InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Parinaud oculoglandulair syndroom: Ooginfectie met rood oog

Parinaud oculoglandulair syndroom: Ooginfectie met rood oog

Parinaud oculoglandulair syndroom: Ooginfectie met rood oog Het Parinaud oculoglandulair syndroom (POS) is een zeldzame ooginfectie veroorzaakt door mogelijk diverse ziekteverwekkers, waaronder bacteriën, schimmels en virussen. De patiënt heeft een klinisch beeld dat vergelijkbaar is met conjunctivitis (oogbindvliesontsteking). Hierbij ontstaan diverse oogproblemen aan één oog. Ook andere tekenen komen voor, zoals koorts en gezwollen lymfeklieren. Dankzij een snelle diagnose en behandeling is de prognose meestal uitstekend.

Parinaud oculoglandulair syndroom versus Parinaud-syndroom

Het Parinaud-syndroom is niet hetzelfde als het Parinaud oculoglandulair syndroom. Bij het Parinaud-syndroom heeft een patiënt moeite om omhoog te kijken. Dit is het gevolg van een hersentumor en vereist een onmiddellijk uitgebreid onderzoek door de arts en oogarts.

Oorzaken

Bacteriën

Het Parinaud oculoglandulair syndroom is in verband gebracht met verschillende infectieziekten, en dan vooral met de kattenkrabziekte (veroorzaakt door Bartonella henselae) en tularemie (aandoening met symptomen aan huid en longen) (veroorzaakt door Francisella tularensis). Soms komt de aandoening ook voor bij tuberculose (bacteriële infectie met longproblemen), atypische mycobacteriën en syfilis.

Schimmels

Schimmelinfecties zijn ook in verband gebracht met dit syndroom, en dan vooral sporotrichose (S. schenckii), blastomycose (Blastomyces dermatitidis) en coccidioidomycose (Coccidioides immitis).

Virussen

Ook sommige virussen veroorzaken de ooginfectie (herpes simplex-virus).

Verspreiding

De ziekteverwekkers komen rechtstreeks in het oog terecht (via een vinger of ander voorwerp). Soms gebeurt de overdracht van de infectie echter ook via druppelinfectie. Door te niezen of hoesten komen mogelijk besmette luchtdruppeltjes in het oog terecht. Een verspreiding van het organisme via de bloedbaan naar het oog is tot slot ook mogelijk

Symptomen

Oog

Meestal is slechts één oog getroffen. Het aangetaste oog lijkt op een oog dat getroffen is door conjunctivitis (ontsteking van het oogbindvlies).

De symptomen van het Parinaud oculoglandulair syndroom zijn onder meer:

Andere tekenen

De aandoening treedt op in combinatie een zwelling van nabijgelegen gezwollen lymfeklieren (vaak voor het oor aan dezelfde kant als het getroffen oog), een algemeen ziek gevoel en koorts.

Een uitgebreid bloedonderzoek is noodzakelijk / Bron: Jeff Dahl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een uitgebreid bloedonderzoek is noodzakelijk / Bron: Jeff Dahl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Diagnose en onderzoeken

Een arts bemerkt de aanwezige tekenen van koorts met een ziekte. Verder is een oogonderzoek door de oogarts nodig. Hij identificeert zwellingen (conjunctivale knobbeltjes) aan de binnenkant van het ooglid of het wit van het oog. Een bloedonderzoek onthult de aanwezigheid van een infectie. Het aantal witte bloedcellen is hoog of laag, afhankelijk van de oorzaak van de infectie. Een bloedtest controleert de antilichaamspiegels. Dit is belangrijkste methode om veel van de infecties te diagnosticeren die het Parinaud oculoglandulair syndroom veroorzaken. Andere testen zijn een biopsie van de lymfeklier en een laboratoriumcultuur van oogvocht, lymfeklierweefsel of bloed.

Behandeling

Afhankelijk van de oorzaak van de infectie, zet de arts antibiotica in (wanneer sprake is van een bacteriële infectie). Antimycotica (schimmeldodende medicijnen) bestrijden een schimmelinfectie, terwijl antivirale geneesmiddelen gebruikt worden voor het behandelen van virale infecties. In zeldzame gevallen is chirurgie nodig om de geïnfecteerde weefsels te verwijderen en het gebied te reinigen.

Prognose van ooginfectie en symptomen van ziekte

De vooruitzichten van de aandoening hangen af van de oorzaak van de infectie. Als de arts de diagnose vroegtijdig stelt en de behandeling meteen begint, is de uitkomst van het Parinaud oculoglandulair syndroom in het algemeen zeer goed.

Complicaties

Ernstige complicaties van het Parinaud oculoglandulair syndroom zijn zeldzaam. De oogbindvliesknobbeltjes gaan soms verzweren tijdens het genezingsproces. De ooginfectie verspreidt zich soms ook naar nabijgelegen weefsels of in de bloedbaan.

Regelmatig de handen wassen is noodzakelijk / Bron: Gentle07, PixabayRegelmatig de handen wassen is noodzakelijk / Bron: Gentle07, Pixabay

Preventie

Regelmatig de handen wassen vermindert de kans op het krijgen van Parinaud oculoglandulair syndroom verminderen. De kattenkrabziekte voorkomen is mogelijk door een krab van een (gezonde) kat te vermijden (indien mogelijk). Tularemie vermijden is mogelijk door geen contact te hebben met wilde konijnen, eekhoorns of teken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Syndroom van Parinaud, Bartonella henselae bacterieSyndroom van Parinaud, Bartonella henselae bacterieDe Bartonella henselae bacterie is de veroorzaker van de kattenkrabziekte. Hierbij kan het (oculoglandulair) syndroom va…
Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingSyndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingHet syndroom van Reiter is een ontsteking van de gewrichten op plekken waar pezen en banden aan de beenderen vastzitten.…
Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis is een ontsteking van het bindvlies. Het bindvlies is een slijmvlies wat buiten het oog zit. Lees hierond…
Het syndroom van Asperger bij kinderenHet syndroom van Asperger bij kinderenLees hier alles over het syndroom van Asperger bij kinderen, de gevolgen voor hun motoriek en hoe je het syndroom kunt h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Son Of Groucho, Flickr (CC BY-2.0)
  • Geraadpleegd op 23 november 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Parinaud oculoglandicular syndrome, https://medlineplus.gov/ency/article/000736.htm
  • Parinaud Oculoglandular Syndrome, http://eyewiki.aao.org/Parinaud_Oculoglandular_Syndrome
  • Parinaud oculoglandular syndrome, https://www.aao.org/bcscsnippetdetail.aspx?id=43c477c2-ad7d-4bf2-9a3a-025fa137e8c4
  • Parinaud Oculoglandular Syndrome, https://www.dovemed.com/diseases-conditions/parinaud-oculoglandular-syndrome/
  • Parinaud oculoglandular syndrome, https://www.mountsinai.org/health-library/diseases-conditions/parinaud-oculoglandular-syndrome
  • Parinaud's oculoglandular syndrome associated with Sporothrix schenckii, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4762793/
  • Afbeelding bron 1: Jeff Dahl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Parinaud oculoglandulair syndroom: Ooginfectie met rood oog"

Infoteur: Miske
Laatste update: 18-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!