InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzaken

Jeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzaken

Jeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzaken Jeuk is een vervelende klacht. Jeuk kent ontzettend veel mogelijke oorzaken. Onder meer ziekte aan de lever kan leiden tot jeuk, vaak over je hele lichaam. Je lever is na de huid het grootste orgaan; het weegt zo'n 1,5 kilo. Het is ook één van de belangrijkste organen, omdat zij een essentiële rol speelt in het omzetten van voedsel in energie, en het verwijderen van giftige stoffen uit het bloed. Een leverziekte kan deze processen verstoren en voor klachten zorgen. Eén van die klachten is een jeukende huid over je hele lichaam. Het blijft vaak niet bij alleen jeukklachten. Andere veel voorkomende klachten zijn geelzucht, donkergekleurde urine en lichtgekleurde ontlasting.

Jeuk door een leverziekte

Kijk uit voor paracetamolvergiftiging / Bron: Martin SulmanKijk uit voor paracetamolvergiftiging / Bron: Martin Sulman

Jeuk en geelzucht door paracetamolvergiftiging

Paracetamol is op zich een uiterst veilig geneesmiddel (tegen pijn), maar je moet er geen overdosis van binnenkrijgen. Dan is het zo onschuldig niet meer. Je moet minstens een aantal keren de aanbevolen dosis paracetamol innemen voordat er sprake is van een paracetamolvergiftiging. Symptomen hiervan zijn onder meer een jeukende huid, geelzucht, donkere urine, pijn rechtsboven in de buik en onverklaarbare griepachtige symptomen met misselijkheid en braken. Dit kan uiteindelijk leiden tot ofwel herstel ofwel leverinsufficiëntie, hetgeen een dodelijke afloop kan hebben. Als het nog maar een paar uur is geleden dat je de paracetamol hebt ingenomen, kan er geactiveerde kool toegediend worden in voldoende hoge doseringen. Hierdoor worden de actieve bestanddelen uit de darm geabsorbeerd.

Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Geelzucht en buikpijn door leverkanker

Kanker die in de lever begint, ofwel primaire leverkanker, blijft over het algemeen langere tijd onopgemerkt totdat het een vergevorderd stadium heeft bereikt. Door jezelf te beschermen tegen cirrose en hepatitis, de twee belangrijkste oorzaken van leverkanker, verminder je het risico op het ontwikkelen van leverkanker.

Symptomen leverkanker

Symptomen die kunnen optreden bij leverkanker zijn onder meer:

Levercirrose / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.comLevercirrose / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Levercirrose: ernstige ziekte aan de lever

Levercirrose treedt in het laatste stadium van veel leverziekten op. Het betreft een progressieve aandoening waarbij afstervend leverweefsel vervangen wordt door littekenweefsel (fibrose). De meest voorkomende oorzaak van levercirrose is chronisch alcoholisme. Andere mogelijke oorzaken zijn hepatitis B en C, auto-immuun hepatitis, primaire biliaire cirrose, primaire scleroserende cholangitis, chronische hepatitis als gevolg van vetstapeling in de lever en hemochromatose (een aandoening waarbij het lichaam te veel ijzer opslaat). Bij levercirrose treedt verharding van de lever op (littekenverharding), wat interfereert met de doorbloeding van de lever. Uiteindelijk leid het tot onherstelbare leverschade en een volledig verlies van de leverfunctie.

Symptomen levercirrose

Er kunnen allerlei symptomen optreden bij levercirrose, zoals misselijkheid en braken, een verminderde eetlust en gewichtsverlies, algehele zwakte en vermoeidheid, buikpijn (rechtsboven), geelzucht en jeuk. Ook kun je last krijgen van zogeheten 'spider naevi', dat zijn kleine 'spinvormige' bloedvaatjes op vooral de borst en bovenarmen. Rode handpalmen en donkere plekken in het gelaat komen ook voor. Bij vrouwen kan de menstruatie uitblijven en bij mannen kan borstvorming en impotentie optreden.

Normale lever en vervette lever / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.comNormale lever en vervette lever / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Jeukklachten door leververvetting

Een vervette lever is een vetstapeling in de levercellen, hetgeen omkeerbaar is. Zodra de oorzaak wordt weggenomen, houdt de vetstapeling op en kan de lever zich herstellen. Leververvetting kan op een gegeven ogenblik leiden tot een leverontsteking (hepatitis). Chronisch alcoholgebruik kan de oorzaak zijn van een vervette lever, maar het kan ook worden veroorzaakt door overgewicht, insulineresistentie (niet zelden een aanloopje tot diabetes type 2) en het metabool syndroom. Dit laatste is een combinatie van vijf risicofactoren:
  1. een te grote tailleomvang (bij mannen >102 cm en bij vrouwen >88 cm);
  2. verhoogde bloeddruk;
  3. verhoogt triglyceridengehalte (een soort van vet in je bloedbaan);
  4. een laag HDL-cholesterol, ook wel het 'goede' cholesterol genoemd; en
  5. een verhoogd glucosegehalte.

Symptomen leververvetting

Een vervette lever kan onder meer misselijkheid, een vergrote lever, algehele malaise en jeukklachten veroorzaken.

Jeuk en andere symptomen door primair scleroserende cholangitis (PSC)

Primair scleroserende cholangitis is een ontsteking van de galwegen van de lever. De ziekte wordt gekarakteriseerd door ontsteking, verstopping en fibrose van de galwegen in en buiten de lever. Een belemmerde galafvloed kan het gevolg zijn, met ernstige geelzucht, intense jeuk en/of koorts en koude rillingen. Andere mogelijke klachten zijn:
  • vermoeidheid;
  • malabsorptie (vooral vet) wat leidt tot een tekort aan vetoplosbare vitaminen A, D, E en K; en
  • vetdiarree (ook wel 'steatorroe' genoemd).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschapscholestase: wat is het?Zwangerschapscholestase: wat is het?Jeuk tijdens de zwangerschap: een bekend en lastig fenomeen. Jeuk op je buik, je hele lichaam, je handpalmen en voetzole…
Vergrote lever: oorzaken en symptomen van leververgrotingVergrote lever: oorzaken en symptomen van leververgrotingDe medische benaming van een vergrote lever of leververgroting is 'hepatomegalie'. Er wordt van een vergrote lever of he…
Leverkanker: symptomen, diagnose en behandelingLeverkanker: symptomen, diagnose en behandelingLeverkanker (ook wel levercarcinoom genoemd) is een kankersoort die veel voorkomt. Er bestaan twee varianten van kanker…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Deeepblue/Shutterstock.com
  • http://www.puristat.com/liver-cleansing/liver-disease-symptoms.aspx
  • http://www.rijnstate.nl/web/Aandoeningen-en-Behandelingen/Leveraandoeningen-door-alcoholgebruik.htm
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec24/ch297/ch297b.html
  • https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/levercirrose/
  • https://www.mlds.nl/ziekten/leververvetting/
  • https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren-volgens-boek/preparaatteksten/g/geactiveerde-kool
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 3: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Jeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzaken"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leveraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!