InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gespleten nagels: oorzaken gebarsten of splijtende nagels

Gespleten nagels: oorzaken gebarsten of splijtende nagels

Gespleten nagels: oorzaken gebarsten of splijtende nagels Last van ingescheurde, gespleten nagels? Veel medische aandoeningen kunnen de vorm of de textuur van je nagels beïnvloeden. Broosheid van de nagels, wat betekent dat de nagels kwetsbaar zijn en gemakkelijk kunnen scheuren, splijten en breken, kan worden gezien als teken van veroudering of als reactie op het langdurige gebruik van nagellak of blootstelling aan vochtige omstandigheden (inclusief frequent zwemmen of afwassen). Sommige ziekten worden geassocieerd met veranderingen in de nagels, zoals gespleten nagels. Dunne en broze nagels kunnen bijvoorbeeld een teken zijn van hypothyreoïdie, een trage schildklier. De term 'onychoschizis' of 'onychoschizia' verwijst naar het splijten van de nagels, evenals broze of zachte nagels. Het nemen van biotine-supplementen kan in sommige gevallen van broze nagels helpen, evenals het aanbrengen van vochtinbrengende middelen nadat je handen en nagels in het water zijn geweest.

Gespleten nagels verticaal en in de lengte

De medische term voor gespleten nagels is 'onychoschizis' (of soms ook 'onychoschizia'). Bij gespleten nagels of nagelsplijting gaat het vaak om horizontale splijting van de top van de nagelplaat, veelal veroorzaak door een trauma, het gebruik van agressieve nagellak of nagellakverwijderaar (nagellakremover), of ijzergebrek. Een nagel kan ook in het midden van de nagel longitudinaal gespleten zijn, dat wil zeggen in de lengte, wat bijvoorbeeld kan optreden bij lichen planus, een ontstekingsreactie van de huid en de slijmvliezen. Het kan ook worden gezien bij 'habit tick' / 'washboard nails', nagels waarbij alleen in het midden groeven ontstaan van beneden naar boven. De nagels lijken hierdoor op een ouderwets wasbord, vandaar de benaming. Het komt ook voor bij een een veel voorkomende groeistoornis van de nagel, te weten de mediane canaliforme nageldystrofie van Heller. Hierbij is de nagelplaat in de lengterichting gespleten. Schilfering en verdikking van de nagelriem kunnen ook te zien zijn.

Ingescheurde nagels door vocht

De meeste gevallen van gespleten nagels of nagelsplijting worden veroorzaakt door vocht. Herhaaldelijk bevochtigen van je handen, bijvoorbeeld door schoonmaakwerkzaamheden of veelvuldig zwemmen, kan ervoor zorgen dat de nagels uitdrogen. Te veel vocht kan ook de nagels verzwakken, verzachten en broos maken.

Wat te doen?
Vingernagels kunnen worden beschermd tegen vocht door handschoenen te dragen bij activiteiten waarbij de handen worden ondergedompeld in water, zoals afwassen. Ook wordt aanbevolen om een vochtinbrengende en beschermende nagellotion te gebruiken die lanoline bevat om droge en broze nagels tegen te gaan. Lanoline uit schapenwol staat bekend om de helende en verzachtende werking voor huid en haren.

Gespleten nagel door trauma

Door verwondingen aan de nagel kunnen ze splijten en scheuren. Nagelbijten is een veel voorkomende boosdoener. Het beschadigt vingernagels en maakt deze vatbaar voor extra schade. Het gebruik van je vingernagels als gereedschap voor schrapen en wrikken, als je aan het klussen of knutselen bent, kan ook nagelverwondingen veroorzaken. Nagels kunnen ook breken en splijten tijdens normale dagelijkse activiteiten.

Wat te doen?
Door je nagels kort te houden en ze met een nagelvijl in een ronde vorm te vijlen, kun je voorkomen dat het splijten en scheuren erger wordt. En gebruik je nagels niet als gereedschap en vermijd nagelbijten.

Chemicaliën

Chemicaliën, inclusief huishoudelijke reinigingsmiddelen, kunnen vingernagels uitdrogen. Gekleurde nagellak, kleefstoffen die worden gebruikt in plaknagels en in sommige nagellakremovers, vooral als het aceton bevat, kunnen allemaal nagelschade veroorzaken.

Wat te doen?
De effecten van chemicaliën kunnen worden opgeheven door de blootstelling te beperken en de nagels na contact met deze stoffen te hydrateren. Een keer per week een laagje heldere nagellak aanbrengen, kan volgens het American Osteopathic College of Dermatology ook schade voorkomen.

Gespleten nagels door hypothyreoïdie

Het splijten van nagels kan worden veroorzaakt door hypothyreoïdie (een trage schildklier), een aandoening waarbij de schildklier langzaam werkt en niet genoeg hormonen produceert. Andere symptomen van hypothyreoïdie zijn gevoel van zwakte, vermoeidheid, onbedoelde gewichtstoename, gewrichtspijn, slechte haargroei en broos haar, en zware menstruaties.

Behandeling
Hypothyreoïdie is goed te behandelen met een synthetisch schildklierhormoon.

Splijtende nagels door ijzertekort

Bloedarmoede of anemie door ijzertekort kan resulteren in broze nagels. IJzer is de belangrijkste bouwsteen van hemoglobine. Hemoglobine zorgt ervoor dat zuurstof en kooldioxide in de rode bloedcel kan worden opgenomen. IJzergebreksanemie kan ook koude handen en voeten, een bleke huid, hoofdpijn en een slechte eetlust veroorzaken.

Behandeling
Een dieet met ijzerrijk voedsel of ijzersupplementen kan het tekort verhelpen, maar een arts moet worden geraadpleegd om het probleem te diagnosticeren bij vermoeden van ijzergebreksanemie.

Tips om gebarsten nagels te voorkomen

Als je je nagels voorzichtig behandelt, kun je gespleten nagels helpen voorkomen. Overweeg deze eenvoudige tips en maatregelen:

Houd je nagels droog

Herhaald of langdurig contact met water kan bijdragen aan het splijten en barsten van vingernagels. Draag met katoen gevoerde rubberen handschoenen bij het afwassen, schoonmaken of het gebruik van agressieve chemicaliën.

Betracht goede nagelhygiëne

Houd je vingernagels kort, maar ook weer niet te kort, en knip ze recht af. Wanneer je handcrème gebruikt, wrijf dan de lotion ook in je vingernagels en nagelriemen. Je kan ook een speciale nagelcrème gebruiken. Bijt niet in je vingernagels en trek geen velletjes los van je nagelriemen.

Vermijd agressieve nagelverzorgingsproducten

Beperk het gebruik van nagellakremover. Wanneer je nagellakremover gebruikt, kies dan voor een acetonvrije formule.

Breng een beschermende laag aan

Het aanbrengen van een nagelverharder kan helpen de nagels te versterken. Vooral als je last hebt van hele zwakke nagels die snel inscheuren, kan een nagelverharder effectief zijn. Een voorbeeld is 'Herome Extra Sterk Nagelverharder'.

Huisarts raadplegen

Als al je inspanningen om gespleten en ingescheurde vingernagels te voorkomen geen vruchten afwerpt, is het raadzaam om een afspraak te maken met je huisarts. Sommige onderzoeken suggereren dat het voedingssupplement biotine of vitamine B8 kan helpen zwakke of broze nagels te versterken en te herstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsAfgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsJe nagels brokkelen af en zijn bros. Wat kunnen de oorzaken zijn van afgebrokkelde nagels of lelijke gespleten nagels? B…
Nagelbijten aflerenOnychofagie ofwel nagelbijten gebeurt vaak uit nervositeit, stress, verveling of gewoon om van een stukje nagel af te ko…
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
Onderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptOnderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptBroze nagels. Het kan een schoonheidsprobleem zijn, waarbij je gek wordt van je snel brekende, onregelmatige, splijtende…
Misvormde of broze nagelverzorgingMisvormde of broze nagelverzorgingWanneer men last heeft van broze nagels betekent dit dat de nagels te uitgedroogd zijn door teveel in het water te hebbe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michiel1972 At Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0/bewerkt)
  • Huidziekten.nl. Mediane canaliforme nagel dystrofie. https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/mtxt/MedianeNageldystrofie.htm
  • Huidziekten.nl. Nagelafwijkingen. https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ntxt/nagel-afwijkingen-onychopathie.htm#hyponychium

Reageer op het artikel "Gespleten nagels: oorzaken gebarsten of splijtende nagels"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!