InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Baritose: Stoflongziekte door blootstelling aan barietstof

Baritose: Stoflongziekte door blootstelling aan barietstof

Baritose: Stoflongziekte door blootstelling aan barietstof Baritose is een zeer zeldzame, goedaardige vorm van een stoflongaandoening die zich presenteert bij mensen die langdurig barietstof inademen. De symptomen komen niet meteen tot uiting bij deze longziekte. Pas na circa één jaar treden klachten op van een droge hoest en kortademigheid. Na de diagnose volgt een behandeling, die vooreerst bestaat uit het vermijden van de blootstelling. Medicijnen verbeteren vervolgens de long- en luchtwegproblemen. Dankzij het hanteren van goede hygiënische omstandigheden en het dragen van veiligheidskledij, komt baritose tot slot niet tot stand.

Oorzaken: Door blootstelling aan barietstof

Baritose is ook bekend als benigne pneumoconiose (goedaardige stoflongziekte). De longaandoening komt tot stand door blootstelling aan barietstof (bariumstof). Bij het inademen van barietstof, stapelen stofdeeltjes zich op in de longen wat na verloop van tijd ademhalingsproblemen en andere klachten veroorzaakt. Bij baritose treedt geen littekenvorming in de longen op; daarom is deze goedaardig (benigne).

Risicogroepen chronische longziekte

De ingeademde stofdeeltjes zijn samengesteld uit bariumsulfaat. In bepaalde beroepen zijn mensen veel blootgesteld aan barietstof, zoals werknemers die bariumverbindingen verbrijzelen en vermalen. Barietstof bevindt zich in verf, papier, keramiek, glas, rubber, elektronische componenten enzovoort. Ook mijnwerkers zijn mogelijk getroffen. De ziekte presenteert zich voornamelijk bij werknemers die tewerkgesteld zijn in slechte hygiënische omstandigheden. De aandoening komt bijgevolg volgens Encyclo.nl vermoedelijk niet voor in België en Nederland.

Symptomen: Droge hoest en kortademigheid

De ziekte is in het beginstadium vaak asymptomatisch, hoewel stofdeeltjes in de longblaasjes zijn terechtgekomen. Een droge hoest is één van de belangrijkste kenmerken van baritose, wat ongeveer één à twee jaar na de blootstelling optreedt. Het stof veroorzaakt namelijk milde ontstekingsveranderingen in het alveolair en bronchiolair slijmvlies, wat resulteert in een droge hoest. Kortademigheid en een piepend geluid bij de uitademing (wheezing) zijn bijkomende klachten. Frequent niezen, een jeukende neus, de neus snuiten en een geïrriteerde neus zijn andere mogelijke symptomen, al treden deze klachten zelden op.

Diagnose en onderzoeken

De arts maakt een röntgenfoto waarop de bariumdeeltjes te zien zijn als ondoorschijnende schaduwen. Verder is een longfunctietest in de vorm van een spirometrie noodzakelijk om het volume en de capaciteit van de longen te berekenen. In vroege stadia van de ziekte is de longfunctietest normaal. In latere stadia zijn afwijkingen te zien. Verder is eenCT-scan en MRI-scan nodig om de grootte van de letsels nauwkeurig te bepalen. In zeldzame gevallen is histologisch onderzoek nodig.

Behandeling van stoflongziekte

Het is belangrijk om de blootstelling aan barietstof te elimineren. De arts behandelt daarna de aanhoudende hoest met een expectorans, een geneesmiddel dat expectoratie (het ophoesten van slijm) bevordert. Hierdoor verdunt het slijm waardoor het gemakkelijker is om dit op te hoesten. Irritatie van de keel en een droge hoest behandelt de arts met hoestonderdrukkers. Verder zijn niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's) nodig om de ontsteking in de longblaasjes en luchtpijpvertakkingen te genezen.

Prognose van stoflongaandoening

Anno oktober 2017 zijn slechts weinig artikelen en wetenschappelijke studies te vinden rond baritose. Hierdoor is geen informatie gevonden over de vooruitzichten van de stoflongaandoening.

Preventie baritose

Wanneer een werknemer in contact komt met barietstof, is het belangrijk dat hij zich direct daarna grondig wast met zeep en water. Verder is veiligheidskledij vereist wanneer op een werkplek barietstof aanwezig is. Nadat de werkuren zijn afgelopen, is het verstandig om meteen van kledij te veranderen. Het dragen van een masker is tot slot altijd nodig tijdens de werkuren en rond de werkplaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Asbestose: Longaandoening door blootstelling aan asbestAsbestose: Longaandoening door blootstelling aan asbestAsbestose is een chronische longaandoening die zich kenmerkt door het inademen van asbestvezels waardoor littekenweefsel…
Asbestose: ademhalingsproblemen door asbestAsbestose, de naam zegt het al, is een aandoening die veroorzaakt wordt door de inademing van asbest. De longen worden m…
Byssinose: Longaandoening na blootstelling katoenen stofByssinose: Longaandoening na blootstelling katoenen stofByssinose is een longaandoening die ontstaat nadat een patiënt katoenen stof en stof van andere plantaardige vezels zoal…
Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Je wilt van je hoest af wat nu? Hoesten kan heel erg vervelend zijn zeker als je niet weet wat je er precies tegen kunt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Geraadpleegd op 11 oktober 2017:
  • Baritose, http://www.encyclo.nl/begrip/Baritose
  • Baritosis, https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/8371/baritosis
  • Baritosis: Causes, Symptoms, Diagnosis, Treatment, Prevention, https://www.epainassist.com/chest-pain/lungs/baritosis
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010

Reageer op het artikel "Baritose: Stoflongziekte door blootstelling aan barietstof"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 12-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!