InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bultjes in de mond: kleine witte of rode bultjes in de mond

Bultjes in de mond: kleine witte of rode bultjes in de mond

Bultjes in de mond: kleine witte of rode bultjes in de mond Bultjes in de mond die al dan niet gepaard gaan met andere klachten zoals pijn, kunnen worden veroorzaakt door meerdere aandoeningen, zoals aften, slijmcysten, orale lichen planus en ontstoken papillen. Bultjes in de mond kunnen zich voordoen aan de binnenkant van de wangen, de bovenkant of onderkant van de tong, je tandvlees of je gehemelte. Deze aandoeningen gaan meestal vanzelf over, na enkele dagen of weken, maar soms kunnen bepaalde medicijnen de klachten verlichten en het herstel bespoedigen. Ga naar je huisarts voor een juiste diagnose als je last hebt van bultjes of knobbeltjes in de mond.

Bultjes in de mond door genitale wratten (soa)

Een wrat is een kleine ronde of ovale tumor. Genitale wratten is een seksueel overdraagbare aandoening (soa) die wordt veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV). Genitale wratten kunnen voorkomen op de penis, scrotum, in de vagina, lies, dijen, binnen of rond de anus, maar ze kunnen ook in de mond of op de lippen voorkomen. Genitale wratten kunnen zich via orale seks verspreiden naar de mond. Wratten kunnen vanzelf verdwijnen of kunnen worden behandeld met een speciaal geneesmiddel dat rechtstreeks op de wrat wordt aangebracht (cryochirurgie of elektrochirurgie).

Kleine afte op binnenzijde onderlip / Bron: Pfiffner Pascal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kleine afte op binnenzijde onderlip / Bron: Pfiffner Pascal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Grijze tot witte bultjes door aften

Een aft is een pijnlijk, grijswit zweertje in de mond van circa 5 tot 10 mm in doorsnede, vaak met een roodachtige ring eromheen. De exacte oorzaak van deze ulcera of zweer is onbekend. Ze komen vaak terug (recidiveren) maar genezen snel, meestal binnen 1 tot 2 weken. Ze worden vaak behandeld met corticosteroïden of crèmes die rechtstreeks op de plek worden aangebracht.

Mondschimmel

Candida is een type schimmel dat normaal in de mond wordt aangetroffen, wat bekend staat als mondschimmel. Soms kan een overgroei van candida een infectie veroorzaken die candidiasis wordt genoemd. Dit kan gebeuren bij mensen met een verzwakt immuunsysteem antibiotica gebruiken of lange tijd steroïden gebruiken. Candidiasis wordt behandeld met antischimmelmiddelen.

Torus of botuitstulping

Een torus is een botuitstulping die zich kan vormen in het dak van de mond of gehemelte (torus palatinus genaamd) of in de onderkaak naast de tong (torus mandibularis genoemd). Deze hoeven vaak niet te worden behandeld tenzij ze interfereren met eten of het dragen van een kunstgebit.

Mucocele of slijmcyste

Mucoceles of slijmcysten zijn zachte zwellingen die meestal voorkomen op het tandvlees of verhemelte, in de onderlip of onder de tong. Ze worden vaak veroorzaakt door per ongeluk op de onderlip te bijten, wat een speekselklier beschadigt en speeksel doet opbouwen. Ze gaan vaak weg zonder behandeling, maar als dat niet zo is, kunnen ze met een eenvoudige operatie worden verwijderd.

Koortslip symptomen bestaan uit pijn en blaasjes / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Koortslip symptomen bestaan uit pijn en blaasjes / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Koortsblaasjes

Een koortslip (herpes labialis) is een besmettelijke infectie die wordt veroorzaakt door het herpes simplex-virus (HSV). Symptomen zijn blaasjes, meestal op of rond de lippen of in de mond. De blaasjes jeuken, branden, tintelen of doen pijn. Koortsblaasjes genezen meestal binnen een week, maar ze kunnen terugkeren. Antivirale medicijnen kunnen worden gebruikt om deze infectie te behandelen.

Klein bultje in de mond door een bijtfibroom

Bijtfibromen zijn ronde, gladde, stevige knobbeltjes die in de mond voorkomen. Ze komen het meest voor in de binnenbekledingen van de wangen (de mondslijmvliezen) en de lippen (de labiale mucosa). Ze kunnen met een operatie worden verwijderd.

Witgrijze lijntjes door lichen planus

Lichen planus is een inflammatoire aandoening die de tong, het tandvlees, de mond en de huid kan beïnvloeden. Orale lichen planus wordt geassocieerd met de aanwezigheid van fijne, licht verheven witgrijze lijntjes op het wangslijmvlies en/of het tandvlees, soms ook op de lippen en de tong. Lokale steroïden worden gebruikt om orale lichen planus te behandelen.

Hyperkeratose door wrijving

Hyperkeratose als gevolg van wrijving is een witachtige verdikking van de voering in de mond (slijmvlies) die het gevolg kan zijn van constant wrijven. Het wordt vaak gezien aan de binnenzijde van de wang, lippen, tong of tandvlees. Deze aandoening wordt behandeld door de oorzaak van wrijving te verwijderen, zoals een kunstgebit, of om eventuele ruwe tanden glad te maken.

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman

Ontstoken papillen

Bultjes op je tong kunnen wijzen op ontstoken papillen (papillitis). Deze ontsteking kan worden veroorzaakt door een verwonding, zoals bijten op je tong of je tong branden met heet voedsel. Deze aandoening geneest meestal vanzelf, maar medicijnen zoals ibuprofen of paracetamol kunnen de pijn verminderen die wordt veroorzaakt door ontstoken papillen.

Rode bultjes door het oraal allergiesyndroom

Het oraal allergiesyndroom wordt veroorzaakt door kruisreactiviteit tussen eiwitten in verse groenten en fruit en pollen. Het wordt gekenmerkt door jeuk van de lippen en in de mondholte, soms doortrekkend naar de oren. Dit kan gepaard gaan met rode bultjes in de mond en zwelling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleine, witte bultjes op de (boven)lipKleine, witte bultjes op de (boven)lipAls je je lip strak trekt, zijn er bij sommige mensen kleine, witte stipjes zichtbaar. Wat zijn dit voor stipjes en zijn…
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Lichen planus (jeukende uitslag)Lichen planus (jeukende uitslag)Lichen planus wordt ook wel lichen ruber planus genoemd. Deze aandoening komt zowel bij vrouwen voor als bij mannen. Het…
Parels van Epstein: wit bultje tandvlees/gehemelte bij babyParels van Epstein: wit bultje tandvlees/gehemelte bij babyParels van Epstein duiden op witte bultjes op het tandvlees van een baby of een wit bultje op het gehemelte. Deze bultje…
Impetigo (krentenbaard)Impetigo (krentenbaard)Impetigo, ook wel krentenbaard genoemd, is een zeer besmettelijke infectie. Het komt vaak voor bij kinderen tussen de 2…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • https://www.onlinedermatologie.nl/a-z/genitale-wratten/
  • https://www.livestrong.com/article/549355-little-pimple-like-bumps-on-the-inside-of-the-mouth/
  • http://www.cancer.ca/en/cancer-information/cancer-type/oral/oral-cancer/non-cancerous-tumours/?region=on
  • https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ttxt/torus-palatinus-en-mandibularis.htm
  • https://lichenplanus.nl/vormen-van-lichen-planus/lichen-planus-in-de-mond/
  • https://www.thuisarts.nl/koortslip/ik-heb-koortslip
  • https://vanlinschotenspecialisten.nl/orale-allergie-syndroom/
  • Afbeelding bron 1: Pfiffner Pascal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Bultjes in de mond: kleine witte of rode bultjes in de mond"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!