zitten.Deze handicap heb ik al jaren, heel lastig.Wie kan mij helpen?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!