InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Armpijn: Oorzaken van pijnlijke arm of pijn in armen

Armpijn: Oorzaken van pijnlijke arm of pijn in armen

Armpijn: Oorzaken van pijnlijke arm of pijn in armen Armpijn beschrijven patiënten als pijn, ongemak of stijfheid die overal optreedt vanaf de schouders tot aan de vingers in één of beide armen. Als de arm pijn doet, zijn hiervoor meerdere oorzaken bekend. Meestal ligt een blessure of overmatig gebruik aan de basis van de pijnlijke arm, maar ook enkele aandoeningen veroorzaken mogelijk pijn aan de arm. De pijn in de arm is vaak te wijten aan verwondingen, ontstekingen of ziektes die zich ontwikkelen in de spieren, pezen, ligamenten, botten of zenuwen van de arm. Vaak resulteert pijn in de armen ook uit een probleem in de nek, de bovenste wervelkolom of zelfs het hart. Afhankelijk van de locatie en oorzaak gaat armpijn gepaard met gevoelloosheid, roodheid, zwelling, gevoeligheid, een beperkt bewegingsbereik of stijfheid van de gewrichten, al verschijnen soms ook nog andere symptomen. De behandelingen en vooruitzichten voor een pijnlijke arm hangen tot slot af van de onderliggende oorzaak.

Auto-immuunziekten en pijn aan de arm

Het natuurlijke afweersysteem (immuunsysteem) van het lichaam valt bij een auto-immuunaandoening zichzelf aan. Enkele auto-immuunziekten veroorzaken sneller pijn aan de nek, de armen, de ellebogen, de polsen en de handen. Dit geldt voor bijvoorbeeld multiple sclerose, reumatoïde artritis (ontsteking van gewrichten en organen), lupus en het syndroom van Sjögren (aandoening met droge ogen, droge keel en droge mond).

Bloed- en bloedvatproblemen

Door enkele bloed- en bloedvataandoeningen ontstaan mogelijk pijnklachten in de arm.

Botproblemen en armpijn

Gebroken botten

Als de arm direct pijn doet na een lichamelijk letsel, is wellicht sprake van een botbreuk. De patiënt krijgt ook vaak te maken met zwellingen, blauwe plekken, gevoelloosheid of zwakte in de arm. Onmiddellijke medische hulp is nodig zodat de arm goed kan genezen.

Hernia

De wervelkolom bestaat uit 26 wervels (botten), die worden opgevangen door zachte kleine schijven (kussens) gemaakt van een gelige substantie. Met deze schijven is het mogelijk om de ruggengraat te verplaatsen en te bukken. Als één van de schijven in de nek scheurt, veroorzaakt dit brandende pijn, gevoelloosheid, zwakte en tintelingen of een brandend gevoel in de armen.

Andere botproblemen

Enkele andere botproblemen leiden tot een pijnlijke arm:

Hartproblemen en pijnlijke arm

Pijn in de linkerarm is soms het resultaat van een hartaandoening. Angina pectoris (pijn op de borst, teken van een hartaanval) is het gevolg van een verminderde bloedstroom naar het hart. Een hartaanval vindt plaats wanneer de zuurstoftoevoer naar het hart volledig wordt onderbroken door een verstopping. Het bloed kan dan niet meer in de hartspier terechtkomen. Een hartaanval veroorzaakt plotselinge pijn in één of beide armen of ook vaak uitstralingspijn naar de schouder. Daarnaast ervaart de patiënt druk of pijn op de borst, kortademigheid, duizeligheid en/of misselijkheid.

Huidaandoeningen

Diverse huidziekten of problemen aan de huid veroorzaken mogelijk armklachten:

Infecties

Ook enkele infecties zijn gekoppeld aan een pijnlijke arm:

Gewrichts-, en spier- en peesproblemen

Rotator cuff-letsel

De rotator cuff is een deel van de schouder dat bestaat uit spieren en pezen. Hiermee is het mogelijk om de schouder te bewegen of deze op zijn plaats te houden. Naarmate patiënten verouderen, beginnen pezen in de rotator cuff te slijten of te scheuren. Ook bij bepaalde herhaalde bewegingen raakt de rotator cuff mogelijk beschadigd. De symptomen variëren van een doffe pijn en zwakte in de arm tot ernstige, constante armpijn. Een verwijzing naar een fysiotherapeut is vaak nodig.

Tendinitis en armproblemen

Tendinitis treedt op wanneer de pezen in de schouder of arm ontstoken raken. De pezen zijn weefselbanden die spieren verbinden met botten. Een voorbeeld van een vorm van tendinitis (peesontsteking) is een tenniselleboog. De patiënt krijgt hierbij te maken met pijn in de schouder (schouderpijn), elleboog (elleboogpijn) of pols (polspijn). Een tenniselleboog is een gevolg van een blessure of overmatig gebruik.

Verrekking of verstuiking

Een letsel veroorzaakt mogelijk schade aan de spieren (verrekking) of de ligamenten (een verstuiking). Bekende symptomen van een verrekking of verstuiking zijn pijn, zwelling, blauwe plekken, zwakte en spierspasmen. Beide aandoeningen genezen meestal vanzelf, maar als de symptomen ernstig zijn, is het belangrijk om de arts zo snel mogelijk te raadplegen.

Andere problemen

Enkele andere pees-, spier- en gewrichtsaandoeningen veroorzaken mogelijk pijn in de arm(en).
  • artritis (gewrichtsontsteking)
  • cervicale spondylose (een veel voorkomende, meestal aan leeftijd gerelateerde aandoening die de gewrichten en schijven in de nek aantast)
  • de Quervain tenosynovitis (pijn bij het bewegen van de duim)
  • een ontwrichte elleboog
  • dislocaties (ontwrichtingen)
  • een whiplash (nekpijn door slingerbeweging van het hoofd)
  • frozen shoulder (pijnlijke en stijve schouder)
  • reumatoïde artritis (inflammatoire gewrichtsaandoening)

Zenuwproblemen en armproblemen

Beknelde zenuw

Een zenuwcompressie (beknelde zenuw) treedt op wanneer botten of weefsels in de schouder, de nek of de elleboog tegen elkaar drukken en een zenuw samendrukken (comprimeren). Dit veroorzaakt zenuwpijn, gevoelloosheid, zwakte en tintelingen.

Carpaaltunnelsyndroom

Als de patiënt dezelfde bewegingen steeds opnieuw met de pols doet, veroorzaakt dit schade aan de hoofdzenuw in de hand. Het carpaaltunnelsyndroom leidt mogelijk tot gevoelloosheid, tintelingen, zwakte en pijn in de arm of pols (bijvoorbeeld polspijn).

Andere zenuwproblemen

Armpijn resulteert soms ook uit andere zenuwproblemen:

Behandeling van arm die pijn doet

De behandeling voor armpijn hangt af van de onderliggende oorzaak. Vaak volstaan rust, het toepassen van ijs, elevatie (tillen van de arm) of het dragen van een compressieverband, brace of spalk. Ook het nemen van paracetamol of niet-steroïde anti-inflammatoire medicatie (NSAID's) voor het verlichten van de pijn is vaak mogelijk. Patiënten met zenuwbeschadiging of samengedrukte zenuwen in de arm, pols, elleboog of hand moeten herhalende bewegingen vermijden en regelmatig pauzeren. Patiënten met een infectie hebben mogelijk warme kompressen en antibiotica nodig. Bij ernstige of aanhoudende problemen zijn mogelijk door de arts voorgeschreven pijnstillers of ontstekingsremmers nodig, en af en toe is een chirurgische ingreep noodzakelijk. Een doorverwijzing naar de fysiotherapeut is ook soms nodig om de armpijn te verlichten.

Alarmsymptomen bij pijn in armen

Een spoedbehandeling is nodig wanneer de arm-, schouder-, elleboog- of polspijn het gevolg is van een ernstig trauma of wanneer deze pijnklachten plotseling optreden. Als de patiënt problemen heeft met het bewegen van de arm of botten uit de arm ziet steken, moet de patiënt onmiddellijk naar de spoedeisende hulp van een ziekenhuis. Ook bij plotselinge arm-, schouder-, borst- of rugpijn, vergezeld van druk in de borstkas, is medische hulp nodig omdat dit mogelijk wijst op een hartaanval. De patiënt mag in dit geval zeker niet zelf naar het ziekenhuis rijden maar moet wachten op medische noodhulp.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Impingement schouder, oorzaken, symptomen en behandelingEen impingement van het schoudergewricht is een veelvoorkomende klacht. 23 op de 1000 mensen heeft jaarlijks last van ee…
Luxatie van de schouder - oorzaken, symptomen en behandelingSchouderluxatie wordt ook wel in de volksmond ‘een schouder uit de kom’ genoemd. Het schoudergewricht bestaat uit een pa…
Schoudergordelsyndroom: Druk op zenuw en/of bloedvatenSchoudergordelsyndroom: Druk op zenuw en/of bloedvatenHet schoudergordelsyndroom is een aandoening die tot stand komt door een compressie (druk) van zenuwen en/of bloedvaten.…
Uitstralingspijn naar schouder: Schouderpijn door aandoeningUitstralingspijn naar schouder: Schouderpijn door aandoeningSchouderpijn is vaak te wijten aan een probleem met het schoudergewricht, of de spieren, ligamenten of pezen rond de sch…
Spierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Baedaya, Pixabay
  • Geraadpleegd op 5 november 2018:
  • Arm pain treatment, https://www.balconespain.com/arm-pain/
  • Arm pain, https://www.airrosti.com/injuries-we-treat/arm-pain/
  • Arm Pain: Symptoms & Signs, https://www.medicinenet.com/arm_pain/symptoms.htm
  • Causes, https://www.mayoclinic.org/symptoms/arm-pain/basics/causes/sym-20050870
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Common causes of arm pain, https://www.panadol.com.au/symptoms/adult/muscle-and-joints/common-causes-of-arm-pain/
  • Definition, https://www.mayoclinic.org/symptoms/arm-pain/basics/definition/sym-20050870
  • Hand, Wrist, & Arm Pain, http://office-ergo.com/hand-wrist-arm-pain/
  • What Causes Arm Pain?, https://www.healthline.com/symptom/arm-pain
  • What is arm pain?, https://www.everydayhealth.com/arm-pain/guide/
  • Why Does My Arm Hurt?, https://www.webmd.com/a-to-z-guides/why-does-my-arm-hurt#1

Reageer op het artikel "Armpijn: Oorzaken van pijnlijke arm of pijn in armen"

Reactie

Gre Zijlstra, 14-04-2019 10:10 #1
Sinds kort heb ik een pijnlijke rechterarm. Ik ben linkse dus hoeft geen overbelasting te zijn. De pijn is er het meest in rusthouding. Op bed. Kan niet op de rechterkant liggen en voelt zo nu en dan als een elektrisch draadje met kortsluiting. Ebt ook weer weg maar heb dan ook even geen kracht in de arm. Heel vervelend.

Infoteur: Miske
Laatste update: 22-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!