InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cholangitis: Ontsteking van galwegen met koorts en buikpijn

Cholangitis: Ontsteking van galwegen met koorts en buikpijn

Cholangitis: Ontsteking van galwegen met koorts en buikpijn Bij cholangitis ontstaat een ontsteking van de galwegen. Dit zijn de buizen die gal van de lever naar de galblaas en darmen dragen. Gal is een door de lever geproduceerde vloeistof die helpt bij de vertering van voedsel. Een galwegontsteking komt tot stand door een obstructie (verstopping) van de galwegen (meestal door een galsteen) wat gepaard gaat met bacteriegroei in de gal. De meest voorkomende symptomen zijn ernstige buikpijn (galkoliekne), koorts en geelzucht. Deze situatie vereist onmiddellijk een medische behandeling met antibiotica waarna de arts tracht om de obstructie op te heffen.

Epidemiologie zeldzame aandoening

Cholangitis is relatief zeldzaam. De ziekte gaat vaak gepaard met andere ziekten die een obstructie van en bacteriën in de galwegen veroorzaken. 1-3% van de patiënten ontwikkelen bijvoorbeeld cholangitis na een endoscopische retrograde cholangiopancreatografie. Het risico is bovendien hoger wanneer de arts de kleurstof retrograde injecteert. De prevalentie van galstenen (die meestal de oorzaak zijn van cholangitis) is het hoogst bij blanke mensen van Noord-Europese afkomst, evenals bij mensen die in Latijns-Amerika wonen. Bovendien hebben bepaalde Aziatische bevolkingsgroepen en inwoners van landen waar darmparasieten voorkomen ook een verhoogd risico op cholangitis. Mannen en vrouwen zijn tot slot in gelijke aantallen getroffen bij een galwegontsteking.

Oorzaken: Verstopping (obstructie) in galwegen

Bij acute cholangitis ontstaat een snel optredende bacteriële infectie van de galgang, omdat zich hierin bacteriën bevinden. Dit komt omdat de galgang (gedeeltelijk) afgesloten is, waardoor bacteriën de galgang infecteren. Deze (gedeeltelijke) verstopping gebeurt bij bijvoorbeeld de aanwezigheid van galstenen (choledocholithiasis) of een tumor zoals alvleesklierkanker, ampullaire kanker, een cholangiocarcinoom (galwegkanker), porta hepatis tumoren of metastasen (uitzaaiingen van kanker).

Bijkomende oorzaken van cholangitis zijn:
  • aangeboren nauwe galwegen
  • AIDS cholangiopathie
  • choledochocoele
  • erfelijke galwegaandoening
  • levercyste (buikpijn, schouderpijn en vol gevoel)
  • levertumor
  • scleroserende cholangitis (door galsclerose)
  • spoelworminfecties
  • vernauwingen in de galwegen

Risicofactoren cholangitis

Risicofactoren zijn onder andere een voorgeschiedenis van galstenen, scleroserende cholangitis, hiv, een vernauwing van de galwegen en zelden, reizen naar landen waar de patiënt een worminfectie of een parasitaire infectie oploopt.

Symptomen: Koorts, buikpijn en geelzucht

De patiënt ervaart een acute buik (plots ernstige buikpijn) in het rechterbovenkwadrant of het bovenste middelste deel van de buik. De pijn is tevens voelbaar in de rug of onder het rechterschouderblad. De pijn, gekend als “galkolieken”, komt en gaat en voelt scherp, krampachtig of saai aan. Daarnaast heeft de patiënt donkergekleurde urine en een kleigekleurde ontlasting. Een geelverkleuring van de huid (icterus) die komt en gaat, is ook kenmerkend. Daarnaast treden algemene symptomen op zoals koorts (komt vaak voor) en rillingen en misselijkheid en braken.

Diagnose en onderzoeken galwegontsteking

Diagnostisch onderzoek

De patiënt krijgt een abdominale echografie (echografie van de buik), een endoscopische retrograde cholangiopancreaticografie (ERCP), een magnetische resonantie cholangiopancreatografie (MRCP) en/of een percutane transhepatische cholangiografie (PTCA). Daarnaast voert de arts een bloedonderzoek uit want de arts bemerkt hierin ontstekingswaarden die wijzen in de richting van cholangitis.

Differentiële diagnose

Met de beeldvormende onderzoeken wil de arts onderstaande aandoeningen uitsluiten omdat het klinisch beeld hiervan sterk lijkt op dit van cholangitis:

Behandeling via antibiotica en opheffen obstructie

Een snelle diagnose en behandeling zijn van groot belang bij de ontsteking van de galwegen. Meestal krijgt de patiënt eerst antibiotica om de infectie te genezen. Een ERCP of andere chirurgische behandeling is nodig wanneer de patiënt stabiel is. De arts moet namelijk de obstructie opheffen wat leidt tot cholangitis. Patiënten die erg ziek zijn of waarbij de symptomen snel verergeren, krijgen meteen een operatie. Ook krijgt de patiënt via een infuus vocht toegediend zodat hij niet uitdroogt (dehydratie).

Prognose

De prognose is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder
  • de effectiviteit van de behandeling
  • de onderliggende medische aandoening(en) van de patiënt
  • de vroege herkenning en behandeling van cholangitis

Het resultaat is vaak goed als de behandeling van cholangitis snel gebeurt. Indien dit niet het geval is, zijn de vooruitzichten voor de patiënt minder goed. Het sterftecijfer varieert van 5-10%, met een hoger sterftecijfer bij patiënten waarbij een operatie nodig is.

Bij volgende patiënten komt een hogere morbiditeit en mortaliteit voor:
  • acuut nierfalen
  • cirrose
  • een inflammatoire darmziekte
  • een leverabces
  • hypotensie (een verlaagde bloeddruk)
  • niet reageren op antibiotica en conservatieve therapie
  • ouder dan vijftig jaar
  • vrouwelijk geslacht
  • zeer kwaadaardige vernauwingen

Complicaties

Soms treedt als complicatie een bloedvergiftiging (sepsis) op. De infectie verspreidt zich mogelijk eveneens naar de lever, wat resulteert in een leverabces, een microabces en leverfalen. Acuut nierfalen is een ander mogelijke complicatie. Heel af en toe komt ook een oogkasontsteking tot stand bij deze ziekte.

Preventie obstructie in galwegen

De behandeling van galstenen, tumoren en infecties veroorzaakt door parasieten vermindert het risico op het ontwikkelen van cholangitis bij sommige patiënten. Soms plaatst de arts een metalen of kunststof stent in het galsysteem voor de preventie van een herinfectie. Soms is cholangitis niet te voorkomen, bijvoorbeeld als gevolg van structurele afwijkingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van Caroli: Galwegaandoening met galwegontstekingenZiekte van Caroli: Galwegaandoening met galwegontstekingenDe ziekte van Caroli is een zeldzame aangeboren aandoening waarbij een verwijding van de galwegen aanwezig is in bepaald…
Galblaasaandoeningen: oorzaken aandoeningen aan de galblaasGalblaasaandoeningen: oorzaken aandoeningen aan de galblaasGalblaasaandoeningen komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Ook komen galblaasaandoeningen meer voor bij mensen di…
Galblaaskanker: Kanker in galblaas met buikpijn en geelzuchtGalblaaskanker: Kanker in galblaas met buikpijn en geelzuchtDe galblaas is verantwoordelijk voor de opslag van gal, een stof geproduceerd door de lever die nodig is voor het verter…
Kleigekleurde ontlasting (witte of bleke stoelgang)Kleigekleurde ontlasting (witte of bleke stoelgang)De kleur van de ontlasting is normaal gezien bruin. Sommige mensen hebben een kleigekleurde ontlasting. Dit houdt in dat…
Jeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzakenJeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzakenJeuk is een vervelende klacht. Jeuk kent ontzettend veel mogelijke oorzaken. Onder meer ziekte aan de lever kan leiden t…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 2 februari 2017:
  • Acute cholangitis, https://www.darmen.net/cholangitis.html#.WJNobVPhD0c
  • Behandeling van galwegontsteking, https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/galwegontsteking/behandeling/item33964
  • Cholangitis, http://patient.info/doctor/cholangitis
  • Cholangitis, https://medlineplus.gov/ency/article/000290.htm
  • Galwegontsteking, https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/galwegontsteking/item33963
  • Management of Acute Cholangitis, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3061017/

Reageer op het artikel "Cholangitis: Ontsteking van galwegen met koorts en buikpijn"

Infoteur: Miske
Laatste update: 13-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Galaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!