InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urine

Vette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urine

Vette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urine Het gebeurt niet vaak dat mensen hun plas bekijken. Niettemin is dit belangrijk, want soms treden plotse afwijkingen aan kleur, geur en ook consistentie op. Zo ervaren sommige patiënten vette urine. Het hebben van vettige urine heeft veel mogelijke oorzaken zoals chyl in de urine, ketonen in de urine, uitdroging en te veel vitaminen in het lichaam. Voor het opsporen van al deze aandoeningen zet de arts naast een bloedonderzoek en urineonderzoek, ook beeldvormende onderzoeken in, zoals een echografie, een radiografie, een CT-scan en/of een MRI-scan. De behandeling bestaat afhankelijk van de oorzaak uit rust, voedings- en drankrichtlijnen, leefstijladviezen, medicijnen, een medische behandeling en een operatie.

Chyl in de urine

Chyl is een melkachtige, vettige vloeistof waarin het vet uit het voedsel veranderd wordt vóór de opneming in het bloed. In de urine bevindt zich altijd een beetje chyl, en dit vooral wanneer het lang in de blaas aanwezig is. Wanneer de urine vettig is en dit gepaard gaat met een melkachtige consistentie, dan is het raadzaam om met de arts contact op te nemen. Chylurie (de aanwezigheid van chyl in de urine) wijst namelijk mogelijk op tal van problemen.

Verstopte (geblokkeerde) lymfevaten in de nieren

Deze verstopping is het gevolg van diverse infectieziekten zoals:

Obstructie van het thoraxkanaal (een groot lymfevat)

Een aorta-aneurysma of kanker in de borstholte of een zwangerschap, zorgt ervoor dat chyl terugvloeit naar de nieren.

Fistel

Een fistel is een abnormale verbinding. Wanneer deze fistel in de urineblaas aanwezig is, (zeldzaam, gebeurt vooral bij kinderen) zorgt dit voor chylurie.

Nefrotisch syndroom

Bij het nefrotisch syndroom, een nierziekte, verschijnen eiwitten in de urine (proteïnurie) en vetten in de urine (lipidurie), hetgeen de melkachtige verschijning van de urine verklaart.

Ketonen in de urine en olieachtige urine

De aanwezigheid van ketonen in de urine is mogelijk het gevolg van de stofwisseling van vetten, doordat het lichaam niet in staat is om koolhydraten te gebruiken voor energie. Dit probleem komt voor bij mensen die een koolhydraat- of eiwitrijke voeding consumeren. Bij personen met langdurige hongersnood en mensen met diabetes, komt de aanwezigheid van ketonen in de urine ook voor. Ketonen in de urine zorgen voor de olieachtige uitstraling van de urine.

Te veel vitaminen in lichaam en vettige urine

Vettige urine is mogelijk het gevolg van een overmatige inname van vitaminen, al komt het ook voor dat het lichaam deze vitaminen onvoldoende absorbeert. Vooral bij een overmatige inname van vitamine D komt een olieachtige urine tot stand. De overmatige inname valt te verhelpen door een gewijzigde voedingsstijl, waarbij mensen meer voedingsmiddelen en vezels en minder vitaminen moeten opnemen. Ook voor het absorptieprobleem is een andere voeding vereist met voedingssupplementen die het lichaam gemakkelijk kan absorberen. Een voedingsdeskundige kan hierbij adviezen geven.

Uitdroging en vette urine

Uitdroging (dehydratie) is een symptoom waarbij de vochtbalans in het lichaam verstoord is, hetgeen resulteert in een tekort in de weefsels. Vaak is dit het resultaat van een krachtige en inspannende activiteit. Bovendien veroorzaakt het lichaam zelf soms ook uitdroging, bijvoorbeeld door overmatig zweten als gevolg van een hoge temperatuur of ziekte. Bij uitdroging gaat vaak donkergele of amberkleurige urine gepaard, hetgeen mogelijk leidt tot een vettige consistentie. Meer water drinken verhelpt dit probleem, maar als de vette urine desondanks aanhoudt, is het belangrijk om een arts te raadplegen. Uitdroging leidt namelijk onbehandeld soms tot zeer ernstige symptomen waaronder duizeligheid, een hoge hartslag (tachycardie), een snelle ademhaling (tachypneu), een onvermogen om te zweten (anhidrose) en verwardheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vette urine: oorzaken vettige urine of vetbolletjes in plasVette urine: oorzaken vettige urine of vetbolletjes in plasVette urine of vettige urine is urine met een vettige waas of vetbolletjes in de urine. Urine is een waterige, vaak geel…
Chylurie: Oorzaken van chyl in urine (melkachtige plas)Chylurie: Oorzaken van chyl in urine (melkachtige plas)Chylurie is een symptoom waarbij chyl in de urine aanwezig is, waardoor deze een melkachtig uiterlijk krijgt. Chyl is li…
Vette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidVette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidEen vette huid kan erg onaangenaam zijn, vooral omdat dit huidprobleem het opvallendst is in het gezicht. Voorhoofd, neu…
Zwarte stipjes in urine: oorzaken van zwart gruis in urineZwarte stipjes in urine: oorzaken van zwart gruis in urineSoms zie je zwart gruis of zwarte vlokjes, sliertjes, pluisjes, korrels of stipjes in de urine. Dit kan worden veroorzaa…
Urine therapie, een alternatieve geneeswijzeUrine therapie, een alternatieve geneeswijzeBij urine therapie zullen de meeste mensen in eerste instantie gek opkijken, deze therapie word echter in veel landen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frolicsomepl, Pixabay
  • Geraadpleegd op 27 oktober 2017:
  • 4 possible causes of oily urine, http://www.newhealthguide.org/Oily-Urine.html
  • Chlyuria, http://www.ehealthstar.com/conditions/chyluria
  • Oily urine, https://www.medhealthdaily.com/oily-urine/
  • Oily urine: Causes and treatment, https://www.belmarrahealth.com/oily-urine-causes-treatment/

Reageer op het artikel "Vette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urine"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine-afwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!