InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende rode vlekken op huid op armen, benen, rug of borst

Jeukende rode vlekken op huid op armen, benen, rug of borst

Jeukende rode vlekken op huid op armen, benen, rug of borst Help, ik heb rode vlekjes op de huid! Heb je al langer of opeens last van een rode jeukende uitslag op de huid? Jeukende rode vlekken op armen, benen, rug of borst? Er zijn verschillende huidaandoeningen die deze klachten kunnen veroorzaken, zoals atopisch eczeem, galbulten, lichen planus, zwemmersjeuk, maar het kan ook een reactie zijn op het gebruik van geneesmiddelen, etc. Het kan gepaard gaan met andere klachten zoals pijn, zweertjes en korstvorming. Jeukende rode vlekken op de huid kunnen erg vervelend zijn en interfereren met je dagelijkse leven.

Jeukende rode vlekken

Atopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Atopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Jeuk, roodheid en schilfering door atopisch eczeem

Atopisch eczeem is een chronische huidziekte. Het treedt vooral op tijdens de kinderleeftijd. Het eczeem openbaart zich meestal vóór het tweede levensjaar. Hevige jeuk staat voorop. Daarnaast is er roodheid en schilfering van de huid en zijn er kleine bultjes en soms vochtblaasjes zichtbaar. Soms treedt vochtafscheiding op. Het eczeem kan chronisch voortduren of later (na de kindertijd) terugkomen. Erfelijke aanleg speelt bij de ontwikkeling van atopisch eczeem een rol. Vaak zie je meerdere mensen in de familie met eczeem of andere atopische aandoeningen zoals hooikoorts, astma en andere allergieën. Dit noemt men atopie. Hierbij heb je een allergische aanleg met kenmerken van voedselallergie, eczeem, astma en hooikoorts.

Nummulair eczeem / Bron: Topaz2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Nummulair eczeem / Bron: Topaz2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Muntvormige, rode en schilferende plekken door nummulair eczeem

Nummulair eczeem is een vorm van eczeem, die je kunt herkennen aan de muntvormige, rode en schilferende plekken op het lichaam, vooral op de armen en benen, maar ook op de romp. Ouderen zijn meer gevoelig om nummulair eczeem te ontwikkelen dan jongere mensen. De precieze oorzaak van deze vorm van eczeem is niet bekend. De factoren die dit type eczeem kunnen uitlokken zijn een droge huid en aanleg voor atopisch eczeem.

Jeukende rode bultjes op huid op armen, benen, rug of borst door galbulten

Galbulten (urticaria, netelroos) is een vaak voorkomende en meestal slechts tijdelijk actieve huidaandoening, waarbij er hevig jeukende bultjes en verhevenheden ontstaan die variëren in grootte en over de hele huid kunnen optreden. De pekken steken vaak snel de kop op, veelal binnen een half uur. Binnen 12 tot 24 uur trekt de huiduitslag weg. Ongeveer 20 procent van alle mensen krijgt op enig moment in hun leven een episode met galbulten. Het kan worden veroorzaakt of uitgelokt door een groot aantal stoffen of factoren en het manifesteert zich in heftig jeukende kleine of grote bultjes en verhevenheden, welke samen kunnen vloeien tot grotere plekken.

Galbulten op de rug / Bron: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)Galbulten op de rug / Bron: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Uitlokkende factoren
Triggers zijn:

Lichen planus op de benen / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lichen planus op de benen / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Paars-rode vaak jeukende bultjes door lichen planus

Lichen planus is een inflammatoire aandoening die van invloed kan zijn op de huid, haar, nagels en slijmvliezen. Op de huid is lichen planus meestal zichtbaar als paars-rode vaak jeukende, aan de bovenzijde afgeplatte bultjes, en in het mondslijmvlies kan het gepaard gaan met pijnlijke blaren, zweertjes en open plekken. Lichen planus treedt op wanneer het immuunsysteem ten onrechte eigen cellen van de huid of slijmvliezen aanvalt. Niemand kent de exacte oorzaak van deze abnormale immuunrespons. De aandoening is niet besmettelijk. Bij sommige mensen zijn er bepaalde factoren die de aandoening kunnen uitlokken:

Reactie op geneesmiddelen

Iedereen reageert anders op medicijnen. Een persoon kan een uitslag ontwikkelen tijdens het nemen van een bepaald medicijn, terwijl een andere persoon op hetzelfde geneesmiddel geen bijwerkingen heeft. Betekent dit dat de persoon met de uitslag een allergie heeft voor dat medicijn? Alle medicijnen hebben het potentieel om bijwerkingen te veroorzaken, maar slechts ongeveer 5 tot 10% van bijwerkingen van geneesmiddelen zijn allergisch. De term 'geneesmiddelenreactie' kan omschreven worden als een onbedoeld en schadelijk effect bij inname van een geneesmiddel in een gangbare dosering. Huidreacties als gevolg van het gebruik van medicijnen kunnen variëren van milde huiduitslag tot vlammend rode plekken met galbulten.

Krentenbaard op elleboog / Bron: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Krentenbaard op elleboog / Bron: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Rode vlekken of bultjes met korstjes door krentenbaard impetigo (krentenbaard)

Krentenbaard is een veel voorkomende, besmettelijke bacteriële huidinfectie, die gepaard gaat met rode vlekken of bultjes. Deze evolueren in blaasjes met gelig vocht, waar een korstje op komt. Deze plekken kunnen zich snel uitbreiden en de huid kan pijn doen en jeuken. Krentenbaard kan vanzelf genezen. Normaal gesproken wordt het behandeld met een lokaal antibioticum. Zonder behandeling kunnen de plekken wel maanden blijven bestaan.

Kleine rode bultjes en blaasje door de ziekte van Grover

De ziekte van Grover is een intens jeukende huidaandoening, welke gekenmerkt wordt door kleine rode bultjes en blaasjes, waar korstjes op kunnen komen. De huidafwijkingen kunnen sterk kunnen lijken op andere huidaandoeningen, zoals galbulten of eczeem (zie boven). De oorzaak is onbekend. Mogelijke uitlokkende factoren zijn blootstelling aan ultraviolet licht, geneesmiddelgebruik, overmatig zweten, wrijving, lichamelijke inspanning en een droge huid. De ziekte gaat uit zichzelf over. De jeuk kan verlicht worden met een hormoonzalf.

Rode vlekjes na zwemmen door zwemmersjeuk

Zwemmersjeuk, ook wel cercariën dermatitis, schistosoma dermatitis of swimmer's itch genoemd, is een allergische reactie doordat de larven van de platworm een klein stukje in de menselijke huid binnendringen. Trichobilharzia is een wormsoort die bij eenden voorkomt. Zwemmersjeuk kenmerkt zich door een rode, bobbelige huiduitslag. Dit gaat gepaard met jeuk of een branderig gevoel. De huiduitslag treedt op na zwemmen in zoet natuurwater. Zwemmersjeuk kan geen kwaad en trekt vanzelf weg. De klachten houden twaalf uur tot soms wel drie weken aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?De huid is het grootste orgaan van de mens. De huid kan gevoelig zijn voor plekken en vlekken. Sommige plekken zijn over…
Enkele soorten KoiIn de wereld van de Japanse Koi karper zijn er een heleboel variëteiten. Hier kun je een omschrijving van enkele soorten…
Urticaria: rode jeukende bultjes op huid, buik, armen, benenUrticaria: rode jeukende bultjes op huid, buik, armen, benenLast van rode jeukende bultjes op huid, buik, armen of benen? Mogelijk heb je last van urticaria, ook wel 'netelroos' of…
Rode vlekken of couperoseWie last heeft van rode vlekken of couperose in het gezicht lijkt iets onschuldigs te hebben, maar deze vlekken lijken v…
Rode vlekken op de borst: oorzaken van vlekjes op de borstRode vlekken op de borst: oorzaken van vlekjes op de borstRode vlekken op de borst zijn meestal een symptoom van huiduitslag of een andere huidaandoening. Het gevoelige gebied of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Topbanana, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.huidinfo.nl/rode%20vlekken.html
  • http://www.huidinfo.nl/urticari.html
  • http://www.huidinfo.nl/nummulair%20eczeem.html
  • http://www.medicinenet.com/atopic_dermatitis/article.htm
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/atopischeczeem.htm
  • https://www.ziekenhuis.nl/ziektebeelden/a/atopisch-eczeem/item646#tabs-2
  • Afbeelding bron 1: Eisfelder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Topaz2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 3: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 5: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Jeukende rode vlekken op huid op armen, benen, rug of borst"

Reactie

Elske, 07-04-2018 14:04 #1
Aan de foto te zien heb ik last van Lichen planus op mijn benen. Een beetje op mijn hand en heel licht in mijn gezicht, rondom het oog.
Van de arts heb ik 3 soorten crème in gebruikj: Hydrocortison-vaseline 1%, Ketoconazol J-C 20 mg/g en als afsluiter Vaseline-Lanettecrème FNA. Het helpt niet al te best op dit moment, voorheen wel beter. Ik ga 2 x pw in de sauna, kan dat kwaad? Zonnehemel kan dat kwaad, gebruik ik nu niet. Meestal maar 6 weken per jaar 2xpw. Ik weet dat de oorzaak niet exact duidelijk is en behandeling moeilijk. Ik gebruik voor mijn schildklieraandoening Levothyroxinenatrium Teva 88 microgram. Heeft u enig advies voor behandeling?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!