InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezwollen dikke darm: Oorzaken van zwelling van colon

Gezwollen dikke darm: Oorzaken van zwelling van colon

Gezwollen dikke darm: Oorzaken van zwelling van colon Door diverse chronische ontstekingsaandoeningen die de darmen treffen, ontstaat een gezwollen dikke darm (colon). Deze zijn het gevolg van auto-immuunreactie van het lichaam dat het darmweefsel ten onrechte aanvalt. Hierdoor ontstaat een chronische ontsteking en zwelling van de dikke darm. Dit resulteert in diarree en buikpijn, maar ook andere symptomen zijn mogelijk. De behandeling bestaat uit een aangepaste voeding, medicatie en/of soms een operatie.

Oorzaken van zwelling van colon

Infectie

Een zwelling van de dikke darm komt mogelijk tot stand door een infectie veroorzaakt door bacteriën, parasieten of virussen. De infecties veroorzaken bloederige diarree en uitdroging (dehydratie). Een onmiddellijke behandeling is vereist om overmatige uitdroging te voorkomen.

Inflammatoire darmaandoeningen

Het eigen immuunsysteem veroorzaakt een verdikt colon. Het immuunsysteem aanziet de eigen lichaamscellen als ‘vreemde indringers’ en gaat deze dan ten onrechte aanvallen. Bij volgende auto-immuunziekten ontstaat een zwelling van het darmweefsel:

Patiënten met deze aandoeningen hebben last van buikpijn in combinatie met diarree.

Het Bcl-3-eiwit staat in verband met de ontwikkeling van de ontstekingsaandoeningen. De hoeveelheid eiwit is namelijk verhoogd in het darmkanaal van patiënten met een darmontsteking. Dit eiwit onderdrukt de werking van regulerende T-cellen die verantwoordelijk zijn voor het voorkomen van de overreactie van het immuunsysteem. De aansturing van het immuunsysteem is daarom niet meer goed, waardoor inflammatoire darmaandoeningen tot stand komen.

Klysma

Direct contact met toxines of chemicaliën veroorzaakt soms ook een gezwollen dikke darm, wat bijvoorbeeld gebeurt bij het aanbrengen van een klysma. Dit is een procedure waarbij een vloeistof of gas in het rectum van een patiënt wordt geïnjecteerd. Dit heeft als doel om de inhoud van de darmen te verdrijven (bij constipatie), om medicijnen in te brengen of soms om röntgenbeelden mogelijk te maken. Bij herhaald gebruik ontstaat een zwelling van het colon. Het is bijgevolg aanbevolen om enkel door een arts een klysma te laten uitvoeren en niet zelf te gaan experimenteren met klysma’s en darmreinigingsmiddelen.

Problemen met de bloedstroom

Wanneer een probleem ontstaat met de bloedsomloop, komt mogelijk een gezwollen colon tot stand. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij ischemische koliek, waarbij een vernauwing ontstaat van de bloedvaten die bloed aan de dikke darm leveren. De dikke darm krijgt hierdoor minder bloed. Zonder voldoende bloed werken de darmen niet goed en ontstaat schade aan de weefsels. Ook bij volvulus ontstaan bloeddoorstromingsproblemen. Hierbij zijn de bloedvaten verstrengeld, met een beperkte of belemmerde bloeddoorstroming als gevolg.

Andere oorzaken

Ook een ontsteking, een trauma, een gezwel of tumor en vaatproblemen leiden mogelijk tot een gezwollen colon.

Symptomen: Diarree en buikpijn

Symptomen geassocieerd met een gezwollen dikke darm zijn diarree en buikpijn.

Buikpijn

Een ander symptoom is krampachtige buikpijn. De pijn treedt op bij intermitterende spasmen (krampen die met tussenpozen optreden). De zwelling van de dikke darm of de darmontsteking stimuleert darmsamentrekkingen (darmkrampen) wat pijn veroorzaakt. De locatie van de pijn geeft een indicatie over welk deel van de darm is getroffen.

Diarree

De diarree verschijnt als een waterige of zachte ontlasting. Het is het meest voorkomende symptoom voor een ontsteking of zwelling van het colon. De dikke darm neemt water op en vormt ontlasting. Bij een zwelling van het colon is de functie hiervan aangetast. Daardoor ontstaat een onbalans van de darmflora, wat een veel voorkomende oorzaak is van een ontsteking van de darmen evenals een oorzaak van diarree. Als het gezwollen gedeelte van de darm zich in het laatste deel van de dikke darm bevindt, is veel van het water in de darm al opgenomen, waardoor minimale of geen diarree tot stand komt.

Een gezwollen colon gaat mogelijk gepaard met vermoeidheid / Bron: Concord90, PixabayEen gezwollen colon gaat mogelijk gepaard met vermoeidheid / Bron: Concord90, Pixabay

Andere symptomen

Bijkomende symptomen die verschijnen bij een gezwollen colon zijn:
  • bloed in de ontlasting (door schade aan het bedekkende weefsel van de dikke darm)
  • bloedarmoede (door overmatig bloeden)
  • een opgeblazen gevoel (komt veel voor als gevolg van een verhoogd stoelgangvolume in de dikke darm)
  • gewichtsverlies
  • hoge koorts
  • mucus (slijm) in de ontlasting (slijm in de ontlasting, komt vaak voor bij patiënten met colitis ulcerosa)
  • tenesmen (aanhoudende, pijnlijke drang voor het maken van een stoelgang)
  • vermoeidheid

Diagnose en onderzoeken

De symptomen bij een dikkedarmzwelling zijn variabel. Het soort symptomen dat de patiënt ervaart, is voor de arts van cruciaal belang bij het identificeren van de oorzaak. Verschillende oorzaken zijn bekend voor een gezwollen darm. De arts moet daarom meerdere onderzoeken uitvoeren om de exacte oorzaak van de zwelling van de dikke darm te achterhalen. Hij beoordeelt de symptomen en beslist dan welk onderzoek of welke testen hij gaat inzetten om de oorzaak op te sporen: beeldvormende onderzoeken, een bloedonderzoek, een colonoscopie (inwendig kijkonderzoek van de dikke darm) en/of een ontlastingsonderzoek.

Behandeling van gezwollen dikke darm

De behandeling is gericht op het behandelen van de symptomen en het aanpakken van de oorzaken.

Voeding

Het is wel belangrijk om een goede voedingsstijl te hanteren bij het behandelen van maag- en darmaandoeningen. Lijnzaad, gestoomde groenten, citroensap en probiotica zijn nuttig voor het reinigen van de dikke darm en het creëren van een balans van de darmflora. Daarnaast moet de patiënt voldoende drinken om niet uitgedroogd te geraken.

Medicatie

Een arts schrijft medicatie voor wanneer sprake is van een infectie (antimycotica, antibiotica, antiparasitaire middelen, antivirale medicijnen). Een overactieve immuunrespons is te behandelen met immunosuppressieve middelen (immunosuppressiva) die het immuunsysteem onderdrukken. Ook zet de arts medicijnen in voor het behandelen van diarree. Obstipatie behandelt de arts met laxeermiddelen (en een andere voedingsstijl).

Chirurgie

Soms is een chirurgische ingreep nodig voor het behandelen van colitis ulcerosa. Een operatie is niet effectief bij de behandeling van de ziekte van Crohn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prikkelbare dikke darm of spastische darmPrikkelbare dikke darm of spastische darmNormaal wordt de darminhoud voortgestuwd door regelmatige, gecoördineerde spiersamentrekkingen, waardoor een golfbewegin…
Pepermunt en IBSPepermuntthee en pepermuntolie worden van oudsher gebruikt bij maag en darmklachten, dyspepsie, misselijkheid, winderigh…
Spijsvertering onder de loep – de dikke darmSpijsvertering onder de loep – de dikke darmDe voedselbrij legt een lange weg af in het maag-darmstelsel. Van de mond, de slokdarm, de maag tot de dunne darm, die o…
Spijsvertering in de dikke darmSpijsvertering in de dikke darmDe dikke darm heeft vele belangrijke functies. Het speelt een belangrijke rol in de opname van belangrijke stoffen en vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Geraadpleegd op 2 mei 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Swollen colon treatment: Home remedies and foods to eat, https://www.belmarrahealth.com/swollen-colon-treatment-home-remedies-foods-eat/
  • Swollen Colon, http://medicaltreasure.com/swollen-colon/
  • Swollen colon: Causes and symptoms, https://www.belmarrahealth.com/swollen-colon-causes-symptoms/
  • What Causes a Swollen Colon?, http://www.wisegeek.org/what-causes-a-swollen-colon.htm
  • Afbeelding bron 1: Concord90, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezwollen dikke darm: Oorzaken van zwelling van colon"

Infoteur: Miske
Laatste update: 28-06-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!