InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schimmel huidinfecties: Huidinfectie door schimmels

Schimmel huidinfecties: Huidinfectie door schimmels

Schimmel huidinfecties: Huidinfectie door schimmels Schimmels zijn levende organismen die andere levende dingen voeden. Schimmels groeien vaak in warme, vochtige omgevingen. Schimmels infecteren mogelijk de huid en slijmvliezen van mensen. Het dragen van zweterige of natte kleding is een risicofactor voor huidinfecties veroorzaakt door een schimmel. Door een breuk of een snede in de huid raken schimmels ook in de diepere huidlagen. Bekende symptomen van een geïnfecteerde huid zijn een huiduitslag, jeuk en pijn. Medicijnen of receptcrèmes stoppen de meeste schimmelinfecties.

Symptomen van geïnfecteerde huid door schimmel

Deze soorten huidinfecties zijn het gevolg van een schimmel en ontwikkelen zich meestal in vochtige delen van het lichaam, zoals de voeten of de oksel. Sommige schimmelinfecties zijn niet besmettelijk terwijl anderen dat wel zijn. Verder zijn enkele huidinfecties veroorzaakt door een schimmel mild van aard, terwijl anderen levensbedreigend zijn.

Diverse symptomen treden mogelijk op zoals:
  • een bloeding
  • een huiduitslag
  • een jeukende huid(uitslag)
  • een knobbel op de huid
  • een pijnlijke huid
  • een schilferende huid
  • een verkleuring van de huid
  • ettervorming / pus / een afscheiding
  • nagelafwijkingen
  • roodheid van de huid

Diagnose en onderzoeken

De arts kijkt naar het uiterlijk van de huiduitslag of de letsels op de huid en vermoedt dan reeds een diagnose. Een kweekje van aangetaste huid- of nagelschilfers is echter meestal nodig zodat de arts dit microscopisch kan laten onderzoeken. Vaak lijkt de huidinfectie namelijk op de huidaandoening eczeem (droge huid en jeukende huid). Ook stuurt de arts mogelijk een staaltje van huid met etter naar het laboratorium waar dan een kweek van bacteriën gebeurt. Bij een abnormale vaginale afscheiding (vaginale schimmelinfectie) onderzoekt de arts een staaltje van deze afscheiding tijdens de raadpleging.

Behandeling van huidinfectie veroorzaakt door schimmel

Zelfzorg

Mensen zouden steeds moeten zorgen voor een goede hygiëne, want dit voorkomt veel schimmel huidinfecties. Omdat schimmels en gisten (zoals Candida) veelal goed gedijen in een vochtige omgeving, is het belangrijk om alle gebieden en vooral het hoofd en de huidplooien goed af te drogen. Bij het dragen van veiligheidsschoenen, moeten mensen voorts best katoenen of wollen sokken dragen. Bovendien moeten mensen regelmatig andere sokken aandoen, en zeker wanneer ze gezweet hebben. Diverse vrij verkrijgbare zalven, crèmes, lotions en poeders behandelen schimmels. Deze schimmeldodende medicijnen zijn inzetbaar en worden topisch (op de huid) toegepast.

Professionele medische zorg

Soms zijn sterkere medicijnen nodig die enkel een arts kan voorschrijven. Meestal zijn dan via de mond ingenomen schimmeldodende geneesmiddelen nodig. Soms schrijft de arts ook sterkere zalven en andere topische medicatie voor voor het behandelen van de huidinfectie.

Prognose

Bij de meeste patiënten verdwijnen de schimmelinfecties op de huid, maar soms is wel een langdurige behandeling nodig die tot enkele maanden kan duren.

Voorbeelden van huidinfecties door schimmels

Zwaarlijvigheid vormt een risicofactor voor een candida-infectie / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)Zwaarlijvigheid vormt een risicofactor voor een candida-infectie / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Candidiasis

Candidiasis is een infectie veroorzaakt door een groep gisten (schimmels). Er zijn meer dan twintig soorten Candida waarvan Candida albicans de meest voorkomende is. Deze schimmels leven op alle oppervlakken van het lichaam. Cutane candidiasis is de naam van de schimmelinfectie die de huid treft. De patiënt krijgt te maken met een rode, schilferende en jeukende uitslag op de huid. Deze niet-besmettelijke schimmelinfectie komt het vaakst tot uiting in warme, vochtige, gekreukte gebieden, inclusief de oksels en de lies. Een Candida-infectie komt verder vooral veel voor bij mensen die zwaarlijvig zijn of lijden aan diabetes mellitus (suikerziekte). Patiënten die antibiotica gebruiken, lopen ook een verhoogd risico op candidiasis. Candida veroorzaakt bij baby's luieruitslag en infecties van de nagel. Mondspruw is ook een vorm van een candida-infectie die de mond treft. Candida veroorzaakt ook vaginale schimmelinfecties.

Liesschimmel

Liesschimmel (tinea cruris) is een veel voorkomende huidinfectie die het gevolg is van een soort schimmel (tinea). De schimmel gedijt in warme, vochtige lichaamsdelen en als gevolg daarvan treft een infectie de geslachtsorganen, de binnenkant van de dijen en de billen. Infecties komen vaker voor in de zomer of in warme, natte klimaten. Liesschimmel verschijnt als een rode, jeukende uitslag die vaak ringvormig is. De schimmelinfectie is slechts licht besmettelijk. De verspreiding van de schimmel gebeurt door direct contact of door indirect contact met objecten die de schimmel dragen. Het getroffen gebied droog en schoon houden en een topische (op de huid aangebrachte) crème aanbrengen, elimineert de schimmel.

Ringworm

Ringworm (tinea) is een schimmelinfectie veroorzaakt door dermatofyten (een soort schimmels). De patiënt ervaart hierbij een rode, jeukende, ringvormige uitslag op de bovenste huidlaag. De erg besmettelijke huiduitslag verschijnt mogelijk overal op het lichaam. Veel soorten schimmels veroorzaken mogelijk ringworm die overal in de omgeving en op het lichaam aanwezig zijn. Ze kunnen op de huid leven, maar ook op vloeren, aanrechtbladen, kleding, handdoeken en beddengoed. Een aantal antischimmelcrèmes, sprays en pillen verwijderen de infectie, maar soms komt ringworm terug in probleemgebieden.

Schimmelnagelinfecties

Een schimmelnagelinfectie (onychomycosis) treedt op wanneer een schimmel (vooral de dermatofyt) een vingernagel, een teennagel of de huid onder de nagel (nagelbed) aanvalt. De patiënt kampt met pijn, ongemak en misvorming van de getroffen nagel(s).

Sporotrichose

Sporotrichosis is een infectie van de huid veroorzaakt door de schimmel Sporothrix schenckii. Deze schimmel bevindt zich op rozendoornen, hooi, veenmos, twijgen en grond. De schimmelinfectie komt bijgevolg vaker tot uiting bij tuiniers die werken met rozen, mos, hooi en aarde. Ook boeren die werken met rozen, mos, hooi en aarde zijn vaker aangetast. Zodra de schimmelsporen in de huid terechtkomen, duurt het dagen of zelfs maanden voordat de ziekte zich heeft ontwikkeld. Het eerste symptoom van sporotrichose is een stevige roze tot bijna paarse knobbel op de huid. De knobbel is meestal pijnloos of slechts mild gevoelig. Na verloop van tijd ontwikkelt de knobbel zich tot een zweer waaruit een heldere vloeistof wegsijpelt. Onbehandeld blijft de knobbel en zweer aanwezig. In ongeveer 60% van de gevallen verspreidt de schimmel zich langs de lymfeklieren. Na verloop van tijd verspreidden nieuwe knobbeltjes en zweren zich in een rij boven de geïnfecteerde arm of het geïnfecteerde been. Dit proces neemt ook meerdere jaren in beslag. In zeer zeldzame gevallen breidt de infectie zich uit naar andere lichaamsdelen, zoals de botten, de gewrichten, de longen en de hersenen. Dit komt vaker voor bij patiënten met een verzwakt immuunsysteem. De patiënt moet drie tot zes maanden lang medicijnen nemen totdat alle letsels verdwenen zijn.

Tinea versicolor (pityriasis versicolor)

Deze veelvoorkomende aandoening veroorzaakt schilfering en verkleuring van kleine huidgebieden. Deze gebieden zijn donkerder (hyperpigmentatie) of lichter (hypopigmentatie) dan de omringende huid, of ze kleuren zelfs rood of roze. Tinea versicolor wordt veroorzaakt door de gist Malassezia, die op de huid van de meeste mensen leeft zonder problemen te veroorzaken.

Voetschimmel

Dezelfde soorten schimmels die ringworm veroorzaken, veroorzaken mogelijk voetschimmel. Deze veel voorkomende schimmelinfectie verschijnt vaak op de bodem van de voeten en tussen de tenen, waar het donker en vochtig is. Niet enkel sporters zijn aangetast door voetschimmel. Deze vervelende aandoening komt voor bij jongens, meisjes, mannen en vrouwen van alle leeftijden. De infectie doet veroorzaakt jeuk en droogheid, en soms ontstaan ook barstjes in de voeten of tenen of bloedingen. Het gebruik van schone, rubberen slippers in de sportschool is essentieel. Het is verder belangrijk om de voeten regelmatig te reinigen en droog te houden om te voorkomen dat de schimmel weer opduikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ringworm: rode ronde plekken op de huidRingworm is een aandoening waarbij rode ronde plekken op de huid ontstaan. De plekken zijn niet pijnlijk of gevaarlijk,…
Ringworm: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakRingworm: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakRingworm wordt niet veroorzaakt door wormen, maar door schimmels. Die zorgen voor rode schilferende ringvormige plekken…
Schimmels en schimmelziektenSchimmels leven op of in de mens en leven daar in harmonie. Soms word het natuurlijk evenwicht verstoord en krijgen schi…
Schimmelinfectie van de huidSchimmelinfectie van de huidHuidschimmels komen vaak voor. Schimmels bevinden zich overal. Een erg bekende huidschimmel is ringworm, vaak veroorzaak…
Wat te doen tegen schimmel in de liezenWat te doen tegen schimmel in de liezenJe huid is je allergrootste orgaan, maar ook je grootste visitekaartje. Veel mensen vinden het dan ook zeer beschamend e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dermatologia Online, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • Geraadpleegd op 9 januari 2019:
  • Skin Infection: Types, Causes, and Treatment, https://www.healthline.com/health/skin-infection
  • Geraadpleegd op 26 december 2018:
  • 6 fungal infections you need to be aware of, https://www.health24.com/Medical/Skin/Fungal-skin/6-fungal-infections-we-need-to-be-aware-of-20171011-2
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Fungal Infections of the Skin, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/guide/fungal-infections-skin#1
  • Skin Infection: Types, Causes, and Treatment, https://www.healthline.com/health/skin-infection#prevention
  • Skin infections, https://www.rileychildrens.org/health-info/skin-infections
  • Skin infections, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/guide/skin-problems-treatments-treatment-care
  • Skin Infections: What You Should Know, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-skin-infections
  • Sporotrichosis, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/guide/sporotrichosis#1
  • What you need to know about fungal infections, https://www.medicalnewstoday.com/articles/317970.php
  • Afbeelding bron 1: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Schimmel huidinfecties: Huidinfectie door schimmels"

Infoteur: Miske
Laatste update: 04-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidinfecties
Medische informatie…
Schrijf mee!