InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Uitslag op de borsten: oorzaken uitslag en bultjes borsten

Uitslag op de borsten: oorzaken uitslag en bultjes borsten

Uitslag op de borsten: oorzaken uitslag en bultjes borsten Uitslag op de borsten duidt op roodheid en irritatie van de huid op je borsten. Een huiduitslag op de borsten kan ook bestaan uit jeukende, schilferige, pijnlijke plekken, en blaren of bultjes. Uitslag op de borsten kan behoorlijk irritant zijn vanwege de jeuk. De huid van de borsten kan reageren op een aantal triggers met roodheid, zwelling, jeuk, pijn of andere symptomen. Veel verschillende factoren kunnen huiduitslag veroorzaken, van onschadelijk tot ernstig. Soms is de oorzaak van huiduitslag duidelijk, zoals blootstelling aan de gifsumak. Deze plant is berucht om het sap dat bij veel mensen een ernstige allergische huiduitslag kan veroorzaken. Vaak verschijnt een uitslag op de huid zonder een duidelijke oorzaak, maar verdwijnt het weer spontaan binnen een paar dagen. Uitslag op de borsten heeft speciale aandacht nodig. In sommige gevallen kan uitslag op de borst een teken zijn van borstkanker. Om deze reden moet eventuele uitslag op de borst worden onderzocht door je huisarts.
Uitslag op de borsten is een vervelende klacht / Bron: Steifer with help of Gytha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Uitslag op de borsten is een vervelende klacht / Bron: Steifer with help of Gytha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oorzaken van uitslag op de borsten

De meeste soorten huiduitslag op de borsten hebben dezelfde oorzaken als uitslag elders in het lichaam. Sommige vormen van huiduitslag komen alleen voor op de borst. Oorzaken van uitslag die alleen op de borst voorkomen, kunnen zijn:

Algemene oorzaken van huiduitslag die van invloed kunnen zijn op elk deel van het lichaam, inclusief de borst, zijn:

Huiduitslag en bultjes op de borsten

De huid op de borst is vatbaar voor veel voorkomende en relatief ongevaarlijke vormen van huiduitslag. Enkele veel voorkomende, goedaardige vormen van huiduitslag die op de borsten en andere delen van het lichaam kunnen verschijnen, zijn de volgende.

Schimmelinfecties

Schimmels op de huid kunnen een rode, pijnlijke of jeukende uitslag veroorzaken. Candida is een veel voorkomende schimmelinfectie die onder de borsten en in andere huidplooien kan verschijnen.

Allergisch contacteczeem

Allergisch contacteczeem door parfumgrondstoffen is een mogelijke oorzaak van uitslag op de borsten, decolleté of de andere plekken waar de parfum aangebracht is. Bij een parfumallergie kun je last krijgen van een jeukende rode uitslag met schilfering. Er kunnen soms ook pukkels en blaasjes verschijnen.

Seborrhoïsch eczeem

Seborrhoïsch eczeem is een veelvoorkomende huidaandoening die voornamelijk de hoofdhuid treft. Het veroorzaakt schilferige vlekken, rode huid en hardnekkig hoofdroos. Seborrhoïsch eczeem kan ook vette delen van het lichaam aantasten, zoals het gezicht, de zijkanten van de neus, wenkbrauwen, oren, oogleden en borst.

Psoriasis inversa

Psoriasis inversa is een type psoriasis die voorkomt in de huidplooien. Dit zijn delen van je lichaam waar de huid tegen de huid wrijft. Psoriasis inversa kan optreden onder je armen, onder de borsten van een vrouw, of in de lies of binnenkant van de dijen.Mensen met psoriasis inversa hebben vaak ook een andere vorm van de ziekte, zoals plaque psoriasis (psoriasis vulgaris), op andere delen van hun lichaam.

Gordelroos

Gordelroos is een zeer pijnlijke huidziekte, welke zich manifesteert als rode pijnlijke huiduitslag en kleine met vocht gevulde jeukende blaasjes die een soort gordel vormen. Gordelroos kan zich onder meer op of nabij het borstgebied ontwikkelen.

Borstaandoeningen die huiduitslag op de borsten veroorzaken

Sommige aandoeningen en huiduitslag hebben alleen invloed op het borstgebied. Mensen zullen deze uitslag niet vinden op andere delen van het lichaam. Ze zijn geen kanker, maar ze kunnen medische zorg vereisen:

Borstabces

Een borstabces is een opeenhoping van pus in de borst door bacteriën die in de borst terechtkomen, veelal via de tepel. Abcessen komen vaak voor bij vrouwen die borstvoeding geven, en die mogelijk geïrriteerde tepels of tepelkloven krijgen. Ook vrouwen die geen borstvoeding geven kunnen een borstabces ontwikkelen als ze een wondje hebben op hun borst of tepel (bijvoorbeeld door een tepelpiercing), wat een porte d'entrée is voor ziekteverwekkers. Symptomen bestaan vaak uit een warme, rode of pijnlijke bobbel die is gevuld met pus. De behandeling omvat meestal abcesdrainage en het voorschrijven van antibiotica.

Mastitis of borstontsteking

Vrouwen die borstvoeding geven, kunnen mastitis of borstontsteking krijgen, een pijnlijke opeenhoping van melk in de melkkanalen. Mastitis is een ontsteking in de melkkanalen van de borst. Het begint vaak met een geblokkeerd melkkanaal bij een vrouw die borstvoeding geeft. De stilstaande melk in het geblokkeerde kanaal bouwt zich op (melkstase) wat een borstweefselontsteking veroorzaakt. Mastitis kan een pijnlijke, harde, gezwollen knobbel veroorzaken die rood of warm kan zijn. Het kan ook koorts, koude rillingen en een algemeen gevoel van onwel zijn veroorzaken.

Mammaire ductale ectasia

Mammaire ductale ectasia verwijst naar een blokkering of verstopping van het borstkanaal net achter de tepel. Deze aandoening komt het meest voor bij vrouwen vanaf 50 jaar. Mammaire ductale ectasia kan een dikke, groene of zwarte afscheiding uit de tepel veroorzaken, evenals roodheid, pijn of tepelveranderingen. Het kan vanzelf verdwijnen of moet worden behandeld met antibiotica.

Borstkanker en huiduitslag

Meestal duidt huiduitslag op de borst niet op kanker.

Inflammatoire borstkanker

Inflammatoire borstkanker is een zeldzame en agressieve vorm van kanker. De symptomen ervan lijken vaak op huiduitslag of huidirritatie en kunnen bestaan uit:

Deze vorm van borstkanker heeft meestal geen merkbare symptomen totdat er huidveranderingen worden waargenomen of gevoeld. Zodra deze wijzigingen optreden, bevindt inflammatoire borstkanker zich in een vergevorderd stadium. Behandeling is snel nodig om te voorkomen dat het zich verder verspreidt.

Veel voorkomende vormen van behandeling zijn:
  • chemotherapie om de kanker te verkleinen
  • operatie om de kanker te verwijderen
  • bestralingstherapie (radiotherapie)
  • hormoontherapie

Ziekte van Paget van de tepel

De ziekte van Paget van de tepel is een vorm van kanker die de huid van de tepel en meestal de huid rondom de tepel beïnvloedt, ook wel bekend als de tepelhof. De ziekte van Paget wordt meestal behandeld met chemotherapie of door een deel of de gehele borst te verwijderen. Symptomen van de ziekte van Paget zijn onder meer:

Mogelijke behandelingen van de ziekte van Paget zijn onder meer:
  • verwijdering van de borst, met mogelijk verwijdering van lymfeklieren;
  • borstsparende behandeling waarbij alleen de tepel en de tepelhof worden verwijderd
  • chemotherapie of hormonale behandelingen

Borstsparende behandeling wordt vaak gecombineerd met bestraling.

Wanneer huisarts raadplegen?

Uitslag op de borsten is zelden een noodgeval. Maar maak een afspraak met je huisarts als je huiduitslag niet reageert op zelfzorgmaatregelen of als het gepaard gaat met een of meerdere van de volgende klachten:
  • koorts
  • ernstige pijn
  • zweren die niet genezen
  • rode strepen afkomstig van de uitslag
  • gele of groene tepelafscheiding
  • symptomen die verergeren

Prognose van bultjes en uitslag op de borsten

Gelukkig zijn de meeste vormen van huiduitslag op de borsten niet gevaarlijk en reageren ze goed op de behandeling als ze correct worden gediagnosticeerd. Raadpleeg tijdig je huisarts en houd je aan de behandeling die hij of zij voorschrijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke beha kies jij?Welke beha kies jij?Beha's zijn er in alle soorten en maten, waardoor het moeilijk wordt om te kiezen welke nou het best bij jou past. De ee…
Gezondheid: BorstenGezondheid: BorstenDe borsten van de vrouw zijn veelbesproken, zoniet het meest besproken van alle lichaamsdelen. Dat de man daar voor een…
Help, mijn borsten worden groter!Help, mijn borsten worden groter!Veel vrouwen zouden graag grote borsten willen, maar wat nou als je al een flinke boezem hebt en je merkt dat je borsten…
Pijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenPijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenDe meeste vrouwen krijgen vroeg of laat te maken met pijnlijke borsten. Deze pijn kan constant zijn of kan slechts af en…
Help, mijn borsten worden kleiner!Help, mijn borsten worden kleiner!Je borsten beginnen te groeien in de puberteit, na een aantal jaar zijn ze uitgegroeid en moet je het doen met het forma…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • H.J. van Duijn en J.D. Mulder Dzn. Kleine kwalen in de huisartsgeneeskunde; smetten onder de borsten. Ned Tijdschr Geneeskd. 1988;132:1842-3
  • https://borstkanker.nl/nl/inflammatoir-borstkanker
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/seborrheic-dermatitis/symptoms-causes/syc-20352710
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/317140.php
  • https://www.mayoclinic.org/symptoms/breast-rash/basics/causes/sym-20050817
  • https://www.healthline.com/health/skin-disorders/rash-under-breast
  • https://www.healthcentral.com/article/breast-rashes-when-to-go-to-the-doctor
  • Afbeelding bron 1: Steifer with help of Gytha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Uitslag op de borsten: oorzaken uitslag en bultjes borsten"

Reactie

Sandra, 09-09-2019 23:11 #1
Ik heb twee maanden geleden 3 paar nieuwe Bh, s gekocht. Wat nu plots bij mij rode striemen geven. volgens mij komt dit niet zo zeer door zweten, maar door het feit dat Bh, s tegenwoordig allemaal beugels hebben.Ik heb ze er wel eens uitgehaald en dan had ik niks geen last meer.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Borstaandoeningen vrouw
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!