InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Witte diarree: Oorzaken van wit gekleurde losse ontlasting

Witte diarree: Oorzaken van wit gekleurde losse ontlasting

Witte diarree: Oorzaken van wit gekleurde losse ontlasting Normaal gezien is de ontlasting bruin van kleur. Sommige mensen schrikken wanneer ze diarree hebben en kijken naar de ontlastingskleur. Deze is dan namelijk wit in plaats van bruin gekleurd. Witte diarree is een symptoom dat tal van milde tot ernstige oorzaken heeft, zoals een ontsteking van de alvleesklier of het gebruik van medicatie. Het is belangrijk om bij wit gekleurde diarree meteen contact op te nemen bij de arts daar dit mogelijk levensbedreigend is, zeker bij jonge kinderen.

Witte diarree bij baby’s en jonge kinderen

Over het algemeen ziet de ontlasting van baby’s er anders uit dan de ontlasting van volwassenen. De ontlastingskleur is volledig afhankelijk van het soort voedsel dat baby’s het laatst hebben gegeten. Deze kleur is bijvoorbeeld tijdelijk wit door het voedsel dat ze gegeten hebben. Permanent wit uitziende diarree is een teken van een infectie in de darmen. Normaal gesproken herstellen de darmen spontaan binnen enkele darmen. Wel wijst dit mogelijk op een onderliggend probleem zoals:
  • een recente darminfectie
  • een verstopping in de lever
  • een verstopping in het galkanaal
  • glutenintolerantie

Witte diarree bij volwassenen

Alvleesklierkanker

Kanker van het pancreas (alvleesklier) leidt mogelijk tot diarree met een witte kleur. Pancreaskanker leidt tot problemen met de galvorming, waardoor de patiënt kampt met losse, waterige en witte diarree.

Het gebruik van bepaalde medicijnen leidt mogelijk tot witte diarree / Bron: Stevepb, PixabayHet gebruik van bepaalde medicijnen leidt mogelijk tot witte diarree / Bron: Stevepb, Pixabay

Chemicaliën

Chemicaliën in bepaalde medicijnen en supplementen veranderen soms de kleur van de ontlasting. Antacida (maagzuurremmers), een overmatige calciuminname en barium in het lichaam leiden mogelijk tot diarree.

Minder gal

Gal bepaalt de kleur van de ontlasting. Het uitscheidingsproces van gal van de lever naar de darm staat in medische termen bekend als ‘cholestase’. Als het niveau van gal in het darmstelsel verlaagd is, veroorzaakt dit mogelijk witte diarree.

Pancreatitis (alvleesklierontsteking)

Een alvleesklierontsteking (pancreatitis) veroorzaakt mogelijk een witte ontlastingskleur. Pancreatitis is mogelijk het gevolg van overmatig alcoholgebruik of een virale infectie. De symptomen van deze aandoening zijn misselijkheid, een verminderde eetlust en pijn in het middelste en bovenste gedeelte van de buik.

Verstopping in het galkanaal

Wanneer er een obstructie (verstopping) aanwezig is in het galkanaal, beïnvloedt dit de ontlastingskleur. Deze wordt dan niet bruin maar wel wit. De patiënt ervaart hierbij krampen in het rechtergedeelte van de bovenbuik.

Verstopping van gal uit de lever

Als gal niet vrijelijk uit de lever kan stromen, dan veroorzaakt dit diarree. Dit kent diverse oorzaken zoals onder andere hepatitis (leverontsteking), cirrose en leververvetting. Veel voorkomende symptomen zijn braken, misselijkheid, geelzucht (icterus) of pijn.

Diarree met wit slijm

Een kleine hoeveelheid slijm in ontlasting of diarree is meestal niet ernstig. Op de bekleding van de dikke darm is een kleine hoeveelheid slijm aanwezig om deze goed ‘gesmeerd’ te houden. Is er echter een grote hoeveelheid slijm in de diarree aanwezig, dan is mogelijk sprake van een onderliggend probleem zoals een darminfectie. De diarree met wit slijm gaat soms gepaard met bloedvlekken of een verandering in de stoelgang. Bloederig slijm, buikpijn en diarree wijzen mogelijk op de ziekte van Crohn (aandoening met diarree en buikpijn), colitis ulcerosa (chronische darmziekte met diarree) en zelfs darmkanker.

Witte ontlasting na diarree

Sommige patiënten ervaren een witte ontlasting nadat ze diarree gehad hebben. Dit wijst vaak op een probleem met de galafvoer. Hierbij produceert de lever niet genoeg galzouten of is er een obstructie van de galwegen aanwezig waardoor de ontlasting een witte of bleke kleur krijgt.

Symptomen gepaard met witte diarree

Witte diarree is acuut of chronisch. Acute witte diarree is in de meeste gevallen niet levensbedreigend en verdwijnt veelal na korte tijd, bijvoorbeeld wanneer de witte diarree resulteert uit medicatiegebruik. Chronische witte diarree is echter langdurig aanwezig en is gekoppeld aan bepaalde medische aandoeningen zoals auto-immuunziekten. Volgende symptomen komen hierbij voor:

Alarmsymptomen

Indien een patiënt lijdt aan volgende symptomen, is een bezoek aan de arts noodzakelijk:

Behandeling van wit gekleurde losse ontlasting

De behandeling van witte diarree is afhankelijk van de onderliggende oorzaak.

Medicijnen
De arts spoort eerst het onderliggend probleem op van de wit uitziende diarree. Indien mogelijk schrijft hiervoor medicatie voor zodat de patiënt geneest van de onderliggende aandoening en de witte diarree eveneens verdwijnt.

Rust
Rust is een goede maatregel om het lichaam te laten herstellen.

Vocht
Op gezette tijden moet de patiënt voldoende vocht krijgen. Dit gebeurt ofwel door voldoende te drinken of anders krijgt de patiënt intraveneus (via een ader) vocht toegediend. Op deze manier is het mogelijk om uitdroging te voorkomen en herstelt de vochtbalans in het lichaam zich terug.

Yoghurt bevat probiotica en goed om de diarree te verminderen / Bron: HealthGauge, Flickr (CC BY-2.0)Yoghurt bevat probiotica en goed om de diarree te verminderen / Bron: HealthGauge, Flickr (CC BY-2.0)
Voeding en drank
Patiënten eten best een voeding met een laag vetgehalte. Het is bovendien aanbevolen om zachte voeding te eten. Het drinken van lauwwarme vloeistoffen is soms ook effectief om de diarree te verminderen. Natuurlijke yoghurt bevat probiotica (goede bacteriën) hetgeen goed is voor het lichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Slijm bij de ontlasting, wat te doen?Slijm bij de ontlasting, wat te doen?Slijm bij de ontlasting is een symptoom dat mensen zorgen baart. Is dit ook nodig? Vaak denken mensen dat het een voorbo…
Wat is acute diarree?Een kenmerk van diarree is brijige tot dunne ontlasting. Ook moet de patiënt drie keer of vaker per dag naar het toilet.…
Oorzaken acute diarree hond & stinkende scheten en windenOorzaken acute diarree hond & stinkende scheten en windenWat zijn de oorzaken van acute diarree (en stinkende winden) bij een hond? De grootste vreugde van een eigenaar van een…
Diarree bij baby'sDiarree bij baby'sDiarree bij baby's kan soms leiden tot uitdroging. Het is daarom zaak om de gezondheid van uw baby goed in de gaten te h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot, Openclipart
  • Geraadpleegd op 21 februari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • My Toddler Has Started Having White Diarrhea, https://www.livestrong.com/article/547916-my-toddler-has-started-having-white-diarrhea/
  • White Diarrhea, https://healthool.com/white-diarrhea/
  • White Diarrhea, https://www.hxbenefit.com/white-diarrhea.html
  • White Diarrhea: Symptoms, Causes, In Child, Adult, Treatment, http://howtocure.org/health/white-diarrhea-causes-in-child-adults-treatment/
  • White Poop Requires Urgent Attention, https://www.peoplespharmacy.com/2011/03/28/white-poop-requires-urgent-attention/
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: HealthGauge, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Witte diarree: Oorzaken van wit gekleurde losse ontlasting"

Infoteur: Miske
Laatste update: 08-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!