InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Obstructieve longziekte: Chronische longaandoening met hoest

Obstructieve longziekte: Chronische longaandoening met hoest

Obstructieve longziekte: Chronische longaandoening met hoest Chronische longaandoeningen zijn in te delen in drie categorieën: obstructief, restrictief of gemengd. Bij restrictieve longaandoeningen zijn de longen niet goed in staat om zich uit te zetten bij de inademing. Bij een obstructieve longziekte is de patiënt niet in staat om de lucht uit de longen goed uit te ademen. Gemengde longziekten bestaan ook; hierbij zijn kenmerken van beide typen longziekten aanwezig. Bij een obstructieve longziekte zijn kortademigheid en hoesten typische kenmerken. Dankzij een gezonde levensstijl, medicatie en/of andere medische behandelingen, is de progressie van de chronische longziekte vaak af te remmen. De prognose van een obstructieve longaandoening is echter variabel.

Oorzaken obstructieve longziekte

Bij een obstructieve longaandoening hebben patiënten het moeilijk om alle oude lucht uit de longen uit te ademen. Dit komt door schade aan de longen of door een vernauwing van de luchtwegen in de longen. De lucht verdwijnt hierdoor langzamer uit de longen. Na een volledige uitademing, blijft tevens nog veel lucht in de longen aanwezig. Dit maakt het moeilijk voor de patiënten om verse lucht in te ademen. De lucht die in de longen achterblijft, belemmert of blokkeert de nieuwe lucht om binnen te dringen in de longen.

De meest voorkomende oorzaken van obstructieve longziekte zijn:
  • chronische obstructief longlijden (COPD)
  • emfyseem (longaandoening met kortademigheid en hoesten)
  • chronische bronchitis (langdurige ontsteking van de luchtpijpvertakkingen)
  • astma (chronische ontsteking van de luchtwegen in de longen)
  • bronchiëctasieën (verwijde en geïrriteerde luchtwegen)

Roken vormt een risicofactor / Bron: Geralt, PixabayRoken vormt een risicofactor / Bron: Geralt, Pixabay

Risicofactoren obstructieve longaandoeningen

De blootstelling aan sigarettenrook is de belangrijkste oorzaak van COPD, een belangrijke vorm van een obstructieve longziekte. Naast het roken, lopen mensen die tewerkgesteld zijn in bepaalde beroepen of mensen die leven in bepaalde vervuilde omgevingen leven, meer risico op het ontwikkelen van chronische longziekten. Patiënten met bepaalde genetische aandoeningen zoals alfa-1 antitrypsine-deficiëntie, ontwikkelen voorts COPD zonder dat ze roken.

Symptomen: Kortademigheid en hoesten

Net zoals bij een restrictieve longziekte, is kortademigheid het voornaamste symptoom van een obstructieve longziekte. In het beginstadium treedt de kortademigheid uitsluitend op bij inspanning, de ziekte is progressief en dan treedt de kortademigheid bij een lichte activiteit of zelfs in rust op. Wanneer patiënten namelijk een inspanning leveren, hebben ze minder tijd om de lucht uit te ademen voor een volgende inademing. (Constant) hoesten is een ander algemeen kenmerk van een obstructieve longziekte. Meestal is sprake van een droge hoest, of anders is hierbij wit sputum (slijm) aanwezig. Vooral patiënten met chronische bronchitis ook een vorm van een obstructieve longziekte moeten grotere hoeveelheden gekleurd sputum ophoesten. Ook is sprake van wheezing, een piepend geluid bij de uitademing. Dit duidt op een vernauwing van de kleinere luchtwegen. Vermoeidheid, slaapapneu, een beklemmend gevoel op de borst en frequente luchtweginfecties zijn andere symptomen. Tot slot zijn patiënten soms angstig en depressief, want de obstructieve longaandoening beïnvloedt de dagelijkse activiteiten en de levensstijl van de patiënt.

Diagnose en onderzoeken

Vraaggesprek

De arts bevraagt de patiënt over de symptomen, het medisch verleden en de rookgeschiedenis en voert daarna een lichamelijk onderzoek uit. Hij hoort de piepende uitademing, het hoesten en de kortademigheid. Hij bemerkt in een gevorderd stadium van de ziekte tevens een versnelde ademhaling (tachypneu) en ademhalingsnood bij eenvoudige activiteiten. Daarnaast lijdt de patiënt in een latere fase aan cyanose (blauwzucht). Ook perifereer oedeem (verdikte enkels en voeten) behoort dan tot de mogelijkheden.

Diagnostisch onderzoek

De arts voert longfunctietesten uit, zoals bijvoorbeeld een spirometrie. Bij dit onderzoek blaast een patiënt krachtig door een mondstuk. Aangezien de patiënt verschillende ademhalingen uitvoert, registreert een toestel het volume en de luchtstroom door de longen. Longfunctietesten identificeren de aanwezigheid van obstructieve longziekte, evenals de ernst van deze ziekte. Laboratoriumtesten bieden extra aanwijzingen over de oorzaak van de obstructieve longziekte. Daarnaast voert de arts beeldvormende onderzoeken uit zoals een röntgenfoto van de borstkas en een CT-scan van de borstkas. Bij sommige patiënten is een bronchoscopie aanbevolen om de longconditie te bepalen. Bij dit inwendig kijkonderzoek van de luchtwegen gebruikt de arts een endoscoop (een flexibele buis met een camera en licht aan het einde) om in de luchtwegen te kijken en weefselmonsters van longweefsel (biopsies) te nemen.

Behandeling van obstructieve longaandoening

Voor COPD, emfyseem, chronische bronchitis of andere chronische obstructieve longziekten is geen genezing mogelijk. Wel zijn medische behandelingen mogelijk om de symptomen onder controle te houden zodat de progressie van de longziekte vertraagt. Medicijnen, medische behandelingen en een gezonde levensstijl dragen hiertoe bij.

Medische behandeling

De behandelingen zijn er op gericht om vernauwde luchtwegen te openen. Deze zijn namelijk soms vernauwd door een samentrekking van onvrijwillige spieren die de luchtwegen omringen (bronchospasmen). De arts zet daarom vaak bronchodilatoren in. Dit zijn geneesmiddelen die de gladde spieren doen ontspannen en de luchtstroom weer verbeteren. De patiënt moet één bronchodilator of een combinatie van bronchodilatoren inademen. In sporadische gevallen is een bronchodilator als een tablet beschikbaar die een patiënt dan via de mond moet innemen. Verder draagt een ontsteking bij aan de vernauwing van de luchtwegen bij een obstructieve longziekte. De luchtwegwanden zijn mogelijk gezwollen en gevuld met slijm, waardoor de luchtstroom belemmerd is. Ook hierbij zet de arts medicijnen in die de ontsteking bij een obstructieve longaandoening verminderen. Dit gebeurt met bijvoorbeeld inhalatiecorticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers die de patiënt moet inademen), orale corticosteroïden (via de mond ingenomen krachtige ontstekingsremmers) en nog andere medicijnen. Tevens krijgen sommige patiënten zuurstoftherapie, waarbij ze via de neus extra zuurstof toegediend krijgen. In zeer ernstige gevallen overweegt de arts tot slot een longtransplantatie.

Regelmatige lichaamsbeweging is belangrijk / Bron: Skeeze, PixabayRegelmatige lichaamsbeweging is belangrijk / Bron: Skeeze, Pixabay
Levensstijl
Verder is een regelmatige lichaamsbeweging nodig om de ademhalingsklachten te verbeteren. Hiervoor krijgt de patiënt soms een verwijzing voor een longrevalidatieprogramma. Het is tot slot nodig om te stoppen met roken.

Prognose chronische ziekte

Chronische obstructieve longziekten zijn in te delen in diverse stadia. In het eerste stadium zijn de symptomen nog vrij mild terwijl in het vierde stadium de klachten zeer ernstig zijn. Over het algemeen geldt dat de prognose bij een verhoogd stadium slechter is dan wanneer patiënten nog in het beginstadium zitten. De vooruitzichten hangen echter niet enkel af van het stadium van de ziekte maar ook van de algemene gezondheid van de patiënt en de eventueel andere aanwezige pathologieën. De meeste chronisch obstructieve longziekten zijn wel progressief maar dankzij medische therapieën en een andere levensstijl en zijn de symptomen vaak wel goed onder controle te krijgen. Niettemin komen patiënten ook te overlijden als gevolg van een chronisch obstructieve longziekte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Atelectase: Instorting long door ineenkrimping longblaasjesAtelectase: Instorting long door ineenkrimping longblaasjesAtelectase is een volledige of gedeeltelijke instorting van een long of kwab van een long die ontstaat wanneer de kleine…
Siderose: Longziekte door blootstelling aan ijzerstofSiderose: Longziekte door blootstelling aan ijzerstofSiderose is een longziekte veroorzaakt door het inademen van ijzer of ijzeroxide stofdeeltjes. Siderose is een beroepszi…
Verschil tussen astma en copdVerschil tussen astma en copdAstma en COPD zijn twee chronische longziekten die veel op elkaar lijken. Veel mensen denken dan ook dat ze hetzelfde zi…
COPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD is net als astma een longziekte. De longen zijn beschadigd en er is sprake van een ernstig adem tekort en benauwdhe…
Tiotropium: medicijn bij COPD, een chronische longziekteTiotropium: medicijn bij COPD, een chronische longziekteCOPD is een chronische longziekte waarbij de luchtwegen blijvend zijn aangetast. Het geeft klachten zoals ernstige benau…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Geraadpleegd op 10 oktober 2017:
  • Chronic obstructive lung disease (COLD), https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=7790
  • Chronic Obstructive Lung Disease or Chronic Obstructive Airway Disease, https://www.epainassist.com/chest-pain/lungs/chronic-obstructive-lung-disease-or-chronic-obstructive-airway-disease
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Obstructive and Restrictive Lung Disease, https://www.webmd.com/lung/obstructive-and-restrictive-lung-disease#1
  • Obstructive lung diseases, https://www.healthdirect.gov.au/obstructive-lung-diseases
  • What is obstructive lung disease?, https://lunginstitute.com/blog/what-is-obstructive-lung-disease/
  • What is the Difference Between Restrictive and Obstructive Lung Disease?, http://www.domorewithoxygen.com/what-is-the-difference-between-restrictive-and-obstructive-lung-disease
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Obstructieve longziekte: Chronische longaandoening met hoest"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 11-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!