InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode vlekken op benen en voeten, zonder schilfering

Rode vlekken op benen en voeten, zonder schilfering

Rode vlekken op benen en voeten, zonder schilfering Wat zijn de mogelijke oorzaken van rode vlekken op benen en voeten, zonder schilfering? De meest voorkomende huidaandoeningen die deze klachten kunnen veroorzaken zijn: granuloma annulare, perniones (winterhanden of wintervoeten), erysipelas (wondroos of belroos), cutane vasculitis, capillaritis, golfersbenen, necrobiosis lipoïdica, urticaria (netelroos of galbulten) of een geneesmiddelreactie.

Rode vlekken op benen en voeten

Rode vlekken op benen en voeten zonder schilfering kunnen velerlei oorzaken hebben. De meest voorkomende zijn:
  • Granuloma annulare;
  • Perniones;
  • Erysipelas;
  • cutane vasculitis;
  • Capillaritis;
  • Golfersbenen;
  • Necrobiosis lipoïdica;
  • Urticaria;
  • Geneesmiddelreactie.

Roodbruine bultjes door granuloma annulare / Bron: Mierlo, Wikimedia Commons (CC0)Roodbruine bultjes door granuloma annulare / Bron: Mierlo, Wikimedia Commons (CC0)

Roodbruine bultjes door granuloma annulare

Granuloma annulare is een onschuldige huidaandoening, waar de oorzaak niet van bekend is. De huidaandoening wordt gekenmerkt door huidkleurige of roodbruine bultjes —vaak slechts enkele plekken aan armen en benen— die een cirkel of ring vormen. De plekjes kunnen overal op het lichaam voorkomen, doch voorkeurslocaties zijn:
  • de handrug;
  • de voetrug; en
  • de vingers.

Natuurlijk beloop afwachten

Vooral bij jonge mensen komt deze aandoening op de handen en de voeten voor. Na enkele maanden tot jaren geneest deze aandoening vanzelf. De afwijkingen van granuloma annulare kunnen later wel weer de kop opsteken en dan vaak op dezelfde plek. Door het natuurlijk beloop af te wachten is behandeling veelal niet nodig, tenzij je erg last van jeuk hebt. In dat geval kan de huisarts iets voorschrijven om jeuk tegen te gaan.

Perniones (winterhanden/wintervoeten)

Winterhanden/wintervoeten (medische benaming: perniones) worden uitgelokt door koude en komt dus overwegend in de koude maanden voor. Er kunnen dan rode, soms blauwrode/paarse zwellingen aan de (bovenkant van) vingers en/of tenen ontstaan. Deze zwellingen kunnen pijnlijk zijn, en er kunnen zelfs wondjes ontstaan. Het is op zich een onschuldige aandoening die vanzelf overgaat. Als je er gevoelig voor bent, kun je wel maatregelen nemen om te voorkomen dat je er last van krijgt.

Erysipelas (wondroos/belroos)

Wondroos is een bacteriële infectie van de lederhuid en het onderliggende weefsel. Hierbij wordt de huid (glanzend) rood (scherp begrensd), gezwollen en pijnlijk. Wondroos komt in de meeste gevallen voor op het onderbeen of de voet, maar het kan zich ook op andere plekken manifesteren, zoals arm of gezicht. Bij wondroos aan de voet begint het vaak aan één teen, wat zich later uitbreidt naar de (voor)voet en soms ook het onderbeen. Wondroos kan optreden door wondjes, krassen en splinterwondjes, welke als toegangspoort dienen voor bacteriën. Wondroos kan goed worden behandeld met antibiotica.

Rode vlekken op de benen door cutane vasculitis

Vasculitis betekent ontsteking van de bloedvaten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire vasculitis. Bij primaire vasculitis is er geen onderliggende oorzaak aanwijsbaar, terwijl bij secundaire vasculitis de ontsteking het gevolg is van een onderliggende ziekte. Wanneer alleen de huid is aangetast, spreekt men van 'cutane vasculitis'. Hierbij zijn er kleine rode of roodbruine plekjes zichtbaar, vaak beginnend aan de voetruggen en (onder)benen, welke zich later uitbreiden naar andere delen van het lichaam. De plekken kun je niet wegdrukken: ook wanneer de bloedvaatjes in de huid leeg gewreven worden, blijven de plekjes zichtbaar.

Kleine stipje op de huid door capillaritis

Capillaritis is een goedaardige vorm van vasculitis, waarbij alleen de allerkleinste bloedvaatjes in de huid (de kleine haarvaatjes), zijn aangedaan en gaan lekken, waardoor er tientallen tot wel duizenden speldenpuntgrote rode puntjes optreden. Deze puntbloedingen ontstaan vaak op de voetruggen en doorlopend naar de onderbenen. Ze kunnen groepsgewijs optreden.

Rode vlekken op onderbenen door golfersbenen

Ga naar een meerdaags wandelevenement in de zomer, zoals de Nijmeegse Vierdaagse, en je zal er mensen aantreffen die tijdens en na het wandelen veelal boven de soklijn warme, jeukende, (donker)rode vlekken op de (onder)benen krijgen. De plekken kunnen enigszins verheven zijn. Dit fenomeen wordt golfersbenen of golfers vasculitis genoemd. Het kan geen kwaad en na enkele dagen trekt het vanzelf weer weg.

Vlekken op de scheenbenen door necrobiosis lipoïdica

Necrobiosis lipoïdica komt vrijwel uitsluitend op de scheenbenen voor, waar zich ronde, ovale plekken met verheven rode rand manifesteren. Deze laesies kunnen wel tot meer dan 10 centimeter groot worden. In het midden van de plek wordt de huid in de loop van de tijd dunner en schijnt het zelfs geel door, waarbij vaak bloedvaatjes zichtbaar zijn. Deze aandoening komt vaak voor samen met diabetes mellitus (suikerziekte). De oorzaak is onbekend.

Galbulten op een been / Bron: Templeton8012, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Galbulten op een been / Bron: Templeton8012, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Urticaria (netelroos/galbulten)

Urticaria is een overgevoeligheidsreactie van de huid, waarbij in korte tijd (hevig) jeukende vluchtige rode, soms verheven plekken verspreid over het lichaam ontstaan. Deze plekken komen voor in verschillende vormen en maten. Heel vaak wordt er nooit een oorzaak gevonden. Normaliter zijn de plekjes slechts kortdurend aanwezig, en zijn ze binnen enkele uren spontaan verdwenen.

Geneesmiddelreactie

Het blijkt dat ongeveer 10-30% van alle geneesmiddelbijwerkingen zich uit zich in huidafwijkingen, waarbij de meest voorkomende vorm bestaat uit kleine, confluerende of samenvloeiende rode vlekjes, vooral op de romp, armen en bovenbenen. Vaak komt er geen schilfering bij kijken, of treedt er pas schilfering op in een latere fase. Alle soorten medicijnen kunnen in principe een reactie uitlokken, maar het wordt vooral gezien bij antibiotica, zoals penicilline en amoxycilline.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?De huid is het grootste orgaan van de mens. De huid kan gevoelig zijn voor plekken en vlekken. Sommige plekken zijn over…
Enkele soorten KoiIn de wereld van de Japanse Koi karper zijn er een heleboel variëteiten. Hier kun je een omschrijving van enkele soorten…
Rode vlekken of couperoseWie last heeft van rode vlekken of couperose in het gezicht lijkt iets onschuldigs te hebben, maar deze vlekken lijken v…
Ringworm: rode ronde plekken op de huidRingworm is een aandoening waarbij rode ronde plekken op de huid ontstaan. De plekken zijn niet pijnlijk of gevaarlijk,…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rode vlekken op benen en voeten, zonder schilfering"

Reacties

Anoniem, 28-08-2017 20:45 #3
Na het scheren van m'n benen kreeg ik grote rode vlekken op m'n benen. Reactie infoteur, 29-08-2017
Huidirritatie na het scheren met (jeukende) rode bultjes of vlekken, komt vaak voor. Vooral te vaak scheren is een boosdoener. Het gebruik van een goed scherp mesje is aan te raden. Scheer niet 2 of 3 keer over hetzelfde stukje huid, maar beperk het scheren tot 1 keer over een gedeelte van uw huid. Door scheerschuim te gebruiken (voor een gevoelige huid) is de kans kleiner dat er wondjes ontstaan. Tenslotte, een goede tip is om met de haargroeirichting mee te scheren om wondjes te voorkomen.

Cj Freen van Viegen, 01-07-2017 14:24 #2
Zou het kunnen dat nieuwe kleding jeukbultjes veroorzaken? Wanneer ik kleding koop was ik het niet eerst. Toen ik een nieuwe BH aantrok kreeg ik enorme jeuk in de vorm van klein bultjes die na het krabben groter werden en roder. Het duurt een tijdje voor ze bijna verdwenen zijn. Reactie infoteur, 10-07-2017
Nieuwe kleding bevat chemische stoffen zoals formaldehyde, dat wordt toegevoegd om het schimmelen en kreuken van kleding te voorkomen. Deze stof kan huidirritatie, rode vlekken en jeukende bultjes veroorzaken. Overigens kunnen ook bepaalde kleurstoffen voor je huid irriteren als je nieuwe kleding draagt zonder vooraf te wassen. Het is daarom raadzaam om nieuwe kleding ten minste tweemaal te wassen alvorens deze te dragen.

Trice Vreeling, 15-04-2015 13:41 #1
Eergisteren heb ik mijn benen na lange tijd geschoren met douchecel en wegwerp mesje. Later zag ik dat er hier en daar nog wat haartjes waren. Heb ik nog droog weggeschoren. Later viel me op dat er verschillende uit rode puntjes bestaande vlekjes
Waren op mijn scheenbenen, ook op de hoogte van mijn linker enkel. Daar heb ik niet geschoren. Wat kan dit zijn en hoe krijg ik ze weg.Ik zit ook vaak in de tuin op mijn benen om te wieden?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!