InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ooginfecties door virussen: Virale infecties aan oog of ogen

Ooginfecties door virussen: Virale infecties aan oog of ogen

Ooginfecties door virussen: Virale infecties aan oog of ogen De ogen zijn mogelijk geïnfecteerd door schimmels, bacteriën, parasieten en ook virussen. Virale infecties in het oog leiden soms tot een wazig gezichtsvermogen en nog andere symptomen. Afhankelijk van de locatie en het type ooginfectie, is medicatie (in de vorm van oogdruppels) beschikbaar voor het verlichten van de ooginfectie. Diverse soorten virale ooginfecties zijn mogelijk. In de meeste gevallen verdwijnen de klachten vanzelf, maar sommige infecties zijn erg hardnekkig of veroorzaken veel schade aan het gezichtsvermogen, en dan is een intensieve behandeling met medicatie of zelfs een operatie voorhanden.
Wazig zien komt bij veel ooginfecties voor / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)Wazig zien komt bij veel ooginfecties voor / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

CMV Retinitis

CMV retinitis verwijst naar een virale ooginfectie die veroorzaakt is door het cytomegalovirus. Het virus treft het netvlies (retina) van één oog, om even later het andere oog aan te tasten. Niet altijd komen oogproblemen tot uiting, maar vooral bij patiënten met een zwak immuunsysteem (zoals aidspatiënten) zijn wel symptomen mogelijk. Volgende tekenen komen voor:

De oogarts zet hierbij medicatie in die via diverse manieren worden toegediend: oraal (via de mond), intraveneus (via een ader) of via een ooginjectie. Soms is een vitrectomie (glasvochtoperatie noodzakelijk om het gezichtsvermogen van de patiënt te redden.

Hoornvlieszweer

Een hoornvlieszweer (cornea ulcus) is het gevolg van een virus of van een complicatie van oogherpes. De zweer resulteert mogelijk ook uit een oogletsel waarbij een virus zo gemakkelijk het oog kan binnendringen. De symptomen van een hoornvlieszweer bestaan uit oogpijn, oogirritatie, een overgevoeligheid voor licht (fotofobie) en overmatig tranende ogen. Het hoornvlies heeft bij de hoornvliesaandoening verder een eerder wit, mistig uiterlijk, hetgeen een teken is van een zweer. De oogarts schrijft meestal oogdruppels voor om de hoornvlieszweer te behandelen. Om de pijn en het ongemak te verlichten en de genezing te bevorderen, zijn ook speciale verbandlenzen beschikbaar. Deze speciale lenzen bedekken de open zweer. Verder behandelen kunsttranen de droge ogen die ook verschijnen bij deze hoornvliesaandoening.

Oogherpes (oculaire herpes)

Het herpes simplex-virus veroorzaakt koortsblaasjes op het gezicht en een koortslip, maar het virus is eveneens in staat om de virale ooginfectie te 'oogherpes' veroorzaken. In de meeste gevallen infecteert het virus het hoornvlies, de heldere voorkant van het oog. Dit resulteert meestal in rode ogen, ongemak, een overgevoeligheid voor licht en veranderingen in het gezichtsvermogen. Als de ooginfectie diep in de lagen van het hoornvlies optreedt, ervaart de patiënt hoornvlieslittekens, hetgeen mogelijk resulteert in permanente schade aan het gezichtsvermogen. Dit type virale infectie is moeilijk te behandelen voor de oogarts. Hij zet meestal antivirale oogdruppels in als de infectie zich in de bovenste lagen van het hoornvlies bevindt. Als de infectie diep in het hoornvlies aanwezig is, schrijft de oogarts corticosteroïde oogdruppels voor die de patiënt moet nemen via correcte oogdruppelrichtlijnen. Dankzij deze oogdruppels vermindert de ontsteking in het hoornvlies, waardoor ook de littekens in het hoornvlies verminderen en het gezichtsvermogen weer verbetert. Een langdurige ontsteking en ernstige littekens vereisen mogelijk een hoornvliestransplantatie.

Een rood oog / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Een rood oog / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Virale conjunctivitis

Het oogbindvlies (conjunctiva) is het heldere weefsel dat het wit van het oog bedekt en de onderkant van de oogleden bedekt. Een virus is in staat om een infectie te veroorzaken in dit ooggebied. Bij virale conjunctivitis (soms ook aangeduid als ‘roze of rode ogen’) krijgt het wit van het oog een rode kleur. De virale ooginfectie gaat gepaard met oogjeuk, irritatie aan het oog en een oogafscheiding. Daarnaast ervaart de patiënt gezwollen oogleden en een overgevoeligheid voor licht. Virale conjunctivitis is meestal het gevolg van een verkoudheid. De verspreiding van de ooginfectie gebeurt snel van de ene persoon naar de andere. Patiënten met virale conjunctivitis mogen hun ogen niet aanraken. Zo is het mogelijk om de infectie te voorkomen of de verspreiding van de infectie te voorkomen. Een oogarts zet meestal geen oogdruppels in bij virale conjunctivitis. In de meeste gevallen verdwijnt de virale infectie namelijk zonder behandeling. In ernstige gevallen schrijft de oogarts corticosteroïde oogdruppels voor om de symptomen van virale conjunctivitis te verminderen.

Zika-virus en virale ooginfectie

Vooral in grote delen van Afrika, Azië en het Caribisch gebied en Amerika komt het Zika-virus voor. Een besmette Aedes Aegypti-mug verspreidt de infectie en geeft deze door aan mensen via een muggenbeet. De infectieziekte, die geassocieerd is met het Guillain-Barré-syndroom, gaat vooral gepaard met koorts en algemene, milde symptomen. Het virus treft echter mogelijk nog het hart, de oren, de hersenen, de spieren, de gewrichten en de ogen.

Volgende oogproblemen komen tot stand bij een ooginfectie door het Zika-virus:

De behandeling verloopt ondersteunend waarbij de patiënt voldoende moet drinken om uitdroging te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oogproblemen bij AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome)Oogproblemen bij AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome)AIDS of het verworven immuundeficiëntie syndroom is het gevolg van een besmetting door het humaan immunodeficiëntie viru…
Ooginfecties door contactlenzen en tips contactlenshygiëneOoginfecties door contactlenzen en tips contactlenshygiëneVeel brildragers verkiezen contactlenzen. Ze corrigeren het gezichtsvermogen, zakken niet van de neus af bij het zweten,…
Ooginfecties door schimmels: Schimmelinfecties aan ogenOoginfecties door schimmels: Schimmelinfecties aan ogenDe unieke structuur van het menselijk oog en de directe blootstelling van het oog aan de omgeving maakt het kwetsbaar vo…
Dacryoadenitis (traanklierontsteking): Ontsteking traanklierDacryoadenitis (traanklierontsteking): Ontsteking traanklierDacryoadenitis is een aandoening waarbij een ontsteking ontstaat van de traanklier. Bij deze zeldzame oogaandoening is e…
Indeling van virussenVirussen worden op basis van hun structuur en functie ingedeeld in groepen. In dit artikel worden de klassificatie en no…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anemone123, Pixabay (bewerkt)
  • Geraadpleegd op 27 november 2017:
  • Cytomegalovirus (CMV) Retinitis: Oogaandoening, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/167024-cytomegalovirus-cmv-retinitis-oogaandoening.html
  • Managing viral eye infection: What clinicians should know, http://ophthalmologytimes.modernmedicine.com/ophthalmologytimes/news/managing-viral-eye-infection-what-clinicians-should-know
  • Types of Viral Eye Infection, https://www.livestrong.com/article/274146-types-of-viral-eye-infection/
  • Zika-virus: Milde virale infectie door besmette muggenbeet, https://www.infonu.nl/members/beheer/artikelen/?zoek=zika
  • Afbeelding bron 1: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Ooginfecties door virussen: Virale infecties aan oog of ogen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 23-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!