InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blastoom: Type kanker in voorlopercellen, vaak bij kinderen

Blastoom: Type kanker in voorlopercellen, vaak bij kinderen

Blastoom: Type kanker in voorlopercellen, vaak bij kinderen Blasten zijn primitieve, onvolledig gevormde cellen (voorlopercellen) waaruit zich andere cellen vormen. Een blastoom is een type kanker dat optreedt door kanker in de blasten. Een genetisch foutje in de ontwikkeling van de foetus is meestal de oorzaak van dit soort tumor. Een blastoom presenteert zich meestal bij kinderen (in de meeste gevallen jonger dan vijf jaar). Bekende typen zijn bijvoorbeeld een retinoblastoom (netvlieskanker), een hepatoblastoom (leverkanker) en een nefroblastoom (nierkanker). Meestal behandelt de arts dit type kanker met een combinatie van chirurgie, radiotherapie en chemotherapie. De vooruitzichten hangen af van onder ander het type tumor, het kankerstadium, de vorm, functie en structuur van de tumorcellen, de ernst van de symptomen, de leeftijd van de patiënt bij de diagnose en de reactie van de tumor op de behandeling.

Glioblastoma multiforme en kwaadaardige tumor in centraal zenuwstelsel

Glioblastoma multiforme is een vorm van kanker van het centrale zenuwstelsel. Deze zeldzame vorm van kanker behandelt de arts door de tumor chirurgisch te verwijderen, radiotherapie en chemotherapie. Immunotherapie is eveneens nuttig. De prognose hangt af van de lokalisatie van de tumor, de mate van maligniteit, het genetische profiel, de proliferatiegraad en de leeftijd van de patiënt.

Hepatoblastoom en kanker in lever

Een hepatoblastoom is een kwaadaardig levergezwel dat hoofdzakelijk ontstaat uit embryonaal leverweefsel. Een hepatoblastoom is de meest voorkomende vorm van een blastoom bij kinderen. De meeste kinderen zijn jonger dan drie jaar wanneer ze de diagnose van een hepatoblastoom krijgen. Meestal komt de aandoening sporadisch tot uiting, maar soms is dit type leverkanker gekoppeld met een specifieke genetische afwijking zoals:

Premature baby's met een geboortegewicht van minder dan één kilo zijn vaker getroffen door een hepatoblastoom. De incidentie van dit type kanker neemt toe (april 2019), wellicht omdat steeds meer premature baby’s overleven. De meest voorkomende symptomen bij de diagnose zijn een opgezette buik en buikpijn, algemene vermoeidheid, een verminderde eetlust, onverklaarbaar gewichtsverlies, misselijkheid en braken, jeuk, geelzucht en secundaire bloedarmoede. Een kleine tumor verwijdert de arts via een operatie. Hierdoor is het mogelijk om te genezen van dit type leverkanker.

Dubbelzien is een mogelijk symptoom van een medulloblastoom / Bron: Frankieleon, Flickr (CC BY-2.0)Dubbelzien is een mogelijk symptoom van een medulloblastoom / Bron: Frankieleon, Flickr (CC BY-2.0)

Medulloblastoom en maligne gezwel in kleine hersenen

Een medulloblastoom is een maligne (kwaadaardig) gezwel in het cerebellum (kleine hersenen) die vooral aanwezig is bij kinderen. Deze hersentumor ontstaat uit embryonale hersencellen (medulloblasten). Evenwichtsproblemen, gedragswijzigingen, hoofdpijn, misselijkheid, braken, dubbelzien en zwakte door een beknelde zenuw (door samendrukking van de tumor) zijn enkele symptomen van deze kwaadaardige hersentumor. Het sterftecijfer in de eerste paar jaar na de diagnose bedraagt ongeveer 15%, terwijl zo’n 60% van de patiënten geneest. De meest gebruikelijke vormen van therapie zijn een chirurgische resectie (verwijderen van de tumor) in combinatie met radiotherapie en chemotherapie (vóór of na de operatie). Wel ervaren overlevende patiënten vaak nog neurologische, endocrinologische en/of cognitieve complicaties door de tumor.

Nefroblastoom en nierkanker bij kinderen

Het meest voorkomende type nierkanker bij kinderen is een nefroblastoom. Een nefroblastoom diagnosticeert de arts meestal bij kinderen tot vijf jaar oud. De Duitse arts Dr. Max Wilms beschreef de tumor voor het eerst in 1899, vandaar dat dit type nierkanker ook bekend staat als een Wilms-tumor. Hoewel de oorzaak voor de ontwikkeling van deze tumor nog steeds niet volledig bekend is anno april 2019, is deze vermoedelijk het gevolg van een genetische mutatie (verandering) waarbij de embryologische ontwikkeling van het urogenitale kanaal verandert. Enkele genetische markers die zijn geassocieerd met dit proces zijn WT1, CTNNB1 en WTX. Deze komen tot uiting bij ongeveer één op de drie patiënten met Wilms-tumoren. Ook andere genetische markers zijn geassocieerd met dit type nierkanker, zoals TP53 en MYNC.

Bekende symptomen omvatten:

Neuroblastoom

Een neuroblastoom (syndroom van Hutchison) is kwaadaardige tumor uitgaande van het onvolgroeide zenuwcellen buiten de hersenen. De locatie van de tumor bepaalt het soort en de ernst van de tekenen.

Healthline meldt dat volgende symptomen mogelijk zijn:

De agressieve kanker zaait vaak uit naar het beenmerg, de botten, de lever, de longen en/of de lymfeklieren. De diagnose gebeurt vaak wanneer reeds uitzaaiingen (metastasen) aanwezig zijn. De behandeling bestaat uit chemotherapie.

Pancreatoblastoom

Een pancreatoblastoom is een zeldzame vorm van een tumor die vooral bij kinderen (vooral jongens) tot stand komt. Dit type kanker bootst de ontwikkeling van het pancreas (alvleesklier) na zeven weken zwangerschap na. De gebruikelijke symptomen voor deze ziekte zijn een abnormale buikmassa in combinatie met buikpijn of obstructieve geelzucht, maar deze symptomen wijzen soms ook op andere aandoeningen waardoor de diagnose lastig is. De tumor is vaak niet chirurgisch te verwijderen en daarom zet de arts vaak andere behandelingen in om de tumor te doen krimpen.

Pleuropulmonaal blastoom en type longkanker

Een pleuropulmonaal blastoom is een zeldzame kwaadaardige longtumor die vooral kinderen treft. Mogelijk spelen genetische factoren een rol bij de totstandkoming van dit type longkanker dat niet gerelateerd is aan longkanker dat optreedt bij volwassenen. De symptomen voor deze ziekte zijn niet-specifiek en bestaan uit onder andere koorts, ademhalingsproblemen, hoesten, een algemeen ziek gevoel, weinig energie en een verminderde eetlust. Een röntgenfoto van de borstkas (thoraxfoto) is niet voldoende om een definitieve diagnose te stellen. De arts moet bijgevolg een longbiopsie uitvoeren om de diagnose met zekerheid te kunnen stellen.

Retinoblastoom en oogkanker uitgaande van blasten

Een retinoblastoom is een zeldzame vorm van oogkanker die meestal kinderen treft. Enkele van de meest voorkomende symptomen van deze oogtumor zijn leukocorie (witte pupilreflex in oog), scheelzien, orbitale cellulitis (een type oogontsteking) en uitpuilende ogen. Bij ongeveer zestig procent van de patiënten komt de netvlieskanker aan één oog voor. Zelden is dit type kanker aan het oog erfelijk. Erfelijke retinoblastoom komt echter wel af en toe tot uiting, en dan is dit gerelateerd aan mutaties in het RB1-gen, die niet alleen de kans op het ontwikkelen van retinoblastoom verhogen tot ongeveer 90%, maar ook de kansen op het ontwikkelen van andere vormen van kanker vergroten.

Andere typen blastomen

Enkele andere typen blastomen zijn:
  • ameloblastoom: goedaardige, pijnloze tumor in de kaak
  • arrenoblastoom (arrhenoblastoma, androblastoom, masculinovoblastoom.): eierstokgezwel, ontstaan uit foetale mannelijke elementen
  • chondroblastoom: goedaardige bottumor in lange botten
  • ganglioneuroblastoom: tumor uit zenuwweefsel, vaak in buik
  • glioblastoom (glioblastoma, spongioblastoom): een gezwel uitgaande van neurogliacellen
  • hemangioblastoom (haemangioblastoma): meningeoom met als kenmerk een netwerk van haarvaten en grotere bloedvaten.
  • lymfoblastoom (lymphoblastoma): kwaadaardige gezwelvorming van de lymfeklieren
  • pineablastoom: gezwel van de pijnappelklier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Botkanker: Vormen, symptomen en behandelingBotkanker: Vormen, symptomen en behandelingBotkanker kent vele uitingsvormen. Botkanker bij volwassenen is dikwijls een uitzaaiing van een ander type kanker, dat e…
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
De Krukenberg tumorKanker, een tumor, helaas is dit een ziektebeeld wat steeds vaker lijkt voor te komen. Of je nu jong of oud bent, man of…
Leven met kanker: NierkankerLeven met kanker: NierkankerNierkanker treft 1.700 mensen per jaar. Er zijn twee typen nierkanker. Asbest is een van de oorzaken van nierkanker. Het…
Leven met kanker: BaarmoederkankerLeven met kanker: BaarmoederkankerJaarlijks krijgen 1.600 vrouwen baarmoederkanker. Er bestaan drie vormen van deze kanker. De symptomen zijn vaak goed wa…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 29 april 2019:
  • Blastoma, https://en.wikipedia.org/wiki/Blastoma
  • Blastoma, https://www.healthline.com/health/blastoma
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Everything you need to know about blastoma, https://www.medicalnewstoday.com/articles/301456.php
  • Medical Definition of Blastoma, https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=20685
  • Afbeelding bron 1: Frankieleon, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Blastoom: Type kanker in voorlopercellen, vaak bij kinderen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!