InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedend tandvlees: Oorzaken en tips bij tandvleesbloeding

Bloedend tandvlees: Oorzaken en tips bij tandvleesbloeding

Bloedend tandvlees: Oorzaken en tips bij tandvleesbloeding Gezond tandvlees heeft een gezonde, roze kleur. Bij het dagelijks poetsen van de tanden is het mogelijk even schrikken wanneer het tandvlees een rode kleur heeft. Vaak zijn enkele omgevingsfactoren hiervan de oorzaak, zoals het te hard borstelen van de tanden of een slecht passend kunstgebit. Wanneer echter een constante bloeding aanwezig is, wijst dit mogelijk op een (nakende) tandvleesaandoening. Vaak ligt tandplak aan de oorzaak, maar meer ernstige ziekten veroorzaken eveneens een tandvleesbloeding. Het is belangrijk om een aanhoudend bloedend tandvlees niet te negeren en medische hulp in te schakelen. Dankzij een juiste diagnose, een goede behandeling en een correcte persoonlijke mondverzorging, behoort bloedend tandvlees vaak tot het verleden.

Oorzaken van bloedend tandvlees

Aandoeningen

De belangrijkste oorzaak van bloedend tandvlees is de opbouw van plaque op het tandvlees. Tandplak leidt tot de aandoening gingivitis, een aandoening waarbij het tandvlees ontstoken is. Wanneer de tandarts tandplak niet verwijdert, krijgt een patiënt te maken met tandsteen. Hierdoor ontstaan nog meer tandvleesbloedingen wat leidt tot een nog ernstigere vorm van een tandvlees- en kaakbeenaandoening, bekend als parodontitis (ontsteking van het weefsel rondom de tand).

Andere oorzaken van bloedend tandvlees omvatten:

Zwangere vrouwen ervaren sneller een tandvleesbloeding / Bron: PublicDomainPictures, PixabayZwangere vrouwen ervaren sneller een tandvleesbloeding / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay
Omgevingsfactoren
Tandvleesbloedingen resulteren mogelijk uit enkele omgevingsfactoren die niet allemaal maar soms wel te vermijden of aan te passen zijn.
  • bijwerking van medicijnen
  • een foute voeding
  • een mondademhaling
  • een slecht passend kunstgebit of andere tandheelkundige apparaten
  • hormonale veranderingen tijdens de puberteit, de menstruatie, de zwangerschap en/of de menopauze
  • op een foute manier de tanden flossen
  • tandvlees te hard borstelen
  • ouderdom: Door de veroudering liggen de tandhalzen vaak bloot. Hierdoor komt de hechting tussen de tand en het tandvlees los. Bacteriën dringen vervolgens in de kleine openingen, hetgeen zorgt voor een ontsteking.
  • roken en het gebruik van andere tabaksproducten

Symptomen

Bij een tandvleesbloeding ervaart een patiënt mogelijk (veel) pijn. Dit veroorzaakt tevens een slechte adem (halitose) en een slechte smaak in de mond. Verder is het tandvlees rood, gezwollen, zacht en glanzend. Soms heeft een patiënt met bloedend tandvlees veranderingen in de tandbeet. De tanden komen tot slot soms los of verschuiven.

Diagnose, onderzoeken en behandeling

Wanneer een tandvleesbloeding aanhoudt, is het verstandig om een tandarts te raadplegen. Een snelle diagnose van een tandvleesziekte, voorkomt complicaties en vaak is het dan zelfs nog mogelijk om de ziekte om te keren. De tandarts maakt een röntgenfoto van de tanden en het tandvlees. Indien er aanwijzingen zijn dat een diepe reiniging van de tanden of parodontale chirurgie nodig is, verwijst hij de patiënt vaak door naar een gespecialiseerde tandarts. In sommige gevallen vormt bloedend tandvlees geen groot probleem, maar in bepaalde situaties is een professionele behandeling gerechtvaardigd.

Tips bij tandvleesbloedingen

Door de neus ademen

Een mondademhaling resulteert sneller in een droge mond. De zuurtegraad in de mond wijzigt en de verkeerde bacteriën worden dominant. Hierdoor zwelt de voorkant van het tandvlees en treedt roodheid op. Het is bijgevolg belangrijk om door de neus te ademen.

Een gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk / Bron: Jill111, PixabayEen gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk / Bron: Jill111, Pixabay
Gezonde voeding consumeren
Ook de voeding speelt mee in de tand- en tandvleesgezondheid. Voedsel dat veel suiker of eenvoudige koolhydraten bevat, verhoogt het risico op tand- en tandvleesproblemen, aangezien suiker een ideale omgeving vormt voor het vormen van tandplak. Daarom is voedsel nodig dat weinig suikers maar veel voedingsstoffen bevat, zoals fruit en groenten. Het snoepen moet beperkt worden en na het snoepen is het verstandig om meteen de tanden te poetsen zodat de suiker geen tijd heeft om vast te blijven kleven aan de tanden en het tandvlees.

Juiste tandenborstel gebruiken

Een tandenborstel met harde borstels veroorzaakt sneller irritatie aan het tandvlees en poetst niet dieper of grondiger dan een zachte tandenborstel. Mensen opteren bijgevolg beter voor een tandenborstel met zachte borstels. Een elektrische tandenborstel met automatische borstels is de beste keuze. Deze masseert het tandvlees en stimuleert zo de bloedstroom, waardoor voedingsstoffen in het weefsel terechtkomen en gifstoffen verdwijnen.

Medicatiegebruik aanpassen

De meeste medicijnen veroorzaken mogelijk bijwerkingen, zoals een tandvleesbloeding. Wanneer patiënten dit symptoom opmerken, is het belangrijk om dit met een arts te bespreken zodat hij een ander geneesmiddel voorschrijft of de dosis aanpast.

Regelmatig tanden laten onderzoeken

Verder is een regelmatig tandheelkundig onderzoek vereist. Patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte) hebben soms meer controlebezoeken bij de tandarts nodig. Zij lopen namelijk meer kans op cariës (tandbederf), gingivitis, spruw en parodontitis.

Stoppen met roken

Rokers hebben een veel hoger risico op een tandvleesziekte door de vele toxinen in sigaretten. Deze veroorzaken een ontsteking en verlagen de immuunrespons van het lichaam. Chronisch roken leidt ook tot tandvleesafwijkingen waaronder bloedend tandvlees.

Stress en angst vermijden

Angst en stress verzwakken het immuunsysteem waardoor sneller tandvleesproblemen tot uiting komen. Stress veroorzaakt een ontsteking in de bloedvaten, waardoor het zachte weefsel in de mond wordt afgebroken. Het is belangrijk om stress te verminderen en angst te vermijden indien mogelijk. Ontspanningstechnieken zijn hierbij nuttig.

Tanden poetsen en flossen

De beste manier om de opbouw van tandplak te voorkomen, is door een goede mondverzorging uit te voeren. Hiervoor poetsen mensen tweemaal per dag de tanden met een fluoride tandpasta. Verder is het verstandig om minimaal één keer per dag de tanden te flossen. Het tandvlees stopt namelijk soms met bloeden dankzij het regelmatig flossen van de tanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Bloedend tandvlees kan plotseling de kop opsteken, maar bloedend tandvlees kan ook chronisch zijn. Hoe komt het dat je t…
Poets je tandenPoets je tandenHet poetsen van tanden en kiezen is een dagelijks ritueel wat niet verwaarloosd mag worden. Wie dagelijks goed zijn tand…
Parodontitis hoe behandelen?Parodontitis hoe behandelen?De symptomen van parodontitis of ontstoken tandvlees zijn bloedend rood gezwollen tandvlees en (steeds meer) loszittende…
Ontstoken tandvlees: homeopathisch geneesmiddel werkt snel!Last van ontstoken tandvlees of een ontsteking van mondslijmvlies? Naast goed poetsen, spoelen en stoken, is het verstan…
Beauty: Goede verzorging van tanden en kiezenBeauty: Goede verzorging van tanden en kiezenWe weten allemaal hoe belangrijk het is het gebit goed bij te houden. Tanden en kiezen dagelijks minimaal 2x te poetsen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johnoaz, Pixabay
  • Geraadpleegd op 10 oktober 2017:
  • 5 Causes Of Bleeding Gums You Should Know, http://www.colgate.com/en/us/oc/oral-health/conditions/gum-disease/article/5-causes-of-bleeding-gums-you-should-know-0613
  • 9 Weird Reasons Your Gums Are Bleeding, https://www.prevention.com/health/health-concerns/9-weird-reasons-your-gums-are-bleeding
  • Belang van goede mondhygiëne bij diabetes (suikerziekte), https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/141305-belang-van-goede-mondhygiene-bij-diabetes-suikerziekte.html#suikerziekte-goede-regulering-bloedsuikerspiegel
  • Bleeding gums, https://medlineplus.gov/ency/article/003062.htm
  • Bleeding Gums: What It Means and When to See Your Dentist, https://askthedentist.com/bleeding-gums/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Five Things You Can Do If Your Gums Are Bleeding, http://www.colgate.com/en/us/oc/oral-health/conditions/gum-disease/article/five-things-you-can-do-if-your-gums-are-bleeding-1014
  • Read more at Ask the Dentist: https://askthedentist.com/bleeding-gums/
  • WHAT CAUSES BLEEDING GUMS?, http://www.bleedinggums.com/bleeding-gums/causes-and-effects/
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Bloedend tandvlees: Oorzaken en tips bij tandvleesbloeding"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 11-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!