InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Terry's nagels: witte nagels met donkere of bruine rand

Terry's nagels: witte nagels met donkere of bruine rand

Terry's nagels: witte nagels met donkere of bruine rand Terry's nagels of Terry's nails duiden op het fenomeen waarbij alle nagels voor een groot deel wit verkleurd zijn met een rode, of roze, of bruine rand aan het eind van de nagel. Het kan een normaal ouderdomsverschijnsel zijn, maar het wordt ook frequent gezien bij mensen met leverziekten als levercirrose, maar ook bij hartfalen, een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) of diabetes. Uit de literatuur blijkt dat vier op de vijf mensen met een ernstige leverziekte, Terry's nagels heeft.
Terry's nagels / Bron: Hojasmuertas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Terry's nagels / Bron: Hojasmuertas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Terry's nagels

Onder de vele nagelaandoeningen die de mensheid kent, zijn Terry's nagels (ook: Terry's nails) een opvallend fenomeen. Terry's Nails kan simpelweg een teken zijn van veroudering, of juist een indicatie van ernstige gezondheidsproblemen. Bij Terry's nails zijn de vinger- of teennagels witgekleurd met een donkere rand aan het uiteinde. De aandoening werd voor het eerst beschreven door dr. Richard Terry in 1954, vandaar de naam. Hij trof het aan bij patiënten met levercirrose.

Op het eerste gezicht lijkt het een eenvoudige cosmetische aandoening. Dit kan inderdaad het geval zijn, maar Terry nagels kan ook worden geassocieerd met een ernstige ziekte, vandaar de noodzaak om een ​​arts te raadplegen na vaststelling van de aandoening.

Symptomen: witte nagels met donkere of bruine rand

Terry's nagels kenmerken zich doordat het grootste gedeelte van de nagel helemaal wit zijn. Het lijkt op matglas en het laatste gedeelte van 1-2 mm, is bruin, rood of roze verkleurd. Dit noemt men een 'bruine boog'. Alle nagels vertonen deze karakteristieke verschijningsvorm.

Oorzaken en risicofactoren

Veroudering

Terry's nagels kunnen in sommige gevallen 'gewoon' een teken van veroudering zijn. Ouderen kunnen te maken krijgen met Terry’s nagels en dan is dit een normale nagelafwijking als gevolg van veroudering.

Systemische ziekten

De nagelafwijking kan echter ook worden geassocieerd met leverziekten als levercirrose, maar ook bij hartfalen, een te snel werkende schildklier of diabetes. De pathogenese, of de manier waarop de aandoening ontstaat, wordt anno 2019 niet volledig begrepen. Een mogelijkheid is dat vasculaire veranderingen in het nagelbed het uiterlijk veranderen, maar anno 2019 is meer onderzoek op dit gebied nodig om het volledig te begrijpen.

Terry's nagels kunnen een symptoom zijn van een systemische ziekte zoals onder meer:

Levercirrose

Levercirrose is het gevolg van een chronische leverziekte, waarbij littekenvorming (fibrose) van de lever optreedt. Cirrose wordt veroorzaakt door vele vormen van leverziekten en leveraandoeningen, zoals hepatitis en chronisch alcoholisme. De lever voert een aantal noodzakelijke functies uit, waaronder het ontgiften van je lichaam door schadelijke af te breken, het reinigen van je bloed en door voedsel om te zetten in bruikbare voedingsstoffen. Cirrose treedt op in reactie op schade aan je lever. Elke keer dat je lever is beschadigd, probeert het om zichzelf te herstellen. Daarbij wordt littekenweefsel gevormd. Zodra cirrose vordert, wordt steeds meer littekenweefsel gevormd, waardoor het voor de lever moeilijk wordt om te functioneren. De schade aan de lever als gevolg van levercirrose kan in het algemeen niet ongedaan worden gemaakt. Maar als levercirrose vroeg wordt gediagnosticeerd en adequaat wordt behandeld, kan verdere schade worden beperkt.

Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Levercirrose geeft vaak geen tekenen of symptomen totdat de leverschade zeer uitgebreid is. Symptomen kunnen bestaan uit onder meer:

Hartfalen

Bij hartfalen, ook wel congestief hartfalen genoemd, is de pompfunctie van het hart verminderd. Hierdoor wordt er niet genoeg bloed rondgepompt. Bepaalde omstandigheden, zoals vernauwde slagaders in je hart (coronaire hartziekte) of hoge bloeddruk, verzwakken mettertijd het hart of laten het hart stijf worden, waardoor deze niet meer zijn taak goed vervullen en efficiënt bloed kan rondpompen. Niet alle omstandigheden die leiden tot hartfalen kunnen worden teruggedraaid, maar behandelingen kunnen de hartfunctie verbeteren en ervoor zorgen dat je langer leeft. Leefstijlveranderingen zoals dagelijkse lichaamsbeweging, het verminderen van zout in je dieet, het beheer van stress en gewichtsverlies, kunnen de kwaliteit van leven aanzienlijk verbeteren.

Hyperthyreoïdie of overactieve schildklier

Hyperthyreoïdie ofwel een te snel werkende schildklier of overactieve schildklier, is een aandoening waarbij de schildklier te veel van het hormoon thyroxine produceert. Hyperthyreoïdie kan de stofwisseling van je lichaam aanzienlijk versnellen, waardoor plotselinge gewichtsverlies, een snelle of onregelmatige hartslag, zweten, en nervositeit of prikkelbaarheid. Verschillende behandelopties zijn beschikbaar om hyperthyreoïdie het hoofd te bieden.

Half and half nails of Lindsay's nails / Bron: Nickyay, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Half and half nails of Lindsay's nails / Bron: Nickyay, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Onderzoek en diagnose

Terry's nagels houden vaak verband met een systemische ziekte en daarom al een arts je altijd uitgebreid onderzoeken als je met deze nagelafwijking bij hem of haar komt. De belangrijkste differentiële diagnose van Terry's nagels zijn half-and-half nails, ook bekend als de nagels van Lindsay, die meestal aanwezig zijn bij personen en met chronische nieraandoeningen. Een nauwkeurige klinische differentiatie van beide nagelbedafwijkingen is vaak geen sinecure, maar bij Lindsay's nails is het voorste stukje van de nagel rood, roze of bruin en het achterste stukje wit (20 tot 60% van de nagel) met een duidelijke grens.

Behandelen van Terry's nagels

De arts zet een behandeling in van de eventueel aanwezige onderliggende medische aandoening. Dit geeft mogelijk ook verbetering van de nagelafwijking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Half and half nails (Lindsay's nails): oorzaak en symptomenHalf and half nails (Lindsay's nails): oorzaak en symptomenBij half and half nails, ook bekend als Lindsay's nails, is het voorste stukje van de nagel rood, roze of bruin en het a…
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
Nagels en gezondheid, een belangrijke indicatieNagels en gezondheid, een belangrijke indicatieOnze nagels groeien heel ons leven. We willen dat ze er verzorgd uitzien. De ene kiest er dan ook voor om valse nagels t…
Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsAfgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsJe nagels brokkelen af en zijn bros. Wat kunnen de oorzaken zijn van afgebrokkelde nagels of lelijke gespleten nagels? B…
Hoe houd je je nagels mooiHoe houd je je nagels mooiNagels hebben normaal gesproken als functie dat je geen eelt krijgt op je vingertoppen. Maar veel vrouwen vinden ook dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hojasmuertas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/levercirrose/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Terry's_nagels
  • https://ohsimply.com/terrys-nails/
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cirrhosis/home/ovc-20187218
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/htxt/half-and-half-nails.htm
  • http://amjmed.org/terrys-nails-a-window-to-systemic-diseases/
  • Afbeelding bron 1: Hojasmuertas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Nickyay, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Terry's nagels: witte nagels met donkere of bruine rand"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!