InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Witte urine: oorzaken witte, melkachtige urine of chylurie

Witte urine: oorzaken witte, melkachtige urine of chylurie

Witte urine: oorzaken witte, melkachtige urine of chylurie Een melkachtige urine of melkachtige plas (witte urine) kan verschillende oorzaken hebben. Chylurie is een zeldzame aandoening waarbij lymfevocht in de nieren lekt en de urine melkachtig wit maakt. Chylurie wordt meestal geassocieerd met de parasitaire infectie Wuchereria Bancrofti, een parasiet die leeft in de lymfeklieren van de mens, maar het kan ook niet-infectieuze oorzaken hebben. Chylurie is een afwijking van de lymfestroom. Deze groep ziekten wordt gekenmerkt door abnormale circulatie van lymfevloeistof. Lymfevaten brengen lymfevocht naar de aderen, waar het terugkeert naar de bloedbaan. De vloeistof speelt een cruciale rol in de immuunfunctie en vet- en eiwittransport. Wanneer iets de normale lymfatische stroom verstoort of beschadigt, kan het lymfevocht in de nieren lekken. Chylurie zorgt voor melkachtige urine. Andere symptomen zijn pijn tijdens het plassen, bloed in de urine en vaker plassen.

Wat is chylurie?

Chylurie of witte urine wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van chylus in de urine, waardoor het een melkachtig uiterlijk krijgt. Chylus bestaat uit lymfe- en lipidedeeltjes en is lichaamsvloeistof die normaal wordt aangetroffen in het lymfestelsel, dat verteerde vetten uit de dunne darm naar de bloedbaan transporteert. Deze lipidedeeltjes zijn algemeen bekend als chylomicrons, die zijn samengesteld uit vetten en eiwitten. Het hebben van melkachtige of witte urine kan een kenmerk zijn van een andere aandoening zoals urineweginfectie, seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's), nierontsteking en nefrotisch syndroom. Hoewel ze op elkaar lijken, verschillen ze van chylurie. Het gaat bij een urineweginfectie of een soa vaak om troebele urine en niet om melkachtige of witte urine.

Oorzaken van witte, melkachtige urine

Chylus in de urine

Melkachtige of witte urine treedt op wanneer lymfevocht, bekend als chylus, in de urine terechtkomt, wat resulteert in een melkachtig uiterlijk bij uitscheiding. Chylus wordt in de darmwand gevormd en bevat veel vetten. Chylus vervoert bepaalde vetten uit je eten en drinken vanuit de darm naar de bloedbaan.

Fistel

Een lekkage van lymfeproducten in de urinewegen kan optreden via een fistel, een niet-natuurlijk kanaal tussen twee lichaamsholten; in dit geval van het lymfestelsel naar de urinewegen.

Obstructie van lymfebanen in de thorax

Een obstructie van lymfebanen in de thorax die optreedt als gevolg van een aorta-aneurysma of kanker in de borstholte of mogelijk als gevolg van zwangerschap. Hierdoor stroomt chylus terug naar de nieren.

Parasieten

Bepaalde parasieten kunnen chylurie veroorzaken, zoals Eustrongylus gigas, Taenia echinococcus, malaria-parasiet, Taenia nana, Ascaris, S. haematobium en Ceronomas hominis. De belangrijkste en meest voorkomende parasitaire oorzaak van chylurie is echter een infectie met Wuchereria bancrofti.

Obstructie van de lymfevaten in de nieren

Dit leidt tot het terugstromen van lymfevocht in de urine. Dit kan worden veroorzaakt door parasieten, tuberculose (tbc), aangeboren aandoeningen van de lymfevaten, lymfangioom (een goedaardige zwelling die in de lymfevaten ontstaat) van de urinewegen, niertrauma/nierschade of operatie, pernicieuze anemie of diabetes mellitus.

Nefrotisch syndroom

Het nefrotisch syndroom is een nieraandoening waarbij de nierfilters niet meer goed werken, wat resulteert in overmatige eiwit- en vetuitscheiding in de urine.

Symptomen van chylurie

Het belangrijkste symptoom van chylurie is dunne, melkachtige urine (witte urine) die ook kan schuimen. Chylurie kan met tussenpozen optreden, verergeren of juist verminderen, maar het kan ook terugkeren nadat het weg is geweest. Naast witte of melkachtige urine kun je last krijgen van de volgende symptomen:

Urineonderzoek / Bron: Angellodeco/ShutterstockUrineonderzoek / Bron: Angellodeco/Shutterstock

Onderzoek en diagnose

De diagnose van chylurie of melkachtige, witte urine is afhankelijk van de onderliggende oorzaak, maar in het algemeen worden verschillende laboratoriumtesten en beeldvormend onderzoek gebruikt om een ​​diagnose te stellen.

Urineonderzoek

Urineonderzoek kan gedaan worden om infectie op te sporen. Het kan ook worden gebruikt om het albumineniveau in ochtendurine te bepalen, evenals het totale niveau van triglyceriden en chylomicronen na een vette maaltijd.

Bloedonderzoek

Bloedonderzoek kan worden gebruikt om te zoeken naar de aanwezigheid van parasieten, wat ook vaak gebeurt met ontlastingsonderzoek Het kan ook worden gebruikt voor het beoordelen van de aanwezigheid van hypoproteïnemie of hypoalbuminemie, evenals verhoogde eosinofielen; een type witte bloedcellen waarvan bekend is dat ze toenemen tijdens parasitaire infecties

CT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.comCT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.com

Beeldvormend onderzoek

Computertomografie (CT) of magnetische resonantie beeldvorming (MRI) kan nuttig zijn voor het zoeken naar vergrote lymfeklieren of de aanwezigheid van een obstructie van lymfebanen in de thorax door een tumor of abces. Bovendien kunnen röntgenfoto's via lymfangiografie, intraveneuze urografie of retrograde pyelografie de locatie van chylus-lekkage helpen identificeren. Echografie kan ook worden gebruikt om een chylus ophoping in de blaas te vinden.

Behandeling van melkachtige urine

De behandeling van melkachtige of witte urine of chylurie hangt af van de oorzaak. Sommige gevallen, zoals in het geval van aangeboren oorzaken of tumoren, moeten vaak chirurgisch worden behandeld. Sommige gevallen van chylurie kunnen echter spontaan of met conservatieve maatregelen verdwijnen. Dit kan worden bereikt door een vetarm dieet. Het verminderen van vetten in het dieet vermindert de uitscheiding ervan in de urine. De volgende aanbevelingen worden vaak gegeven aan mensen die op zoek zijn naar een dieet om chylurie te helpen oplossen:
  • Vervang voedsel dat bestaat uit lange ketenvetzuren (te vinden in de meeste vetten en oliën) met middellange ketenvetzuren (bijvoorbeeld kokosolie). Dit wordt aanbevolen omdat middellange ketenvetzuren direct in het bloed worden opgenomen en niet in de lymfe. Het wordt aanbevolen om minder dan 25 gram vet per dag te consumeren.
  • Een hoge inname van eiwitten ter vervanging van eiwitten die verloren zijn gegaan in de urine met bonen en mager vlees.
  • Consumptie van voedsel met weinig vet, zoals brood, rijst, aardappelen en groenten.

Prognose van witte urine

Veel mensen met chylurie (witte urine) zullen genezen. Toch vormen sommige oorzaken van chylurie een grotere uitdaging voor de artsen.

Nazorg

Het grootste deel van de nazorg wordt gedaan door de behandelend arts in samenwerking met het behandelteam. Dit kan bestaan uit aanbevelingen voor nieuwe medicijnen, medicijngebruik of dieetaanbevelingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urineVette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urineHet gebeurt niet vaak dat mensen hun plas bekijken. Niettemin is dit belangrijk, want soms treden plotse afwijkingen aan…
Een gewassen plas opvangen: wat is dat, hoe doe je dat?Een gewassen plas opvangen: wat is dat, hoe doe je dat?Voor onderzoek van de urine bij de huisarts of op het laboratorium is vaak gewassen plas nodig. Wat is een gewassen plas…
Urine therapie, een alternatieve geneeswijzeUrine therapie, een alternatieve geneeswijzeBij urine therapie zullen de meeste mensen in eerste instantie gek opkijken, deze therapie word echter in veel landen en…
Met je plas naar de dokter: alles over urine-onderzoekMet je plas naar de dokter: alles over urine-onderzoekMet urineonderzoek heeft ieder mens af en toe te maken. Waarom en wanneer is onderzoek gewenst van het in onze nieren ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/jacky9946
  • https://www.radboudumc.nl/afdelingen/maag-darm-en-leverziekten/onze-onderdelen/dietetiek/meer-informatie/overzicht/dieetadvies-bij-een-chyluslekkage
  • https://www.ntvg.nl/artikelen/chylurie-door-congenitale-retroperitoneale-lymfangi%C3%ABctasie%C3%ABn/volledig
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Chyluria
  • https://www.belmarrahealth.com/causes-chyluria-chylous-urine-symptoms-diagnosis-treatment-chyluria/
  • https://www.chop.edu/conditions-diseases/chyluria
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wuchereria_bancrofti
  • Afbeelding bron 1: Sham Sunder, Rajesh Jayaraman, Himanshu Sekhar Mahapatra, Satyanand Sathi, K. Venkataramanan, K. Pra, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Angellodeco/Shutterstock
  • Afbeelding bron 3: Anekoho/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Witte urine: oorzaken witte, melkachtige urine of chylurie"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine kleur en geur
Medische informatie…
Schrijf mee!