InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brittle astma: Ernstige een aanhoudende symptomen van aanval

Brittle astma: Ernstige een aanhoudende symptomen van aanval

Brittle astma: Ernstige een aanhoudende symptomen van aanval Astma is een aandoening waarbij een patiënt het moeilijk heeft om lucht in en uit de longen te krijgen. De luchtwegen in de longen zwellen en veroorzaken kortademigheid waardoor symptomen van een piepende ademhaling en hoesten tot stand komen. Zeer zelden kampen patiënten met een ernstige vorm van astma, gekend als brittle astma. De aanvallen zijn dan dermate ernstig en houden ook zo lang aan dat ze potentieel levensbedreigend zijn en een ziekenhuisopname vereisen. Een behandeling van dit type astma is moeilijk maar dankzij een combinatie van het vermijden van uitlokkende stoffen, bronchiale thermoplastiek, medicatie en injecties verminderen de symptomen en is het gemakkelijker om de ziekte onder controle te krijgen. De prognose van deze luchtwegaandoening is tot slot variabel.

Epidemiologie van ernstige astma-aanvallen

Astma is een veel voorkomende luchtwegaandoening. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijden anno juni 2019 circa 235 miljoen patiënten aan astma. De meeste patiënten met astma hebben een milde vorm. 5-10% van de patiënten met astma ervaart echter een ernstige vorm van de ziekte. Ongeveer 0,05% van deze patiënten kampt met brittle astma. Hierdoor is brittle astma erg zeldzaam.

Oorzaken van brittle astma

Het is anno juni 2019 onduidelijk wat de precieze oorzaak is van brittle astma.

Risicofactoren van ernstige ontsteking van luchtwegen in longen

Aandoeningen

Volgende aandoeningen zijn gekoppeld met brittle astma:

Het geestelijk welzijn speelt soms ook een rol bij de ernst van de symptomen van brittle astma.

Roken is een risicofactor voor brittle astma / Bron: Geralt, PixabayRoken is een risicofactor voor brittle astma / Bron: Geralt, Pixabay

Omgevingsfactoren

Enkele omgevingsfactoren voor het ontwikkelen van brittle astma zijn onder andere:

Soorten

Type 1

Vooral vrouwen van 15-55 jaar zijn aangetast door type 1. Patiënten met brittle astma type 1 hebben een grote variatie in de piek expiratoire stroomsnelheid (PEF). Deze waarde biedt informatie over de snelheid van uitademing van lucht uit de longen. Deze uitademing gebeurt met kracht nadat een patiënt volledig ingeademd heeft. De PEF-waarden zijn een indicatie voor de ernst van de klachten. De PEF-metingen zijn variabel ondanks de behandeling met inhalatiecorticosteroïden (ingeademde krachtige ontstekingsremmers).

Type 2

Mannen en vrouwen kampen even vaak met type 2. Bij type 2 van de aandoening kunnen patiënten veelal de symptomen gedurende een langere tijd onder controle houden. Dit type is echter onvoorspelbaar, waardoor soms plots ernstige aanvallen van astma tot stand komen. Ademhalingsondersteuning met een mechanische ventilator is dan nodig. Af en toe zijn de aanvallen echter dermate ernstig dat een patiënt hieraan komt te overlijden.

Symptomen

De tekenen van brittle astma zijn ernstiger dan bij gewone astma. Ook houden de klachten langer aan en zijn ze soms levensbedreigend, waardoor een ziekenhuisopname vereist is.

Volgende symptomen komen mogelijk tot stand:

Diagnose en onderzoeken

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek
De arts stelt de diagnose van brittle astma op basis van de ernst en de frequentie van de symptomen. Hiervoor heeft is ook een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek nodig.

Diagnostisch onderzoek
De arts zet een longfunctietest (spirometrie) en PEF-metingen in om de ernst van de aandoening te bepalen. Om andere luchtwegaandoeningen uit te sluiten die soortgelijke symptomen veroorzaken, zijn een röntgenfoto of CT-scan van de borstkas nodig.

Behandeling van ernstige en aanhoudende symptomen

Gewone astma behandelt de arts met bronchodilatoren (luchtwegverwijders) en inhalatiecorticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers die een patiënt moet inademen), maar deze werken vaak niet voor brittle astma. Het vormt daarom voor de arts een uitdaging om de tekenen onder controle te krijgen. De arts volgt de patiënt nauwlettend op en zet één of meer van volgende behandeling in: allergenen vermijden, bronchiale thermoplastiek, medicatie en/of Omalizumab-injecties

Allergenen verminderen

Enkele allergenen (stoffen die sneller leiden tot een opflakkering van de symptomen) vermijdt of vermindert een patiënt best zoals bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen, huidschilfers van huisdieren, kakkerlakken, schimmels en stuifmeel. Stofzuigen met een HEPA-filter, vaak afstoffen en een afzuigventilator in de badkamer gebruiken zijn nuttige adviezen.

Bronchiale thermoplastiek

Door de ontstekingen van luchtwegen in de longen verdikken de gladde spieren in de luchtwegen. Bij bronchiale thermoplastie wordt radiofrequente energie aan de gladde spieren van de luchtwegen geleverd, waardoor ze minder dik worden.

Medicijnen behandelen brittle astma / Bron: Stevepb, PixabayMedicijnen behandelen brittle astma / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicatie

Vaak zet de arts een combinatie van geneesmiddelen in om brittle astma te behandelen.

Anticholinergica
Anticholinergica doen de spieren van de luchtwegen ontspannen, waardoor de ernst van de symptomen vermindert en de ziekte beter onder controle kan worden gehouden.

Bèta-2-agonisten
Dankzij beta-2-agonisten ontspannen en openen de luchtwegspieren en verbetert de ademhaling. Patiënten gebruiken kortwerkende of langwerkende bèta-2-agonisten in de vorm van inhalatoren en vloeistof voor een vernevelaar.

Leukotrieenantagonisten
Leukotriënen komen vrij door cellen en weefsels in het immuunsysteem. Deze chemische stoffen houden verband met ontstekingen, allergieën en astma. Leukotrieenantagonisten blokkeren de receptoren van de leukotriënen, waardoor hun werking mindert en de astmasymptomen op de lange termijn verminderen.

Steroïden
Corticosteroïden werken niet altijd, maar hoge doses zijn soms wel nuttig. Ook orale (via de mond ingenomen) corticosteroïden zijn soms effectief.

Omalizumab-injecties
Omalizumab vermindert de allergische reactie die mogelijk aanhoudende astmaklachten veroorzaakt. De arts dient deze injectie één à twee keer per maand toe onder de huid. De patiënt ervaart hierdoor minder aanvallen.

Prognose van luchtwegaandoening

De prognose van brittle astma is variabel. Sommige patiënten kampen met levensbedreigende tekenen, terwijl anderen de medicatie onder controle krijgen met een combinatie van behandelingen. Het is belangrijk dat de patiënt de symptomen van brittle astma kent en meteen medische hulp inroept om de vooruitzichten te verbeteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: AstmaAandoening: AstmaAstma is een chronische ziekte, en is een ontsteking aan de luchtwegen. Als mensen astma hebben worden ze kortademig en…
De symptonen en de behandeling van astmaDe symptonen en de behandeling van astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen dat leidt tot een overdreven prikkelbaarheid van de luchtwegen. Een…
Chronische aandoening, astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Vooral van de lagere luchtwegen, namelijk de longen. Mensen met as…
Astma: wat te doen bij een acute astma aanvalAstma: wat te doen bij een acute astma aanvalBij een astma aanval voelt men een voortdurende belemmering van een vrije ademhaling. Dit is meestal door een overgevoel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Geraadpleegd op 9 juni 2019:
  • Brittle asthma, https://en.wikipedia.org/wiki/Brittle_asthma
  • Brittle asthma, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15636398
  • Brittle asthma: Management, http://www.applied-medical.co.uk/brittle.shtml
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • What Is Brittle Asthma?, https://www.webmd.com/asthma/brittle-asthma#1
  • What to know about brittle asthma, https://www.medicalnewstoday.com/articles/325420.php
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Brittle astma: Ernstige een aanhoudende symptomen van aanval"

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!