InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Selectieve serotonine-heropnameremmers (SSRIís)

Selectieve serotonine-heropnameremmers (SSRIís)

Selectieve serotonine-heropnameremmers (SSRIís) Selectieve serotonine-heropnameremmers (SSRIís) zijn medicijnen die vooral de symptomen van een depressie behandelen, al zet de arts dit geneesmiddel ook in voor de behandeling van andere aandoeningen. De geneesmiddelen zijn relatief veilig. Ze veroorzaken bovendien minder bijwerkingen dan andere soorten antidepressiva. Niettemin komen soms nog gezondheidsproblemen tot stand door het nemen van deze medicijnen. Soms krijgen patiënten door het medicijn een overdosis serotonine in het lichaam hetgeen resulteert in het serotoninesyndroom. Het geneesmiddel heeft tevens een wisselwerking met andere medicijnen. De arts schrijft dit medicijn voor, maar hij moet goed op de hoogte zijn van een zwangerschap en het gebruik van andere medicijnen en stoffen want in sommige gevallen mogen patiënten dit medicijn niet gebruiken of zijn andere aanpassingen nodig.

Toepassingen SSRIís

Depressie

Selectieve serotonine-heropnameremmers (SSRI's) zijn een type antidepressiva die symptomen van een matige tot ernstige depressie behandelen. Selectieve serotonine-heropnameremmers zorgen ervoor dat het serotoninegehalte in de hersenen verhoogt. Serotonine is een van de chemische boodschappers (neurotransmitters) die signalen tussen hersenzenuwcellen (neuronen) draagt. Selectieve serotonine-heropnameremmers blokkeren de reabsorptie (heropname) van serotonine in neuronen. Hierdoor komt er meer serotonine vrij om de overdracht van berichten tussen neuronen te verbeteren. Selectieve serotonine-heropnameremmers zijn Ďselectiefí omdat ze voornamelijk inwerken op serotonine en niet op andere neurotransmitters. Mensen reageren soms verschillend op eenzelfde antidepressivum en daarom moet de arts soms samen met de patiënt uittesten welk type medicijn en welke dosis het meest effectief is. De arts kijkt altijd naar de aanwezige klachten, de eventuele gezondheidsproblemen, andere gebruikte medicijnen en andere succesvolle behandelingen in het verleden.

Andere aandoeningen

Andere klinische indicaties voor het gebruik van SSRIís zijn:

Wazig zien is één van de mogelijke bijwerkingen van SSRI's / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)Wazig zien is één van de mogelijke bijwerkingen van SSRI's / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Bijwerkingen van selectieve serotonine-heropnameremmers

In vergelijking met hun voorgangers, de monoamine-oxidaseremmers (MAO-remmers) en tricyclische antidepressiva, veroorzaakt het medicijn weinig bijwerkingen. Treden er toch bijwerkingen op, dan verdwijnen deze meestal binnen de eerste paar weken van de behandeling. Af en toe echter moet een patiënt de arts raadplegen omdat de bijwerkingen zeer vervelend of ernstig zijn. Mogelijk zet de arts dan een ander type SSRI in.

Volgende bijwerkingen zijn mogelijk:

Verder remmen SSRI mogelijk de bloedplaatjesafscheiding, aggregatie en plugvorming.

De effecten SSRIís zijn doorgaans pas na vier tot zes weken zichtbaar. De maximale effectiviteit is soms pas na enkele maanden aanwezig. Na deze aanpassingsperiode verminderen of verdwijnen de bijwerkingen eveneens.

Wisselwerking (interactie) met andere medicijnen

Het is belangrijk dat de arts voor het voorschrijven van selectieve serotonine-heropnameremmers, op de hoogte is van het huidige gebruik van medicijnen, voedingssupplementen en kruiden. Sommige antidepressiva verstoren de effectiviteit van andere geneesmiddelen verstoren, en sommige SSRIís veroorzaken gevaarlijke reacties in combinatie met bepaalde medicijnen of kruidensupplementen. Selectieve serotonine-heropnameremmers verhogen bijvoorbeeld het risico op bloedingen, vooral wanneer de patiënt andere medicijnen gebruikt die het risico op bloedingen verhogen, zoals niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's), aspirine, warfarine (Coumadin, Jantoven) en andere bloedverdunners.

Overdosis: Serotoninesyndroom

Wanneer de patiënt een te hoge dosis van SSRIís neemt, ontstaan te serotoninespiegels in het lichaam. Dit leidt tot het serotoninesyndroom. Vaak komt dit tot stand wanneer de patiënt twee medicijnen combineert die de serotoninewaarden verhogen. De patiënt combineert bijvoorbeeld een SSRI met een ander soort antidepressivum, bepaalde pijnstillers of hoofdpijnmedicatie en het kruidensupplement sint-janskruid.

Hoofdpijn is één van de mogelijke symptomen van het serotoninesyndroom / Bron: Geralt, PixabayHoofdpijn is één van de mogelijke symptomen van het serotoninesyndroom / Bron: Geralt, Pixabay

Lichamelijk

Bekende lichamelijke symptomen van het serotoninesyndroom zijn:

Mentaal

Ook mentale en psychische problemen gaan gepaard met het serotoninesyndroom:

Onmiddellijke medische hulp is nodig.

Vrouwen die zwanger willen worden, nemen best contact op met hun arts wanneer ze SSRI's nemen / Bron: PublicDomainPictures, PixabayVrouwen die zwanger willen worden, nemen best contact op met hun arts wanneer ze SSRI's nemen / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Zwangere vrouwen en het gebruik van type antidepressiva

Sommige antidepressiva zijn schadelijk voor de baby wanneer vrouwen het medicijn nemen tijdens de zwangerschap of borstvoedingsperiode. Het is echter essentieel om bij een zwangerschap contact op te nemen met de arts en te praten over de mogelijke risicoís en mogelijkheden. Een zwangere vrouw mag dus niet zelf gaan bepalen dat ze wil stoppen met de medicatie zonder eerst met de arts te overleggen.

Stoppen met soort antidepressivum

Zelf kiezen om te stoppen met antidepressiva houdt mogelijk risicoís in. Advies van een arts is steeds nodig. Ook abrupt stoppen of meerdere doses missen, is uit den boze want dit verhoogt het risico op het discontinuatiesyndroom. Symptomen die hierbij optreden, omvatten: een algemeen gevoel van onbehagen, misselijkheid, duizeligheid, loomheid en/of griepachtige symptomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antidepressiva: Fluoxetine en ProzacAntidepressiva: Fluoxetine en ProzacProzac is een bekende naam omdat het wereldwijd ontzettend veel wordt gebruikt bij de behandeling van depressies, eetsto…
Depressieve klachten behandelen met een SSRIEen depressieve stoornis kan behandeld worden met antidepressiva, medicijnen die speciaal ontwikkeld zijn om depressieve…
Zoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft is een medicijn dat ingezet wordt bij de behandeling van depressieve klachten. Zoloft behoort tot de zogenaamde S…
Effect van SSRI's op (ongeboren) baby'sEffect van SSRI's op (ongeboren) baby'sSSRI's zijn medicijnen die dikwijls voorgeschreven worden in de behandeling van een depressie. Maar wat nu wanneer je zw…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Geraadpleegd op 20 september 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Selective Serotonin Reuptake Inhibitor (SSRI) Toxicity, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534815/
  • Selective Serotonin Reuptake Inhibitors (SSRIs), https://americanaddictioncenters.org/antidepressants-guide/ssri
  • Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs), https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/in-depth/ssris/art-20044825
  • Side effects, https://www.nhs.uk/conditions/ssri-antidepressants/side-effects/
  • SSRIs, https://www.medlink.com/index.php/article/ssris
  • What Are SSRIs?, https://www.webmd.com/depression/ssris-myths-and-facts-about-antidepressants#1
  • Afbeelding bron 1: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Selectieve serotonine-heropnameremmers (SSRIís)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 04-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Klassen geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!