InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Heartland-virus: Koorts en milde symptomen door tekenbeet

Heartland-virus: Koorts en milde symptomen door tekenbeet

Heartland-virus: Koorts en milde symptomen door tekenbeet In 2009 dook in Missouri (Verenigde Staten) een mysterieus virus op dat mensen ziek kan maken: het Heartland-virus. Dit virus komt hoogstwaarschijnlijk door een tekenbeet bij mensen terecht. De virale infectie resulteert bij het merendeel van de patiënten in milde symptomen zoals vermoeidheid, diarree en koorts, al behoren andere klachten ook tot de mogelijkheden. De meeste patiënten genezen vanzelf, al is af en toe toch een ziekenhuisopname vereist. De virale infectie kent voorts goede vooruitzichten. Niettemin waarschuwen artsen dat mensen voorzorgsmaatregelen moeten nemen alvorens dichtbeboste gebieden te bezoeken, omdat zich daar teken schuilhouden en mensen kunnen besmetten.

Epidemiologie virale infectie

De Heartland-virusziekte treft steeds vijftigplussers en dit anno begin juli 2017 enkel in de staten Missouri, Oklahoma en Tennessee in de Verenigde Staten. De symptomen van de virale infectie komen voornamelijk tot uiting tijdens de maanden mei tot en met september. De ontdekking van het virus stamt uit 2009, maar pas in 2012 werd het virus gerapporteerd in de medische literatuur. Sinds het beschrijven van de ziekte en begin juli 2017 zijn een tiental patiënten gerapporteerd, al lijden mogelijk veel meer mensen aan de ziekte.

Oorzaken Heartland-virus: Door tekenbeet

Het Heartland-virus behoort tot de familie van de flebovirussen. Flebovirussen komen wereldwijd voor. Een aantal varianten veroorzaken ziektesymptomen bij mensen, en dit veelal na een beet van een besmette mug, teek of zandvlieg. Lone Star-teken, die ook mogelijk het alfa-gal-syndroom (allergisch voor vlees door tekenbeet) veroorzaken, brengen het virus over. Wetenschappers melden in 2015 in het tijdschrift Shots dat de Lone Star-teek niet de enige tekensoort is die het virus verspreidt. Zij concluderen dit naar aanleiding van de aanwezigheid van de virale infectie in het noorden van New England, waar de Lone Star-teek niet voorkomt. Live Science meldt eind oktober 2016 voorts dat verder onderzoek naar dit virus nodig is, alsook dat meer ziekten (zoals bijvoorbeeld het Heartland-virus) ontdekt zullen worden als gevolg van het steeds veranderende klimaat.

Risicofactoren virusziekte

Mensen die buitenshuis werken of buitenactiviteiten uitvoeren, lopen een hoger risico op een besmetting met het Heartland-virus omdat zij sneller zijn blootgesteld aan teken. De teek bevindt zich vooral in dichtbegroeide bossen.

Hoofdpijn komt ook voor bij de Heartland-virusziekte / Bron: Geralt, PixabayHoofdpijn komt ook voor bij de Heartland-virusziekte / Bron: Geralt, Pixabay

Symptomen: Koorts en milde klachten

Milde klachten

Het merendeel van de patiënten is getroffen door geen of milde klachten. Koorts is een kenmerkend symptoom van de ziekte. Daarnaast komen mogelijk tal van andere niet-specifieke klachten voor zoals:

Ernstige klachten

Het virus verspreidt zich evenwel mogelijk snel, en komt dan mogelijk terecht in de lever, het pancreas, het hart, de longen, de darmen, de nieren, de testes, de huid, de spieren en de hersenen. In ernstige gevallen kampt de patiënt bijvoorbeeld met nierfalen, verwardheid,

Een bloedonderzoek onthult enkele afwijkingen / Bron: Frolicsomepl, PixabayEen bloedonderzoek onthult enkele afwijkingen / Bron: Frolicsomepl, Pixabay

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek

Een specifiek onderzoek om het Heartland-virus te identificeren, is in juli 2017 niet voorhanden. De diagnose is daarom gericht op het uitsluiten van andere potentiële oorzaken. De arts bevraagt de patiënt over de aanwezige klachten en voert daarna een klinisch onderzoek uit. Een uitgevoerd bloedonderzoekwijst uit dat de patiënt lijdt aan leukopenie (tekort aan witte bloedcellen), trombocytopenie (tekort aan bloedplaatjes) en licht tot matig verhoogde levertransaminasen heeft.

Differentiële diagnose

De klinische tekenen en symptomen doen de arts denken aan de diagnose van ehrlichiose of anaplasmose, twee andere tekenaandoeningen die een bacteriële infectie veroorzaken. De arts schrijft daarom het antibioticum doxycycline voor. De patiënt herstelt hierdoor evenwel niet van de symptomen omdat de ziekte het gevolg is van een virus (waartegen een antibioticum niet effectief is).

Behandeling ziekte

Voor een infectie met het Heartland-virus zijn geen geneesmiddelen of vaccins beschikbaar. De meeste patiënten hebben evenwel geen medische behandeling nodig en herstellen reeds spontaan of anders met ondersteunende medicijnen van de tekenziekte. Patiënten met heel ernstige symptomen, zoals uitdrogingsverschijnselen (dehydratie) omwille van chronische diarree, komen terecht in het ziekenhuis. De arts dient hen intraveneus (via een ader) vocht toe, en behandelt eventuele koorts of pijn.

Prognose tekenaandoening

Normaal gesproken is de prognose uitstekend, maar wanneer een oudere patiënt reeds andere symptomen heeft, draagt een infectie met het Heartland-virus mogelijk bij aan de dood. Twee van de tien beschreven patiënten (2009-2017) zijn overleden aan een ziekte die verslechterde door klachten van de virale infectie.

Preventie tekenziekte

Omdat preventief geen medicatie of vaccin beschikbaar is, adviseren artsen om tekenbeten te voorkomen. Hiervoor is het belangrijk om lange mouwen en broeken te dragen, insectenwerende middelen te gebruiken, erg beboste en dichtbegroeide gebieden te vermijden en steeds een grondige lichaamscontrole uit te voeren na een buitenactiviteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingInfectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingEen gewricht kan ontstoken raken door ziektekiemen die in het bloed terecht zijn gekomen. Dit heet een infectieuze of se…
Rocky Mountain spotted fever: Tekenziekte met koortsRocky Mountain spotted fever: Tekenziekte met koortsRocky Mountain spotted fever (RMSF) is een aandoening die tot stand komt door een tekenbeet die besmet is met een bacter…
Arbovirusinfectie: Virale infectie door arbovirusArbovirusinfectie: Virale infectie door arbovirusEen arbovirusinfectie is een groep van virale infecties die overgedragen zijn door geleedpotigen (artropoden) zoal mugge…
Wat is hepatitisOntsteking van de lever wordt hepatitis genoemd. Er zijn 11 virussen ontdekt die zorgen voor hepatitis. Twee zijn herpes…
Zesde ziekte: symptomen & besmettelijk kind en volwassenenZesde ziekte: symptomen & besmettelijk kind en volwassenenDe zesde ziekte is een milde vlekjesziekte en wordt veroorzaakt door het herpesvirus (type 6 en 7). Meestal treedt de zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James K. Lindsey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Geraadpleegd op 3 juli 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Deadly Heartland Virus Is Much More Common Than Scientists Thought, http://www.npr.org/sections/health-shots/2015/09/16/440595392/deadly-heartland-virus-is-much-more-common-than-scientists-thought
  • Heartland virus, https://en.wikipedia.org/wiki/Heartland_virus
  • Heartland virus, https://www.cdc.gov/ncezid/dvbd/heartland/index.html
  • Man's Death from 'Heartland Virus' Shows Wide-Ranging Effects on the Body, https://www.livescience.com/56674-death-from-heartland-virus.html
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Heartland-virus: Koorts en milde symptomen door tekenbeet"

Infoteur: Miske
Laatste update: 16-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tekenziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!