InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Keelpijn, hoesten, moe en lusteloos: wat kun je eraan doen?

Keelpijn, hoesten, moe en lusteloos: wat kun je eraan doen?

Keelpijn, hoesten, moe en lusteloos: wat kun je eraan doen? Keelpijn en hoesten zijn veel voorkomende klachten, waar iedereen wel eens last van heeft en waar je snel weer vanaf wilt zijn. Keelpijn, hoofdpijn, moe, nekpijn, oorpijn koorts, lusteloos, opgezette klieren, zijn stuk voor stuk symptomen die kunnen optreden bij zowel een (flinke) verkoudheid als een griep. Soms gaat een verkoudheid gepaard met een keelontsteking en dan doet je keel flink pijn en bij een bacteriële keelontsteking kun je ook nog eens last krijgen van rode amandelen met witte vlekken of stippen. Wat kun je doen als je last hebt van de klachten keelpijn, hoesten en moeheid?
Keelpijn, hoesten, moe en lusteloos / Bron: Istock.com/ajijchanKeelpijn, hoesten, moe en lusteloos / Bron: Istock.com/ajijchan

Verkoudheid en griep met keelpijn en hoesten

Hoesten komt vaak voor bij een ontsteking van de luchtwegen, bijvoorbeeld door een verkoudheid. Een griep kan ook gepaard gaan met hoesten. Keelpijn kan ook voorkomen bij zowel een griep als een verkoudheid. Een verkoudheid kan een keelontsteking veroorzaken, maar een keelontsteking kan ook veroorzaakt worden door een infectie met streptokokkenbacteriën. Een keelontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de keelholte. De ziekteverwekkers (virussen of bacteriën) worden via de lucht in zeer kleine druppeltjes, door hoesten of niezen op een ander overgebracht. Een keelontsteking komt vaker voor bij kinderen van 5 tot 15 jaar, maar het komt ook voor bij volwassenen. Een (bacteriële) keelontsteking kan gepaard gaan met andere klachten, zoals witte vlekken in de keel, koorts en gezwollen lymfeklieren in de hals.

Wat zijn de verschijnselen bij griep en verkoudheid?

Griep
Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus en verkoudheid loop je op door besmetting met een verkoudheidsvirus. Het verloop van griep is ernstiger dan een verkoudheid. Griep dient zich bij volwassenen en oudere kinderen vaak aan met koorts, transpireren, spierpijn, een droge hoest, keelpijn, niezen en hoofdpijn (en soms ook nekpijn). Je voelt je verder moe en lusteloos; deze algehele malaise is kenmerkend aan griep. De griep zal ervoor zorgen dat je in je bed zult blijven. Kleine kinderen en baby’s met griep hebben last van hoge temperatuur (soms met koortsstuipen), zweten, hoesten, een zere keel, niezen en vaak ook ademhalingsproblemen en ze zijn vaak versuft. Bij griep zijn de klachten veelal na twee dagen op het hoogtepunt en da dagen erna wordt het steeds beter. Na één tot twee weken ben je meestal wel weer opgeknapt, alhoewel je nog een tijdje last kunt blijven houden van een droge hoest.

Verkoudheid
Verkoudheid is een infectieziekte van de bovenste luchtwegen, waarbij het slijmvlies in neus, bijholten en keel is ontstoken. Een verkoudheid geeft vaak klachten als snotteren, hoesten, niezen, pijn in de keel, een hese stem (als de stembanden ontstoken zijn) en oorpijn. Verkoudheid gaat vanzelf over, vaak binnen een week, soms iets langer. Ook bij verkoudheid kan het hoesten wel een paar weken aanhouden.

Keelontsteking door een bacterie

Keelontsteking kan ontstaan door een verkoudheidsvirus, maar een streptokokbacterie kan ook de boosdoener zijn. Een keelontsteking als gevolg van bacteriën verloopt meestal ernstiger dan een keelontsteking die is veroorzaakt door een verkoudheidsvirus (rhino- en adenovirussen). Een bacteriële keelontsteking geeft vaak de volgende klachten:

Wat te doen bij verkoudheid?

Rust en stomen

Het is belangrijk om voldoende rust te nemen als je verkouden bent. Vermijd dat de slijmvliezen extra geïrriteerd raken, bijvoorbeeld door sigarettenrook. Roken of meeroken zorgt ervoor dart je verkoudheidsklachten langer blijven bestaan. Soms helpt stomen tegen de klachten. Doe dit niet boven een kommetje met heet water, want dat is gevaarlijk en kan brandwonden veroorzaken als het omvalt. Stomen kun je in de badkamer of douche doen door de warmwaterkraan open te draaien. Vervolgens inhaleer je de stoom die in de gesloten ruimte ontstaat.

Neusverstopping tegengaan

Een verstopte neus is heel vervelend, vooral als je wilt slapen. Neusdruppels met zout water kunnen de klachten verminderen. Je kunt de zoutoplossing zelf maken of kant en klaar kopen bij de drogist of apotheek. Je hebt neusspray en neusdruppels. Zo nodig kunnen neusdruppels of spray met xylometazoline helpen. Dit middel gaat de zwelling van het slijmvlies tegen. Hierdoor kun je gemakkelijker door je neus ademen. Je moet dit middel niet te lang of te vaak gebruiken, aangezien dit de slijmvliezen kan beschadigen. Een bekende spray is Otrivin.

Voedingssupplement

Sambucol vlierbessenextract is één van de meest effectieve middelen om je immuunsysteem een boost te geven, waardoor het virus sneller uit je lichaam is.

Wat te doen tegen keelpijn?

Gorgelen

Gorgelen kan een zere keel te bevochtigen en brengt tijdelijke verlichting. Probeer het met een theelepel zout, opgelost in warm water, vier keer per dag. Of gebruik een dikke, stroperige substantie, gemaakt met honing of een mengsel van honing en appelazijn.

Thee met verse gember en honing tegen keelpijn / Bron: Istock.com/ChamilleWhiteThee met verse gember en honing tegen keelpijn / Bron: Istock.com/ChamilleWhite

Drink hete vloeistoffen

Hete vloeistoffen, zoals thee, verlichten verstopte neus, helpen uitdroging te voorkomen, en kalmeert de onaangenaam ontstoken slijmvliezen die je neus en keel irriteren. Thee met honing en plakjes verse gember is ook heel erg heilzaam tegen keelpijn. Je kunt bijvoorbeeld een aantal keren per dag wat verse plakjes gember door de groene thee doen en deze opeten bij het theedrinken.

Koude dranken

Veel koud (water) drinken en waterijsjes eten, helpt ook tegen keelpijn.

Zuigen en een snoepje

Zuigen op een snoepje of dropje kan de klachten ook tijdelijk verminderen. Speciale zuigtabletten helpen op zich tegen de klachten, maar het is niet duidelijk of dit komt doordat je ergens op zuigt of doordat er werkzame bestanddelen in zitten. Op een dropje zuigen is goedkoper.

Medicijnen

Paracetamol kun je desgewenst nemen tegen de pijn. Zorg dat je een spiegel opbouwt door de paracetamol op vaste tijden te nemen. Als paracetamol onvoldoende soelaas biedt, neemt dan een NSAID (naproxen, ibuprofen of diclofenac). Bij een ontsteking waarbij de boosdoener een virus is, zijn antibiotica zinloos. Een virale keelontsteking gaat bijna altijd vanzelf over. Dit geldt ook voor een ongecompliceerde keelontsteking door een bacterie. Ook dan is veelal een antibioticum overbodig. Dit geeft vaak meer bijwerkingen, dan dat het je helpt.

Wat te doen tegen hoesten?

Stomen

Ook bij hoesten kan stomen helpen. Doe dit in de badkamer of douche door de warmwaterkraan open te draaien. Vervolgens inhaleer je de stoom die in de gesloten ruimte ontstaat.

Hoestmiddelen

Er zijn middelen tegen een vastzittende hoest en tegen een droge hoest. Er is ook Bronchostop hoestdrank, een traditioneel kruidengeneesmiddel die elke hoest verlicht. Het is dus zowel effectief bij vastzittende hoest door taai slijm en prikkelhoest of kriebelhoest en/of keelpijn.

Thee met honing

Bij kriebelhoest kan thee met een lepel honing (en verse gember) of op een dropje zuigen helpen.

Wat te doen tegen griep?

Rust en voldoende drinken

Ook bij griep is het zaak om voldoende rust te nemen. Bewaak je grenzen en vermijd lichamelijke inspanning. Voorts is het belangrijk om voldoende te drinken om uitdroging te voorkomen. Door koorts zweet je veel en droog je sneller uit.

Medicijnen

Tegen de koorts en pijn (hoofdpijn, nekpijn en spierpijn) kun je paracetamol nemen. Griep wordt veroorzaakt door een virus. Antibiotica helpen daarom niet tegen de griep. Virusremmers worden soms voorgeschreven aan kwetsbare groepen. Bij mensen die verder gezond zijn, hebben ze nauwelijks meerwaarde.

Voedingssupplement

Sambucol vlierbessenextract is een voedingssupplement dat het immuunsysteem en de weerstand ondersteunt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Wat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Wintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijnWintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijnIedereen kent het wel. Als de zomer eindigt en de winter voor de deur staat beginnen de verkoudheidsklachten weer. Ze zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: The Italian Voice, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.webmd.com/cold-and-flu/8-tips-to-treat-colds-and-flu-the-natural-way#1
  • http://www.webmd.com/oral-health/guide/sore-throat-cold-strep-throat-tonsillitis#1
  • https://www.thuisarts.nl/griep/ik-heb-griep
  • https://www.thuisarts.nl/hoesten/ik-heb-last-van-hoesten-volwassene
  • https://www.thuisarts.nl/verkouden/ik-ben-verkouden
  • https://www.thuisarts.nl/keelpijn/ik-heb-keelpijn
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/73003-keelontsteking-symptomen-behandeling-besmettelijk-en-tips.html
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/griep
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/ajijchan
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/ChamilleWhite
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Keelpijn, hoesten, moe en lusteloos: wat kun je eraan doen?"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Keelpijn en hoesten
Medische informatie…
Schrijf mee!