InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Achillespeesontsteking: symptomen, oorzaken en behandeling

Achillespeesontsteking: symptomen, oorzaken en behandeling

Achillespeesontsteking: symptomen, oorzaken en behandeling Een achillespeesontsteking of tendinitis achillis is een overbelastingsblessure van de achillespees, de pees die van de kuitspier naar de hiel loopt. Een achillespeesontsteking komt het meest voor bij hardlopers die plotseling de intensiteit of duur van hun parcours hebben verhoogd. Het komt ook vaak voor bij mensen van middelbare leeftijd die alleen af en toe in het weekend sporten, zoals tennis of basketbal. De meeste gevallen van achillespeesontsteking kunnen worden behandeld met relatief eenvoudige zelfzorgmaatregelen. Het herstel kan enkele maanden duren. Meer ernstige gevallen van achillespeesontsteking kunnen leiden tot peesscheuren die chirurgisch herstel kunnen vereisen.
Een achillespeesontsteking (afgebeeld in het rood) / Bron: Injurymap, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)Een achillespeesontsteking (afgebeeld in het rood) / Bron: Injurymap, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)

Wat is een achillespeesontsteking?

De achillespees bevestigt je kuitspieren aan het hielbot. Je gebruikt deze pees om te springen, lopen, rennen en staan op de bal van je voeten. Overbelasting van de achillespees komt vooral door activiteiten als hardlopen en springen en dit kan een pijnlijke ontsteking van de achillespees veroorzaken, bekend een achillespeesontsteking of tendinitis achillis. Er worden twee soorten achillespeesontsteking onderscheiden: insertie achillespeesontstekingen en niet-insertie achillespeesontsteking. Insertie achillespeesontsteking is ter hoogte van het hielbot waar de achillespees aanhecht aan het bot en wordt ook wel insertie-tendinopathie genoemd. De andere vorm heeft betrekking op vezels in het middelste deel van de pees en treft vooral jonge mensen die actief zijn. Middels zelfzorgmaatregelen kun je het euvel verhelpen. Als de thuisbehandeling echter niet werkt, is het belangrijk om naar je huisarts te gaan. Als de peesontsteking erger wordt, kan de pees scheuren. Mogelijk heb je medicijnen of een operatie nodig om de pijn te verlichten.

Symptomen

De klachten van een achillespeesontsteking ontstaan meestal geleidelijk en ontwikkelen zich gewoonlijk gedurende een aantal dagen of zelfs weken. Symptomen van een achillespeesontsteking kunnen bestaan uit:
  • pijn, in het begin vaak mild en mogelijk alleen merkbaar na inspanning
  • na verloop van tijd kan de pijn constant aanwezig zijn en ernstig worden
  • pijn is heviger als je gedurende langere tijd hardloopt of bij het traplopen
  • stijfheid en dit wordt meestal verlicht door activiteit
  • traagheid van bewegen in het been
  • gevoeligheid, vooral 's morgens en meestal gevoeld net boven waar de pees hecht aan het hielbot
  • zwelling

Een achillespeesontsteking komt vaak voor bij hardlopers / Bron: Istock.com/MartinanEen achillespeesontsteking komt vaak voor bij hardlopers / Bron: Istock.com/Martinan

Oorzaken van een achillespeesontsteking

Een achillespeesontsteking wordt veroorzaakt door herhaalde of intense belasting van de achillespees. Deze pees wordt gebruikt wanneer je loopt, rent, springt of op de bal van je voet staat. De structuur van de achillespees verzwakt naarmate je ouder wordt, waardoor hij kwetsbaarder kan worden voor letsels, vooral bij mensen die alleen in het weekend aan sport doen of die plotseling de intensiteit van hun hardloopprogramma's hebben verhoogd.

Risicofactoren

Een aantal factoren kan het risico op een achillespeesontsteking vergroten, waaronder:
  • Meer mannen dan vrouwen worden erdoor getroffen.
  • Het komt vaker voor als je ouder wordt.
  • Platvoeten kan de achillespees zwaarder belasten.
  • Obesitas en strakke kuitspieren kunnen ook de spanning van de pees vergroten.
  • Hardlopen in versleten schoenen kan het risico verhogen.
  • Peesklachten komen vaker voor bij koud weer dan bij warm weer, en hardlopen op heuvelachtig terrein kan je ook vatbaar maken voor letsel aan de achillespees.
  • Mensen met psoriasis of hoge bloeddruk lopen een groter risico op het ontwikkelen van een achillespeesontsteking.
  • Bepaalde soorten antibiotica, fluoroquinolonen genaamd, zijn in verband gebracht met een grotere kans op achillespeesontsteking.

Complicaties

Achillespeesontsteking kan de pees verzwakken, waardoor deze kwetsbaarder wordt voor een scheur of (achillespeesruptuur), een pijnlijke verwonding die gewoonlijk chirurgisch behandeling vereist.

MRI-scan / Bron: Istock.com/© james steidlMRI-scan / Bron: Istock.com/© james steidl

Onderzoek en diagnose

Ten behoeve van de diagnose zal de huisarts vragen stellen over de symptomen en een lichamelijk onderzoek uitvoeren. De arts zal de achterkant van de enkel en de pees licht aanraken om de bron van de pijn of ontsteking te lokaliseren. De arts zal ook de voet en enkel testen om te zien of de bewegingsvrijheid en flexibiliteit beperkt zijn. Beeldvormende onderzoek, bijvoorbeeld een röntgenfoto, MRI-scan of echografie, kan andere mogelijke oorzaken van pijn en zwelling detecteren en eventuele schade aan de pees beoordelen.

Behandeling van een ontsteking van de achillespees

De behandeling van een achillespeesontsteking is gericht op het verlichten van pijn en het verminderen van zwelling. De keuze van de behandeling hangt af van de ernst van de aandoening en of je een professionele atleet bent. De arts zal waarschijnlijk een combinatie van strategieën voorstellen.

Ice-pack

Bij pijn kun je de pees koelen met een ice-pack. Dit gaat ook zwelling en ontsteking tegen.

Rust

Rust geeft het weefsel de tijd om te genezen. Het type rust dat nodig is, hangt af van de ernst van de symptomen. In milde gevallen kan dit betekenen dat de intensiteit van een training wordt verminderd, maar in ernstige gevallen kan volledige rust gedurende dagen of weken nodig zijn.

De voet hoger leggen

Als je de voet hoger legt dan het hart, kan zwelling verminderen.

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman

Pijnstilling

Pijnstilling kan met paracetamol of met niet-steroïde ontstekingsremmende geneesmiddelen (NSAIDS), zoals ibuprofen, welke pijn en zwelling kunnen verminderen. Mensen met astma, nieraandoeningen of leveraandoeningen dienen eerst een arts te raadplegen voordat zij NSAID's gebruiken.

Corticosteroïd-injectie

Een corticosteroïd-injectie door de arts kan de zwelling van de pezen verminderen en de pijn verlichten.

Compressieverbanden en orthesen

Enkelsteunen en inlegzooltjes kunnen het herstel bespoedigen, omdat ze de spanning van de pees wegnemen.

ESWT

ESWT staat voor Extracorporal Shock Wave Therapy en is een gefocusseerde medische schokgolfbehandeling en kan ook toegepast worden bij een achillespeesontsteking.

Chirurgie

Chirurgie kan de schade aan de pees herstellen als gevolg van achillespeesontsteking. Een operatieve ingreep zal worden overwogen als de pijn zes maanden of langer aanhoudt. De meest gebruikelijke procedure is gastrocnemiusrecessie. Deze operatie is een verlenging van de kuitspieren om de enkel een grotere bewegingsvrijheid te geven.

Prognose

Herstel hangt af van hoe ernstig de peesontsteking is. Het kan enkele maanden duren voordat de pijn verdwijnt, zelfs bij een vroege behandeling. Als de pijn niet binnen 6 maanden verdwijnt, kan een operatie noodzakelijk zijn. Degenen die een operatie ondergaan, kunnen mogelijk niet terugkeren naar competitieve sporten of minstens 12 maanden niet hardlopen. Sommigen kunnen hun oude sportactiviteiten nooit meer oppakken. Preventie en vroege behandeling zijn de beste manier om problemen op de lange termijn te voorkomen.

Preventie

Hoewel het misschien niet mogelijk is om achillespeesontsteking te voorkomen, kun je maatregelen nemen om het risico te verminderen:
  • Verhoog je activiteitsniveau geleidelijk. Als je net begint aan een bepaald trainingsprogramma, vang dan langzaam aan en verhoog geleidelijk de duur en intensiteit van de training.
  • Doe het rustig aan. Vermijd activiteiten die overmatige belasting van de pezen veroorzaken, zoals heuvellopen. Als je deelneemt aan een inspannende activiteit, warm dan eerst de spieren op. Als je tijdens een bepaalde oefening pijn opmerkt, stop en rust uit.
  • Kies je schoenen zorgvuldig. De schoenen die je draagt ​​tijdens het trainen, moeten zorgen voor voldoende demping van je hiel en moeten een stevige ondersteuning van de voetboog hebben om de spanning in de achillespees te verminderen. Vervang je versleten schoenen tijdig.
  • Stretch dagelijks. Neem de tijd om je kuitspieren en achillespees in de ochtend uit te rekken, evenals voor het sporten en na het sporten om de flexibiliteit te behouden. Dit is vooral belangrijk om een recidief van achillespeesontsteking te voorkomen.
  • Versterk je kuitspieren. Sterke kuitspieren stellen de kuit en de achillespees in staat beter om te gaan met de stress die ze ondervinden bij activiteit en beweging.
  • High impact oefeningen afwisselen met low impact oefeningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de hiel en een lichte zwelling onderaan het been kunnen erop wijzen dat je last hebt van een blessure aan de ac…
Achillespeesontsteking: Pijn aan de hiel, vooral na rustAchillespeesontsteking: Pijn aan de hiel, vooral na rustDe achillespees, de grootste pees van het lichaam, bevindt zich in de buurt van de onderkant van de voet. Het is de pees…
Achillespees en aandoeningenAchillespees en aandoeningenAchilles was geen bestaand figuur maar een uit de mythologie. Bij Achilles denken we gelijk aan de achillespees. Wat doe…
Pijn aan achillespeesPijn aan achillespeesPijn aan de achillespees komt vaak voor, vooral bij mensen van middelbare leeftijd die ook nog eens sporten. De oorzaak…
Oorzaken, symptomen en behandeling achillespeesblessureDe kuitspier (m. triceps surae) bestaat uit drie spieren (m. soleus, m. gastrocnemius en m. plantaris). Aan de kuitspier…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michaeljung/Shutterstock.com
  • https://www.caretomove.nl/Portals/0/Achilles-Tendinitis.pdf
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/achilles-tendinitis/symptoms-causes/syc-20369020
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/240819.php
  • https://www.healthline.com/health/achilles-tendinitis
  • https://www.southerncross.co.nz/group/medical-library/achilles-tendonitis-tendinopathy
  • https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/achilles-tendinitis/
  • https://hielspoorinfo.nl/andere-voetklachten/achillespees-ontsteking
  • Afbeelding bron 1: Injurymap, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Martinan
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/© james steidl
  • Afbeelding bron 4: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Achillespeesontsteking: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Peesontsteking
Medische informatie…
Schrijf mee!