InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Darmklachten na de bevalling: obstipatie en winderigheid

Darmklachten na de bevalling: obstipatie en winderigheid

Darmklachten na de bevalling: obstipatie en winderigheid Na de bevalling kun je last krijgen van je darmen in de vorm van darmklachten als obstipatie en winderigheid. Tijdens de zwangerschap besteden de meeste vrouwen veel tijd aan het doorlopen van elke fase van de zwangerschap en het voorbereiden op de komst van hun baby. Wat er met hun lichaam gebeurt nadat de baby is geboren, staat meestal laag op de lijst met dingen om over na te denken. Na de geboorte keert je lichaam terug naar de normale toestand (met een paar extra's als je borstvoeding geeft) en het kan even duren voordat het lichaam zichzelf heeft hersteld.
Darmklachten kunnen ook optreden na de zwangerschap / Bron: Zerocool, PixabayDarmklachten kunnen ook optreden na de zwangerschap / Bron: Zerocool, Pixabay

Darmklachten na de bevalling

Hoewel bekend is dat zwangere vrouwen vaak lijden aan maag-darmklachten, waaronder misselijkheid, braken en brandend maagzuur, is het minder bekend dat veel vrouwen ook na de bevalling te kampen hebben met maag-darmproblemen. Deze postpartum problemen variëren van obstipatie tot pijn bij het poepen en ontlastingsincontinentie. Het is belangrijk om mensen bewust te maken van de darmklachten die kunnen optreden na een bevalling.

Obstipatie na de bevalling

Oorzaken

De meeste vrouwen hebben in enige mate last van obstipatie na de geboorte van hun kindje(s). Dit gebeurt om een ​​aantal redenen:
  • Vertraagde spijsvertering tijdens de bevalling.
  • Verdoving gebruikt tijdens de bevalling.
  • Tijdelijk gebrek aan spiertonus in de buikstreek.
  • Medicijnen gebruikt voor pijnverlichting.
  • Vitaminegebruik (met name ijzersupplementen).
  • Angst om te poepen vanwege aambeien, pijn of gevoeligheid.

Obstipatie verhelpen

De eerste keer dat je moet poepen na de bevalling kan pijnlijk zijn. Je hebt mogelijk last van steken of irritatie of je maakt je zorgen of alles wel in orde is. De sleutel tot het voorkomen van obstipatie is om te voorkomen dat de spijsvertering te traag verloopt ​ en de ontlasting te lang in je darmen blijft. Om te voorkomen dat dit een probleem wordt, kun je de volgende maatregelen nemen
  • Drink elke dag minimaal 2-3 liter vloeistof (water, thee, koffie) om een ​​gezonde consistentie voor de ontlasting te garanderen.
  • Eet een gezond uitgebalanceerd dieet, inclusief natuurlijke vezels.
  • Regelmatige lichaamsbeweging, om je lymfestelsel en bloedtoevoer te stimuleren en de darmwerking te bevorderen.
  • Als het perianale gebied gevoelig is, kan het plaatsen van een warme doek helpen.
  • Als je pijnmedicatie gebruikt die verstopping kan veroorzaken, kan het gebruik van Macrogol zinvol zijn. Dit middel maakt de ontlasting zacht en stimuleert de stoelgang.
  • Vermijd persen tijdens een stoelgang, omdat dit kan leiden tot aambeien.

Winderigheid

Overmatige winderigheid na de geboorte kan als een verrassing zijn, vooral als je er weinig controle over hebt. Gasvorming na de geboorte is niet ongebruikelijk, omdat de spieren en zenuwen rond je darmen zijn uitgerekt. Als je een keizersnee hebt ondergaan, kan tijdens de operatie lucht in je lichaam opgesloten raken en het zal enige tijd duren voordat dit eruit is. Het kan ook enige tijd duren voordat je de controle over dit gebied terugkrijgt. Doe dagelijks bekkenbodemoefeningen om de spieren te versterken. Warme dranken, zoals kruidenthee, kunnen de darmkrampen als gevolg van ingesloten gas verlichten.

Ontlastingsincontinentie

Fecale incontinentie of ontlastingsincontinentie is het ongewenst verlies van ontlasting of het niet kunnen ophouden van de ontlasting of windjes. De spieren en zenuwen die je stoelgang beheersen, kunnen tijdens de geboorte worden uitgerekt. Het gebruik van een tang of vacuüm, of een aanzienlijke scheur of episiotomie ('inknippen') die zich naar achteren uitstrekt, kan ook schade aan de spieren en zenuwen veroorzaken. Dit kan invloed hebben op hoeveel controle je hebt over je darmen na de geboorte van je baby. Soms voelen vrouwen plotseling druk en het gevoel dat ze moeten poepen. Soms verlies je zelfs een beetjes ontlasting en heb je geen controle over je windjes (dit wordt fecale incontinentie genoemd). Deze problemen kunnen schaamte veroorzaken, maar het is belangrijk om met je huisarts hierover te praten, zodat je gerustgesteld kunt zijn dat alles zal genezen en weer normaal zal worden. Het kan helpen om een ​​fysiotherapeut te bezoeken als de klachten blijven aanhouden.

Na de bevalling ben je ineens verantwoordelijk voor een klein mensje / Bron: Pexels, PixabayNa de bevalling ben je ineens verantwoordelijk voor een klein mensje / Bron: Pexels, Pixabay

Stress-gerelateerde problemen

Verantwoordelijk voor een klein mensje

Als kersverse moeder kan het moeilijk zijn om je stressniveaus onder controle te houden. Het is een overweldigende ervaring om moeder te worden van een kindje en het zet je hele leven op de kop. Het is een hele verandering en je zult je moeten voegen naar je nieuwe rol als moeder. Bovendien ben je verantwoordelijk voor een klein mensje en dat is niets niks. Stress kan gemakkelijk worden over het hoofd gezien als de oorzaak van darmklachten, maar het kan leiden tot een waaier aan symptomen.Stress kan klachten als diarree en/of obstipatie veroorzaken.

De eerste dagen, weken en zelfs maanden na het krijgen van een baby kan een heuse uitdaging zijn, zelfs stressvol. Het is ook vermoeiend als je met minder slaap moet omgaan dan dat je gewend bent en er vele keren per nacht uit moet voor voeding. Je hebt misschien een moeilijke geboorte gehad en hebt meer tijd nodig om te herstellen, zowel fysiek als emotioneel. Als je andere kinderen hebt, of niet genoeg ondersteuning, of als je alleen bent of andere persoonlijke uitdagingen hebt, kan de periode na de geboorte meer stress in je leven brengen. Het spijsverteringsstelsel wordt gecontroleerd door het enterisch zenuwstelsel (het eigen zenuwstelsel van het spijsverteringsstelsel), dat is ingebed in de bekleding van het gastro-intestinale systeem. Stress kan de 'vecht- of vlucht'-reactie in je centrale zenuwstelsel activeren, en dit vermindert de bloedtoevoer naar het spijsverteringsstelsel. Stress kan ervoor zorgen dat je spijsverteringsspieren, zoals de slokdarm, in spasmen raken. De zuurspiegels in je maag kunnen stijgen, wat leidt tot dyspepsie en zure reflux. Stress kan ervoor zorgen dat je je misselijk voelt en je kunt er diarree en obstipatie van krijgen.

Gezonde voeding / Bron: Oleksandra Naumenko/ShutterstockGezonde voeding / Bron: Oleksandra Naumenko/Shutterstock

Wat te doen?

Probeer zoveel mogelijk de effecten van stress te minimaliseren. Een aantal dingen die je kunt doen om stress te bestrijden zijn:
  • Bereid je goed voor op de eerste maand nadat je baby is geboren.
  • Probeer ontspanningstechnieken, neem een warm bad of laat je masseren door je echtgenoot of partner.
  • Praat met een vertrouwde vriendin of een professionele therapeut.
  • Eet een gezond, goed uitgebalanceerd dieet, en vermijd zoveel mogelijk bewerkt eten en junkfood.
  • Probeer geen symptomen van stress te bestrijden met alcohol, roken of drugs.

Aambeien

Aambeien vormen een probleem, zowel tijdens als na de zwangerschap. Aambeien kunnen goed worden behandeld en het is niet iets om je voor te schamen.

Symptomen

Symptomen van aambeien zijn onder meer:

Wat te doen?

Zorg ervoor dat je dagelijks voldoende drinkt (1,5 2 liter per dag) en dat je genoeg lichaamsbeweging krijgt, een halfuur per dag of meer. Daarnaast is het belangrijk om vezelrijk te eten:
  • volkorenbrood
  • volkoren pasta
  • zilvervliesrijst
  • bonen, erwten en linzen
  • groenten en fruit

Ook kan het gebruik van een aambeienzalf helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Assistentie van kraamverzorgster bij poliklinische bevallingEen bevalling wordt begeleid door een verloskundige, zij kan hierbij wel wat hulp gebruiken. Als je thuis bevalt krijgt…
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Het inleiden van een bevallingHet inleiden van een bevallingIn sommige gevallen is het nodig om een bevalling op te wekken, in het belang van moeder en kind. Dit wordt ook wel inle…
De bevalling of keizersneeDe bevalling of keizersneeWat is nu een keizersnede, wat gebeurd er met je tijdens een bevalling ? het zijn de vragen van vele zwangere mensen die…
De ontwikkeling van je baby; 39 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 39 weken zwangerEen spannende week breekt aan; de baby kan elk moment geboren worden. Toch is de kans best groot dat de baby nog even bl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/PIKSEL
  • https://mygi.health/blog/expert-opinions/pregnancy-and-postpartum-bowel-changes
  • https://www.bellybelly.com.au/post-natal/4-digestive-problems-pregnancy/
  • https://www.livingandloving.co.za/pregancy-blogs/5-post-pregnancy-digestive-problems-deal
  • https://www.romper.com/p/5-weird-things-that-happen-to-your-digestive-system-after-giving-birth-8671
  • https://www.healthline.com/health/hemorrhoids
  • https://www.thuisarts.nl/aambeien
  • Afbeelding bron 1: Zerocool, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Pexels, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Oleksandra Naumenko/Shutterstock

Reageer op het artikel "Darmklachten na de bevalling: obstipatie en winderigheid"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!