InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode diarree: Oorzaken van bloed of rode kleur in ontlasting

Rode diarree: Oorzaken van bloed of rode kleur in ontlasting

Rode diarree: Oorzaken van bloed of rode kleur in ontlasting De ontlasting heeft meestal een bruine kleur en is vormvast. Diarree is los en start meestal vrij plots. De kleur van de diarree verschaft veel redenen over de oorzaak. Rode diarree vormt voor veel patiënten een reden tot paniek. Dit symptoom heeft vele milde tot ernstige oorzaken. Is voeding niet de oorzaak van de rode diarree, dan is wellicht sprake van bloed in de ontlasting. De arts test bijgevolg de ontlasting om de hoeveelheid van het vrijgekomen bloed te meten. Daarnaast test hij het ontlastingsstaaltje op eventuele bacteriën of andere oorzaken van infectie. Op basis van de verkregen informatie zet hij een behandeling in. Tot slot is de prognose van rode diarree over het algemeen goed.

Anale kloven en rode diarree

Door het overmatig vegen van de anus, obstipatie of een ontsteking ontstaan kloofjes rond de anus, wat bijdraagt aan het bloed in de ontlasting.

Infectie

E. coli-infectie

Escherichia coli-bacteriën veroorzaken diarree die bruin of ook soms rood van kleur is. De besmetting van E. coli vindt plaats door het eten van onvoldoende verhit rundvlees, het drinken van rauwe melk of het eten va voedingsmiddelen die besmet zijn met dierlijke uitwerpselen. Als de rode diarree het gevolg is van E.coli-bacteriën, zet de arts antibiotica in om de bacteriële infectie te bestrijden.

Norovirus

Het norovirus is een zeer besmettelijk virus dat gepaard gaat met rode diarree. Een virale infectie heeft de neiging om vanzelf te verdwijnen. Wel moeten patiënten het contact met anderen vermijden zodat het virus zich niet kan verspreiden. Bij uitdrogingsverschijnselen als gevolg van de diarree is het wel belangrijk om medische hulp op te zoeken.

Rotavirus

Sommige mensen noemen rotavirus de maaggriep of de buikgriep. Patiënten met het rotavirus - vaak baby's en kinderen - presenteren zich met rode diarree, koorts, braken en buikpijn. Antivirale geneesmiddelen bestrijden de infectie, al verdwijnen de symptomen veelal vanzelf.

Een goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, PixabayEen goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, Pixabay

Levensstijl

In een aantal omstandigheden is het risico groter op het ontwikkelen van diarree met een rode kleur namelijk wanneer mensen:
  • hun handen niet wassen voor het bereiden van voedsel
  • last hebben van constipatie
  • veel rood vlees eten

Patiënten moeten de vezel- en waterinname verhogen, zodat de ontlasting makkelijker verloopt. Verder is een goede handhygiëne noodzakelijk.

Maagbloeding

Een maagbloeding resulteert mogelijk uit obstipatie, diverticulitis, aambeien, inflammatoire darmaandoeningen, darminfecties en maagzweren. Rode diarree gaat hiermee mogelijk gepaard. Wanneer het bloed direct uit de anus komt, heeft dit een helderrode kleur. De arts behandelt de oorzaak van de maagbloeding nadat hij de symptomen onderzocht heeft en verdere diagnostische onderzoeken heeft uitgevoerd.

Medicatie

Sommige medicijnen dragen mogelijk bij aan gastro-intestinale bloedingen of verstoren de maagbacteriën, wat leidt tot rode diarree. De arts schrijft mogelijk andere medicijnen voor wanneer de oorzaak zijn van de bloederige diarree. Vooral het veelvuldig gebruik van antibiotica is de boosdoener.

Poliepen in darm

Bij een overmatige stoelgang ontstaat irritatie aan poliepen in de dikke darm, wat soms een voorloper is van dikkedarmkanker. Dit type bloeding is meestal niet met het blote oog waar te nemen.

Reeds bestaande ziekte

Sommige patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte), auto-immuunziekten of inflammatoire darmaandoeningen krijgen sneller te maken met rode diarree.

Rood eten of drinken

Rode kleurstof in sommige voedingsmiddelen en dranken leidt vaker tot een rode ontlastingskleur. Mensen mogen stoppen met het consumeren van voedsel en dranken die felrood zijn, al is dit niet strikt noodzakelijk daar dit een onschuldig symptoom is.

Geassocieerde symptomen bij rode kleur in ontlasting

Andere symptomen die soms gepaard gaan met rode diarree zijn onder meer buikpijn en krampen, misselijkheid, vermoeidheid en koorts. De symptomen zijn gerelateerd aan de oorzaak van de rode diarree.

Treden volgende symptomen op in combinatie met de rode diarree, dan is het raadzaam om een arts te raadplegen:
  • aanhoudende rode diarree (langer dan een paar dagen)
  • ademhalingsmoeilijkheden
  • braken of bloed braken
  • desoriëntatie
  • duizeligheid
  • ernstige buikpijn
  • flauwvallen
  • gastro-intestinaal ongemak
  • hoge koorts
  • uitdroging (dehydratie)
  • vermoeidheid

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen DiarreeIedereen weet wel wat het is en als een kindje het heeft is het ontzettend vervelend; Diarree. Iedereen heeft wel eens D…
Rode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting of rode diarree hoeft niet per se te wijzen op bloed in ontlasting. Rode poep of rode diarree kan wijzen…
Bloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzakenBloed bij de ontlasting kan voor de eigenaar van een kat verontrustend zijn. Bloed bij de ontlasting bij katten hoeft ec…
Oorzaken en behandeling van diarree bij een babyOorzaken en behandeling van diarree bij een babyDiarree bij een baby is zeker en vast niet onbekend bij jonge ouders. Het valt immers regelmatig voor dat je kleine spru…
Wat is acute diarree?Een kenmerk van diarree is brijige tot dunne ontlasting. Ook moet de patiënt drie keer of vaker per dag naar het toilet.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot, Openclipart
  • Geraadpleegd op 9 februari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Red Diarrhea, https://www.stronghealthtips.com/diarrhea-red
  • Red diarrhea: Causes, complications, symptoms, risk factors, diagnosis, and treatment, https://www.belmarrahealth.com/red-diarrhea-causes-complications-symptoms-risk-factors-diagnosis-treatment/
  • Red Diarrhea: Causes, Symptoms, Treatment, https://www.epainassist.com/abdominal-pain/intestine/red-diarrhea
  • Why Is My Diarrhea Red?, https://www.healthline.com/health/digestive-health/red-diarrhea
  • Afbeelding bron 1: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Rode diarree: Oorzaken van bloed of rode kleur in ontlasting"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-05-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!