InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wrijvingsbrandwonden op de huid door wrijving en warmte

Wrijvingsbrandwonden op de huid door wrijving en warmte

Wrijvingsbrandwonden op de huid door wrijving en warmte Een wrijvingsbrandwond treedt op wanneer de huid wordt afgeschraapt door contact met een hard voorwerp, zoals de weg, de vloer, een tapijt, een touw enzovoort. Het is meestal zowel een schaafwond door de wrijving als een brandwond door de warmte. Meestal ontstaan milde wrijvingsbrandwonden waarbij pijn en roodheid van de huid tot stand komen, maar ook blaarvorming is een mogelijk teken. In milde gevallen is een medische behandeling niet nodig en volstaan zelfzorgmiddeltjes. Ernstige brandwonden vereisen mogelijk een chirurgische ingreep. Een goede wondverzorging is nodig om een wondinfectie te voorkomen.

Epidemiologie van wrijvingsbrandwonden

De incidentie van wrijvingsbrandwonden is redelijk hoog, maar de meeste patiënten melden zich niet voor een medische behandeling. De meerderheid van de patiënten met brandwonden door wrijving hebben namelijk slechts kleine brandwonden. Epidemiologische gegevens rond brandwonden door wrijving zijn met andere woorden niet gekend anno oktober 2019.

Oorzaken: Huidschade door wrijving en warmte

Een wrijvingsbrandwonde is een vorm van een schaafwonde (afslijten van de huid) die ontstaat wanneer de huid over een hard oppervlak wrijft. Omdat wrijving warmte genereert, leiden extreme gevallen van wrijving tot echte verbranding van de buitenste huidlagen. Ook wrijving met schurende oppervlakken, zoals kleding, tapijt of touw, leidt tot wrijving en dus tot wrijvingsbrandwonden. De eigen huid van een patiënt (of de huid van een andere persoon) werkt ook als schurend oppervlak om wrijving te creëren. De huid schuurt bijvoorbeeld vaak op de huid tussen de dijen en onder de oksels.

Risicofactoren

Wrijvingsbrandwonden komen vaak tot stand bij atleten die op vloeren, banen of kunstgras vallen. Motorrijders of fietsers die geen beschermende kledij dragen en te maken krijgen met een verkeersongeval, lopen ook sneller deze wrijvingsbrandwonden op.

Symptomen aan de huid

Locatie

Wrijvingsbrandwonden kunnen op elk lichaamsdeel tot stand komen, maar dit soort wonden treft meestal benige gebieden, zoals de handen, de onderarmen, de ellebogen, de knieën of de schenen. Minder ernstige wrijvingsbrandwonden komen mogelijk tot stand op gevoelige huidoppervlakken zoals de geslachtsorganen.

Tekenen

De lederhuid komt bloot te liggen nadat de bovenste huidlagen (stratum corneum, stratum granulosum, stratum spinosum en stratum basale) afgeschraapt zijn. Dit is vaak ongemakkelijk en veroorzaakt mogelijk (ernstige) pijn en roodheid van de huid en bloedingen. Meer ernstige wrijvingsbrandwonden (zoals het snel door de handen trekken van een touw) veroorzaken diepere huidschade, wat resulteert in blaarvorming.

Behandeling van brandwonde

Pijnstillers verminderen de pijn / Bron: Stevepb, PixabayPijnstillers verminderen de pijn / Bron: Stevepb, Pixabay
Milde brandwonden
De meeste wrijvingsbrandwonden zijn kleine, oppervlakkige brandwonden van de eerste graad die weinig behandeling vereisen. De patiënt mag een ontstekingsremmende crème aanbrengen en eventueel mag hij ook pijnstillende medicatie nemen.

Ernstige brandwonden
Brandwonden opgelopen bij verkeersongevallen als gevolg van glijdende wrijving, produceren een zeer hoge mate van warmte-energie. Dit leidt vaak tot derdegraads diepe brandwonden die een chirurgisch debridement (dood weefsel verwijderen) vereist. Daarnaast is een goede wondverzorging van de brandwonde nodig.

Complicaties van brandwonden door wrijving

Patiënten met wrijvingsbrandwonden waarbij een verlies van de bovenste huidlaag of blaren tot stand komen, lopen een hoger risico op het ontwikkelen van een wondinfectie. Het is bijgevolg belangrijk dat de huid schoon en droog blijft. Ook kampt een patiënt door de brandwonde door wrijving mogelijk met tijdelijke of permanente littekens op de huid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doen bij brandwonden? Behandeling & tipsWat doen bij brandwonden? Behandeling & tipsBrandwonden komen het meest voor bij dagelijkse situaties in huis en tuin. Denk maar aan brandwonden veroorzaakt door on…
Brandwonden: verschillende gradaties en behandelingBrandwonden: verschillende gradaties en behandelingBrandwonden ... het overkomt ons allemaal wel een keer. Hoe vaak verbrand je jezelf niet bij het koken? Een pot thee of…
Tweedegraads brandwondenTweedegraads brandwonden kunnen op verschillende manier ontstaan. Bijvoorbeeld doordat de huid in aanraking komt met het…
Oppervlakkige brandwonden: symptomen, oorzaak en behandelingOppervlakkige brandwonden: symptomen, oorzaak en behandelingOppervlakkige brandwonden zijn eerstegraads- dan wel ondiepe tweegraads verbrandingen van de huid. Bij een eerstegraads…
Honing, een wondermiddel in de wondzorgHoning, een wondermiddel in de wondzorgHoning is iets wat kennen als een suikerige pasta om in eten te gebruiken. Toch heeft honing veel meer toepassingen. Een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Adam Gould, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Geraadpleegd op 7 oktober 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Friction burn, https://en.wikipedia.org/wiki/Friction_burn
  • Friction burn, https://myhealth.alberta.ca/Health/pages/conditions.aspx?hwid=not254500&
  • Friction Burns: Epidemiology and Prevention, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3188131/
  • What are friction burns?, https://www.webmd.com/first-aid/qa/what-are-friction-burns
  • What is a friction burn?, https://www.sharecare.com/health/burns/what-is-a-friction-burn
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Wrijvingsbrandwonden op de huid door wrijving en warmte"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 08-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!