InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leverkanker: Kanker in lever met geelzucht en buikpijn

Leverkanker: Kanker in lever met geelzucht en buikpijn

Leverkanker: Kanker in lever met geelzucht en buikpijn De lever bevindt zich onder de rechterlong en onder de ribbenkast. Dit is één van de grootste organen van het menselijk lichaam. De lever is verdeeld in de linker- en rechterlobben. Voedselrijk bloed komt door de poortader de lever binnen, terwijl de leverslagader zuurstofrijk bloed aan de lever bezorgt. Enkele belangrijke functies van de lever zijn onder andere helpen bij de spijsvertering en de stofwisseling. Bij leverkanker, wereldwijd de derde belangrijkste doodsoorzaak, ontstaat de kanker in de levercellen. Vaak komt dit door alcoholmisbruik, maar ook andere risicofactoren zijn bekend. Buikpijn, vochtophoping in de buik en geelzucht zijn de belangrijkste kenmerken. Leverkanker genezen is enkel mogelijk wanneer de diagnose erg vroeg gebeurt, en in de andere gevallen is een combinatie van chemotherapie, radiotherapie en/of chirurgie mogelijk.

Oorzaken kanker in lever

De kanker komt tot stand door abnormale cellen die zich ongecontroleerd beginnen te delen, gaan groeien en zich vervolgens verspreiden door de lever en daar een tumor vormen. De meeste vormen van leverkanker zijn secundair. Dit houdt in dat ze het gevolg van levermetastasen, uitzaaiingen van een andere vorm van kanker die in de lever zijn terechtgekomen. Dikkedarmkanker, longkanker en borstkanker verspreiden zich regelmatig naar de lever. Primaire leverkanker komt echter weinig voor en vertegenwoordigt slechts 2% van alle vormen van kanker. Waarom deze kanker precies tot stand komt, is niet bekend, maar wel zijn diverse risicofactoren bekend voor leverkanker.

Risicofactoren: Vaak door levercirrose

Meestal is leverkanker een complicatie van levercirrose, waarbij chronische schade en littekens van de lever aanwezig zijn. Levercirrose is te wijten aan diverse mogelijke aandoeningen en omgevingsfactoren.

Aandoeningen en medische behandelingen

Volgende aangeboren en verworven aandoeningen en medische behandelingen zijn geassocieerd met kanker in de lever:

Alcoholmisbruik is een belangrijke risicofactor voor leverkanker / Bron: Jarmoluk, PixabayAlcoholmisbruik is een belangrijke risicofactor voor leverkanker / Bron: Jarmoluk, Pixabay
Omgevingsfactoren
Een aantal omgevingsfactoren verhogen de kans op leverkanker zoals:
  • alcoholmisbruik
  • chronische blootstelling aan aflatoxinen (stoffen die zich in beschimmelde tarwe, aardnoten, maïs, noten, sojabonen en pinda’s bevinden)
  • een familiegeschiedenis van leverkanker
  • een verzwakt immuunsysteem (hiv / aids)
  • geslacht: mannen zijn vaker dan vrouwen aangetast
  • het gebruik van anabole steroïden
  • hormonen: androgeen en oestrogeen
  • obesitas
  • roken
  • waterputten met arseen (arsenicum)

Voeding verhoogt mogelijk ook de totstandkoming van leverkanker, maar uit een wetenschappelijk onderzoek dat in het tijdschrift World Journal of Hepatology verscheen in januari 2017, blijkt dat wetenschappers het niet zeker zijn welke voedingsmiddelen hiertoe bijdragen. Sommige studies wijzen namelijk op een verhoogd risico bij de inname van rood vlees en veel suikers, terwijl een hoge consumptie van wit vlees, vis, groenten, fruit en granen omgekeerd ook geassocieerd zijn met het ontstaan van leverkanker.

Vormen leverkanker

Een hepatocellulair carcinoom (kanker op huid, in slijmvliezen en in organen) is de meest voorkomende vorm van leverkanker. Een andere vorm van leverkanker is een cholangiocarcinoom, al beschouwen de meeste artsen dit wel als kanker van de galwegen. Tot slot is een hepatoblastoom bekend, leverkanker die uitgaat van embryonale cellen.

Blauwe plekken zijn kenmerkend / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Blauwe plekken zijn kenmerkend / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Symptomen: Geelzucht en buikpijn

De meeste symptomen zijn bij leverkanker vrij algemeen, zeker wanneer reeds een andere leverziekte aanwezig is. Hierdoor is het steeds nodig om patiënten in risicogroepen regelmatig op te volgen.

De symptomen van leverkanker omvatten:

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De diagnose van leverkanker gebeurt mogelijk bij het regelmatig opvolgen van een patiënt met levercirrose. De lever is vergroot (hepatomegalie) bij het lichamelijk onderzoek. De arts bemerkt ook andere tekenen van cirrose.

Diagnostisch onderzoek

Als de arts vermoedt dat de patiënt lijdt aan leverkanker, bestelt hij volgende onderzoeken:

Behandeling

De kankerbehandeling hangt af van het tumorstadium bij leverkanker. In een vroeg stadium is de kanker nog vrij goed te behandelen, maar wanneer uitzaaiingen in andere organen aanwezig zijn, is dit veel moeilijker.

Chirurgie is een behandelmogelijkheid wanneer de tumor in de lever nog niet uitgezaaid is. Voor de operatie krijgt de patiënt soms nog chemotherapie via een katheter of intraveneus (via een ader) om de tumor te verkleinen. Radiotherapie op het aangetaste levergebied is ook nuttig, maar bij patiënten met levercirrose of andere leverziekten is radiotherapie niet altijd eenvoudig uit te voeren. Verder is een levertransplantatie bij levercirrosepatiënten met maximaal drie tumoren en bij een grootte van maximum vijf centimeter tumoren mogelijk. Andere therapeutische mogelijkheden omvatten chemo-embolisatie met lipiodol-platinol, radiofrequency ablatie (RFA) en een ethanolinjectie. Is de kanker niet te verwijderen via een operatie en zijn reeds uitzaaiingen aanwezig, dan is palliatieve behandeling met chemotherapie nog een mogelijkheid om de levenskwaliteit te verbeteren.

Prognose

Indien de arts de leverkanker niet volledig heeft verwijderd, komt de patiënt meestal binnen de drie tot zes maanden te overlijden, afhankelijk van het kankerstadium, de effectiviteit van de behandeling en de oorzaak van leverkanker.

Stoppen met roken is nodig om het risico op kanker in de lever te verminderen / Bron: Geralt, PixabayStoppen met roken is nodig om het risico op kanker in de lever te verminderen / Bron: Geralt, Pixabay

Preventie

Leverkanker voorkomen is mogelijk door virale hepatitis tijdig te behandelen; kinderen laten zich hiervoor inenten. Voorts is het verstandig om geen grote hoeveelheden alcohol te drinken, gezond te eten, niet te roken en regelmatige lichaamsbeweging uit te oefenen. Het is daarnaast aanbevolen om maatregelen te treffen om een infectie met hepatitis B of C te voorkomen. Patiënten met bepaalde vormen van hemochromatose (ijzerstapeling) hebben regelmatig opvolgonderzoeken bij de arts nodig om tijdig leverkanker op te sporen. De screeningsonderzoeken zijn tot slot eveneens vereist voor patiënten met hepatitis B of C of levercirrose.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Leverkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe lever is betrokken is bij de afbraak van gevaarlijke stoffen voor het lichaam. Ook maakt de lever belangrijke eiwitte…
Leverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerLeverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerDe lever is een orgaan dat van levensbelang is als het aankomt op het zuiveren van het lichaam. Afvalstoffen die het gev…
Leverkanker: symptomen en behandelingLeverkanker: symptomen en behandelingLeverkanker kan primair zijn of een uitzaaiing van een kanker op een andere plaats in het lichaam. De primaire vorm komt…
Levercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseLevercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseBij levercirrose is er sprake van vervanging van grote hoeveelheden leverweefsel door bindweefsel. De functie van de lev…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 maart 2017:
  • 4.6.4 Primair hepatocellulair carcinoom (HCC), Van Steenbergen, W. (2006). Handboek Medische Ziekteleer, Leuven/Den Haag: Uitgeverij Acco, ISBN: 9789033459610, digitaal boek dus paginanummer onbekend
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Dietary factors can protect against liver cancer development, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28217247
  • Liver cancer, https://medlineplus.gov/ency/article/000280.htm
  • Liver Cancer: Causes, Diagnosis and Treatment, http://www.medicalnewstoday.com/articles/172408.php en http://www.medicalnewstoday.com/articles/172408.php?page=2
  • Overview, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/liver-cancer/home/ovc-20198165
  • Overview, http://www.nhs.uk/Conditions/Cancer-of-the-liver/Pages/Introduction.aspx
  • Understanding Liver Cancer -- the Basics, http://www.webmd.com/cancer/understanding-liver-cancer-basic-information#1 en http://www.webmd.com/cancer/understanding-liver-cancer-basic-information#2
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Leverkanker: Kanker in lever met geelzucht en buikpijn"

Infoteur: Miske
Laatste update: 08-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leveraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!