InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chylurie: Oorzaken van chyl in urine (melkachtige plas)

Chylurie: Oorzaken van chyl in urine (melkachtige plas)

Chylurie: Oorzaken van chyl in urine (melkachtige plas) Chylurie is een symptoom waarbij chyl in de urine aanwezig is, waardoor deze een melkachtig uiterlijk krijgt. Chyl is lichaamsvloeistof die zich in het lymfestelsel bevindt. De stof is verantwoordelijk voor het transporteren van verteerde vetten uit de dunne darm naar de bloedbaan. Chyl bestaat uit lymfe- en vetdeeltjes. De melkachtige urine is soms een kenmerk van een andere aandoening of een parasitaire infectie. Hoewel chylurie over het algemeen een onschadelijk symptoom is, moet de patiënt hiermee een arts opzoeken. Hij achterhaalt de oorzaak en behandelt de onderliggende aandoening die verantwoordelijk is voor chylurie.

Epidemiologie

Chylurie is zeldzaam in de Verenigde Staten en Europa. Dit symptoom komt vooral voor in landelijke gebieden in Zuid-Azië, Afrika en Midden- en Zuid-Amerika. Hier zijn erg veel muggen aanwezig die de parasiet Wuchereria bancrofti verspreiden via een muggenbeet en dan filariasis veroorzaken. Vooral bij deze parasitaire infectie komt chylurie namelijk voor. In de westerse wereld is chylurie zeer zeldzaam; af en toe is dit te zien bij patiënten met nierproblemen. Mannen zijn vaker dan vrouwen getroffen door chylurie.

Oorzaken chylurie

Fistel

Chylurie treedt op wanneer lymfevocht (chyl) in de urine terechtkomt, wat resulteert in een melkachtig uiterlijk bij de uitscheiding. Deze lekkage van lymfeproducten in de urinewegen verschijnt mogelijk door een fistel (abnormale verbinding) dat in de urineblaas aanwezig is. Vooral bij kinderen komt deze fistelvorming tot stand.

Nefrotisch syndroom

Het nefrotisch syndroom is een nieraandoening die resulteert in overmatige eiwitafscheiding (proteïnurie) en vetuitscheiding (lipideurie) in de urine. Door de overmatige eiwitten en vetten heeft de urine een melkachtige verschijning.

Obstructie van het thoraxkanaal

Het thoraxkanaal is een groot lymfevat. Wanneer dit lymfevat geblokkeerd is, vloeit chyl terug naar de nieren. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een zwangerschap, kanker in de borstholte of een aorta-aneurysma.

Verstopte lymfevaten in de nieren

Wanneer lymfevaten in de nieren geblokkeerd zijn, komt chyl in de plas terecht. Dit is het gevolg van diverse aangeboren en verworven aandoeningen en infecties zoals:

Symptomen: Melkachtige plas

Het primaire symptoom van chylurie is een dunne, melkachtige, vette, mogelijk schuimende urine. Chylurie verschijnt bij een aantal patiënten met tussenpozen, terwijl deze bij anderen verdwijnen en al dan niet terugkeren. Andere symptomen die mogelijk gepaard gaan met chylurie omvatten:

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van chylurie is afhankelijk van de vermoedelijke onderliggende oorzaak, maar in het algemeen zet de arts zowel laboratoriumtesten (bloedonderzoek en urineonderzoek) als beeldvormende onderzoeken (echografie, CT-scan of MRI-scan) in om chylurie op te sporen.

Behandeling van urine met chyl

De behandeling van chylurie hangt af van de oorzaak. Chylurie verdwijnt soms spontaan of dankzij conservatieve maatregelen, zoals het volgen van een vetarm dieet. Door minder vet in de voeding op te nemen, scheidt de patiënt minder vet uit in de urine. Een voedingsdeskundige geeft de patiënt informatie met betrekking tot het voedingspatroon dat het meest geschikt is voor de patiënt. Kampt de patiënt met een aangeboren probleem, dan is soms een operatie nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urineVette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urineHet gebeurt niet vaak dat mensen hun plas bekijken. Niettemin is dit belangrijk, want soms treden plotse afwijkingen aan…
Witte urine: oorzaken witte, melkachtige urine of chylurieWitte urine: oorzaken witte, melkachtige urine of chylurieEen melkachtige urine of melkachtige plas (witte urine) kan verschillende oorzaken hebben. Chylurie is een zeldzame aand…
Witte stukjes in urine: Wit uitziende vlokjes in plasWitte stukjes in urine: Wit uitziende vlokjes in plasGezonde urine is lichtgeel van kleur en helder van uiterlijk, en bevat in principe geen spikkeltjes. In bepaalde omstand…
Bloed in de urine: oorzaken & behandeling van bloedplassenBloed in de urine: oorzaken & behandeling van bloedplassenHet is een erg vervelend en verontrustend gevoel als je opeens merkt dat er bloed in je plas zit. Bloedplassen kan versc…
Proteïnurie: Verlies van eiwit in urine door nierschadeProteïnurie: Verlies van eiwit in urine door nierschadeProteïnurie is een toestand waarbij zich overmatig veel eiwit in de urine bevindt. Dit is meestal een vroeg teken van ee…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 9 mei 2018:
  • Chyluria - a clinical and diagnostic stepladder algorithm with review of literature, http://www.indianjurol.com/article.asp?issn=0970-1591;year=2004;volume=20;issue=2;spage=79;epage=85;aulast=Singh
  • Chyluria, https://en.wikipedia.org/wiki/Chyluria
  • Chyluria, https://www.ehealthstar.com/conditions/chyluria
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Vette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urine, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/185001-vette-urine-oorzaken-van-vette-olieachtige-urine.html#chyl-in-de-urine
  • What causes chylurie (chylous urine)? Symptoms, diagnosis, and treatment, https://www.belmarrahealth.com/causes-chyluria-chylous-urine-symptoms-diagnosis-treatment-chyluria/

Reageer op het artikel "Chylurie: Oorzaken van chyl in urine (melkachtige plas)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine-afwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!